rijvaardigheid

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jefke
Contacteer:

rijvaardigheid

Bericht door Jefke »

Vooraf: ik rij straks een jaar, had geen motorscholing gevolgd (oud rijbewijs volstond) dus tot nu toe als 'doe-het-zelver' gereden.

Ik ben er van verrast hoe groot het verschil is om na een basiscursusdag rijvaardigheid (bij Motour) met mijn K100 op de weg te zijn.

Wat ik voor mezelf bijgeleerd heb op mijn 55ste :
- niet met middenvoet op de pedalen, maar voorvoet
- dan veel beter contact en beheersing van motor (knieën, hielen)
- handen losjes aan stuur, geen hendels aanraken
- ontspannen armen
- kijken waar je wil uitkomen, of je komt uit waar je kijkt!
- stapvoets rijden
- noodstop uitvoeren
- neerliggende motor gemakkelijk rechtopzetten.

Kan ik iedere (her)opstapper aanbevelen, is 139 € meer dan waard!

En ja, ik zie een doorgedreven cursusdag volgend jaar zeker zitten.

Toegegeven: de rake commentaren die na mijn 'modderval' op het forum kwamen hebben me meer bewust gemaakt van de noodzaak mijn rijvaardigheid bij te spijkeren.

Bescheidenheid is een mooie deugd, en ik ben fier ze te hebben! Ik nodig iedereen uit om zijn/haar practische leerpunten op het forum te delen. Dat kan inspireren en overtuigen tot veiliger rijden...
blijf jezelf en geniet van de natuur, het platteland en de mensen...
lid
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Na 30 jaar ervaring, vind ik mezelf nog altijd geen goede* motorrijder. Bescheidenheid op de motor is inderdaad grote een deugd. Men kan altijd bijleren.

* Daarentegen beschouw ik mezelf wel een goede automobilist. Ik wou dat het net andersom was :(
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
GSfili

Bericht door GSfili »

Ik ben nu een kleine 3 maand motorrijder. De cursus dat ik heb gevolgd heeft mij veel vertrouwen gegeven. Ik zal zeker binnen enkele maanden een tweede deel deze cursus doen. Ik denk dat je technisch nooit voldoende voorbereid kan zijn, al is een jarenlange ervaring zoals velen hier op het forum ook een niet te onderschatten troef.
GS1150 Blauw. 13-08-05 ---> 58K
Lid BMW mc Vl
Danny

Bericht door Danny »

der is maar één goeie methode en dat is met de juiste lading techniek beginnen te rijden d.w.z. , d.m.v. een cursus of rijopleiding de dingen ineens juist aanleren en ze dan met veel uren in 't zadel zitten en oefenen proberen in de praktijk om te zetten... :wink:
S.

Bericht door S. »

Ik heb een paar "standaard" trainigen gedaan via M&T en las nu jaarlijks een circuitsessie - tevens met begeleiding - in en moet nog elk jaar toegeven dat er nog véél te leren valt. Bescheidenheid en besef dat Rossi van een andere planeet komt is alvast geen slecht uitgangspunt.
S.

Bericht door S. »

Ik heb een paar "standaard" trainigen gedaan via M&T en las nu jaarlijks een circuitsessie - tevens met begeleiding - in en moet nog elk jaar toegeven dat er nog véél te leren valt. Bescheidenheid en besef dat Rossi van een andere planeet komt is alvast geen slecht uitgangspunt.
R&m

Re: rijvaardigheid

Bericht door R&m »

Jefke schreef:Vooraf: ik rij straks een jaar, had geen motorscholing gevolgd (oud rijbewijs volstond) dus tot nu toe als 'doe-het-zelver' gereden.

Ik ben er van verrast hoe groot het verschil is om na een basiscursusdag rijvaardigheid (bij Motour) met mijn K100 op de weg te zijn.

Wat ik voor mezelf bijgeleerd heb op mijn 55ste :
- niet met middenvoet op de pedalen, maar voorvoet
- dan veel beter contact en beheersing van motor (knieën, hielen)
- handen losjes aan stuur, geen hendels aanraken
- ontspannen armen
- kijken waar je wil uitkomen, of je komt uit waar je kijkt!
- stapvoets rijden
- noodstop uitvoeren
- neerliggende motor gemakkelijk rechtopzetten.

Kan ik iedere (her)opstapper aanbevelen, is 139 € meer dan waard!

En ja, ik zie een doorgedreven cursusdag volgend jaar zeker zitten.

Toegegeven: de rake commentaren die na mijn 'modderval' op het forum kwamen hebben me meer bewust gemaakt van de noodzaak mijn rijvaardigheid bij te spijkeren.

Bescheidenheid is een mooie deugd, en ik ben fier ze te hebben! Ik nodig iedereen uit om zijn/haar practische leerpunten op het forum te delen. Dat kan inspireren en overtuigen tot veiliger rijden...

Dag Jef,

ik heb vorig jaar ook de cursus bij motour gedaan, heb er ook wat bij kunnen leren. Dit jaar heb ik een cursus bij mrv gaan volgen, moet wel zeggen dat ik mrv veel beter vond als die van vorig jaar bij motour. Bij m&t ben ik nog niet geweest. Volgend jaar ga ik de bochten cursus volgen en daarna mss eens op circuit rijden.

Groet,
rm
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ik heb nu iets meer dan 3 jaar m'n rijbewijs, en heb in die tijd ruw geschat tussen de 20- en 25000km gedaan.

Wat ik vooral ondervonden heb is dat een rijvaardigheidscursus op circuit U leert waar de limieten van uw machien zijn, 't is te zeggen, deze zijn meestal verder dan een beginnend piloot denkt.

Maar waar ik 't meeste van geleerd heb is m'n tripkes naar de Alpen, daar leert ge tenminste remmen, sturen e.d. Ik denk dat 10000km in België (gewone dagdagelijkse woon/werkkm's) U minder leert dan 1000km in de bergen :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
snorky

rijvaardigheid

Bericht door snorky »

Proficiat Mr Jefke,
Voor u moed om een rijvaardigheidscursus te gaan volgen.
Ikzelf ben al 3x naar Tongeren geweest voor de basiscursus elke keer met een andere motor.
Ik heb daardoor inderdaad ook veel meer zelfvertrouwen gekregen.
Het spijtige vind ik dat de meeste motorrijders het niet nodig vinden om zo eens een cursus gaan te volgen.

In Tongeren krijg je als lid van de BMW club korting en je ontbijt en middagmaal zijn in de prijs inbegrepen.
Wat ik ook belangrijk vind bij zo een opleiding zijn de tips je meekrijgt ivm je plaats als motorrijder op de opbare weg en wanneer schakel je aan een stoplicht.
En als je dan eens rondkijkt naar andere motorrijders hoe hun voeten op hun pedalen staan dan zie je zo wie al eens eeen opleiding gevolgd heeft.
Ik kan het iedereen ten allen tijden aanrader.

Groetjes en nog heel veel rijjplezier
Harald

Bericht door Harald »

snorky schreef:Wat ik ook belangrijk vind bij zo een opleiding zijn de tips die je meekrijgt ivm je plaats als motorrijder op de opbare weg en wanneer schakelt aan een stoplicht.
En als je dan eens rondkijkt naar andere motorrijders hoe hun voeten op hun pedalen staan dan zie je zo wie al eens eeen opleiding gevolgd heeft. Ik kan het iedereen ten allen tijden aanrader.

Volledig mee ééns,
persoonlijk,........ ze zouden het moeten verplichten zo'n cursus, bvb om de 2 jaar, of gedaan met bollen :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
John
Contacteer:

Bericht door John »

Ik nodig iedereen uit om zijn/haar practische leerpunten op het forum te delen. Dat kan inspireren en overtuigen tot veiliger rijden...
Jefke, ikzelf mag me stilletjesaan een oude rot gaan noemen op de motor. Van mijn 14de tufte ik al rond in de Merksemse polderwegeltjes. Maar...ik leer nog alle dagen bij en mekaar wat meegeven is geen slecht idee.
Wat ik zéér belangrijk vind is anticiperen (of hoe schrijf je dat :roll: ) met het overige verkeer. Dat wil niet zeggen dat je dan maar achter dat bejaart koppel of achter die traktor moet blijven hangen, zeker niet! Maar al te vaak kijken motorrijders niet op een goede manier wat er op de weg voor of achter hen gebeurd. Ook de zijkanten van de weg niet vergeten! Daar schuilt veelal het gevaar. Voor mij is dan de juiste plaats op de weg vrij dicht naar het midden van de rijbaan, dus op één derde van de linkerkant van je rijvak. Op die plaats heb je het beste overzicht van de omgeving. Echter van zodra je tegenliggers hebt is het raadzaam van ruim op voorhand wat meer rechts te gaan rijden. Het zal de eerste keer niet zijn dat iemand uit het rijtje tegenliggers komt piepen om in te halen. Gezien worden is ook hier belangrijk. :wink:
Shulty

Bericht door Shulty »

Harald schreef:
snorky schreef:Wat ik ook belangrijk vind bij zo een opleiding zijn de tips die je meekrijgt ivm je plaats als motorrijder op de opbare weg en wanneer schakelt aan een stoplicht.
En als je dan eens rondkijkt naar andere motorrijders hoe hun voeten op hun pedalen staan dan zie je zo wie al eens eeen opleiding gevolgd heeft. Ik kan het iedereen ten allen tijden aanrader.

Volledig mee ééns,
persoonlijk,........ ze zouden het moeten verplichten zo'n cursus, bvb om de 2 jaar, of gedaan met bollen :wink:
Wat denkt ge Harald...misschien nog eens tijd om een behendigheidscursus te organiseren. :wink:

Da was vorige keer al een voltreffer!!!

Greetz,
Peter
R1150GSA '04
R1200GSA '10
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Danny schreef:der is maar één goeie methode en dat is met de juiste lading techniek beginnen te rijden d.w.z. , d.m.v. een cursus of rijopleiding de dingen ineens juist aanleren en ze dan met veel uren in 't zadel zitten en oefenen proberen in de praktijk om te zetten... :wink:
Yep, en dat is een stuk gemakkelijker dan verkeerde dingen aanleren en ze vervolgens moeten afleren, dat kan ik je wel vertellen.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Relax

Bericht door Relax »

Weet jij veel.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ja, maar ik weet ook veel niet! 8)
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Relax

Bericht door Relax »

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie