Vertrekken op helling
Moderator: GVN
Vertrekken op helling
Hallo,
Ik rijd sinds mei met mijn 1100Rt en alles begint vlot te verlopen.
Nu is het misschien nog een klein beetje uit onzekerheid maar weet nooit goed hoe ik vanuit stilstand op een helling kan vertrekken. Ofwel met de voorrem of met de voetrem. Ik heb wel al enkele keren gaan oefenen aan den doel op een helling, maar dan zonder zenuwachtige en gefrustreerde schauffeurs achter je aan en dan verloopt natuurlijk altijd alles vlot. Nu wou ik eens onder de RT rijders horen welk de beste manier is van vertrekken, met de voetrem of met de voorrem. Ik weet het oefenen is de kunst maar als ik al weet hoe de meeste onder jullie dit probleem oplossen kan ik hier verder op oefenen.
Alvast bedankt Pat
Ik rijd sinds mei met mijn 1100Rt en alles begint vlot te verlopen.
Nu is het misschien nog een klein beetje uit onzekerheid maar weet nooit goed hoe ik vanuit stilstand op een helling kan vertrekken. Ofwel met de voorrem of met de voetrem. Ik heb wel al enkele keren gaan oefenen aan den doel op een helling, maar dan zonder zenuwachtige en gefrustreerde schauffeurs achter je aan en dan verloopt natuurlijk altijd alles vlot. Nu wou ik eens onder de RT rijders horen welk de beste manier is van vertrekken, met de voetrem of met de voorrem. Ik weet het oefenen is de kunst maar als ik al weet hoe de meeste onder jullie dit probleem oplossen kan ik hier verder op oefenen.
Alvast bedankt Pat
Laatst gewijzigd door pat op 21 okt 2005, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Pat,
als het je een hulp kan wezen, doe het met de achterrem.
Wat doe je als ge vanuit stilstand , met motor uit moet vertrekken.
Plaats je motor in versnelling.
Zet je rechtervoet op de achterrem en de linkervoet op de grond.
Trek de koppeling in en draai het contact aan.
vermits je de achterrem nog steeds ingedrukt houd , kan je onmogelijk achteruit rijden.
Nu starten , koppeling lossen en weg.
P.S. wij hebben het zo aangeleerd op de motorrijschool voor politieagenten.
het is denk ik de enige juiste manier.
Nu weet ik dat er moto's zijn die niet kunnen starten wanneer ze in versnelling staan. die hebben een probleem.
vermits je de achterrem nog steeds ingedrukt houd , kan je onmogelijk achteruit rijden.
Nu weet ik dat er moto's zijn die niet kunnen starten wanneer ze in versnelling staan. die hebben een probleem.
-
Iron Gonzo
indien er een startbeveiliging opzit.Harald schreef:Pat,
neem je effe over met de voorrem, plaats je voeten op de grond en starten.
leg hem in 1ste als je stabiel staat.
schakelvoet terug op de grond en met andere voet uw achterrem terug induwen. Dan voorrem loslaten en kan je vertrekken zoals eerder beschreven.
ha veel tekst voor een simpele handeling he
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
J-P
- Contacteer:
Wat Harald zei maar met een kleine aanvulling:
- veel gemaakte fout is voor relatief ongeoefenden dat ze niet ver genoeg vooruit kijken/ Als je kort voor je kijkt zeggen je ogen tegen je hersenen dat je er eigenlijk al bent (waar je naar kijkt daar ga je naartoe) en zal het moeilijker zijn een juiste dosering tussen gas en koppeling te krijgen in combinatie met de rem. DUs kijk naar de horizon waar je heen wilt.
Geoefende rijders staan hier niet meer bij stil want die zijn reeds aanbeland op het geautomatiseerde niveau, die denken niet meer na over de handeling maar doen het gewoon (ze zouden bij wijze van spreken tegelijkertijd kleiduiven kunnen schieten). Als je dit een aantal maal oefent bereik je ook het geautomatiseerde niveau. Succes!
- veel gemaakte fout is voor relatief ongeoefenden dat ze niet ver genoeg vooruit kijken/ Als je kort voor je kijkt zeggen je ogen tegen je hersenen dat je er eigenlijk al bent (waar je naar kijkt daar ga je naartoe) en zal het moeilijker zijn een juiste dosering tussen gas en koppeling te krijgen in combinatie met de rem. DUs kijk naar de horizon waar je heen wilt.
Geoefende rijders staan hier niet meer bij stil want die zijn reeds aanbeland op het geautomatiseerde niveau, die denken niet meer na over de handeling maar doen het gewoon (ze zouden bij wijze van spreken tegelijkertijd kleiduiven kunnen schieten). Als je dit een aantal maal oefent bereik je ook het geautomatiseerde niveau. Succes!
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Dat is helemaal fout, er is wel een even goeie (of betere?) manier om te starten op een helling.Danny schreef:... er ie maar één - goeie - manier en die heeft Harald duidelijk beschreven...
Gebruik van de voorrem. Voorrem dichthouden met de wijsvinger of twee vingers en de rest rond het gashendel. Beide voeten op de grond, staat steviger en je kan ook vertrekken met stuur tegen aanslag links of rechts (dus ook motor lichtjes laten overhellen links of rechts.). Bovendien kan je zonder problemen nog in de juiste versnelling schakelen want de rechtervoet staat ook op de grond. Koppeling laten opkomen tot je voelt dat de motor door zijn voorvering zakt (gewone ordinaire vork) of achteraan omhoog komt (telelever). Wat gas bijgeven, voorrem lossen en koppeling verder laten opkomen. Voeten op de steunen en uiteraard zover mogelijk kijken waar je naar toe wil.
Deze manier gebruik ik nagenoeg altijd, alleen volgeladen op een steile helling ben je beter af met de achterrem.
Vertrekken op helling.
Sorry mannen, maar ik moet Stefke inderdaad gelijk geven.
Een dertigtal jaren geleden (ja, ja, zo lang al) volgde ik ongeveer 3 maanden lang een erg doorgedreven cursus motorrijden. Hier werd ons geleerd op hellingen door middel van de voorrem het voertuig op te houden om zonder achteruitbollen te vertrekken. De reden hiervoor was dat je dan meer controle kon uitoefenen over je machine, ongeacht de ondergrond of de richting waarnaar je beoogde te vertrekken.
Ikzelf rijd veel met duo en vind dat je inderdaad zo meer controle kan uitoefenen op het gebalanceerd stilstaan. Het is dikwijls zo dat, vooral in warmere landen, de ondergrond aan kruispunten dikwijls met kleine steenslag ligt. Indien je dan met één voet op de grond staat is het soms hekel evenwicht te blijven houden, vooral op echt steile stukken. Indien je toch door te zwaar gewicht achteruit zou bollen kan je lichtjes aanzetten waardoor je ook dan beter evenwicht kan houden met je twee voeten op de grond.
Uiteraard is dit ook een gevoelsmatige oplossing. Ik rijd met een LT1200 welke op verlof rond de 600 kg zit. Indien je alleen met een naakte fiets rijdt met koffers zit je al direct enkele honderden kilo's minder.
Aan U de keuze maar volgens mij hadden mijn instructeurs begin jaren 70 geen ongelijk.
Vriendelijke motorgroeten,
Wilfried.
Een dertigtal jaren geleden (ja, ja, zo lang al) volgde ik ongeveer 3 maanden lang een erg doorgedreven cursus motorrijden. Hier werd ons geleerd op hellingen door middel van de voorrem het voertuig op te houden om zonder achteruitbollen te vertrekken. De reden hiervoor was dat je dan meer controle kon uitoefenen over je machine, ongeacht de ondergrond of de richting waarnaar je beoogde te vertrekken.
Ikzelf rijd veel met duo en vind dat je inderdaad zo meer controle kan uitoefenen op het gebalanceerd stilstaan. Het is dikwijls zo dat, vooral in warmere landen, de ondergrond aan kruispunten dikwijls met kleine steenslag ligt. Indien je dan met één voet op de grond staat is het soms hekel evenwicht te blijven houden, vooral op echt steile stukken. Indien je toch door te zwaar gewicht achteruit zou bollen kan je lichtjes aanzetten waardoor je ook dan beter evenwicht kan houden met je twee voeten op de grond.
Uiteraard is dit ook een gevoelsmatige oplossing. Ik rijd met een LT1200 welke op verlof rond de 600 kg zit. Indien je alleen met een naakte fiets rijdt met koffers zit je al direct enkele honderden kilo's minder.
Aan U de keuze maar volgens mij hadden mijn instructeurs begin jaren 70 geen ongelijk.
Vriendelijke motorgroeten,
Wilfried.
Lid MCVL - Pluk élke dag - R12RT
Hoe kunde nu ne moto tegen houden met de voorrem als hij op en helling staat, met zijne snuit omhoog en zijn kont naar beneden.
tenzij ge nog geen echte helling zijt tegengekomen.
Bij de éérst volgende gelegenheid wil ik een demonstratie zien
Hoog tijd dat we een samenkomst organiseren om eneffen terrein en
mekaar wat bijleren
mekaar wat bijleren
-
Iron Gonzo
is er een nieuwe behendigheidsdag op komstHarald schreef:Hoe kunde nu ne moto tegen houden met de voorrem als hij op en helling staat, met zijne snuit omhoog en zijn kont naar beneden.
mekaar wat bijleren
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
tenzij da ze bergaf zijn zeker relax
ik weet nie wa de goei manier is ... eigenlijk gebruik ik beide afhankelijk vooral van hoe dicht mijne achterligger achter me staat.
Met de voorrem, dat lukt wel degelijk hoor harald, ik heb het ook zo geleerd op de rijschool destijds, om de redenen die stefke aanhaalt (nog kunnen schakelen als je niet goed staat, met stuur in aanslag kunnen vertrekken, ...) maar zoals gezegd, kweetnie welke de enige juste manier is
ik weet nie wa de goei manier is ... eigenlijk gebruik ik beide afhankelijk vooral van hoe dicht mijne achterligger achter me staat.
Met de voorrem, dat lukt wel degelijk hoor harald, ik heb het ook zo geleerd op de rijschool destijds, om de redenen die stefke aanhaalt (nog kunnen schakelen als je niet goed staat, met stuur in aanslag kunnen vertrekken, ...) maar zoals gezegd, kweetnie welke de enige juste manier is
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
GOLDEN 5 member
Als ik mijne moto achterlaat op een helling , staat die ALTIJD in versnelling .
De boite doet dan dienst als handrem.
Ik snap niet dat ge hem in neutraal zou zetten om te starten met alle moeilijkheden vandien en dan terug in 1ste stampen om uiteindelijk nog te kunnen vertrekken.
Soit ik zit dan al 2 bochten verder
De boite doet dan dienst als handrem.
Ik snap niet dat ge hem in neutraal zou zetten om te starten met alle moeilijkheden vandien en dan terug in 1ste stampen om uiteindelijk nog te kunnen vertrekken.
Soit ik zit dan al 2 bochten verder
YOO
GAAAAAAAAAAAS
Grtz, Philip!
En als ge dan nog ni vooruit geraakt, zet hem dan "in vitesse"
Voila, 'k was 't just aan 't peinzen, 't is toch zoooo simpel
Grtz, Philip!
En als ge dan nog ni vooruit geraakt, zet hem dan "in vitesse"
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
'k Ga het nog wat erger maken zie
Er bestaat geen foute manier om op een helling te vertrekken. Voorrem en achterrem zijn beide goeie methodes.
Er is wel een onderscheid te maken in bepaalde situaties, wanneer je direct bij het vertrek kort naar links of naar rechts moet.
- Bij vertrek op helling en direct kort naar rechts :
Dan heb je graag dat je motor reeds licht overhelt naar de rechterkant. Zoiets is stabieler en gemakkelijker als je op dat moment je rechtervoet op de grond hebt. Dat wil automatisch zeggen dat je geen achterrem kan gebruiken dus in deze situatie moet je opteren voor de methode met de voorrem.
- Bij vertrek op helling en direct kort naar links :
Motor helt liefts al over naar de linkerkant, dus ook linkervoet op de grond. Nu kan je dus kiezen voor de achterrem (hoewel ook voorrem nog kan).
Er bestaat geen foute manier om op een helling te vertrekken. Voorrem en achterrem zijn beide goeie methodes.
Er is wel een onderscheid te maken in bepaalde situaties, wanneer je direct bij het vertrek kort naar links of naar rechts moet.
- Bij vertrek op helling en direct kort naar rechts :
Dan heb je graag dat je motor reeds licht overhelt naar de rechterkant. Zoiets is stabieler en gemakkelijker als je op dat moment je rechtervoet op de grond hebt. Dat wil automatisch zeggen dat je geen achterrem kan gebruiken dus in deze situatie moet je opteren voor de methode met de voorrem.
- Bij vertrek op helling en direct kort naar links :
Motor helt liefts al over naar de linkerkant, dus ook linkervoet op de grond. Nu kan je dus kiezen voor de achterrem (hoewel ook voorrem nog kan).