Probleem achterveer R1200RT LC

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

SMMJ

Re: Probleem achterveer R1200RT LC

Bericht door SMMJ »

Beste,

Ik heb ook een nieuwe RT sedert drietal maanden. Het is mijn derde RT en ik moet zeggen moto rijdt fantastisch. De levering is niet vlekkeloos verlopen. De opties waren niet aanwezig zelf gebeld met BMW België om leverdata te kunnen bekomen.

Nu problemen met de achtervering. Tot op heden nog geen verder bericht hoe BMW het zal oplossen noch een voorstel bekomen voor het niet kunnen rijden.

ik wacht nog een week af maar vraag mij toch af of we niet met ons allen kunnen reageren tov BMW.
p@rick

Bericht door p@rick »

SMMJ schreef:Beste,

Ik heb ook een nieuwe RT sedert drietal maanden. Het is mijn derde RT en ik moet zeggen moto rijdt fantastisch. De levering is niet vlekkeloos verlopen. De opties waren niet aanwezig zelf gebeld met BMW België om leverdata te kunnen bekomen.

Nu problemen met de achtervering. Tot op heden nog geen verder bericht hoe BMW het zal oplossen noch een voorstel bekomen voor het niet kunnen rijden.

ik wacht nog een week af maar vraag mij toch af of we niet met ons allen kunnen reageren tov BMW.
En wat ga je dan zeggen tegen wie bij BMW ? Of eisen ?
Dat ze het probleem oplossen ? Zullen ze wel doen hoor, maar dat lukt nu eenmaal niet van vandaag op morgen of overmorgen. Je dealer kan daar al evenmin iets aan veranderen, die mens is nu ook maar de pispaal.
Als buitenstaander die niet bij deze situtie betrokken is heb ik misschien makkelijk praten, maar wees verdorie blij dat het dit 'maar' is, voor de meesten onder ons is de moto niet meer of niet minder dan een luxe, dus eigenlijk is dit maar een luxeprobleem. En hoe gefrustreerd, bokkig en ontgoocheld ik net als jullie ook zou rondlopen als ik van BMW enkele weken niet meer zou mogen rijden met mijn moto, ik heb liever tien luxeproblemen dan één echt probleem...
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
DM

Bericht door DM »

hallo,

ik denk ook dat één stem (die meerdere gedupeerden vertegenwoordigd) meer zal uithalen bij BMW, dan iedere enkeling apart
Inderdaad, de dealer is hier zeker niet de schuldige, en die zullen alles (moeten) doen wat enigszins mogelijk is.
Is dit een luxeprobleem ? Een motor is voor velen inderdaad een extra, maar om dan zomaar te zeggen dat dit een luxeprobleem is, gaat toch een stap te ver. BMW zal zeker een schadeclaim richting leverancier sturen van enkele miljoenen euro's, wees daar maar zeker van (productie stoppen, zoeken-testen-vrijgeven van een oplossing, ombouwen van de reeds geleverde RT's, enz....). Denk nu eens aan al die RT LC rijders waarvan motor stil (moet) staan :
- gemiste reizen, gemiste dag uitstappen (beide zou nog kunnen opgevangen worden door een vervang-motor op deze momenten ter beschikking te stellen)
- het gewoon niet kunnen rijden met de motor op de mooie momenten ('s avonds na het werk bij mooi weer een ritje lukt niet) of voor diegene die de motor voor woon-werk verkeer gebruiken (dit kan je alleen maar opvangen door een vervang-motor permanent ter beschikking te stellen)

Ikzelf ben gefrustreerd : erg weinig communicatie (dealer doet zijn best, maar krijgt ook niet veel input van BMW zelf), een dure machine die gewoonweg op de mooiste momenten van het motorjaar aan de kant staat.

Mijn duidelijke vragen naar BMW Motorrad
- duidelijke communicatie (wat is probleem, welke acties worden momenteel gedaan, met melding van timing)
- een tussentijdse aanvaardbare oplossing in de vorm van vervang motor
- een aanvaardbare termijn wanneer motor aangepast kan worden (dit kan toch niet meer dan 4 weken duren tussen meld-datum (6 juni) en aanpassingen datum)
- een compensatie van BMW zelf (pers lot van rekening is BMW de hoofdverantwoordelijke, zelf als dit een fout van een leverancier is - BMW is diegene die alles na controle moet vrijgeven)

groeten

DM
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Dit is momenteel uitgebracht in de VS:

Afbeelding

Gezien de datum vorige vrijdag is, verwacht ik de komende week ook nieuws in Europa.

Kans is groot dat dit meer dan 4 weken gaat duren. Ik las dat dit zeker 6 tot 8 weken minimum gaat aanslepen.
K1200GT

Bericht door K1200GT »

wooter schreef:Dit is momenteel uitgebracht in de VS:

Gezien de datum vorige vrijdag is, verwacht ik de komende week ook nieuws in Europa.

Kans is groot dat dit meer dan 4 weken gaat duren. Ik las dat dit zeker 6 tot 8 weken minimum gaat aanslepen.
Rechten van de consument in EU en VS zijn (spijtig genoeg :-( ) niet vergelijkbaar....
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

De consument staat idd veel sterker in de US, maar ongetwijfeld speelt BMW daar nu sinterklaas, uit schrik voor de processen die hun te wachten staan, aangezien de US consument veel sneller tot aktie overgaat en niet twijfelt om er een advocaat op te zetten. Bovendien staan ze in hun recht....
Ik ben eens benieuwd welke regelingen er in belgie en Nederland zullen getroffen worden....
Tzal idd wat langer duren, want er moet een nieuwe demper ontworpen worden naar het schijnt, als dat echt zo is, moet die eerst door de administratieve molen voor die geproduceerd en verdeeld kan worden. Als het enkel om een aanpassing gaat zal het mss nog wel meevallen.
Hopelijk leren ze hier iets uit.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
WILBIKE

Bericht door WILBIKE »

Allemaal goed en wel zoals P@rick het aanhaalde, maar ik gebruik mijn motor als woon- werkvervoermiddel en ben hierin helemaal niet alleen. Wat doe je in die situatie, een andere motor huren en de rekening naar BMW sturen? Me dunkt is een RT toch al niet zo goedkoop meer... :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
p@rick

Bericht door p@rick »

WILBIKE schreef:Allemaal goed en wel zoals P@rick het aanhaalde, maar ik gebruik mijn motor als woon- werkvervoermiddel en ben hierin helemaal niet alleen. Wat doe je in die situatie, een andere motor huren en de rekening naar BMW sturen? Me dunkt is een RT toch al niet zo goedkoop meer... :wink:
Ik schreef bewust niet "voor iedereen" doch wel "voor de meesten". Ik wil zeker ook niet veralgemenen, maar het zal toch wel maar een minderheid zijn denk ik die echt niet meer op het werk geraakt als de moto niet beschikbaar is of wanneer de tropische of winterse weergoden ons niet gunstig gezind zijn, het handjevol die-hards dat ook bij sneeuw en ijzel onze vlaamsche wegen trotseert even niet meegeteld.
Greetz,

P@trick
p@rick

Bericht door p@rick »

DM schreef: Een motor is voor velen inderdaad een extra, maar om dan zomaar te zeggen dat dit een luxeprobleem is, gaat toch een stap te ver.
Kijk Dmitri, even mijn achterliggende gedachte voor het gebruik van dat woordje "luxeprobleem" want het wordt misschien anders begrepen dan ik bedoelde. Ik wou alleen maar zeggen (en daarmee geef ik even een compleet off topic voorbeeld uit mijn eigen naaste omgeving), een goeie vriendin van me ging een maand of anderhalf geleden voor gewoon wat maagklachten naar de dokter maar sindsdien heeft ze wel al een hele reeks chemo's achter de rug. 48 jaar, getrouwd, drie kinderen en nog geen echte zekerheid dat de behandeling aanslaat... Dat noem ik een écht probleem. Vorige week een collega op 't werk, 51 jaar, al een hele tijd aan de sukkel en nu dood en begraven... En zo kent iedereen nog wel voorbeelden in zijn familie- of vriendenkring wel situaties (ziektes, ongevallen...). Vergeleken daarmee zou - voor mij althans - het niet kunnen of mogen rijden met mijn moto gedurende enkele weken of misschien maanden inderdaad 'maar' een luxeprobleem zijn.
Greetz,

P@trick
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

WILBIKE schreef:Allemaal goed en wel zoals P@rick het aanhaalde, maar ik gebruik mijn motor als woon- werkvervoermiddel en ben hierin helemaal niet alleen. Wat doe je in die situatie, een andere motor huren en de rekening naar BMW sturen? Me dunkt is een RT toch al niet zo goedkoop meer... :wink:
Heb je die vraag gesteld aan je dealer? Mijn dealer heeft waar mogelijk mensen geholpen met een leenmotorfiets.
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Wat meer informatie waarom de GS en GSA er geen last van hebben:
The Dynamic ESA shock absorbers fitted to 2014 GSA and 2013/14 GS are manufactured by Sachs. The Dynamic ESA shock absorbers fitted to 2014 R1200 RT are manufacured by Marzocchi.

Marzocchi, reportedly, changed the material specification for the damper rod in the shock absorber without consulting BMW. There have been two damper rod failures from the 8,000 R1200 RT motorcycles currently on the road worldwide.
Het zou super zijn moest men de Sachs modellen op de RT's kunnen steken.
DM

Bericht door DM »

Inderdaad Patrick

Grotere problemen zijn er zeker, ook in mijn omgeving
Dat dit in zo'n licht een luxeprobleem is, akkoord, maar het is verduiveld sneu zo een nieuwe motor aan de kant te zien staan. Ik hoop echt dat er snel een degelijke oplossing komt

Groeten

DM
p@rick

Bericht door p@rick »

DM schreef:Inderdaad Patrick

Grotere problemen zijn er zeker, ook in mijn omgeving
Dat dit in zo'n licht een luxeprobleem is, akkoord, maar het is verduiveld sneu zo een nieuwe motor aan de kant te zien staan. Ik hoop echt dat er snel een degelijke oplossing komt

Groeten

DM
Dat hoop ik van harte samen met jou voor iedereen die hiermee te maken heeft. 't Is inderdaad kl... als je zo'n prachtmoto aan de kant moet laten staan...
Greetz,

P@trick
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

wooter schreef:Wat meer informatie waarom de GS en GSA er geen last van hebben:
The Dynamic ESA shock absorbers fitted to 2014 GSA and 2013/14 GS are manufactured by Sachs. The Dynamic ESA shock absorbers fitted to 2014 R1200 RT are manufacured by Marzocchi.

Marzocchi, reportedly, changed the material specification for the damper rod in the shock absorber without consulting BMW. There have been two damper rod failures from the 8,000 R1200 RT motorcycles currently on the road worldwide.
Het zou super zijn moest men de Sachs modellen op de RT's kunnen steken.
die duivelse Italianen toch hé....er was nochtans ooit een tijd dat ze heel goed samenwerkten :mrgreen:
Lijkt me sterk dat een toeleverancier zoiets zou veranderen en trouwnes BMW moet de geleverde spullen toch ook controleren? Mss ook eens de uitleg van Marzocchi aanhoren... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Dacht gelezen te hebben dat dat onderdeel ook weer ergens anders geproduceerd werd, kan verkeerde materiaal zijn of verkeerde behandeling.
Komen wij toch nooit achter.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
2cylinder

Bericht door 2cylinder »

Juist dealer gecontacteerd.
BMW BENELUX na 4 uur vergaderen uiteen gegaan zonder oplossing.
Dus voorlopig ook geen vervangmotoren.
Hoe lang moeten we nog wachten op een tussenoplossing?

Grtz 2 cylinder
Pol

Bericht door Pol »

Dirk Pauwels schreef: die duivelse Italianen toch hé....er was nochtans ooit een tijd dat ze heel goed samenwerkten :mrgreen:
Samenwerken was er voor hen al te veel aan.Zaten er willens nillens in.Google maar eens naar Italiani dovete morire van Alfio Caruso of Il massacro della divisione Acqui Cefalonia.
Maar ik kan ook tussen de lijnen lezen en uiteraard bedoel je dat ze technisch subliem kunnen zijn ...voor één enkel afgewerkt stuk!
de klei'n

Bericht door de klei'n »

RT heeft gewoon een problem met Italianen. Vorige zondag op de VRA rit kwam een RT tussen de kolonne van 73 Guzzi's rijden en plots lag hij in de graskant, zo verschietachtig die Italianen. :mrgreen:
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
SMMJ

Bericht door SMMJ »

Vandaag heb ik contact opgenomen met BMW Bornem.

Daar hebben ze nog steeds geen informatie hoe ze het probleem zullen oplossen.

Ik heb naar mijn concessionaris gebeld. Hij werkt aan een oplossing die nog op de goedkeuring van BMW werkt.

Met betrekking tot de opmerking luxeprobleem wens ik wel even te melden dat dit kort door de bocht is.

Dat BMW problemen heeft dat kan voorkomen maar hun communicatie naar de consument is verre van vlekkeloos en tot op heden is er nog geen enkel voorstel van oplossing.

Groeten,
p@rick

Bericht door p@rick »

SMMJ schreef:Met betrekking tot de opmerking luxeprobleem wens ik wel even te melden dat dit kort door de bocht is.
Dan heb je vast enkel het het bericht gelezen waarin ik voor de eerste keer dat woord gebruikte. Een tweede berichtje met een bijkomend woordje uitleg over de context waarin je dat woord moet verstaan volgde kort daarna.
Het ligt er natuurlijk maar aan wat je, of nee, ik ga 'men' zeggen want anders ga je je geviseerd voelen, het ergste vindt natuurlijk.
Greetz,

P@trick
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

SMMJ schreef:Vandaag heb ik contact opgenomen met BMW Bornem.

Daar hebben ze nog steeds geen informatie hoe ze het probleem zullen oplossen.

Ik heb naar mijn concessionaris gebeld. Hij werkt aan een oplossing die nog op de goedkeuring van BMW werkt.

Met betrekking tot de opmerking luxeprobleem wens ik wel even te melden dat dit kort door de bocht is.

Dat BMW problemen heeft dat kan voorkomen maar hun communicatie naar de consument is verre van vlekkeloos en tot op heden is er nog geen enkel voorstel van oplossing.

Groeten,
In alle schoolboekjes kun je leren hoe je van een probleem-situatie een marketingstunt kunt maken. BMW doet hier net het omgekeerde.
Hoe ze met dit probleem omgaan is een voorbeeld van hoe het niet moet en toont eigenlijk aan dat BMW zijn motorafdeling toch een beetje stiefmoederlijk behandelt. Mocht dit in de auto-afdeling zijn gebeurd, dan was dit anders aangepakt geweest.
Ik vertrek volgende week naar Schotland en mijn dealer - niet Bornem - zoekt een oplossing. Mijn dealer zorgt ervoor dat ik mij niet afkeer met zekere een degout van "mijn merk".
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
SMMJ

Bericht door SMMJ »

Dag Patrick,

Geen probleem.

Case closed.
luc.w

Bericht door luc.w »

Vandaag nieuwe rt binnen geleverd voor de ESA te vervangen :-( . Zou gereviseerd worden door de firma "white power" en terug geplaatst worden. Later (veel later waarschijnlijk) als BMW het probleem heeft opgelost word deze dan terug vervangen. Mijn dealer(Lievens mechanics Zottegem)heeft mij een vervangmotor ter beschikking gesteld (1200GS), waarvoor mijn dank. Hopelijk heb ik snel mijne RT terug.

groeten,

Luc
CB 900 Honda- VN 500 Kawasaki - FZ 600 Yamaha- R1150RTBMW- FZ1 Fazer Yamaha - K1200GT BMW - R1200RT 2012 - R1200RT/LC 2014- R1200GS/LC 2018
daine

Bericht door daine »

Dag allen,

Ik volg hier een tijdje het forum betreffende het probleem met de RT. Ik heb er ook een met 1200km op de teller.
Betreffende heel deze situatie vind ik het erg dat er niet gecommuniceerd wordt door BMW betreffende het probleem.
We zijn nu bijna 14 dagen verder, en het enige dat ik kreeg was een mail van de dealer waarop stond dat er niet meer
mocht gereden worden. Ik heb al tweemaal contact gehad met de dealer, maar nog steeds weet ik niets meer.
Ik vind dat voor een merk als BMW dit toch niet kan. Misschien 1 front vormen naar BMW toe zodat er wat
meer schot in de zaak komt? In de media is er ook nog niets geschreven over het probleem. Misschien eens
melden aan een krant? Daar zijn ze over het algemeen toch gevoelig aan.

Groeten,

Daine
DM

Bericht door DM »

Aan Luc,

begrijp ik het juist
Op jouw RT wordt momenteel de esa vervangen ? Is dit een actie door BMW ondersteund ? Wil dit zeggen dat na de ombouw, je met de motor kan/mag rijden van BMW ? Zal BMW (als de oplossing voor het probleem gekend is) de vernieuwede esa terug inbouwen ?

groeten

DM
Plaats reactie