rijvaardigheid
Moderator: GVN
rijvaardigheid
Vooraf: ik rij straks een jaar, had geen motorscholing gevolgd (oud rijbewijs volstond) dus tot nu toe als 'doe-het-zelver' gereden.
Ik ben er van verrast hoe groot het verschil is om na een basiscursusdag rijvaardigheid (bij Motour) met mijn K100 op de weg te zijn.
Wat ik voor mezelf bijgeleerd heb op mijn 55ste :
- niet met middenvoet op de pedalen, maar voorvoet
- dan veel beter contact en beheersing van motor (knieën, hielen)
- handen losjes aan stuur, geen hendels aanraken
- ontspannen armen
- kijken waar je wil uitkomen, of je komt uit waar je kijkt!
- stapvoets rijden
- noodstop uitvoeren
- neerliggende motor gemakkelijk rechtopzetten.
Kan ik iedere (her)opstapper aanbevelen, is 139 € meer dan waard!
En ja, ik zie een doorgedreven cursusdag volgend jaar zeker zitten.
Toegegeven: de rake commentaren die na mijn 'modderval' op het forum kwamen hebben me meer bewust gemaakt van de noodzaak mijn rijvaardigheid bij te spijkeren.
Bescheidenheid is een mooie deugd, en ik ben fier ze te hebben! Ik nodig iedereen uit om zijn/haar practische leerpunten op het forum te delen. Dat kan inspireren en overtuigen tot veiliger rijden...
Ik ben er van verrast hoe groot het verschil is om na een basiscursusdag rijvaardigheid (bij Motour) met mijn K100 op de weg te zijn.
- ontspannen armen
- stapvoets rijden
- noodstop uitvoeren
Toegegeven: de rake commentaren die na mijn 'modderval' op het forum kwamen hebben me meer bewust gemaakt van de noodzaak mijn rijvaardigheid bij te spijkeren.
Bescheidenheid is een mooie deugd, en ik ben fier ze te hebben! Ik nodig iedereen uit om zijn/haar practische leerpunten op het forum te delen. Dat kan inspireren en overtuigen tot veiliger rijden...
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
lid
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Na 30 jaar ervaring, vind ik mezelf nog altijd geen goede* motorrijder. Bescheidenheid op de motor is inderdaad grote een deugd. Men kan altijd bijleren.
* Daarentegen beschouw ik mezelf wel een goede automobilist. Ik wou dat het net andersom was
* Daarentegen beschouw ik mezelf wel een goede automobilist. Ik wou dat het net andersom was
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Ik ben nu een kleine 3 maand motorrijder. De cursus dat ik heb gevolgd heeft mij veel vertrouwen gegeven. Ik zal zeker binnen enkele maanden een tweede deel deze cursus doen. Ik denk dat je technisch nooit voldoende voorbereid kan zijn, al is een jarenlange ervaring zoals velen hier op het forum ook een niet te onderschatten troef.
GS1150 Blauw. 13-08-05 ---> 58K
Lid BMW mc Vl
Lid BMW mc Vl
Re: rijvaardigheid
Jefke schreef:Vooraf: ik rij straks een jaar, had geen motorscholing gevolgd (oud rijbewijs volstond) dus tot nu toe als 'doe-het-zelver' gereden.
- ontspannen armen
- stapvoets rijden
- noodstop uitvoeren
Dag Jef,
ik heb vorig jaar ook de cursus bij motour gedaan, heb er ook wat bij kunnen leren. Dit jaar heb ik een cursus bij mrv gaan volgen, moet wel zeggen dat ik mrv veel beter vond als die van vorig jaar bij motour. Bij m&t ben ik nog niet geweest. Volgend jaar ga ik de bochten cursus volgen en daarna mss eens op circuit rijden.
Groet,
rm
YOO
Ik heb nu iets meer dan 3 jaar m'n rijbewijs, en heb in die tijd ruw geschat tussen de 20- en 25000km gedaan.
Wat ik vooral ondervonden heb is dat een rijvaardigheidscursus op circuit U leert waar de limieten van uw machien zijn, 't is te zeggen, deze zijn meestal verder dan een beginnend piloot denkt.
Maar waar ik 't meeste van geleerd heb is m'n tripkes naar de Alpen, daar leert ge tenminste remmen, sturen e.d. Ik denk dat 10000km in België (gewone dagdagelijkse woon/werkkm's) U minder leert dan 1000km in de bergen
Grtz, Philip!
Ik heb nu iets meer dan 3 jaar m'n rijbewijs, en heb in die tijd ruw geschat tussen de 20- en 25000km gedaan.
Wat ik vooral ondervonden heb is dat een rijvaardigheidscursus op circuit U leert waar de limieten van uw machien zijn, 't is te zeggen, deze zijn meestal verder dan een beginnend piloot denkt.
Maar waar ik 't meeste van geleerd heb is m'n tripkes naar de Alpen, daar leert ge tenminste remmen, sturen e.d. Ik denk dat 10000km in België (gewone dagdagelijkse woon/werkkm's) U minder leert dan 1000km in de bergen
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
rijvaardigheid
Proficiat Mr Jefke,
Voor u moed om een rijvaardigheidscursus te gaan volgen.
Ikzelf ben al 3x naar Tongeren geweest voor de basiscursus elke keer met een andere motor.
Ik heb daardoor inderdaad ook veel meer zelfvertrouwen gekregen.
Het spijtige vind ik dat de meeste motorrijders het niet nodig vinden om zo eens een cursus gaan te volgen.
In Tongeren krijg je als lid van de BMW club korting en je ontbijt en middagmaal zijn in de prijs inbegrepen.
Wat ik ook belangrijk vind bij zo een opleiding zijn de tips je meekrijgt ivm je plaats als motorrijder op de opbare weg en wanneer schakel je aan een stoplicht.
En als je dan eens rondkijkt naar andere motorrijders hoe hun voeten op hun pedalen staan dan zie je zo wie al eens eeen opleiding gevolgd heeft.
Ik kan het iedereen ten allen tijden aanrader.
Groetjes en nog heel veel rijjplezier
Voor u moed om een rijvaardigheidscursus te gaan volgen.
Ikzelf ben al 3x naar Tongeren geweest voor de basiscursus elke keer met een andere motor.
Ik heb daardoor inderdaad ook veel meer zelfvertrouwen gekregen.
Het spijtige vind ik dat de meeste motorrijders het niet nodig vinden om zo eens een cursus gaan te volgen.
In Tongeren krijg je als lid van de BMW club korting en je ontbijt en middagmaal zijn in de prijs inbegrepen.
Wat ik ook belangrijk vind bij zo een opleiding zijn de tips je meekrijgt ivm je plaats als motorrijder op de opbare weg en wanneer schakel je aan een stoplicht.
En als je dan eens rondkijkt naar andere motorrijders hoe hun voeten op hun pedalen staan dan zie je zo wie al eens eeen opleiding gevolgd heeft.
Ik kan het iedereen ten allen tijden aanrader.
Volledig mee ééns,snorky schreef:Wat ik ook belangrijk vind bij zo een opleiding zijn de tips die je meekrijgt ivm je plaats als motorrijder op de opbare weg en wanneer schakelt aan een stoplicht.
En als je dan eens rondkijkt naar andere motorrijders hoe hun voeten op hun pedalen staan dan zie je zo wie al eens eeen opleiding gevolgd heeft. Ik kan het iedereen ten allen tijden aanrader.
persoonlijk,........ ze zouden het moeten verplichten zo'n cursus, bvb om de 2 jaar, of gedaan met bollen
-
John
- Contacteer:
Jefke, ikzelf mag me stilletjesaan een oude rot gaan noemen op de motor. Van mijn 14de tufte ik al rond in de Merksemse polderwegeltjes. Maar...ik leer nog alle dagen bij en mekaar wat meegeven is geen slecht idee.Ik nodig iedereen uit om zijn/haar practische leerpunten op het forum te delen. Dat kan inspireren en overtuigen tot veiliger rijden...
Wat ik zéér belangrijk vind is anticiperen (of hoe schrijf je dat
-
Shulty
Wat denkt ge Harald...misschien nog eens tijd om een behendigheidscursus te organiseren.Harald schreef:Volledig mee ééns,snorky schreef:Wat ik ook belangrijk vind bij zo een opleiding zijn de tips die je meekrijgt ivm je plaats als motorrijder op de opbare weg en wanneer schakelt aan een stoplicht.
En als je dan eens rondkijkt naar andere motorrijders hoe hun voeten op hun pedalen staan dan zie je zo wie al eens eeen opleiding gevolgd heeft. Ik kan het iedereen ten allen tijden aanrader.
persoonlijk,........ ze zouden het moeten verplichten zo'n cursus, bvb om de 2 jaar, of gedaan met bollen
Da was vorige keer al een voltreffer!!!
Greetz,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
R1200GSA '10
-
J-P
- Contacteer:
Yep, en dat is een stuk gemakkelijker dan verkeerde dingen aanleren en ze vervolgens moeten afleren, dat kan ik je wel vertellen.Danny schreef:der is maar één goeie methode en dat is met de juiste lading techniek beginnen te rijden d.w.z. , d.m.v. een cursus of rijopleiding de dingen ineens juist aanleren en ze dan met veel uren in 't zadel zitten en oefenen proberen in de praktijk om te zetten...
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
-
J-P
- Contacteer:
Ja, maar ik weet ook veel niet! 
J-P