Probleem achterveer R1200RT LC

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

DM

Re: Probleem achterveer R1200RT LC

Bericht door DM »

Ik heb mijn sterke bedenkingen dat een mogelijke oplossing zou gekomen zijn (of komt) van BMW België. Volgens mijn info zijn het eerder de BMW dealers zelf die samen met een oplossing aan het komen zijn. Indien zo, dan mogen die wel in de bloemetjes gezet worden.
Betreffende BMW België : Na 18 dagen hebben die eindleijk een teken van leven getoond door de betroffen RT-rijders een brief te sturen. We weten nu tenminste "officieel" dat er iets scheelt. Meer kan ik ook niet uitmaken uit deze brief. Ik blijf het erg zwak vinden wat BMW België hier presteert. Zelf heb ik hen in een mail aangeschreven, maar ook daarop geen enkele reactie tot nu toe (tja, het is ook nog maar 4 dagen geleden dat ze de mail hebben ontvangen, ik zal waarschijnlijk nog 14 dagen moeten wachten aleer daarop een antwoord eventueel zal komen ...)

groeten

DM
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Volgens mijn dealer gisteren, heeft BMW België (of mss de dealers onderling) voor de tijdelijke oplossing gezorgd van revisie door WP.
In ieder geval buiten BMW Duitsland om, en deze oplossing zou in heel België worden toegepast.
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Fiekes

Bericht door Fiekes »

Als BMW Belgie een oplossing levert die niet vanuit BMW Motorrad komt lijkt het me dat later als BMW Motorrad met een betere oplossing komt de BMW Belgie rijders achter het net vissen ...

Gezellig hoor zo'n eengemaakt Europa !
tazdevil

Bericht door tazdevil »

Dit heb ik net gelezen op het RT forum Nederland.
Vraag mij af wat er bij ons uit de bus gaat komen? Tot 18 augustus wachten kan ik niet dus ik hoop snel op een telefoontje van mijn dealer voor een revisie.

Groeten

Gerry

Geachte heer, mevrouw,

Vandaag hebben wij nieuwe informatie gekregen van onze moedermaatschappij BMW AG in München. Zoals beloofd, informeren wij u met deze brief over de nieuwe ontwikkelingen voor de benodigde reparatie aan uw BMW R 1200 RT.

Sinds wij hebben gevraagd om uw motorfiets stil te zetten, werkt de BMW organisatie aan het beschikbaar stellen van nieuwe veerpoten. Deze zullen eerst uitgebreid getest en in voldoende aantal geproduceerd moeten worden.

Volgens actuele planning kunnen wij vanaf 18 augustus 2014 (week 34) beginnen met het vervangen van de veerpoten. Eind juli 2014 ontvangen wij concrete informatie over de leveringstermijn van de nieuwe veerpoten. Uw BMW Motorrad dealer zal u daarna informeren over de reparatiedatum van uw BMW R 1200 RT. Als uw motorfiets nog bij u thuis staat, zal uw BMW Motorrad dealer contact met u opnemen om af te spreken wanneer deze opgehaald kan worden.

Wij beseffen ons dat door dit rijverbod bij aanvang van het zomerseizoen een vervelende situatie voor u is ontstaan. Wij kunnen uw teleurstelling hierover niet wegnemen. Maar wij hopen van harte dat u onze excuses hiervoor in de vorm van een geste wilt accepteren. Daarom kunt u deze brief gebruiken als cadeaucheque. Deze brief vertegenwoordigt een waarde van € 500,-. Hiermee kunt u bij uw BMW Motorrad dealer tot 31 december 2014 BMW Motorrad onderdelen, accessoires of Rider Equipment aanschaffen. Deze cadeaucheque is niet geheel of gedeeltelijk inwisselbaar voor geld.

Alle kosten die u heeft gemaakt door dit rijverbod, nemen wij uiteraard voor onze rekening. Denkt u bijvoorbeeld aan kosten voor uw vervangend vervoer of onvermijdbare annuleringskosten van uw geplande motorvakantie.

Wij vertrouwen erop dat wij u hiermee voor dit moment voldoende hebben geïnformeerd en brengen u op de hoogte zodra er meer nieuws is.

Met vriendelijke groet,

BMW Nederland bv
E.A. Kleinbergen R. Sluijter

Manager BMW Motorrad BMW Klanten Informatie Service
Beter 1 GS in de hand dan geen hand!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Fiekes schreef:Als BMW Belgie een oplossing levert die niet vanuit BMW Motorrad komt lijkt het me dat later als BMW Motorrad met een betere oplossing komt de BMW Belgie rijders achter het net vissen ...

Niet direct beginnen panikeren, de revisie door WP van de slechte achterveer, is een tussenoplossing om de RT's zo snel mogelijk weer aan het rijden te krijgen in afwachting van de nieuwe veer via BMW Motorrad. Daarom schreef ik dus ook tijdelijke oplossing :wink:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Fiekes

Bericht door Fiekes »

Man in Black schreef:
Fiekes schreef:Als BMW Belgie een oplossing levert die niet vanuit BMW Motorrad komt lijkt het me dat later als BMW Motorrad met een betere oplossing komt de BMW Belgie rijders achter het net vissen ...

Niet direct beginnen panikeren, de revisie door WP van de slechte achterveer, is een tussenoplossing om de RT's zo snel mogelijk weer aan het rijden te krijgen in afwachting van de nieuwe veer via BMW Motorrad. Daarom schreef ik dus ook tijdelijke oplossing :wink:
eerst zien dat geloven - want waarom zou een dealer die reeds een werkende oplossing aan zijn klant aanleverde nog een tweede keer een "betere ?" oplossing aanleveren ?

ps - nikske paniek ...
Relax

Bericht door Relax »

Man in Black schreef:
lekkerweg schreef:
Relax schreef:OMG.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=omg" onclick="window.open(this.href);return false;
OMG

Net-centric abbreviation for the popular exclamation "Oh my God!" (generally used in conversations to exclaim surprise or disgust). Most commonly used by teenage girls who find it depressingly hard to type out an entire word.
:bsquest:
^
Op eenvoudige vraag even wat duiding.

Het begon hiermee:
luc.w schreef:Gisteren ook ene gekregen van Bornem.
Goed in de enveloppe kijken, er zit 500€ in voor smart en leed. :-(

Groeten,

Luc
Met het nodige cynisme (even opzoeken, "lekker") maakt Luc bovenstaande opmerking over €500, waarop "lekker" onderstaand antwoordt:
lekkerweg schreef:Euro 500,00 zonder verdere voorwaarden?
Bij een defekt aan een apparaat heb ik eens een dergelijke tegemoetkoming voorgesteld gekregen, aanvaarden betekende akkoord gaan met afzien van eventuele procedures terzake tegen de leverancier.
Let vooral op de eerste zin. Onze Franse vriend denkt dus dat BMW écht €500 cash bij hun brieven bijvoegt. Zijn raadgeving is goedbedoeld, zo is ie wel, maar de aanname is om je te bescheuren.

Ik heb, heel bewust omdat hier nogal snel met de term afzeiker wordt gegoocheld, gekozen voor een tactvolle verwoording van mijn opperste verbazing over zoveel intellectueel vermogen.
Waarop "lekker" dan een online woordenboek gaat raadplegen, logisch als je iets niet kent, maar helemaal niet ziet waar het juist over gaat.

Enige posts verder zie je dat men in Nl blijkbaar toch uit dat vaatje gaat tappen. Krijgt "lekker" toch weer lekker gelijk. OMG.

En voor ie het topic verder verziekt, wil ik iedereen met een getroffen RT een snelle en degelijke oplossing toewensen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
stevenrt1200

Bericht door stevenrt1200 »

Waarde lotgenoten,
Ook ik heb enkele dagen geleden een officieel schrijven ontvangen van Bmw Bornem met een korte vermelding van het probleem en vele excuses.
Vandaag zijn ze mijn motor komen ophalen en wordt hij naar mijn dealer gebracht waar ze de vering gaan demonteren en opsturen naar....?
Daar gaan ze een revisie uitvoeren zodat ik hopelijk over enkele weken weer behoorlijk naar mijn werk geraak.
Ik heb wel begrip voor het feit dat ze niet iedereen een vervangmotor kunnen aanbieden, maar het is verdomd moeilijk om naar het werk te geraken wanneer men niet beschikt over meerdere moto's of auto's. Hopelijk kan de dealer zijn belofte nakomen en zie ik mijn Beemer terug verschijnen na een dag of tien. Zo niet heb ik echt een mobiliteitsprobleem, gezien mijn onregelmatig werkschema biedt het openbaar vervoer geen oplossing.
Langs de ene kant ben ik blij dat de Belgische dealers samen naar een "voorlopige oplossing" hebben gezocht.
Langs de andere kant voel ik mij toch een beetje in de steek gelaten ook, had graag een ander vervoermiddel aangeboden gekregen, maakt niet uit wat.

Zal mij maar troosten met de gedachte dat dit enkel gaat om een preventieve actie om een mogelijk probleem te voorkomen
Born in '66 at Dendermonde
ride motorfiets sinds '94 Kawasaki ZZR 600, '99 Honda VFR 800, '05 BMW R1200RT en Zumo 550.
'14 R1200RT-LC met Navigator V
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Klopt, ik kende de afkorting niet, kon hem vervolgens niet plaatsen als zinnige reaktie, en besloot uit te zoeken door wie en in welke context de afkorting gebruikt wordt.
Dat is nu duidelijk.
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

interessant document opgedoken op Facebook:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/105 ... TW2014.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
leo62

Bericht door leo62 »

Ze zijn gisteren mijn motor ook komen ophalen met 80 km op de teller , ik had hem net bij rijverbod dan is de appel zeer zuur ,maar er is licht aan het einde van de tunnel.
Ja , we mogen blijkbaar dankbaar zijn voor onze belgische dealers voor hun oplossing maar heb zelf ook veel moeten regelen voor op het werk te geraken zelfs een paar dagen verlof moeten bij nemen omdat het niet lukte werk in onregelmatige dienst. Nu ongeduldig afwachten op het reddende telefoontje dat hij klaar is en ik hem zo snel mogelijk kan afhalen.
stevenrt1200

Ik had bijna 5 duizend op de teller staan, vorige week nog de Spaanse Pyreneeën doorkruist. Vertrokken met motortrailer en een bang hartje maar ondanks alles toch een mooi vakantie gehad.
Heb elke dag alvorens te starten mijn vering in de mate van het mogelijke visueel geïnspecteerd, doch toch ook flink op de gas gegaan tijdens de ritten die best wel stevig en intens waren.
Achteraf bekeken was het misschien niet echt verantwooord, doch ben best wel tevreden dat ik er voor gegaan ben. :razz:
Ondanks dit euvel blijft deze motor mij verbazen kwa prestaties, wegligging, souplesse en een pak meer power dan de vorige RT
Het blijft toch een zure appel!!!!!!
Op bovenstaande link van "Wooter" die heel interessant is staat te lezen dat de vering onder handen wordt genomen door een bedrijf uit Sint-Truiden. :idea:
Is dat niet daar waar ze die Wilbers vering configureren, of is het White Power?
Het voelt goed dat een Belgisch bedrijf dit euvel mag, kan oplossen. :lol:
ride motorfiets sinds '94 Kawasaki ZZR 600, '99 Honda VFR 800, '05 BMW R1200RT en Zumo 550.
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Nee, het lijkt erop dat dit het bedrijf is waar de defecte ophanging vandaan komt...
Patrick L(RT)
Contacteer:

Bericht door Patrick L(RT) »

Als de op FB opgedoken US nota echt is, dan is Teneco in St-Truiden inderdaad het bedrijf waar de "slechte" veerpoten effectief vandaan komen.
Eerder bleek Marzocchi (IT) de ESA units van de RT-LC te produceren, daar waar Sachs de overeenkomstige GS-LC units maakte (= not affected).

Ik ben zelf bij de gelukkigen die mogen blijven rijden met de RT-LC.... wegens geen ESA. Waarom geen ESA besteld ? Geen behoefte aan, de basis comfortinstelling voldoet prima. Een RT koop ik niet om op circuit te gaan rijden, en ook met duo/volgepakt is zeldzaam scenario... en zelfs dan blijft de basis comfortinstelling prima voldoen, of kan de veervoorspanning snel manueel een tikje harder ingesteld worden. Op mijn 1100 en 1150 RT heb ik nooit de behoefte aan ESA gehad, en ook nu niet. De problemen en frustraties zijn mij dan ook onbekend, al voel ik mee met de betrokken eigenaars.

Trouwens, ben bijzonder tevreden R1200 RT-LC rijder ! Slechts 2 kleine puntjes van kritiek:
- de harde "klak" bij het inschakelen van de eerste versnelling vanuit N.
- de vrij luide einddemper; akkoord, mooi sportief geluid, maar standaard had wat mij betreft iets stiller mogen zijn, in lijn met het karakter van een RT

Vr grtn
Patrick L
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Op de website van Marzocchi:
On September 1st Marzocchi Suspension become part of the Tenneco Inc. Group, (a $5.9 billion global manufacturing company with headquarters in Lake Forest, Illinois and approximately 21,000 employees worldwide) with the name Tenneco Marzocchi s.r.l..
stevenrt1200

Als de op FB opgedoken US nota echt is, dan is Teneco in St-Truiden inderdaad het bedrijf waar de "slechte" veerpoten effectief vandaan komen.
Eerder bleek Marzocchi (IT) de ESA units van de RT-LC te produceren, daar waar Sachs de overeenkomstige GS-LC units maakte (= not affected).

en ik maar denken dat ons Belgisch bedrijfje de boel ging redden!!! niet dus. Eigenlijk maakt het niet veel uit wie uiteindelijk de "schuldige" is, in zoverre daar al sprake van kan zijn.
Ik heb ooit een goed gesprek gehad met de invoerder België van Willbers vering, deze brave man was op een goede dag gecontacteerd door Meneer BMW om Wilbers vering te leveren voor de GS modellen. Die brave man kon eerst zijn geluk niet op totdat ie vernam welke prijs hij er uiteindelijk "MAAR" zou voor krijgen. De exacte cijfers kan ik hier niet meedelen maar geloof me, het was echt een ondermaatse prijs. Dit heeft bij mij toen toch tot nadenken gebracht, waaronder, gaat dit niet ten koste van kwaliteit is er ééntje van!!!!
Het ware verhaal hierrond gaan we waarschijnlijk nooit te weten komen.
Een ding is zeker heden ten dage, WINST dat is het enige dat nog telt, jaar na jaar de winstmarge opkrikken ten koste van....
Dat het aftellen van de dagen zonder motor vlug mogen gaan :-(
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Winst is inderdaad een barometer. Een bedrijf dat geen winst nastreeft, is een bedrijf dat niet levensvatbaar is.

En tuurlijk dat BMW graag heeft dat zijn leveranciers lage prijzen hanteren. Het alternatief is dat leveranciers hoge prijzen hanteren, en de totaalprijs van de motorfiets stevig omhoog gaat.
sjezer
Contacteer:

Bericht door sjezer »

Akkoord maar de kwaliteit moet gegarandeerd blijven. Wanneer de kwaliteit ten koste gaat van een grotere winstmarge ben je verkeerd bezig. Op korte termijn heb je meer winst maar op lange termijn kost het u alleen maar geld.

Al dat extra werk die men onder garantie zal moeten uitvoeren moet handen vol geld kosten aan BMW. Volgens mij gaat die leverancier er ni goedkoop vanaf komen als effectief blijkt dat die achter 't gat van BMW andere (lees minderwaardige) onderdelen heeft geleverd.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

sjezer schreef:Akkoord maar de kwaliteit moet gegarandeerd blijven. Wanneer de kwaliteit ten koste gaat van een grotere winstmarge ben je verkeerd bezig. Op korte termijn heb je meer winst maar op lange termijn kost het u alleen maar geld.
De kwaliteit werd in deze gewaarborgd door de toeleverancier, die erna op eigen houtje blijkbaar wat heeft aangepast aan de instructies om zijn goedkopere prijs tov zijn directe concurrent Sachs te kunnen opvangen. Gaat BMW hier in de fout door een toeleverancier te vinden die beweert eenzelfde kwaliteitsnorm aan te kunnen als een concurrent, waarna blijkt dat de goedkopere toeleverancier die norm niet kan halen? BMW zit natuurlijk nu met de gebakken peren, maar de verantwoordelijkheid blijft bij de toeleverancier liggen.

Goedkoop is niet altijd beterkoop, maar dergelijk grote bedrijven werken met een procedure waar men de kwaliteitseisen aan de leveranciers oplegt, en dan van de leveranciers een offerte vraagt voor de producten aan die kwaliteitseisen. En in dat geval is het vanzelfsprekend dat de goedkoopste leverancier het order binnen haalt. Zo werkt onze overheid, zo werken veel bedrijven, ... En als jij gaat kijken naar een product voor thuis, ga je ook vergelijken welke leverancier het beste product kan leveren tegen de meest interessante prijs...
frederik

Bericht door frederik »

Vorig jaar vond ik het verstandiger niet te wachten op de nog uit te komen 1200RT LC, en mij een K1600 aan te schaffen die al drie jaar productie liep. Geen spijt van gehad, moet ik zeggen.

BMW maakt nooit geen problemen als er technische problemen zijn met de motor en gaat altijd zeer royaal vervangen binnen de garantie (en zelf daarbuiten komt er een oplossing). Er moet natuurlijk wel een oplossing zijn hé ! ( Ik kan zeggen dat ik al een paar garantieclaims gehad heb op de diverse motoren )

Als je altijd het nieuwste van het nieuwste wil, eerste jaar productie dan kom je vroeg of laat in dit LC scenario terecht. (verbaas mij eigenlijk dat er met de GS LC geen problemen zijn. Of dat komt nog wel)

Na 2001, de KFR 1150RT, heb ik nooit meer een "nieuwste versie" gekocht. Productie altijd drie jaar laten de kinderziektes uitzweten.

Ik wens alle RT LC rijders veel sterkte toe en de rest veel motorplezier.

Keep it safe,

ps er zijn ergere dingen in het leven dan een paar maand niet eens met de motor rijden.
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

frederik schreef:Vorig jaar vond ik het verstandiger niet te wachten op de nog uit te komen 1200RT LC, en mij een K1600 aan te schaffen die al drie jaar productie liep. Geen spijt van gehad, moet ik zeggen.
Same here, ook ik verkoos de GT boven wachten op de RT LC en ik heb het me nog geen seconde beklaagd. Ook in het eerste jaar met de GT waren er problemen oa waterpomp. Nu zijn de meeste ziektes er uit. Het is al zo veel voorgevallen dat een eerste modeljaar problemen heeft en toch zijn er nog steeds mensen die echt geen jaartje of twee kunnen wachten en het nieuwste van het nieuwste willen.
mjy009

Bericht door mjy009 »

Er moeten altijd mensen zijn die de eerste modellen kopen.
Anders komen de problemen nooit aan het licht !
Maar het is uiteraard altijd balen wanneer je een gloednieuwe fiets of auto aan de kant moet laten staan.
Alle merken hebben te kampen met terugroepacties,
dus niet enkel BMW is in dat bedje ziek.
stevenrt1200

Het is al zo veel voorgevallen dat een eerste modeljaar problemen heeft en toch zijn er nog steeds mensen die echt geen jaartje of twee kunnen wachten en het nieuwste van het nieuwste willen.!!!!!! Onder het moto, eigen schuld dikke bult of wat!!!Dees is toch nogal kort door de bocht lijkt mij, straks moeten de mensen die zich een nieuwe R 1200 RT Lc hebben aangeschaft zich nog gaan schuldig voelen als ik dit allemaal lees. Tenslotte gaat het over een veercomponent dat al verschillende jaren op de markt is nl " esa vering" medunkt dat dit al van ergens 2005 of 2006 is dat deze optie verkrijgbaar is op verschillende modellen.
Eenieder weet best dat er altijd ergens een kans bestaat op een dergelijk "ongemak" als dit. Maar toch hoop je als klant dat de geleverde producten of in dit geval de nieuwe motor aan alle BMW kwaliteitsnormen zal voldoen, en indien dit niet het geval mocht zijn dat er een degelijke oplossing komt in een zo'n kort mogelijke tijd.
leo62

Bericht door leo62 »

Ik zelf heb ook de R1200RTlc gekocht. Daar de motor toch al een klein jaartje in de nieuwe GS zit ,had ik motorisch geen grote problemen verwacht. Wie zou dan nog echt grote problemen verwachten waarbij je de motor zolang moet blijven staan ? Mijn vorige motor was een pan 1300 en daar is ook nog een terugroep actie geweest ivb doorschuren remslang achter ,dat werd dan snel verholpen en moesten onze motor niet laten staan en die pan had ik ook nieuw gekocht in 2009 en een jaar of 2 later is die terugroep actie geweest, dus hoe oud was het model pan 1300 toen ? Hoelang moeten we wachten voor gerust te rijden? Zelf denk ik er kan altijd iets mis gaan maar wie heeft al meegemaakt dat je de motor enkele weken moest laten staan?
frederik

Bericht door frederik »

Flat Twin Power schreef:
frederik schreef:Vorig jaar vond ik het verstandiger niet te wachten op de nog uit te komen 1200RT LC, en mij een K1600 aan te schaffen die al drie jaar productie liep. Geen spijt van gehad, moet ik zeggen.
Same here, ook ik verkoos de GT boven wachten op de RT LC en ik heb het me nog geen seconde beklaagd. Ook in het eerste jaar met de GT waren er problemen oa waterpomp. Nu zijn de meeste ziektes er uit. Het is al zo veel voorgevallen dat een eerste modeljaar problemen heeft en toch zijn er nog steeds mensen die echt geen jaartje of twee kunnen wachten en het nieuwste van het nieuwste willen.
Zo is dat met de eerste jaars types. Na drie jaar zijn de problemen met de gt hopelijk "allemaal" de deur uit.

Ook de nieuwe LC RT rijders gaan het moeten uitzweten. Bij de lancering van de nieuwe pan 1300ST was het ook al niet ander, maar dat is dan ook al héél lang geleden, twee of drie RT modellen geleden !

Een basisregel is nog altijd een beetje boeren verstand gebruiken hé. Als je altijd het nieuwste wil dat de anderen nog niet hebben uitgetest, dan ben je zelf testpiloot. Reden te meer een goede BMW concessiehouder te nemen, die gaat U van zodra hij kan, u helpen het probleem op te lossen (toch mijn ervaring op de vorige 5 BMW's)
Niets belet U NIET te wachten, en een versnelde overstap te doen naar de K1600GT. Er zal wel een commerciële tussenkomst daarvoor voorzien zijn zeker ?

Het is eigenlijk verwonderlijk dat de GS LC zo geen mega problemen heeft met de nieuwe lancering.
Plaats reactie