x tra lampen (verstralers)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

x tra lampen (verstralers)

Bericht door WALTER GSAdventure »

Weet er iemand of ik nog extra lichten (verstralers) kan bijplaatsen op mijn GSA 1200?
Zou ik die als volgt kunnen aansluiten?
Stroomdraad welke het grootlicht voed daar een aftakking maken naar het relais, de relais wordt gevoed door de batterij en stuurt vervolgens naar de verstralers? Ik zou op deze wijzen mijn grootlicht samen met de verstralers kunnen gebruiken met de gewone stuurschakelaar.
Of is het niet zo eenvoudig?
Deze aansluiting werkte wel op mijn vorige een GSA1150 ook met cambus al.
:-(
Grtjs Walter
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: x tra lampen (verstralers)

Bericht door Jo De Paepe »

Walter ,

een 1150 GSA heeft een conventionele kabelboom , geen Canbus.

op een 1200 ga je een relais moeten hebben dat ingeplugd (via de dealercomputer) word via de canbus
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: x tra lampen (verstralers)

Bericht door Dirk Pauwels »

De verbinding met het grootlicht dient enkel om de relais te schakelen, spanning krijgt hij vd batterij. Volgens mij moet dat dan toch werken op canbus? Het is geen "vreemde" stroomafname of zo.
Kzou het eens proberen met losse bekabeling.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
roadster
Berichten: 589
Lid geworden op: 03 nov 2010, 12:54
Locatie: Grimbergen

Re: x tra lampen (verstralers)

Bericht door roadster »

Dirk Pauwels schreef:De verbinding met het grootlicht dient enkel om de relais te schakelen, spanning krijgt hij vd batterij. Volgens mij moet dat dan toch werken op canbus? Het is geen "vreemde" stroomafname of zo.
Kzou het eens proberen met losse bekabeling.
Dat zou volgens mij ook moeten werken. Het (zeer beperkte) extra stroomverbruik van de relaissturing zal te laag zijn om de canbus de stoomkring van de koplamp te laten stilleggen.
zo'n schakelstroom bedraagt vaak niet meer dan 300-400mA...

persoonlijk zou ik het anders schakelen (met een aparte schakelaar) zodat je de extra lampen afzonderlijk van het grootlicht kan gebruiken en omgekeerd...

bij mijn vorige GS werd de stuurkring van het relais geschakeld door het accessoirecontact onder het dashboard,
in dezelfde stuurkring een schakelaar voorzien, de spanning naar de lichten kwam rechtstreeks van de batterij met een steekzekering.
R1200GS LC
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: x tra lampen (verstralers)

Bericht door Koppel!! »

Zou inderdaad moeten werken, op een R1200GS met Canbus is dit ook de manier om aftermarket verstralers aan te sluiten, al dan niet via een aparte gezekerde stroombron :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

Re: x tra lampen (verstralers)

Bericht door WALTER GSAdventure »

Aan iedereen bedankt voor de respons.
Mijn vorige GSA 1150 had volgens mij ook al cambus dacht ik. Ik heb ooit een mijn stop/achterlicht vervangen door een ledsysteem en op het display kwam er steeds een fout melding ( achterlicht defect) dus terug het normale lampje ingezet en probleem opgelost. Dus ik vermoedde dat dit ook al cambus was.

Wat betreft een apparte schakelaar dit is idd de oplossing om het systeem te omzeilen natuurlijk.

In ieder geval bedankt voor de fijne uitleg.

Grtn van mijn boxer. :grin:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: x tra lampen (verstralers)

Bericht door Koppel!! »

Is geen Canbus hoor, is gewoon een slimme controle op een kapotte lamp oid. Een LED verbruikt zodanig veel minder stroom dat je zekeringkast denkt dat de lamp stuk is, daardoor krijg je melding op je display. Heb ik zelf ook met m'n R1150GSA gehad, kan je oplossen door een weerstand tussen te zetten.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie