Vertrekken op helling
Moderator: GVN
Inderdaad ga ik ook met Harald mee, ik heb ook de politie rijopleiding gehad en we moesten ze allbei beheersen, hetgeen ook opgemerkt werd was inderdaad (zoals Harald ook al zegt) dat op een echt helling (waar we op moesten oefenen) het gewicht van de motor veel beter opgevangen wordt door de achterrem dan door de voorrem. Ook het verhaal van het wisselen dienden wij te doen, motor uit verscnelling, voorrem in, motor in eerste, en overnemen door voetrem, koppeling op laten komen tot ie trekt en dan gaan met die banaan

K 1100 LT
-
J-P
- Contacteer:
Is ook een prima manier, echter, mensen met kleine handen (vooral vrouwen) hebben hier veel minder aan. Ik leer het mensen op beide manieren (hand en voetrem) en bij vrouwen en anderssoortig manueel klein geschapenen werkt de handremmethode moeilijk tot niet. Voetrem is wel beter, stabieler. Dit simpelweg omdat je nu met je rechterhand maar 1 handeling moet doen (gas) en niet 2 (gas/rem) en om dat op hellingen de druk op je laagste wiel hoger is.stefke schreef:
Gebruik van de voorrem. Voorrem dichthouden met de wijsvinger of twee vingers en de rest rond het gashendel. Beide voeten op de grond, staat steviger en je kan ook vertrekken met stuur tegen aanslag links of rechts (dus ook motor lichtjes laten overhellen links of rechts.). Bovendien kan je zonder problemen nog in de juiste versnelling schakelen want de rechtervoet staat ook op de grond. Koppeling laten opkomen tot je voelt dat de motor door zijn voorvering zakt (gewone ordinaire vork) of achteraan omhoog komt (telelever). Wat gas bijgeven, voorrem lossen en koppeling verder laten opkomen. Voeten op de steunen en uiteraard zover mogelijk kijken waar je naar toe wil.
Deze manier gebruik ik nagenoeg altijd, alleen volgeladen op een steile helling ben je beter af met de achterrem.
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa