Vertrekken op helling

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

pat
Contacteer:

Vertrekken op helling

Bericht door pat »

Hallo,

Ik rijd sinds mei met mijn 1100Rt en alles begint vlot te verlopen.
Nu is het misschien nog een klein beetje uit onzekerheid maar weet nooit goed hoe ik vanuit stilstand op een helling kan vertrekken. Ofwel met de voorrem of met de voetrem. Ik heb wel al enkele keren gaan oefenen aan den doel op een helling, maar dan zonder zenuwachtige en gefrustreerde schauffeurs achter je aan en dan verloopt natuurlijk altijd alles vlot. Nu wou ik eens onder de RT rijders horen welk de beste manier is van vertrekken, met de voetrem of met de voorrem. Ik weet het oefenen is de kunst maar als ik al weet hoe de meeste onder jullie dit probleem oplossen kan ik hier verder op oefenen.

Alvast bedankt Pat
Laatst gewijzigd door pat op 21 okt 2005, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Harald

Bericht door Harald »

Pat,
als het je een hulp kan wezen, doe het met de achterrem.
Wat doe je als ge vanuit stilstand , met motor uit moet vertrekken.
Plaats je motor in versnelling.
Zet je rechtervoet op de achterrem en de linkervoet op de grond.
Trek de koppeling in en draai het contact aan.
vermits je de achterrem nog steeds ingedrukt houd , kan je onmogelijk achteruit rijden.
Nu starten , koppeling lossen en weg.
P.S. wij hebben het zo aangeleerd op de motorrijschool voor politieagenten.
het is denk ik de enige juiste manier.
Nu weet ik dat er moto's zijn die niet kunnen starten wanneer ze in versnelling staan. die hebben een probleem. :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
w

Bericht door w »

Ik rijd ook met een 1100RT en gebruik altijd de voetrem. Dan kan ik mooi gas doseren met mijn rechterhand en met de koppeling spelen.
Je moet dan wel een beetje overhellen naar rechts om te kompenseren voor je voetdruk.
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Harald schreef:Pat,
als het je een hulp kan wezen, doe het met de achterrem.
Wat doe je als ge vanuit stilstand , met motor uit moet vertrekken.
Plaats je motor in versnelling.
Zet je rechtervoet op de achterrem en de linkervoet op de grond.
Trek de koppeling in en draai het contact aan.
vermits je de achterrem nog steeds ingedrukt houd , kan je onmogelijk achteruit rijden.
Nu starten , koppeling lossen en weg.
P.S. wij hebben het zo aangeleerd op de motorrijschool voor politieagenten.
het is denk ik de enige juiste manier.
Nu weet ik dat er moto's zijn die niet kunnen starten wanneer ze in versnelling staan. die hebben een probleem. :wink:
indien er een startbeveiliging opzit.
neem je effe over met de voorrem, plaats je voeten op de grond en starten.
leg hem in 1ste als je stabiel staat.
schakelvoet terug op de grond en met andere voet uw achterrem terug induwen. Dan voorrem loslaten en kan je vertrekken zoals eerder beschreven.
ha veel tekst voor een simpele handeling he
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Danny

Bericht door Danny »

moto's die niet kunnen starten in versnelling kunnen het meestal wel met de koppeling ingeknepen...

ik begrijp al dat geklooi niet he... er ie maar één - goeie - manier en die heeft Harald duidelijk beschreven... :wink:
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Wat Harald zei maar met een kleine aanvulling:
- veel gemaakte fout is voor relatief ongeoefenden dat ze niet ver genoeg vooruit kijken/ Als je kort voor je kijkt zeggen je ogen tegen je hersenen dat je er eigenlijk al bent (waar je naar kijkt daar ga je naartoe) en zal het moeilijker zijn een juiste dosering tussen gas en koppeling te krijgen in combinatie met de rem. DUs kijk naar de horizon waar je heen wilt.
Geoefende rijders staan hier niet meer bij stil want die zijn reeds aanbeland op het geautomatiseerde niveau, die denken niet meer na over de handeling maar doen het gewoon (ze zouden bij wijze van spreken tegelijkertijd kleiduiven kunnen schieten). Als je dit een aantal maal oefent bereik je ook het geautomatiseerde niveau. Succes!
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Danny

Bericht door Danny »

100% mee akkoord...
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

is helemaal juist. Alleen in de bergen met volle koffers riekt het soms naar wat koppeling :twisted: :twisted:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
pat
Contacteer:

Bericht door pat »

De laatste dagen met de voetrem geprobeerd en gaat inderdaad veel vlotter dan met voorrem.

Alvast bedankt iedereen voor de info

Groeten pat
stefke

Bericht door stefke »

Danny schreef:... er ie maar één - goeie - manier en die heeft Harald duidelijk beschreven... :wink:
Dat is helemaal fout, er is wel een even goeie (of betere?) manier om te starten op een helling.

Gebruik van de voorrem. Voorrem dichthouden met de wijsvinger of twee vingers en de rest rond het gashendel. Beide voeten op de grond, staat steviger en je kan ook vertrekken met stuur tegen aanslag links of rechts (dus ook motor lichtjes laten overhellen links of rechts.). Bovendien kan je zonder problemen nog in de juiste versnelling schakelen want de rechtervoet staat ook op de grond. Koppeling laten opkomen tot je voelt dat de motor door zijn voorvering zakt (gewone ordinaire vork) of achteraan omhoog komt (telelever). Wat gas bijgeven, voorrem lossen en koppeling verder laten opkomen. Voeten op de steunen en uiteraard zover mogelijk kijken waar je naar toe wil.
Deze manier gebruik ik nagenoeg altijd, alleen volgeladen op een steile helling ben je beter af met de achterrem.
WilBikeRT

Vertrekken op helling.

Bericht door WilBikeRT »

Sorry mannen, maar ik moet Stefke inderdaad gelijk geven.
Een dertigtal jaren geleden (ja, ja, zo lang al) volgde ik ongeveer 3 maanden lang een erg doorgedreven cursus motorrijden. Hier werd ons geleerd op hellingen door middel van de voorrem het voertuig op te houden om zonder achteruitbollen te vertrekken. De reden hiervoor was dat je dan meer controle kon uitoefenen over je machine, ongeacht de ondergrond of de richting waarnaar je beoogde te vertrekken.
Ikzelf rijd veel met duo en vind dat je inderdaad zo meer controle kan uitoefenen op het gebalanceerd stilstaan. Het is dikwijls zo dat, vooral in warmere landen, de ondergrond aan kruispunten dikwijls met kleine steenslag ligt. Indien je dan met één voet op de grond staat is het soms hekel evenwicht te blijven houden, vooral op echt steile stukken. Indien je toch door te zwaar gewicht achteruit zou bollen kan je lichtjes aanzetten waardoor je ook dan beter evenwicht kan houden met je twee voeten op de grond.
Uiteraard is dit ook een gevoelsmatige oplossing. Ik rijd met een LT1200 welke op verlof rond de 600 kg zit. Indien je alleen met een naakte fiets rijdt met koffers zit je al direct enkele honderden kilo's minder.
Aan U de keuze maar volgens mij hadden mijn instructeurs begin jaren 70 geen ongelijk.

Vriendelijke motorgroeten, :wink:

Wilfried.
Lid MCVL - Pluk élke dag - R12RT
Harald

Bericht door Harald »

Hoe kunde nu ne moto tegen houden met de voorrem als hij op en helling staat, met zijne snuit omhoog en zijn kont naar beneden.
tenzij ge nog geen echte helling zijt tegengekomen.
Bij de éérst volgende gelegenheid wil ik een demonstratie zien :lol:

Hoog tijd dat we een samenkomst organiseren om eneffen terrein en
mekaar wat bijleren :wink:
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Harald schreef:Hoe kunde nu ne moto tegen houden met de voorrem als hij op en helling staat, met zijne snuit omhoog en zijn kont naar beneden.
tenzij ge nog geen echte helling zijt tegengekomen.
Bij de éérst volgende gelegenheid wil ik een demonstratie zien :lol:

Hoog tijd dat we een samenkomst organiseren om eneffen terrein en
mekaar wat bijleren :wink:
is er een nieuwe behendigheidsdag op komst :?: :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Relax

Bericht door Relax »

Neen.

En ik stop ook niet op hellingen.
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

tenzij da ze bergaf zijn zeker relax :wink: :lol:

ik weet nie wa de goei manier is ... eigenlijk gebruik ik beide afhankelijk vooral van hoe dicht mijne achterligger achter me staat.
Met de voorrem, dat lukt wel degelijk hoor harald, ik heb het ook zo geleerd op de rijschool destijds, om de redenen die stefke aanhaalt (nog kunnen schakelen als je niet goed staat, met stuur in aanslag kunnen vertrekken, ...) maar zoals gezegd, kweetnie welke de enige juste manier is :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Danny

Bericht door Danny »

euh kunnen jullie dan niet met het stuur tegen de aanslag vertrekken met de achterrem...(Harald, JP er is nog werk voor jullie) :wink:
En nog schakelen als ge staat om te vertrekken zie ik als een foutje voor ge stilstond :lol: :lol:
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

dat is ook zo danny :lol: zij die zonder fouten zijn werpen ... blablabla ... of zoiets :wink:
en met die oh zo slecht schakelende biemerbakken durft da wel es voorvallen :lol:
trouwens ik zeg, mij hebben ze het zo geleerd, ik doe beide wel eens ...
GOLDEN 5 member
Harald

Bericht door Harald »

Als ik mijne moto achterlaat op een helling , staat die ALTIJD in versnelling .
De boite doet dan dienst als handrem.
Ik snap niet dat ge hem in neutraal zou zetten om te starten met alle moeilijkheden vandien en dan terug in 1ste stampen om uiteindelijk nog te kunnen vertrekken.
Soit ik zit dan al 2 bochten verder :lol:
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

Harald schreef:...in 1ste stampen... :lol:
rustig blijven harald :lol: :lol: :lol:
GOLDEN 5 member
Harald

Bericht door Harald »

Xa4 schreef:
Harald schreef:...in 1ste stampen... :lol:
rustig blijven harald :lol: :lol: :lol:
Een BMW boite hé :lol: :lol:
Gswa

Bericht door Gswa »

AfbeeldingGoeie dag zeg.
Vertrekken op een helling, 'k wist ni da dat zo moeilijk wasAfbeelding
Groetjes Swa
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Gswa schreef:AfbeeldingGoeie dag zeg.
Vertrekken op een helling, 'k wist ni da dat zo moeilijk wasAfbeelding
Voila, 'k was 't just aan 't peinzen, 't is toch zoooo simpel :arrow: GAAAAAAAAAAAS :!:

Grtz, Philip!

En als ge dan nog ni vooruit geraakt, zet hem dan "in vitesse" :lol:
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

ook wel op tijd diene rem lossen, da waren we nog vergeten te zeggen :lol: :lol:
GOLDEN 5 member
colingoes

Bericht door colingoes »

Hallo Harald
Bij mijn 75rt start ni in versnelling
Nieuwe (2de hands) 1150rt dan weer wel
Wanneer behendigheidsdag wil weer wat bijleren

Groetjes
Colin
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

'k Ga het nog wat erger maken zie :mrgreen:

Er bestaat geen foute manier om op een helling te vertrekken. Voorrem en achterrem zijn beide goeie methodes.

Er is wel een onderscheid te maken in bepaalde situaties, wanneer je direct bij het vertrek kort naar links of naar rechts moet.

- Bij vertrek op helling en direct kort naar rechts :
Dan heb je graag dat je motor reeds licht overhelt naar de rechterkant. Zoiets is stabieler en gemakkelijker als je op dat moment je rechtervoet op de grond hebt. Dat wil automatisch zeggen dat je geen achterrem kan gebruiken dus in deze situatie moet je opteren voor de methode met de voorrem.
- Bij vertrek op helling en direct kort naar links :
Motor helt liefts al over naar de linkerkant, dus ook linkervoet op de grond. Nu kan je dus kiezen voor de achterrem (hoewel ook voorrem nog kan).
Plaats reactie