![Afbeelding](http://i58.tinypic.com/vem9lt.jpg)
Mag dat of mag dat niet ? Is een camionette een mini-bus?
En zoniet , wat gaat het kosten?
Moderator: GVN
Bij een bord E9a en E9cMan in Black schreef: Maar waar moet je een lichte vracht ingeschreven voertuig dan parkeren?
Klinkt raar, want dat zou betekenen dat het van de manier waarop een voetuig is ingeschreven afhangt ofBob schreef:Strikt genomen is je Renault Master een lichte vrachtauto en dus is de bekeuring terecht. Pragmatisch gezien opent dat voor de schatkist wel perspectieven, want bvb ook met een Renault Kangoo die als lichte vrachtauto ingeschreven is zou je het spek aan je been kunnen hebben, evenals bvb gezinnen die om praktische en/of fiskale redenen een voertuig met dubbele cabine aanschaffen.
Dat had ikzelf ook al gevonden (zie eerste post) : maar wat is dan een auto voor dubbel gebruik en een mini-bus ? En vroeger mocht je een moto ook daar niet zetten wegens maar twee wielen.Harald schreef:Art 5 bord E9b.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /253-art70" onclick="window.open(this.href);return false;
Een auto voor dubbel gebruik (tegenwoordig wordt dat een "voertuig voor meerdere doeleinden" genoemd) is wat men in de volksmond als break of stationwagen bestempelt. Hoofdzakelijk ontworpen voor personenvervoer, al kan er aardig wat lading in. Zelfde redenering voor de minibus : die dienen in hoofdzaak om personen te vervoeren, niet zozeer voor goederen. Doorgaans zijn er acht zitplaatsen + de bestuurder. Als 't er meer zijn, is het gewoon een bus en geen minibus meer.st1100 schreef: maar wat is dan een auto voor dubbel gebruik en een mini-bus ?
Raar, maar toch is 't waar. Met die nuance dat je een doorsnee Renault Kangoo (om die nog eens als voorbeeld te gebruiken) en de lichte vrachtversie ervan niet helemaal kan bestempelen als "2 perfect dezelfde voertuigen". Rij als (derde) inzittende maar eens acterin een Kangoo lichte vrachtauto mee naar Portugal, je zal rap aan je knoken merken dat het ontbreken van een zetel een merkelijk verschil uitmaakt. Andersom : om de bedrijvigheid in ons land nog enigszins fiscaal te ondersteunen betaal je voor de lichte vracht ook minder verkeersbelasting.willy schreef:Klinkt raar, want dat zou betekenen dat het van de manier waarop een voetuig is ingeschreven afhangt of
het in overtreding is of niet. Het zou maw betekenen dat 2 perfect dezelfde voertuigen niet op dezelfde
manier behandeld worden mbt de parkeerregels en dat eentje correct en het ander in overtreding zou zijn
terwijl ze in dezelfde "zone" geparkeerd zouden zijn.
Ik heb de indruk dat jij de wegcode nogal vrij interpreteert, als je tot zo'n (foute) conclusies komt.alfa schreef:Als het E9B bord geen aanwijzing geeft uit punt A (3 en 4), ben je niet in fout.
Als er een sticker plakt op de voorruit om aan te duiden dat het een vrachtvoertuig is (lichte vracht), mag je er niet parkeren.st1100 schreef:Ik heb vanmorgen een parkeerboete gekregen omdat ik met een Renault Master camionette (minder dan 3,5ton) , op een parkeerplaats met volgend bord stond![]()
Mag dat of mag dat niet ? Is een camionette een mini-bus?
Het onderscheid dat internationaal wordt gemaakt is dat bij een lichte vracht de goederen in een afzonderlijke ruimte moeten vervoerd worden en in een auto voor dubbel gebruik worden de goederen in dezelfde ruimte vervoerd.alfa schreef:Toch voor discussie vatbaar "auto's voor dubbel gebruik"
Zijn auto's die personen en lichte vracht kunnen vervoeren, hebben een functie van / voor dubbel gebruik.
Als het een 2 de auto zou zijn behoord die tot "personenauto's"
MSS. iemand een ander definitie van " auto's voor dubbel gebruik"
Een stationwagen is een personenwagen
Die wel natuurlijk.RC30 schreef:Een Defender 110 ,zonder zetels achteraan, heeft toch wel een langere laadruimte van meer dan de helft van de wielbasis dacht ik zo.