@ Willy
KFR is lichtjes terug gekomen.(daar zal ik nog wel eens met experimenteren )
@ Wolfrider
Oliepomp zit op primaire as en deze dikke olie (20W50)zal bij hogere toeren weerstand op bouwen aan primaire as.
Onder 4D toeren is er niets aan de hand, ligt motor cyclus mooi in balans.
Rijdt die zelfs zeer uitstekend.
Even updaten
10 dagen richting Slovenië en 1 l olie meegenomen .
In begin altijd bijgevuld s'morgens tot boven peilglas, totaal olie verbruik over heen rijden en toer ginder (1730 km)
35 cl
Terugweg (1340 km) olie in het midden van peilglas laten staan en niets meer bijgevuld.
Eenmaal thuis en de dag nadien olie juist onder middelste punt.
Wie heeft daar een degelijke uitleg voor?
Motor altijd op middenbok gezet.
Of is er geen olieverbruik met olie in het midden van peilglas?
Draai dop eens uit luchtfilter kast... daar gaat de olie heen die je teveel bijvult...
Nooit bijvullen tot boven bolletje en steeds peilen na een rit, niet bij koude motor.
Ik heb ondertussen reeds meer dan 35 jaar ervaring i.v.m. olievidanges, 5 jaar vrachtwagens en sindsdien mechanieker in de (petro)chemie, vooral pompen en compressoren.
Steeds is mij gezegd (en heb ik ook ondervonden) vul een peilglas (het gaat hier wel degelijk over een peilGLAS of oog ) nooit over 2/3.
Eveneens mijn K100RS 16V bleef het langst stabiel tussen 1/2 en 2/3
Gij et dan uuk een zot peilglas hé Patsen,
Even geen gezever, de peilogen van BMW hebben toch een stip in 't midden met een cirkel errrond?
Het ideale peil bevindt zich tussen de stip en de bovenste rand van de cirkel.
U hoeft maar bij te vullen als het peil zakt tot de onderste rand van die cirkel, alles buiten die cirkel is dus theoretisch mis (eronder te weinig, erboven te veel).
Tes toch simple
patrick k100 schreef:Ja maar als ik onderhoud doe aan mijne gele zn de voor geschreven hoeveelheid olie in doe zot peilglas ook vol hoor
Bedoel je de hoeveelhied die specifiek is voorgeschreven bij olieverversen?
Vaak vult men de motor met het totale olievolume van de motor, maar aangezien er altijd
olie in de motor achterblijft bij verversen kan het zijn dat het peil dan hoger is.
Doe altijd eerst klein toerke dat de olie warmer is en beter loopt laat olie lang genoeg uitlekken , oliefilter verwijderen en zoals aangegeven 3.5 en 0.25 voor de filter
Dirk Pauwels schreef:
Nooit bijvullen tot boven bolletje en steeds peilen na een rit, niet bij koude motor.
Dirk, hier begaat u een vergissing naar "mijn" denken.
Olie gaat rond in blok bij rijden , plakt overal aan in koeler enz. en als je stopt is de olie in peilglas altijd lager.
dan bijvullen zal er altijd teveel inzitten.
Dag nadien zit olie voor 90% terug in carter en olie filter
Is "mijn " denken erover , mag toch hé
Als je rijdt met olie boven peilglas en stopt is peilglas +-iets over midden, en dan bijvullen ?
"minerale olie",dat kappen ze tegenwoordig niet eens in een grasmaaier?
t'zal wel "halfsynthetische" zijn,iets anders (minderwaardiger) verkopen ze niet meer in de garages.....
maar ja het blijft uwe moto en ge laat er in kappen wat ge wilt natuurlijk,tot h'm vastloopt
die discussie van het olieverbruik is hier al dikwijls geweest op dit forum,en ge zult er niet wijzer van worden!
ps;mijne r1100rt van bj2000,pakt 2l (fullsyntheet)op 10000km,altijd zo geweest vanaf zijn geboorte.
Er is zeker goeie minerale olie op de markt, weliswaar kan half-synthetische of synthetische olie beter zijn.
Maar of de beste minerale olie onderdoet voor de minst goede half-synthetische, dat weet ik zo nog niet.
Het viscositeitsbereik van de synthetische oliën is vaak grooter, maar er is veel meer wat de kwaliteit van
olie bepaalt. Als een groot viscositeitsbereik geen vereiste is en de motor niet extreem belast wordt dan
denk ik dat minerale olie een verdedigbaar alternatief kan zijn voor synthetische olie.
Kap er deze nu in , ondervonden dat die bij koud start al soepel is.
En ook het bezineverbruik is gezakt!! http://123smeermiddelen.nl/wp-content/u ... 10W-40.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
R1100 motor is toch een kleine automotor.(droge koppeling)
Al die prullen(esters) voor natte koppeling zijn eruit, is voor niks nodig.
De mineraal olie 20W50 laat motor niet in toeren jagen, is te dik.
Bij 4700 toeren houd die in voor die schuddend doorgaat en met Halvoline 10W40 auto olie zoemt die van in het begin door tot aan het rood .
Niets dan voordelen.
Laat olie gewoon half peilglas staan en deze week nog geen druppel moeten bijvullen.
Mijn ervaringen vroeger:
Met k100 nooit olieverbruik gehad op 344d km.en oliewissel om de 15000 km.
Met r1150r .......wel degelijk verbruik, waar je je in het begin best zorgen over maakt.
De boxer blijft een merkwaardig blok , soms thuiskomen,olie warm peilen, olieniveau ok en 's morgens peil weer amper zichtbaar....Na afkoelen verdwijnt een half peilglas
Vul je bij is er weer teveel in ....
Dus nooit te snel bijvullen.
Best is het olieniveau rond de middenstip te houden, verbruikt hij nog het minste.
Nu met suzuki en harley geen verbruik.
Laatst gewijzigd door wolfrider op 28 jun 2015, 04:57, 4 keer totaal gewijzigd.
Olie discussies zijn net zo hevig als banden discussies. ieder zijn wijsheid en opinie
Rij nu al 2 jaar terug met 20W50 Castrol racing mineraal olie er op gedaan tijdens een onderhoud bij de BMW dealer in Spanje. Vroeger verbruikte de motor olie met de Castrol synthetisch 10W40 echter met de 20W50 niet meer. Plus dat ik ondervind dat het blok soepelder ronddraait. 'k Weet het, het is in Spanje warmer dan hier maar geef nooit vol gas met een koude motor en bij mijn Guzzi's ging er ook steeds 20W50 op zonder problemen. En dan zijn er die ook nog zweren wij de Motorex boxer T 15W50 synthetisch maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
oliepeil als volgt te controleren. En dit lijkt me het beste.
1) na een rit motor op zijpikkel.
2) helm af en eventueel motorvest enz.
3) dan je motor op de middenbok plaatsen, wel te verstaan moet de motor op een horizontale plaats staan.
4) ga een tas koffie drinken en neem uw tijd.
5) nadat je koffie op is ga je naar je peilglas kijken.
6) de olie moet zichtbaar zijn. Als het peilglas vol is tot boven is het zeer goed en dien je niets bij te vullen.
7) oliepeil tot het midden (rode punt) nog altijd zeer goed, niets bijvullen.
oliepeil onder het midden nog altijd zeer goed, niet bijvullen doch in het oog te houden bij de volgende koffie.
9) oliepeil ligt tegen de onderkant van het peilglas, beetje olie bijvullen. LET OP ongeveer een 300 cc is ruim voldoende want het verschil tussen onderkant en bovenkant is 500 cc (0.5 liter of 500 cl)
10) olievulstop en zijn ligplaats heel heel goed afkuisen zodat ie goed afsluit want er kan al eens olie lekken langs de vulstop.
11) Na een rit hetzelfde ritueel, koffie enz.
12) Bijvulen met bvb. half synthetisch is perfect.
13) pas op voor uw maag, de koffie niet te straf he
extra nog dit, altijd kalm opwarmen tot bedrijfstemperatuur.
Ook na een sportieve rijstijl kalm laten afkoelen. Hoe? Door de laatste 3 à 400 meter op het gemak te rijden.
De eerste 10.000 km gewone olie de volgende kms half synthetisch. Dit is meer dan goed.
Nooit geen additieven bijvoegen. Waarom niet? Ik zie het zo ( maar er is ooit een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan) indien je in je koffie één suikerklontje neemt smaakt die toch goed? Indien je er nu 2 of meer neemt smaakt die koffie ook nog goed, maar helemaal niet nodig.
Te veel olie is aanzetten tot olieverbruik en risico op schade. Oliekeerringen enz.
Ik ga nu mijn olie nog ff kontroleren.BMW 1150 GS Adventure
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
WALTER GSAdventure
Geregistreerd op: 28/09/04 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT- ANTWERPEN
PrivéberichtE-mailBMW 1150 GS Adventure
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.Avatar gebruiker
WALTER GSAdventure