R of RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

michiel54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 okt 2008, 13:24
Woonplaats: Oostende
Locatie: West Vlaanderen

R of RT

Bericht door michiel54 »

Besten , eind oktober koop ik een BMW R1200RT of een R1200R . Ondanks het feit dat ik ga proefrijden wil ik toch even de ervaring lezen van de rijders hier .
Laatst had ik een Honda deauville 650 maar het enige ( buiten het gerammel) wat mij fel stoorde was de windgevoeligheid . Op gewestwegen leek het wel of ik met een zeilboot onderweg was , er was slechts rust bij windstilte of kopwind . Op de autobaan was het relatief ok bij 120km/u.
Dus is er de vraag : hoe zit dat bij de RT ? Ik rij niet graag autosnelweg dus zou ik misschien toch beter af zijn met een naakte R ?
Ik herhaal het :zeker ga ik proefrijden en hopen op wind , vooral zijwind .. :shock:
cb125 / R75 / cb750 / xjr1300 / vf700c / TDM850 / Deauville 650 / r850rt > :(
Stelo
Berichten: 379
Lid geworden op: 23 mar 2005, 23:16
Woonplaats: 8930
Locatie: Rekkem

Re: R of RT

Bericht door Stelo »

Hallo,

RT is totaal mijn ding, dit al sedert jaaaren.

Wat zijwindgevoeligheid betreft vind ik dat het nog aardig meevalt.
Een vriend, zeer ervaren rijder, had er merkelijk meer last van met zijn Pan European 1100.

Wat ik wel altijd doe als er veel zijwind is, is mijn knieën strak tegen de tank aanhouden.
Dit maakt mijn motorfiets dan stabieler. (of maakt het mijn misschien mijn hoofd stabieler?)

Veel plezier tijdens de testritten!

Grts,
Stelo
R1200RT
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: R of RT

Bericht door willy »

Vanwege het gebrek aan bescherming zie ik een R niet zien zitten in de koude periodes van het jaar,
met de RT rijd ik het hele jaar door.
PS: Ik ben benieuwd wat er zoal rammelde aan die Honda.
michiel54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 okt 2008, 13:24
Woonplaats: Oostende
Locatie: West Vlaanderen

Re: R of RT

Bericht door michiel54 »

Beste Willy , bij de Deauville rammelde vooral de kuip , ondanks nazicht en het plaatsen van extra rubber ringen , nieuwe schroeven , hier en daar een dot zwarte silicone ... Op vlakke weg OK maar ohwee op klinkers en dwarse oneffenheden . Enfin , exit Honda-nt650.
cb125 / R75 / cb750 / xjr1300 / vf700c / TDM850 / Deauville 650 / r850rt > :(
leo62
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:23
Woonplaats: betekom
Locatie: brabant

Re: R of RT

Bericht door leo62 »

Maakt een naakte niet meer lawaai door rijwind waar je vol inzit ? In ieder geval mijne vorige een pan 1300 maakte meer lawaai van rijwind dan men R1200RTlc.
michiel54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 okt 2008, 13:24
Woonplaats: Oostende
Locatie: West Vlaanderen

Re: R of RT

Bericht door michiel54 »

--> Leo , wel ik had enkele naakten en dan weet je dat hoe sneller hoe meer druk en/ lawaai . Bij de Honda komt die turbulentie eerder onverwacht , met snokken als het ware , ook de duo kloeg , mijn vrouw dus. Dus het is vooral de zijwind(gevoeligheid) en de veranderende turbulentie. Ik ben maar 171cm dus ??
Dat brengt mij bij een bijkomstige vraag : hoe voelt de duo zich op een RT.
Nu ja , er rijden duizenden RT's rond in Europa , wie ben ik om te zagen ! :pr:
cb125 / R75 / cb750 / xjr1300 / vf700c / TDM850 / Deauville 650 / r850rt > :(
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: R of RT

Bericht door wooter »

RT heeft nauwelijks last van zijwind.

R is leuk voor gewone wegen, bij leuke temperaturen. Aan 120 km/u is het niet plezant meer als het koud is, en zelfs als het warm is zit je te vechten tegen de wind. De RT is daarin relaxer, maar bied je wel heel veel windbescherming.

Ik vond een GS best of both worlds... Doenbaar aan 120, maar toch nog speels genoeg.
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: R of RT

Bericht door Vanguard »

Ik zou moest ik kunnen alle twee kopen, heb het dikwijls te warm op de GT. :grin:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Léon
Berichten: 713
Lid geworden op: 21 jun 2011, 20:17
Woonplaats: .

Re: R of RT

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 25 jun 2015, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: R of RT

Bericht door Walter Gaas »

Ik vind dit een beetje appelen met peren vergelijken. Of om het naar autotermen te vertalen: ga je voor een coupé of voor een cabrio? Wezenlijk verschil toch? Ik denk dat de test van beiden wel genoeg zal zeggen. Maar toch bedankt, kunnen we onze mening toch nog eens kwijt :roll:
alfa
Berichten: 1770
Lid geworden op: 30 jul 2013, 10:47
Woonplaats: .
Locatie: Uit oudste stoetersdorp .

Re: R of RT

Bericht door alfa »

Bedenk later bij tweedehandsverkoop, RT zal beter liggen.
Rijden : R fun en RT comfort
BMW R1100R zonder KFR
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: R of RT

Bericht door patrick k100 »

Zou mijne R nie kunnen missen voor 't ogenblik en alst veel wind of slecht weer is pak ik mijne RT wel .
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
GertH
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 feb 2009, 23:10
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Limburg

Re: R of RT

Bericht door GertH »

michiel54 schreef:Besten , eind oktober koop ik een BMW R1200RT of een R1200R . Ondanks het feit dat ik ga proefrijden wil ik toch even de ervaring lezen van de rijders hier .
Laatst had ik een Honda deauville 650 maar het enige ( buiten het gerammel) wat mij fel stoorde was de windgevoeligheid . Op gewestwegen leek het wel of ik met een zeilboot onderweg was , er was slechts rust bij windstilte of kopwind . Op de autobaan was het relatief ok bij 120km/u.
Dus is er de vraag : hoe zit dat bij de RT ? Ik rij niet graag autosnelweg dus zou ik misschien toch beter af zijn met een naakte R ?
Ik herhaal het :zeker ga ik proefrijden en hopen op wind , vooral zijwind .. :shock:
php

Dag Michiel,

waarvoor wil je de moto gebruiken?

Ik rij nu bijna twee jaar rond met een R en kan niet zeggen al ooit last te hebben gehad van zijwind. Kopwind op de autostrade, daar heb ik WEL last van; tot 120-130kph valt het nog wel mee, maar daarboven, en zeker voor langere tijd vind ik het erg vermoeiend. Ik vermijd autostrades zoveel als mogelijk; toch alleen maar goed om de banden vlak te rijden.

En op reis? Ofwel start de "reis" thuis op de oprit, en doe ik alles op kleine wegen, ofwel steek ik de moto op de remorque en haspel ik de kilometers naar het "reisdoel" af in de wagen. honderden kms op de moto op autostrades, dat doe ik niet meer.

En voor wat betreft de "bescherming" op de moto: ik heb het touring scherm, handvatverwarming en getinte handkappen (http://www.wunderlich.de/shop/de/handpr ... ect-1.html) van Wunderlich erop staan. En voor het overige draag ik het jaar rond een Atlantis 4 pak met daaronder één laag wollen onderkleding (Icebreaker in zomer, ja ik draag wol in de zomer :lol: ) of twee lagen (in de herfst/winter; Icebreaker tot +/- 10 °C en Woolpower indien <10 °C). Geen regenpak.

mvg,
G
michiel54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 okt 2008, 13:24
Woonplaats: Oostende
Locatie: West Vlaanderen

Re: R of RT

Bericht door michiel54 »

Bedankt voor de reacties( en de link ivm. scherm) , als ik alles zoeens overschouw dan kom ik uit op een R dus de fun primeert daar ik enkel in de warme(?) maanden rij , 's winters in Spanje vertoef en een hekel heb aan snelweg . De herverkoopwaarde is voor mij van weinig belang op dit moment .
Moet wel een oplossing vinden voor onze motorkledij als we na een tripke de beentjes willen strekken dus koffers voor helmen en jassen ! Vooral zijkoffers want zo'n topkoffer misstaat op een R.
Dan wordt dat proefrijden misschien overbodig en kan ik uitkijken naar een mooie rode R1150R(twinspark) , de R1200R vind ik minder qua uiterlijk , die kont staat te hoog .
1150
Afbeelding
1200
Afbeelding
Groeten , :razz:
cb125 / R75 / cb750 / xjr1300 / vf700c / TDM850 / Deauville 650 / r850rt > :(
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: R of RT

Bericht door willy »

De hogere herverkoopwaarde is denk ik relatief, een R kost ook minder in aanschaf tov een RT.
Wat kledij betreft is er volgens mij een verschil in behoefte, op een RT heb je niet enkel minder
afkoeling, je wordt er ook een stuk minder rap nat op.
Wat betreft de fun denk ik dat een RT de indruk wekt minder speels te zijn omdat hij er nogal
log uitziet. Echter, als je er mee rijdt dan voel je dat niet.
Ik zou toch, zoals al gezegd werd, aanbevelen om met beiden eens een flinke trip te doen.
leo62
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:23
Woonplaats: betekom
Locatie: brabant

Re: R of RT

Bericht door leo62 »

De vrouw heeft op de R1200RTlc minder last van wind enz , het enige waar ze zich moet aan aanpassen is het op en afstappen (Bredere kassen en de plaats voetsteunen ), dat is voor haar het enige wat op de pan 1300 beter ging. Van zijwind is de RT minder gevoelig als de pan voor mij heb er feitelijk tot nu toe nooit echt veel last mee gehad maar heb nog maar 3000 km tot nu toe met de RT maar gebruik hem altijd voor gaan te werken ook daarom had ik liever de RT dan een R beter beschut tegen de elementen. Heb ook nog 3 naakte motoren gehad en moest ik alleen bij mooi weer rijden dan had ik liever een naakte motor zoals de r1200r maar voor winter en zomer door alle weer daarom een RT. Indien je veel snelweg rijd ben je beter beschermd voor de rijwind maar zelf vermijd ik zoveel mogelijk snelweg .
michiel54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 okt 2008, 13:24
Woonplaats: Oostende
Locatie: West Vlaanderen

Re: R of RT

Bericht door michiel54 »

De plannen zijn veranderd , door onvoorziene uitgaven is mijn motorbudget , in onderling overleg met de eega , teruggeschroefd . :-(
Geen R1200R(T) dus , hetgeen mij rest is een ouder model van RT en mijn oog is gevallen op een R850RT , de prijs gaf de doorslag al heeft het beestje al 106000 km op de klok. Maar zoals ik her en der al las : mits goed onderhoud is die km stand geen probleem . Komt er nog bij dat de meest vitale onderdelen vervangen zijn . De facturen en onderhoudsboekje zijn voorhanden .
Het volgende wat mij een beetje stoort is de kleur = wit ( !? ), vermoedelijk is het dan een ex dienstvoertuig van de politie ? Velen lopen er hier hard van weg maar ik ga het er toch op wagen . Zijn er ooit broks dan worden ze gemaakt , punt ! Ik ga dan ook zoveel mogelijk zelf doen en zoek dan ook een werkhuis handleiding . De kleur , vermoedelijk ga ik die laten overspuiten . Ik bekijk het als een projectje en ga me er zeker bij amuseren ! :)
De koop gaat door begin november. :drunken:
Wordt vervolgt .
cb125 / R75 / cb750 / xjr1300 / vf700c / TDM850 / Deauville 650 / r850rt > :(
leo62
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:23
Woonplaats: betekom
Locatie: brabant

Re: R of RT

Bericht door leo62 »

Nog late reactie met duo rijd hij ook heel goed de vrouw vind hem ook heel goed, alleen het opstappen is een beetje aanpassen bredere koffers en iets korter blijkbaar dan de pan maar daar word ze wel aan gewoon. We zijn alle bij zeer tevreden met de RTlc ook met 2 is hij stabiel confortabel enz
.
michiel54
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 okt 2008, 13:24
Woonplaats: Oostende
Locatie: West Vlaanderen

Re: R of RT

Bericht door michiel54 »

>>leo ; Ik wens U en vrouwlief veel veilige km's toe . Of ik ooit zo'n lc zal bezitten ..weet ik niet maar hopelijk is mijn rijplezier navenant ! :-)
Ik heb al eens rondgekeken wat het zou kosten voor een spuitbeurt , ik zag prijzen van om en bij 500 tot 1000,- euro. Dat valt dan nog mee , maar das voor later . Eerst nog een trailer versieren dan kan de motor mee op reis ( naar zuiden ) . 8-)
cb125 / R75 / cb750 / xjr1300 / vf700c / TDM850 / Deauville 650 / r850rt > :(
leo62
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 jun 2014, 16:23
Woonplaats: betekom
Locatie: brabant

Re: R of RT

Bericht door leo62 »

10 Jaar geleden dacht geen haar op mijn hoofd aan een touring enkel de naakte motoren wekte mijn interesse ,maar met ouder worden wie weet wat de toekomst brengt ,en de RTlc rijd voor mij sportief genoeg . En goede reis.
sjezer
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 feb 2010, 21:49
Woonplaats: Dendermonde
Locatie: Oost-Vlaanderen - Schoonaarde
Contacteer:

Re: R of RT

Bericht door sjezer »

Ik ben verzot op mijn R1200R. Lekker puur motorrijden. En niet 't is niet alleen het gevecht met de elementen die een meer betrokken gevoel geven. 't is ook het karakter van die moto, zijn newtonmeters/peekaas rollen er bruter , wat ruwer, uit dan bij een RT. Los van het vergelijk met een RT vind ik mijn R zeer lichtvoetig insturen. Lichtvoetiger dan een Speed Triple bijvoorbeeld, wat ik helemaal niet verwacht had.
Een R staat voor no nonsense rijplezier. Allemaal heel eenvoudig, zonder veel franjes maar net dat doet het hem vind ik.

Maar dat neemt niet weg dat ik dikwijls naar een RT loer (de luchtgekoelde dan), 'k zie mezelf daar wel op rijden eigenlijk. Zo in alle comfort op reis met dat ding lijkt mij ook niet te versmaden. Keuzes maken, 't is ni gemakkelijk.
'08 R1200R : BMC luchtfilter + Memjet + Laseruitlaat lijn + Wilberswinkel voor en achter = Feest!
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: R of RT

Bericht door Dirk Pauwels »

michiel54 schreef: Ik heb al eens rondgekeken wat het zou kosten voor een spuitbeurt , ik zag prijzen van om en bij 500 tot 1000,- euro. Dat valt dan nog mee , maar das voor later . Eerst nog een trailer versieren dan kan de motor mee op reis ( naar zuiden ) . 8-)
hopelijk moet je voor die motor weinig betalen. Maar dan nog is 1000€ voor herspuiten wel veel geld voor een moto die mss 2000€ gekost heeft. Er staan honderden RT 1100's te koop en ook wel een paar 850'ers, wellicht in een beter kleurtje, in goede staat en niet afgejakkerd.... Ik zou persoonlijk nog eens rondkijken en mijn goesting kopen ipv eentje waar je al direct in mag beginnen investeren....

Een andere optie ipv herspuiten is even rondkijken bij de slopers, soms kan je voor weinig een compleet "koetswerk" kopen. Demonteren moet je toch alles, ook als je herspuit...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Mathy
Berichten: 216
Lid geworden op: 17 mei 2011, 21:57
Woonplaats: Hooglede (De Geite)
Locatie: Hooglede, West-Vlaanderen

Re: R of RT

Bericht door Mathy »

[quote="Dirk Pauwels in goede staat en niet afgejakkerd.... Ik zou persoonlijk nog eens rondkijken en mijn goesting kopen ipv eentje waar je al direct in mag beginnen investeren....
Een andere optie ipv herspuiten is even rondkijken bij de slopers, soms kan je voor weinig een compleet "koetswerk" kopen. Demonteren moet je toch alles, ook als je herspuit...[/quote]

Inderdaad. Michiel 54, je bent van West-Vlaanderen, in Moorslede is er een handelaar die momenteel wat R1100RT's te koop heeft. Zijn adres vind je
op de 2de hands site. Ik ken die mens niet en heb er dus geen belangen in, maar eens gaan kijken kost niets hé. Een testritje zal ook wel mogen zeker,
en je hebt garantie.
g9
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 sep 2009, 08:06

Re: R of RT

Bericht door g9 »

Succes met de zoektocht
Heb je een pb gestuurd
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: R of RT

Bericht door patrick k100 »

Bi raoul passendaalse str 30
Daar vroeger paar keer langs geweest en altijd mooie moto's binnen en redelijk van prijs. En testen bij hem ook geen probleem; kom maar eens mett madam en rijer eens mee tot aan 't zeetse zei die
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Plaats reactie