Nieuwe kaarten uit NTU 2016.10

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

MrGPS

Re: Nieuwe kaarten uit NTU 2016.10

Bericht door MrGPS »

roadster schreef: wat gebeurt er dan met de 2016.10 kaart in het toestel? Verdwijnt die?
Yep; dat ruim Express automatisch op.

TENZIJ je zelf handmatig allerlei veranderingen hebt doorgevoerd binnen het toestel; dan kan het zijn dat Express het ook niet meer helemaal begrijpt. Mede daarom adviseer ik in algemene zin om gewoon te doen wat garmin automatisch doet en ps te gaan 'prutsen'(zoals plaatsen van extra bestandjes; ook al klopt het qua logica wel) als daar concreet reden voor is.

Je kunt allicht altijd na een update je toestel even met JDM controleren.
Joker schreef:
van route met oud kaartmateriaal spoor/track maken
van spoor/track route maken met nieuw kaartmateriaal
en alles ok blijkbaar of kort door de bocht?
Dat laatste:
Wat je hier omschrijft kan strikt genomen wel, maar raad ik niet aan. Ik ben fan van gebruik van de track, maar niet van geautomatiseerd vertalen van een track naar een route in basecamp. Dan staan via's te vaak net naast de weg. Dan kun je beter de track naar je toestel sturen en in het toestel converteren naar route; dan worden die 'glitches' vanzelf gecorrigeerd (tijdens rijden herbekenen wel uitschakelen).

Wat mij betreft drie mogelijkheden:
a. de meest Koninklijke weg is de route herberekenen in de nieuwe kaart
b. alternatief is gewoon de oude route ongewijzigd overzetten - dat moet je niet doen als de kaartgeneratie vijf jaar verschilt, maar als dat slechts een jaar is zal het best goed gaan. Lees daarbij echter wel even dit verhaal: http://www.mrgps.nl/kennis/route-verand ... t-toestel/" onclick="window.open(this.href);return false;
c. een track maken van de route en die overzetten - eigenlijk het makkelijkst.
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Alles perfect gedaan zoals de vorige keren....
Nu zijn mijn kaarten op de pc plots vergrendeld :roll:

590 aan pc gekoppeld en via express kaartupdate gedaan in toestel (perfect gelukt) en op pc, geen idee wat ik anders kon doen?
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

is bekend bij Garmin. Zit een big in Express. Of met je MyGarmin account kaartn online ontgrendelen of met JaVaWA GMTK ontgrendelcodes uit toestel halen en zo ontgrendelen.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Voadere

Bericht door Voadere »

Hier net hetzelfde, start basecamp en al mijn kaarten vergrendeld. Met JaVaWa ontgrendelcodes proberen ophalen, noppes
mail naar MyGarmin met alle gegevens, maar die zijn daar al een week doof! :-( :oops:
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Er is net een update van Basecamp uitgekomen, ofschoon niet als wijziging vermeldt zou me niet verbazen als die het probleem oplost.

Alleen: ik heb het probleem zelf niet dus kan dat niet testen. Give it a try: http://www.garmin.com/basecamp" onclick="window.open(this.href);return false;
wooter
Contacteer:

Bericht door wooter »

Kanttekening over je stelling dat je niet regelmatig moet updaten, Hans...

Klein updates en verbeteringen (pakweg in Garmin Express) gaan de laatste jaren vrijwel pijnloos, maar als je bv 2 tot 3 jaar je updates uitstelt, loop je het risico een scenario te moeten doorlopen wat niet getest is door Garmin, en waar oude bugs toch nog terug de kop opsteken.

Mijn advies (maar ja, wie ben ik) is dan om toch zo regelmatig mogelijk te updaten. Ten eerste blijft je kaartinfo dan het meest recente, ten tweede zijn de bugs er dan uitgewerkt, en tenslotte blijf je herinneren hoe je moest updaten, wat niet gezegd kan worden als je 2, 3 jaar geleden nog eens voor een laatste keer een update had doorlopen (bestond er toen Garmin Express al?). Computersoftware is iets heel anders dan een papieren kaart qua updates (je oude Shell stratenatlas vervangen door een nieuwe is heel simpel, enkele gigabytes aan informatie wisselen op een computer is heel wat andere koek) en ondanks Garmin hun bugs kan je niet ontkennen dat de combinatie Basecamp + Express heel wat beter is dan wat 3 jaar geleden of 5 jaar geleden het aanbod was.
JohanDB
Contacteer:

Bericht door JohanDB »

Alle Garmin toepassingen verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.... idem :bshelp:
MrGPS

Bericht door MrGPS »

wooter schreef:Kanttekening over je stelling dat je niet regelmatig moet updaten, Hans...
Mijn opmerking betrof met name de kaartupdate. Tuurlijk: het is mooi dat je meerdere keren per jaar je kaarten kunt updaten. Maar zoals bij de laatste NTU update zit er twee maanden tussen. En dan kun je best zeggen: ik heb geen zin in het 'geklooi' en sla eens een keer over. Zijn je kaarten vijf jaar oud dan ligt dat vaak toch wat anders en wordt het wellicht tijd eens over een update danwel een ander toestel te denken.

Updates van Basecampe en firmware zijn meestal wel aan te bevelen; ofschoon zelfs daar, als je op zeker wilt gaan, het zinvol kan zijn even de kat uit de boom te kijken. Bijvoorbeeld door de berichten op http://www.facebook.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false; te volgen. Er worden nl. soms ook nieuwe fouten geïntroduceerd bij een update en meestal zie ik de meldingen daarvan heel snel; danwel heb het zelf ervaren. In dat geval zul je op facebook een bericht zien 'wacht even met updaten, want... '. Het zijn (gelukkig) echter uitzonderingen.

JohanDB schreef:Alle Garmin toepassingen verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.... idem :bshelp:
Advies: toch even Garmin contacten; telefonisch werkt vaak beter dan via email. Ze sturen je dan je unlock en gma-codes en instructie hoe opnieuw te installeren. Als je een mygarmin account hebt kun je ook proberen die gegevens daarin op te zoeken.
Het vervelende is wel dat de telefonische helpdesk van Garmin in Be vrij kostbaar is; in Nederland is het ene gratis nummer. Mocht je dichtbij de grens wonen... ;)
Lukas

Bericht door Lukas »

http://bel.garmin.com/support/contact_NL.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Helpdesknummer ziet er nochtans een normaal nummer uit.
Ik heb die ook nog gebeld. Ik herinner me niet dat er iets speciaals op m'n factuur stond.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
MrGPS

Bericht door MrGPS »

Lukas schreef: Helpdesknummer ziet er nochtans een normaal nummer uit.
Hey! Je hebt gelijk! Dat is kennelijk veranderd. (Nog niet zo lang geleden was sprake van een 1,5 euro per minuut nummer). Vond ik altijd een wonderlijke beleidsverschil.

Maar dat is dus bijgesteld, goede zaak.
Plaats reactie