olieverbruik

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WALTER GSAdventure

Re: olieverbruik

Bericht door WALTER GSAdventure »

:oops: SORRY
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
alfa

Bericht door alfa »

Theoretische uitleg wat er met de olie (25cc ) in het bovenste gedeelte gebeurd van peilglas.
Elke keer dat motor op zijpikkel staat zal er een klein gedeelte in linker cylinder vloeien en die zal door verbranding verdwijnen.
Bij half peilglas zal dit niet gebeuren omdat er dan niets invloeit.
Foute van BMW ingenieurs?
Kijk naar uitlaten bij boxers die op zijpikkel starten of op middenbok dan zie al genoeg.
Vrijdag een RT op zijpikkel laten starten en gisteren op middenbok (er was duidelijk een klein verschil in uitstootkleur)
Olie altijd op midden peilglas (-25 cc zal de zaak niet maken) of zal altijd vullen zijn met "de kraan open"
Elke R1100 die je op zijpikkel laat staan zal zuipen bij vol peilglas.

Mijn theorie kan ondermijnd zijn dat de olie gewoon van oliekoeler naar linker cilinder vloeit op zijpikkel en dan heeft olie in peilglas geen invloed.
BMW R1100R zonder KFR
patrick k100

Bericht door patrick k100 »

Pfffftt ik geef op versta der geen kloten meer van
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Bob

Re: OMDAT HET NIET STOPT MET OLIE (2009)

Bericht door Bob »

WALTER GSAdventure schreef: (0.5 liter of 500 cl)
Dat is een verschil van 4,5 liter.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
willy

Bericht door willy »

patrick k100 schreef:Pfffftt ik geef op versta der geen kloten meer van
Allee komaan, niet te snel opgeven.
Probeer het eens van achter naar voor te lezen, misschien helpt dat.
Droozy

Bericht door Droozy »

Ja santé mijn ratsjen zeggen ze aan dees kanten :roll:
Alfa heeft deze keer wel een punt omtrent dat zijpikkel verhaal (zelfs bij de vroegere K's).
Indien het oliepeil hoog (te hoog) is kan het zijn (niet altijd, hangt af van de stand van de kleppen) dat een kleine hoeveelheid olie wordt binnengezogen via de klepgeleiding bij het starten.
Soms zal hij roken en soms niet, hoe meer de klepgeleiders versleten hoe harder :lol:
Oliepeil is correct in de buurt van 't bolleke en incorrect buiten de cirkel, nogmaals hoe simpel kan het zijn :cry:
R100RS/R100R Mystic
wolfrider

Bericht door wolfrider »

De K100 stoot inderdaad een wolkje uit bij starten nadat hij op de zijpikkel stond.
Dit is qua hoeveelheid olie zéééér miniem hoor, ik moest in ieder geval nooit bijvullen op 15000 km.
R1150GS 2002 ( + bandit 1250 + harley dyna wide )
https://www.facebook.com/wolfrider999?__nodl" onclick="window.open(this.href);return false;
Droozy

Bericht door Droozy »

Dat is het em just, niet te vlug denken van ik moet er effe iets bijkappen, wacht gerust nog maar eventjes.
Met de ouwe boxers was het al zo, niet te rap bijvullen, laat het maar tot onder halfweg zakken.
Momenteel vidange om de 7500 op de 2 kleppers en ze halen het beiden nog zonder bijvullen (bij normaal gebruik), bij een "vlotte" lange rit met stijgingspercentages eens 100cc is acceptabel toch :wink:
Ik gebruik trouwens voor alle voertuigen (3 autos '84, '04 en '07 en 2 motos '84 en '95) dezelfde halfsynteet 10/40 (Total Quartz 7000), het was mij beu om voor ieder iets anders te voorzien :lol:
R100RS/R100R Mystic
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

alfa schreef:
Dirk Pauwels schreef: Nooit bijvullen tot boven bolletje en steeds peilen na een rit, niet bij koude motor.
Dirk, hier begaat u een vergissing naar "mijn" denken.
Olie gaat rond in blok bij rijden , plakt overal aan in koeler enz. en als je stopt is de olie in peilglas altijd lager.
dan bijvullen zal er altijd teveel inzitten.
Dag nadien zit olie voor 90% terug in carter en olie filter
Is "mijn " denken erover , mag toch hé :-)
Als je rijdt met olie boven peilglas en stopt is peilglas +-iets over midden, en dan bijvullen ?
Alfa, als ik zeg bijvullen na een rit, bedoel ik niet van je moto springen met de bus al in de aanslag :grin: .... Iedereen weet dat je olie even de tijd moet geven om terug te vloeien.
Volume van warme olie zet ongeveer 5-6% uit. Dus als je warm peilt (zoals de fabrikant voorstelt) en het peil staat bv op het bolletje, (+/- 3.5l) als je dan 's anderdaags gaat kijken kan dit bv ruim onder het bolletje staan, jij gaat dan koud bijvullen, dan krijg je bij warme motor 3.5 + wat je bijgevult hebt. En jij vindt dit correct? Rare gedachte voor een mechanieker....
Ik vul bij als ik bij warm peilen op de middenbok bijna geen olie meer zie, dan verbruikt het zwarte beest het minste. als ik voor de gemakkelijkheid te vroeg of te veel bijvul, gooit hij het er toch uit.

Je wil niet weten wat ik hier al gezien heb ivm olietoestanden. Er zijn er bij waar 5 l uitkomt, (niet zo handig als dit net niet in het bakje kan :mrgreen: ) met nog een paar 100ml dat uit de luchtfilterkast komt gelopen (kan je aftappen, doe de test maar eens, maar pak er alvast een bakje en een vod bij... :mrgreen: )
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
alfa

Bericht door alfa »

Dirk Pauwels schreef: Volume van warme olie zet ongeveer 5-6% uit. Dus als je warm peilt (zoals de fabrikant voorstelt) en het peil staat bv op het bolletje, (+/- 3.5l) als je dan 's anderdaags gaat kijken kan dit bv ruim onder het bolletje staan, jij gaat dan koud bijvullen, dan krijg je bij warme motor 3.5 + wat je bijgevult hebt.
In mijn motor zit olie tot in midden van peilglas.
Als ik stop met warme motor en wacht bv. een half uurtje zal peil op 1/4 staan en s'anderdaags in het midden.
En dat is de referentie om bij te vullen en niet bij 1/4 peilglas wanneer olie nog aan alle metalen in blok hangt en traag zijn weg zoekt naar carter.
PS. ik vul boven midden bolletje niets meer , daarboven is er olie verbruik.
BMW R1100R zonder KFR
Dirk Pauwels

alfa schreef:
Dirk Pauwels schreef: Volume van warme olie zet ongeveer 5-6% uit. Dus als je warm peilt (zoals de fabrikant voorstelt) en het peil staat bv op het bolletje, (+/- 3.5l) als je dan 's anderdaags gaat kijken kan dit bv ruim onder het bolletje staan, jij gaat dan koud bijvullen, dan krijg je bij warme motor 3.5 + wat je bijgevult hebt.
In mijn motor zit olie tot in midden van peilglas.
Als ik stop met warme motor en wacht bv. een half uurtje zal peil op 1/4 staan en s'anderdaags in het midden.
En dat is de referentie om bij te vullen en niet bij 1/4 peilglas wanneer olie nog aan alle metalen in blok hangt en traag zijn weg zoekt naar carter.
PS. ik vul boven midden bolletje niets meer , daarboven is er olie verbruik.
Kga er geen tijd meer insteken, waar doe ik nog moeite voor... verkondig uw verzinsels maar rustig verder, ik ga er niet meer tussen komen....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Kga er geen tijd meer insteken, waar doe ik nog moeite voor... verkondig uw verzinsels maar rustig verder, ik ga er niet meer tussen komen....
ge hebt het nog lang uitgehouden :mrgreen:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Dirk Pauwels

Tja, het erge is dat sommige mensen er misschien nog mee weg zijn ook met die onzin. :roll:
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

:thumbleft:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
willy

Bericht door willy »

Onzin?
Onzin!
alfa

Bericht door alfa »

willy schreef:Onzin?
Onzin!
Bij onwetendheid roept men al vlug onzin uit.
Zal weer aan mij liggen zeker.
BMW R1100R zonder KFR
roadster

Bericht door roadster »

alfa schreef:
willy schreef:Onzin?
Onzin!
Bij onwetendheid roept men al vlug onzin uit.
Zal weer aan mij liggen zeker.
uw onwetendheid heeft u inderdaad nog nooit tegengehouden om hier onzin te komen uitroepen.
8-)
R1200GS LC
alfa

Bericht door alfa »

In veel gevallen vult men de motor ieder keer tot het maximum,dit bevordert het olie verbruik,want als je vult tot het maximum dan slaat de krukas door de olie,en de olie spat dan tegen de onderkant van de zuiger.
De olie schraapveer kan de grote hoeveelheid olie niet afvoeren wat tot gevolg heeft,olie verbruik.
Meestal is het zo dat het peil tot een bepaald niveau zakt,en dan daar blijft staan,ga je dan ieder keer weer bijvullen tot het maximum,dan blijf je aan het bijvullen.

Zal ook weer onzin zijn zeker :idea:
BMW R1100R zonder KFR
roadster

Bericht door roadster »

alfa schreef:In veel gevallen vult men de motor ieder keer tot het maximum,dit bevordert het olie verbruik,want als je vult tot het maximum dan slaat de krukas door de olie,en de olie spat dan tegen de onderkant van de zuiger.
De olie schraapveer kan de grote hoeveelheid olie niet afvoeren wat tot gevolg heeft,olie verbruik.
Meestal is het zo dat het peil tot een bepaald niveau zakt,en dan daar blijft staan,ga je dan ieder keer weer bijvullen tot het maximum,dan blijf je aan het bijvullen.

Zal ook weer onzin zijn zeker :idea:
Gij meent dus echt dat met uw oliepeil op max (niet erover, maar op max), dat uw krukas door de olie slaat? :shock:
Ooit al eens de positie van uw kijkglas tov uw krukas bekeken?
Ooit al eens een boxer van dichtbij gezien eigenlijk?

:banghead:
R1200GS LC
alfa

Bericht door alfa »

Echte boxers knobbels weten waarover ik praat, het komt zelfs niet van mij .(ben ook geen boxer knobbel)
Ik ben als eerst om deze stelling te geloven , omdat ik niets meer moet bijvullen met midden peilglas.
PS. motor staat altijd op midden bok enkel om af en op te stappen zijpikkel.
En vind dit een logische redenering , net zoals olie weg kan via linker cilinder op langere zijpikkel stand.

Ik vind het wel zwak om altijd de kaart "onzin" te trekken daar nu niemand een duidelijk oorzaak weet.
Wel ik probeer het te miste.
BMW R1100R zonder KFR
costerke

Bericht door costerke »

:scratch: zal de warmte zijn zekers. :sunny:

Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
alfa

Bericht door alfa »

costerke schreef::scratch: zal de warmte zijn zekers. :sunny:

Groetjes Rudy
Hier niet, PV installatie 62 kwh opgebracht :sunny: en woning is gekoeld door WP op 20 C° :thumbright:
BMW R1100R zonder KFR
Herman1200RT

Bericht door Herman1200RT »

Bij mijn vorige RT, model 2010 nooit olie bijgevuld. Eerste 10dkm was het peilglas net leeg, daarna bijna geen verbruik meer. Zelfs na een week Zuid-Tirol amper 2mm gezakt. Motor staat bij mij zelfs veel op zijpikkel. Nieuwe RT LC eerste 10dkm olieverbruik 0,0. Mijn motorfietsen worden altijd rustig ingereden, heeft er misschien ook iets mee te maken.
alfa

Bericht door alfa »

Heb het wel over R1100(X(X)) models.
BMW R1100R zonder KFR
Léon

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 25 jul 2015, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie