koppeling, cardan of iets anders
Moderator: GVN
koppeling, cardan of iets anders
Hallo iedereen
Ben nieuw op dit forum...heb vraagje
Een aantal jaren terug kocht ik een wrak van een R 1150RT (kende er toen de ballen van).
Nu plots begon de koppeling te slippen. Analyse van de BMW-dealer...defecte koppeling 1500 euro.
Heb zelf een nieuwe koppeling gestoken (schijf -drukgroep diafragmaveer en nieuwe koppelingscilinder).
Toen ik het boeltje open had leek alles vrij normaal (geen olie of vuil) . Schijf half op.
Voor de zekerheid heb ik toch alles vervangen.
Wat bleek... alles bleef zoals het was. Hoog toerental geen tractie.
De boite en de cardan zijn volgens mij in orde. (Geen geluiden of lekken.)
Bij onbelaste motor functioneert alles normaal.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn.
Voor de volledigheid... Het koppelingshuis (vliegwiel) is niet vervangen. (Leek nog als nieuw).
Bmw-dealer -geen optie want te duur.
Alvast bedankt.
Luc.
Ben nieuw op dit forum...heb vraagje
Een aantal jaren terug kocht ik een wrak van een R 1150RT (kende er toen de ballen van).
Nu plots begon de koppeling te slippen. Analyse van de BMW-dealer...defecte koppeling 1500 euro.
Heb zelf een nieuwe koppeling gestoken (schijf -drukgroep diafragmaveer en nieuwe koppelingscilinder).
Toen ik het boeltje open had leek alles vrij normaal (geen olie of vuil) . Schijf half op.
Voor de zekerheid heb ik toch alles vervangen.
Wat bleek... alles bleef zoals het was. Hoog toerental geen tractie.
De boite en de cardan zijn volgens mij in orde. (Geen geluiden of lekken.)
Bij onbelaste motor functioneert alles normaal.
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn.
Voor de volledigheid... Het koppelingshuis (vliegwiel) is niet vervangen. (Leek nog als nieuw).
Bmw-dealer -geen optie want te duur.
Alvast bedankt.
Luc.
Re: koppeling, cardan of iets anders
Tja als de koppeling goed is geplaatst moet die werken zo simpel is dat...
een versnellingsbak of eindaandrijving die werkt bij lage toeren doet dat ook bij hogeren toeren, een tand op tand mechanische overbrenging verdwijnt niet zomaar.
zeker weten dat de koppeling goed aanleunt, op lage toeren in een hogere versnelling behoud je tractie?
een versnellingsbak of eindaandrijving die werkt bij lage toeren doet dat ook bij hogeren toeren, een tand op tand mechanische overbrenging verdwijnt niet zomaar.
zeker weten dat de koppeling goed aanleunt, op lage toeren in een hogere versnelling behoud je tractie?
Dag Danny
Tractie blijft ook in 6° versnelling . Bij de minste weerstand (rem) stopt de tractie.
Zeer eigenaardig.
Tractie blijft ook in 6° versnelling . Bij de minste weerstand (rem) stopt de tractie.
Zeer eigenaardig.
-
alfa
Is er een verschil bij koude of warme motor?
Effect op ontkoppelingshefboom ?
Effect op ontkoppelingshefboom ?
Laatst gewijzigd door alfa op 17 mar 2014, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1100R zonder KFR
dan moet er toch iets mis zijn met de koppeling, ook op toeren moet dat ding aanleunen.
eens effe opengooien en controleren zal de enige optie worden vrees ik.
beginnen met het differentieel en dan stuk voor stuk nakijken. ik gok eerder op hulpcilinder, koppelingsstift of foute schijf...
al zeg ik gok want zoiets moet ik zelf zien en nakijken
eens effe opengooien en controleren zal de enige optie worden vrees ik.
beginnen met het differentieel en dan stuk voor stuk nakijken. ik gok eerder op hulpcilinder, koppelingsstift of foute schijf...
al zeg ik gok want zoiets moet ik zelf zien en nakijken
Dacht ook aan die cilinder maar is vervangen.
Stift lijkt ook OK.
Toen ik de drukgroep monteerde kwam de schijf echt mooi vast te zitten. Volgens mij kan het daar niet aan liggen.
Ik moet de koppelingshendel ook bijna volledig indrukken vooraleer de schijf vrij komt.
Ik zal alles nog eens checken .
Stift lijkt ook OK.
Toen ik de drukgroep monteerde kwam de schijf echt mooi vast te zitten. Volgens mij kan het daar niet aan liggen.
Ik moet de koppelingshendel ook bijna volledig indrukken vooraleer de schijf vrij komt.
Ik zal alles nog eens checken .
aan Alfa
bij warme motor is het slippen des te erger.
Bij koude motor kan ik nog aan 10 km per uur verder. Als de motor op temperatuur is , is het helemaal gedaan met bollen.
bij warme motor is het slippen des te erger.
Bij koude motor kan ik nog aan 10 km per uur verder. Als de motor op temperatuur is , is het helemaal gedaan met bollen.
de hulpcilinder is toch vervangen schreef je?? heb je de koppelingsvloeistof vervangen want dat is DOT4 die kan door warm worden wel eens flink parten spelen??
dot 4 alles vervangen zoals het moet. Ontkoppelen marcheert perfect!
-
tweecilinderke
Weet niet of er verschillende cilinders bestaan voor de koppeling , maw is het de goeie?
Als ge zeker zijt dat er niets mis is met de montage van koppeling zelf is het in de bediening te zoeken.
Uw koppelingsstang die door de versnellingsbak loopt toch niet omgekeerd gestoken (als dat al gaat tenminste, zelf nog niet getest
)
Is uw oliecirquit goed ontlucht?
Als ge zeker zijt dat er niets mis is met de montage van koppeling zelf is het in de bediening te zoeken.
Uw koppelingsstang die door de versnellingsbak loopt toch niet omgekeerd gestoken (als dat al gaat tenminste, zelf nog niet getest
Is uw oliecirquit goed ontlucht?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Volgens mij is de cilinder ok is alles ontlucht en de stift kan slechts op één manier door de priseas. Daar kan het lijk nie aan liggen.
-
Dirk Pauwels
Da's een interessante
Toen je de koppeling vervangen hebt, heb je dan de snelle manier of de trage manier gebruikt?
snel = wiel, cardan en boite als 1 geheel verwijderen
traag= diff los, cardan/A brug los, boite los
Bij de 2de manier zie je meer qua lagers ed die meestal ook aan vervanging toe zijn, je kan de kruiskopp vd cardan controleren, de torsiedemper, de spiebanen etc.
Waar ik aan zat te denken is eventueel de torsiedemper? Bij geen belasting nog ok, bij belasting geen aandrijving?
Maar als ik het zo lees kan je blijkbaar wel vertrekken en 10km/h bollen? Dat zou je met een defecte torsie demper niet kunnen denk ik.
Mss iets met de spiebanen kant boite/cardan of in het diff? Hoor je lawaai tijdens het rijden?
Verder zijn er 2 types koppelingen, eentje voor de 1100 tot 97 (21217670453) en eentje voor de 1150 (21217670454). Ik heb geen idee of de oude op het vliegwiel vd 1150 past, nog nooit geprobeerd. Best toch maar eens kijken of je de juiste partnummer hebt
Toen je de koppeling vervangen hebt, heb je dan de snelle manier of de trage manier gebruikt?
snel = wiel, cardan en boite als 1 geheel verwijderen
traag= diff los, cardan/A brug los, boite los
Bij de 2de manier zie je meer qua lagers ed die meestal ook aan vervanging toe zijn, je kan de kruiskopp vd cardan controleren, de torsiedemper, de spiebanen etc.
Waar ik aan zat te denken is eventueel de torsiedemper? Bij geen belasting nog ok, bij belasting geen aandrijving?
Maar als ik het zo lees kan je blijkbaar wel vertrekken en 10km/h bollen? Dat zou je met een defecte torsie demper niet kunnen denk ik.
Mss iets met de spiebanen kant boite/cardan of in het diff? Hoor je lawaai tijdens het rijden?
Verder zijn er 2 types koppelingen, eentje voor de 1100 tot 97 (21217670453) en eentje voor de 1150 (21217670454). Ik heb geen idee of de oude op het vliegwiel vd 1150 past, nog nooit geprobeerd. Best toch maar eens kijken of je de juiste partnummer hebt
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
de ene schijf past niet op de andere Dirk, als 't zijn torsiedemper as dan zou hij toch wat moeten ruiken he en ook rubber zien liggen hebben in de arm...
Ge weet natuurlijk nooit wat een ander uitsteekt he
-
alfa
Zet voorwiel tegen muur en laat koppeling in éérste lichtjes aanhalen;
Wat gebeurd er dan , motor gaat in toeren bij gas geven dan valt tractie weg.
Is er duidelijk iets mis met koppeling.
Wat gebeurd er dan , motor gaat in toeren bij gas geven dan valt tractie weg.
Is er duidelijk iets mis met koppeling.
BMW R1100R zonder KFR
-
Dirk Pauwels
Dan kunnen we dat ook alweer uitsluiten héDanny schreef:de ene schijf past niet op de andere Dirk, als 't zijn torsiedemper as dan zou hij toch wat moeten ruiken he en ook rubber zien liggen hebben in de arm...
Denk dat "geflikt" precies wel redelijk op de hoogte is mechanisch zo te lezen, dus dan wordt het moeilijk iets te vinden wat hij over het hoofd gezien heeft
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Ik heb de cardan en de boite iki n één geheel eraf gehaald. Dan de cardan van de boite losgemaakt.
Geen lekken .. spiebanen ok etc..
Geen lekken .. spiebanen ok etc..
-
tweecilinderke
Lijkt me dat de koppeling niet volledig gekoppeld is vandaar mijn reactie!Ik moet de koppelingshendel ook bijna volledig indrukken vooraleer de schijf vrij komt.
toch niet te veel olie in de reservoir? de veer in de koppelingscilinder zit er ook in? (lijkt me sterk
Zijn maar denkpistes he!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
clublid
clublid
nen hoop sleutels en beginnen aan den achterkant... op een uur of twee weet ge't 
-
tweecilinderke
en hopelijk wij ooknen hoop sleutels en beginnen aan den achterkant... op een uur of twee weet ge't
clublid
clublid
heb al eens naar de cardanas zelf gezien deze is uit 2 delen in het midden is deze vastgezet of verankerd met een soort rubber
heb al een paar keer meegemaakt dat deze over elkaar gaan doorslippen en zoals je zegt bij hogere temperatuur is het erger dus dacht ik daaraan
cardan uithalen in de bankvijs spannen en met gepaste sleutel met een buis of verlengstuk aan torsen,kweet ni hé tis ma een gedacht
de groeten marc
heb al een paar keer meegemaakt dat deze over elkaar gaan doorslippen en zoals je zegt bij hogere temperatuur is het erger dus dacht ik daaraan
cardan uithalen in de bankvijs spannen en met gepaste sleutel met een buis of verlengstuk aan torsen,kweet ni hé tis ma een gedacht
de groeten marc
Dat is dus de torsiedemper 
Ik denk niet dat het de torsie is want toen de versnellingsbak met de cardan er af was en ik zette wat kracht op de priseas dan kon ik de wielas niet tegenhouden. Bij een kapotte torsie zou dat volgens mij wel moeten kunnen (of toch niet)?
ja juist Danny wist ni het juiste woord ervoor,Geflikt ik heb da getest in een bankvijs en de buitenkant opgewarmt ni met een gasvlam é
maar ja hoe noemt da toestel weer??!! moest wel wa kracht uithoevenen hoor zelfs met wa verlengstuk maar er was toch een verplaatsing merkbaar
dan cardan vervangen en probleem opgelost! tsja tzijn allemaal maar gedachten é maar nadat jij alles al vervangen hebt dacht ik daaraan,
maar ja hoe noemt da toestel weer??!! moest wel wa kracht uithoevenen hoor zelfs met wa verlengstuk maar er was toch een verplaatsing merkbaar
dan cardan vervangen en probleem opgelost! tsja tzijn allemaal maar gedachten é maar nadat jij alles al vervangen hebt dacht ik daaraan,
Dank je Miers voor de tip. Ik check dat nog eens na.
Met de hand kan je dat niet gedraaid krijgen, in een bankvijs kan het wel maar je kardan gaat niet door de swingarm...en om dat demonteren effe uit te stellen...
Verwijder je starter en zet de motor in versnelling, ene draait aan 't achterwiel en de andere schijnt met zaklamp op de koppeling.
Als 't vliegwiel meedraait steek daar dan een stuk ijzer (bandijzer ofzo) tussen en draai opnieuw aan 't wiel.
als je koppeling stilstaat en je wiel krijg je rondgewrongen dan is 't de torsiedemper...
dit lijkt me de weg met het minste uiteen vijzen
Verwijder je starter en zet de motor in versnelling, ene draait aan 't achterwiel en de andere schijnt met zaklamp op de koppeling.
Als 't vliegwiel meedraait steek daar dan een stuk ijzer (bandijzer ofzo) tussen en draai opnieuw aan 't wiel.
als je koppeling stilstaat en je wiel krijg je rondgewrongen dan is 't de torsiedemper...
dit lijkt me de weg met het minste uiteen vijzen