Lonken RT Rijders naar de nieuwe GT1200 of niet ?
Moderator: GVN
Allee dan...
boxermotoren zijn dan onmiskenbaar het domein van bmw (meer zelfs, het is gewoon de ziel van bmw).
Ok, kan zijn, maar dan heeft bmw z'n ziel bijna verkocht toen het de 4-cilinder introduceerde in 1983. Deze was immers bedoeld ter vervanging van de boxer. Heden ten dage produceert dit merk de boxer, eencilinder, viercilinder, nu ook de staande twin en was daar geen sprake van een tripple? De beemers die geen boxer zouden allemaal minder deugen omdat het "het gebied van de andere merken is". Laat mij u eens zeggen: de oorsprokelijke ziel van bmw is "grundlichheid" in de constructie. Hier en daar een over-tolerantie op de materialen om ze extra lang te laten meegaan, met als gevolg dat het gewicht hoger is dan bij andere merken. (alhoewel een Pan 1300 ook al meer dan 300kg weegt) Het baukastensysteem heeft ervoor gezorgd dat de positieve elementen van de ene soort motorfiets op de andere werden overgezet. Koffers, telelever, paralever, ... uitgenomen het motorblok. En dan nog. Van de viercilinder werd gewoon een cilinder weggelaten om van 1000 naar 750 te gaan. Technologie aangaande balansassen werd zowel in K als R gestoken. Wat het ene blok voor heeft op het andere wordt door andere elementen teniet gedaan. Oorspronkelijk was de boxer zeer wendbaar en de viercilinder zeer spoorvast aan hogere snelheid. De boxer minder stabiel in lange, snelle bochten en de viercilinder logger in de stad. Naarmate technologie vooruitgaat lopen deze twee uitersten dichter naar mekaar toe.
waarom is die gt geen concurrentie voor de rt voor mij? het is een lompe motor (ik heb met de k12s en k12r gereden en dat zijn in vergelijking met de boxermotoren lompe bakken, dus die gt zal zeker lomp rijden), ik ben er 100% zeker van dat hij niet aan de rijeigenschappen van de boxer kan tippen
Dat is straf om te zeggen als je er nog niet mee gereden hebt (met gt). Dat de K12r en K12s "lomp" zijn ligt aan het feit dat ze op snelheid zijn getuned. Superstabiel in lange, zeer snelle bochten, en "lomp" in meer dociel verkeer. Hou je niet zo van dat extreme, blijf er dan af. De gt gebruikt vooral de krachtbron en de nieuwe voorophanging (nog niet op de boxer maar da's voor 't volgende model) die alles wegfiltert qua oneffenheden. Sommigen vinden dat minder (voeling met de weg). Niets zegt dat de Gt even "lomp" zal rijden als de andere aangehaalden.
Over de nieuwe gt: "je hebt wel een motor met een oversized kuip en 150 pk (maar wat kan je heden met 150 pk doen op de weg "
Is die kuip dan meer oversized dan bvb de 1200rt? Als het minder elegant lijkt valt het te catalogeren onder persoonlijke smaak, maar oversized betekend "veel te groot". Bmw was de eerste met een produktiemotor die een volle kuip had, R100rs. Elegant in vergelijking met andere opbouwkuipen en wat een bescherming. Ze weten daar in Beieren maar al te goed wat voor een dimensie en vorm een kuip dient te hebben om ten goede te beschermen. Sommige rijders hebben meer turbulentie aan het hoofd dan anderen, maar da's persoonlijk en afhankelijk van de gestalte.
"wil je een degelijke 4-cilinder met kuip etc., koop een jap "
Op hoeveel manieren kan je dit interpreteren? Meneer zegt hier gewoon vlakaf dat je voor een degelijke viercilinder bij een ander merk moet zijn. Weet hij dan niet dat de politie, is 't nu federaal of gemeentelijk jààààààren lang niets anders had dan de beemers? Op welke betere manier kan je degelijkheid en betrouwbaarheid beoordelen? Als Touring een motor inzet, is 't toch ook een K (3 of viercilinder).
O ja, je weet toch dat de "Pan 1300" begint te deinen aan hogere snelheid?
'k Vind het al bij al straf dat ik hier bmw moet verdedigen op zo'n forum. En nee, Relax, d'r wordt niet door een bmw-bril gekeken. Ik ben ook enthousiast als Moto Guzzi nu met een touring-model afkomt, als de Agusta Brutale nog mooier wordt of als Ktm een Lc8-blok van 50 kg produceert. Maar ik rijd graag met bmw, 't is voor mij een goede mix van betrouwbaarheid, snelheid, wendbaarheid.
Was dit voldoende?
boxermotoren zijn dan onmiskenbaar het domein van bmw (meer zelfs, het is gewoon de ziel van bmw).
Ok, kan zijn, maar dan heeft bmw z'n ziel bijna verkocht toen het de 4-cilinder introduceerde in 1983. Deze was immers bedoeld ter vervanging van de boxer. Heden ten dage produceert dit merk de boxer, eencilinder, viercilinder, nu ook de staande twin en was daar geen sprake van een tripple? De beemers die geen boxer zouden allemaal minder deugen omdat het "het gebied van de andere merken is". Laat mij u eens zeggen: de oorsprokelijke ziel van bmw is "grundlichheid" in de constructie. Hier en daar een over-tolerantie op de materialen om ze extra lang te laten meegaan, met als gevolg dat het gewicht hoger is dan bij andere merken. (alhoewel een Pan 1300 ook al meer dan 300kg weegt) Het baukastensysteem heeft ervoor gezorgd dat de positieve elementen van de ene soort motorfiets op de andere werden overgezet. Koffers, telelever, paralever, ... uitgenomen het motorblok. En dan nog. Van de viercilinder werd gewoon een cilinder weggelaten om van 1000 naar 750 te gaan. Technologie aangaande balansassen werd zowel in K als R gestoken. Wat het ene blok voor heeft op het andere wordt door andere elementen teniet gedaan. Oorspronkelijk was de boxer zeer wendbaar en de viercilinder zeer spoorvast aan hogere snelheid. De boxer minder stabiel in lange, snelle bochten en de viercilinder logger in de stad. Naarmate technologie vooruitgaat lopen deze twee uitersten dichter naar mekaar toe.
waarom is die gt geen concurrentie voor de rt voor mij? het is een lompe motor (ik heb met de k12s en k12r gereden en dat zijn in vergelijking met de boxermotoren lompe bakken, dus die gt zal zeker lomp rijden), ik ben er 100% zeker van dat hij niet aan de rijeigenschappen van de boxer kan tippen
Dat is straf om te zeggen als je er nog niet mee gereden hebt (met gt). Dat de K12r en K12s "lomp" zijn ligt aan het feit dat ze op snelheid zijn getuned. Superstabiel in lange, zeer snelle bochten, en "lomp" in meer dociel verkeer. Hou je niet zo van dat extreme, blijf er dan af. De gt gebruikt vooral de krachtbron en de nieuwe voorophanging (nog niet op de boxer maar da's voor 't volgende model) die alles wegfiltert qua oneffenheden. Sommigen vinden dat minder (voeling met de weg). Niets zegt dat de Gt even "lomp" zal rijden als de andere aangehaalden.
Over de nieuwe gt: "je hebt wel een motor met een oversized kuip en 150 pk (maar wat kan je heden met 150 pk doen op de weg "
Is die kuip dan meer oversized dan bvb de 1200rt? Als het minder elegant lijkt valt het te catalogeren onder persoonlijke smaak, maar oversized betekend "veel te groot". Bmw was de eerste met een produktiemotor die een volle kuip had, R100rs. Elegant in vergelijking met andere opbouwkuipen en wat een bescherming. Ze weten daar in Beieren maar al te goed wat voor een dimensie en vorm een kuip dient te hebben om ten goede te beschermen. Sommige rijders hebben meer turbulentie aan het hoofd dan anderen, maar da's persoonlijk en afhankelijk van de gestalte.
"wil je een degelijke 4-cilinder met kuip etc., koop een jap "
Op hoeveel manieren kan je dit interpreteren? Meneer zegt hier gewoon vlakaf dat je voor een degelijke viercilinder bij een ander merk moet zijn. Weet hij dan niet dat de politie, is 't nu federaal of gemeentelijk jààààààren lang niets anders had dan de beemers? Op welke betere manier kan je degelijkheid en betrouwbaarheid beoordelen? Als Touring een motor inzet, is 't toch ook een K (3 of viercilinder).
O ja, je weet toch dat de "Pan 1300" begint te deinen aan hogere snelheid?
'k Vind het al bij al straf dat ik hier bmw moet verdedigen op zo'n forum. En nee, Relax, d'r wordt niet door een bmw-bril gekeken. Ik ben ook enthousiast als Moto Guzzi nu met een touring-model afkomt, als de Agusta Brutale nog mooier wordt of als Ktm een Lc8-blok van 50 kg produceert. Maar ik rijd graag met bmw, 't is voor mij een goede mix van betrouwbaarheid, snelheid, wendbaarheid.
Was dit voldoende?
K100rs werd K1100rs werd K1200rs
-
Relax
Voila se, zo moeilijk is da toch ni? Véél beter dan een dooddoener.
Jouw argumentatie is imho beter dan die van Brit, hoewel hij ook wel een punt heeft qua wendbaarheid. Is gewoon eigen aan het concept. Ben benieuwd wat volgt.
En dat BMW op dit forum moet verdedigd worden, lijkt me niet meer dan logisch. 't Is niet omdat we op een BMW-forum zitten, dat BMW zaligmakend is. Er gaat ook wel wat verkeerd.
En één visie verschilt al eens van een andere. Gelukkig.
Jouw argumentatie is imho beter dan die van Brit, hoewel hij ook wel een punt heeft qua wendbaarheid. Is gewoon eigen aan het concept. Ben benieuwd wat volgt.
En dat BMW op dit forum moet verdedigd worden, lijkt me niet meer dan logisch. 't Is niet omdat we op een BMW-forum zitten, dat BMW zaligmakend is. Er gaat ook wel wat verkeerd.
En één visie verschilt al eens van een andere. Gelukkig.
-
brit
waarom moet ik verder argumenteren? ik heb gewoon mijn mening gegeven.
mij lijkt het dat jeroen fan is van de gt, bmw-viercilinders or what so ever... leuk.
maar wat terug opvalt:
feit is dat mijn aangehaalde punten blijven staan. en inderdaad, ik heb nog geen meter met de gt gereden, maar:
wat ik wel nog kwijt wil:
de kloof tussen de constructeurs wordt steeds maar kleiner en kleiner (bij het afleveren van hun produkt). het zou dom zijn van bmw om niet aan marktdifferentitatie te doen.
mij lijkt het dat jeroen fan is van de gt, bmw-viercilinders or what so ever... leuk.
maar wat terug opvalt:
...en laat ik nu net in mijn vorige post duidelijk maken dat die viercilinders daarom niet slecht zijn.De beemers die geen boxer zouden allemaal minder deugen omdat het "het gebied van de andere merken is"
feit is dat mijn aangehaalde punten blijven staan. en inderdaad, ik heb nog geen meter met de gt gereden, maar:
doe zelf gewoon de test: rij een voormiddag test met een r1200rt en doe dan daarna dezelfde route in namiddag over met de k1200gt of eender welke andere bmw viercilinder. je zal het wel weten....ik heb met de k12s en k12r gereden en dat zijn in vergelijking met de boxermotoren lompe bakken, dus die gt zal zeker lomp rijden
wat ik wel nog kwijt wil:
die oorspronkelijke ziel is begraven. nu zijn het cijfers die tellen. winstcijfers. je hebt zelf het bewijs gegeven door aan te halen dat bmw bij de lancering van haar viercilinder meteen ook de boxer hierdoor wou vervangen. waarom? om véél redenen waarschijnlijk maar ook vooral omdat die japanners met hun viercilinders een groot gat in de markt vulden. en inderdaad, was die viercilinder een succes dan reden er nu waarschijnlijk geen boxers meer met bmw-logo rond. maar het was geen succes. en hoe komt dat? tiens, omdat de klanten boxers wilden natuurlijk!de oorsprokelijke ziel van bmw is "grundlichheid" in de constructie
de kloof tussen de constructeurs wordt steeds maar kleiner en kleiner (bij het afleveren van hun produkt). het zou dom zijn van bmw om niet aan marktdifferentitatie te doen.
als ik bmw zeg, denk ik boxer. of nog anders: wil je een goede tweecilinder, koop een boxer (en dan kom je automatisch bij bmw terecht). wil je een degelijke 4-cilinder met kuip etc., koop een jap (en dan komen de meesten bij de pan terecht, en de laatste tijd ook bij de fjr).
Nu moet ge toch ne keer uitleggen waarom een "jap" degelijker is qua 4-cilinder met kuip etc., dan een bmw. En kom nu niet af met "ze zijn er al langer mee bezig" want jarenlang was bmw de enige die echte toermotoren met volle kuip etc. bouwde. De Pan kwam er destijds bij om eindelijk eens in een Japanse toerder te voorzien (Goldwing is een geval apart)
Greetings
Jeroen
amaai ... de gt doet nu al serieus stof opwaaien en hij is nog nergens te zien
I like ! nu wil ik hem nog veel liever
Wat die wendbaarheid betreft, tja, dat zal meer dan waarschijnlijk zo zijn. Neem er dan ook wel bij dat het duidelijk is dat het geen ardennen- en kleine wegjes moto is. Punt is, hij heeft veel power, voldoende gewicht, een lange wielbasis, dus zal ook wel bedoeld zijn voor mensen als ik die veeeeeeeeel autostradekilometers afmalen ... denk ik
Wat die wendbaarheid betreft, tja, dat zal meer dan waarschijnlijk zo zijn. Neem er dan ook wel bij dat het duidelijk is dat het geen ardennen- en kleine wegjes moto is. Punt is, hij heeft veel power, voldoende gewicht, een lange wielbasis, dus zal ook wel bedoeld zijn voor mensen als ik die veeeeeeeeel autostradekilometers afmalen ... denk ik
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
GOLDEN 5 member
Joeng, joeng. Ik vind dat de gemoederen nogal serieus verhit geraken.
schiet toch niemand af omdat hij zijn "persoonlijke" (= subjectieve) mening geeft en volkomen zijn recht is.
Indertijd heb ik voor dezelfde redenen als Brit mijn RT gekocht en zeker ook de looks waren hierbij belangrijk. En dat laatste vind ik niet terug bij de 1200RT.
"Persoonlijk" vind ik de nieuwe GT veel schoner en dat hij wat minder wendbaar is/zou zijn (ik schrijf niet "loop") neem ik er wel bij. 80% van mijn kms zijn immers autostrade-kms.
En 150 PK, tja, het gros van de motoren van nu zijn allemaal wel overpowered.
schiet toch niemand af omdat hij zijn "persoonlijke" (= subjectieve) mening geeft en volkomen zijn recht is.
Indertijd heb ik voor dezelfde redenen als Brit mijn RT gekocht en zeker ook de looks waren hierbij belangrijk. En dat laatste vind ik niet terug bij de 1200RT.
"Persoonlijk" vind ik de nieuwe GT veel schoner en dat hij wat minder wendbaar is/zou zijn (ik schrijf niet "loop") neem ik er wel bij. 80% van mijn kms zijn immers autostrade-kms.
En 150 PK, tja, het gros van de motoren van nu zijn allemaal wel overpowered.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
Beste SilverRT,
Ik zie de meeste mensen graag en zal nooit iemand onterecht afschieten. Er moeten al heel erge dingen gebeuren voor mijn Kalasjnikov uit de schuif komt.
Maar wie krasse uitspraken doet mag wel stevig in z'n schoenen gaan staan om ze te verdedigen. 't Lijkt wel op politiek.
Greetings
Jeroen
Ik zie de meeste mensen graag en zal nooit iemand onterecht afschieten. Er moeten al heel erge dingen gebeuren voor mijn Kalasjnikov uit de schuif komt.
Maar wie krasse uitspraken doet mag wel stevig in z'n schoenen gaan staan om ze te verdedigen. 't Lijkt wel op politiek.
Greetings
Jeroen
-
Relax
Tot zolang een discussie in alle beschaafdheid gevoerd wordt, is er toch geen probleem? Bij jullie zijn de gemoederen wel héél snel verhit.SilverRT schreef:Joeng, joeng. Ik vind dat de gemoederen nogal serieus verhit geraken.
Amai ni miljaarde dju, allée als het vuur der uit is, ik heb nog wel wat olie staan.Relax schreef:Tot zolang een discussie in alle beschaafdheid gevoerd wordt, is er toch geen probleem? Bij jullie zijn de gemoederen wel héél snel verhit.
Ik vind het juist spannend en interessant deze discussie.
En zoals Xa4 al aanhaalde, hij doet nu al stof opwaaien
-
brit
er werden reeds diverse nieuwe prototypes van 6-cilinders voorgesteld. en over die diesel: startwin uit nederland heeft een motorfiets met een dieselmotor in. dus die zaken zijn alvast realiteit...Xavier schreef:Ja.. en waar blijft die zescilinder nu? Liefst dikke turbodiesel ook![]()
![]()
om terug on-topic te gaan:
met degelijker bedoel ik in zijn globaliteit beschouwd. als je prijs/kwaliteit gaat vergelijken dan zal de gt niet te best scoren en kom je dus logischerwijs bij die 'jappen' terecht. laat je het item prijs weg, dan zal de gt wellicht beter scoren dan de jappen.
wat ik wel een leuk voorbeeld vind (weliswaar met betrekking tot de oude gt):
ik kan best bovenstaande geloven, maar tot op heden heb ik op nog geen enkel ander forum deze opmerking gelezen. ondertussen wordt de fjr door bijna iedereen die niet met die motor rijdt, verkettert omwille van zijn warmteafgifte...Een kennis met een K1200GT van vandaag, zegt dat dit een fiets is om niet mee onder de 47-ste breedtegraad te komen wegens "te veel warmteafgifte". Schotland, Noorwegen etc is OK, maar eens in Italië of Spanje... Na enkele minuten springt de ventilator op en wordt je gebraden.
(zo kunnen we nog een tijdje verder gaan...
-
Jo De Paepe
Hola,
wat betreft de wendbaarheid van de K1200R ( heb er onlangs eentje op de proef gehad) mag ik absoluut niet klagen, Als je een beetje uit de voeten kan met een motorfiets ,moet hij op kleine binnenwegen niet onderdoen voor de GS.
Plezant daaraan is dan nog dat hij je van bocht naar bocht katapulteerd
De reden dat hij me niet bevalt is het feit dat het nog meer een rijbewijskiller is dan mijn K1200RS
Allez ,living on the fast lane, zoals ze zeggen
wat betreft de wendbaarheid van de K1200R ( heb er onlangs eentje op de proef gehad) mag ik absoluut niet klagen, Als je een beetje uit de voeten kan met een motorfiets ,moet hij op kleine binnenwegen niet onderdoen voor de GS.
De reden dat hij me niet bevalt is het feit dat het nog meer een rijbewijskiller is dan mijn K1200RS
Allez ,living on the fast lane, zoals ze zeggen
-
Frans
Ja Jo
je weet het wel , op de Passenparade reden die K'S gezwind mee. Met een GS fiets je , met een K werk je .
Maar motorisch vind ik de K1200RS superieur, een echt turbineke, de Pan1300 ronkte als een koffiemolenen gaf slipstream, maar was handiger stapvoets.
BMW liet wel steken vallen ,de linker kleine koffer ,een handschoenkastje, een te kleine benzinetank, bij dit alles was er nog geen nood aan een nieuwe viercylinder.
En bij duizenden kms in het zuiden heb ik zeker geen last gehad van de warmte van het blok. Bij de K1100 LT wel.
je weet het wel , op de Passenparade reden die K'S gezwind mee. Met een GS fiets je , met een K werk je .
Maar motorisch vind ik de K1200RS superieur, een echt turbineke, de Pan1300 ronkte als een koffiemolenen gaf slipstream, maar was handiger stapvoets.
BMW liet wel steken vallen ,de linker kleine koffer ,een handschoenkastje, een te kleine benzinetank, bij dit alles was er nog geen nood aan een nieuwe viercylinder.
En bij duizenden kms in het zuiden heb ik zeker geen last gehad van de warmte van het blok. Bij de K1100 LT wel.
die warmte zal volgens mij ook nogal meevallen. als je goed kijkt op de foto's kan je zien dat de kuip van de nieuwe GT bijna helemaal gesloten is bovenaan ... het zal afwachten zijn, maar na mijn ervaringen met de K1100LT zal ik em daarvoor zeker en vast nie laten staan 
GOLDEN 5 member
GOLDEN 5 member
-
John
- Contacteer:
Zat eergisteren in mijn mailbox;
Marechausee tekent contract met Yamaha
Uit betrouwbare bron hebben we vernomen dat vandaag het contract getekend is tussen Yamaha en de Koninklijke Nederlandse Marechaussee voor de levering van hun nieuwe motorfietsen. Het gaat om de Yamaha FJR1300p die alle BMW K1100LT motoren zal gaan vervangen. Nederland volgt met deze stap andere Europese landen als Belgie, Engeland, Frankrijk en Denemarken die al eerder tot aankoop overgingen. Het gaat naar schatting over driehonderd motoren die gefaseerd ingevoerd zullen worden. De uitvoering op de foto is nog niet in KMAR uitvoering. Als deze foto's en meer informatie beschikbaar komen deze week zullen we dit uiteraard publiceren. Yamaha wint hiermee de race tussen grote merken als BMW en Honda die met hun K1200 en Pan European series ook meedingden naar dit contract.
Marechausee tekent contract met Yamaha
Uit betrouwbare bron hebben we vernomen dat vandaag het contract getekend is tussen Yamaha en de Koninklijke Nederlandse Marechaussee voor de levering van hun nieuwe motorfietsen. Het gaat om de Yamaha FJR1300p die alle BMW K1100LT motoren zal gaan vervangen. Nederland volgt met deze stap andere Europese landen als Belgie, Engeland, Frankrijk en Denemarken die al eerder tot aankoop overgingen. Het gaat naar schatting over driehonderd motoren die gefaseerd ingevoerd zullen worden. De uitvoering op de foto is nog niet in KMAR uitvoering. Als deze foto's en meer informatie beschikbaar komen deze week zullen we dit uiteraard publiceren. Yamaha wint hiermee de race tussen grote merken als BMW en Honda die met hun K1200 en Pan European series ook meedingden naar dit contract.
Ja ze lonken wel degelijk in de richting van....
Een smalle straat. Helaas de verkeerde straat.
Dus terugkeren is de boodschap.
En ja. Met de RT geen probleem. De korte draaicirkel en verder het subtiel spel tussen gas en ontkoppeling maakt dit mogelijk.
Nu vroeg ik mij af of dit ook even gemakkelijk wordt met de GT1200.
Eén van de kritieken op de vorige GT was de lange draaicirkel.
In vergelijking met de Pan en FJR noteerden we bij de vorige GT een wielbasis van 1555 mm in vergelijking met respec. 1490 en 1515.
In vergelijking met deze twee motoren moest er op de BMW GT méér gewerkt worden in bochtencombinaties.
"U wordt vriendelijk verzocht duidelijk en tijdig uw traject te plannen. Last minute correcties laat deze sneltrein zich veel minder graag welgevallen."
M & T/ 05.2003
Vroeger was de windbescherming van de Gt t.o.v. de RT een stuk minder functioneel (ondanks de elec. verstelbare ruit)
Afwachten maar wat de nabije toekomst brengt.
Opbergvakje in de kuip is deze maal wel aanwezig.
Steeds handig en op den duur onmisbaar. (fototoestel)
Verder lees ik (vorige motorfiets GT) dat het verbruik op de testrit 7,04 l/100 km was. (Pan 6.4 en FJR 7.1)
Hopelijk werd hier ook aan gewerkt.
Verder proberen we te wennen aan het feit dat het een dure vogel wordt.
-Bij ons vanaf nu 3 maal per week bouletten in de rooie saus met kraantjeswater en één stoofappel Reinette als dessert-
Wij eten in bed dan kan de verwarming uit.
Alle beetjes helpen, niet...
En ja. Met de RT geen probleem. De korte draaicirkel en verder het subtiel spel tussen gas en ontkoppeling maakt dit mogelijk.
Nu vroeg ik mij af of dit ook even gemakkelijk wordt met de GT1200.
Eén van de kritieken op de vorige GT was de lange draaicirkel.
In vergelijking met de Pan en FJR noteerden we bij de vorige GT een wielbasis van 1555 mm in vergelijking met respec. 1490 en 1515.
In vergelijking met deze twee motoren moest er op de BMW GT méér gewerkt worden in bochtencombinaties.
"U wordt vriendelijk verzocht duidelijk en tijdig uw traject te plannen. Last minute correcties laat deze sneltrein zich veel minder graag welgevallen."
M & T/ 05.2003
Vroeger was de windbescherming van de Gt t.o.v. de RT een stuk minder functioneel (ondanks de elec. verstelbare ruit)
Afwachten maar wat de nabije toekomst brengt.
Opbergvakje in de kuip is deze maal wel aanwezig.
Steeds handig en op den duur onmisbaar. (fototoestel)
Verder lees ik (vorige motorfiets GT) dat het verbruik op de testrit 7,04 l/100 km was. (Pan 6.4 en FJR 7.1)
Hopelijk werd hier ook aan gewerkt.
Verder proberen we te wennen aan het feit dat het een dure vogel wordt.
-Bij ons vanaf nu 3 maal per week bouletten in de rooie saus met kraantjeswater en één stoofappel Reinette als dessert-
Wij eten in bed dan kan de verwarming uit.
Alle beetjes helpen, niet...
Leuk zo'n discussies en tof dat Brit hier op een BMW-forum tegen de benen van de BMW-liefhebbers durft plassen. Il faut le faire.
Brit, chapeau.
Is meteen ook de kracht van een forum.
Veel emotie dus. En dat is misschien deels terug te voeren tot de unique selling propositon (USP) van BMW : zij verkopen iets wat de jappen (nog) niet hebben : een BMW-logo
Net zoals bij de auto's : iedereen weet dat Toyota de beste auto's maakt, but who the hell wants to drive a Toyota (tenzij je het product rationeel durft te benaderen, zoals politiediensten met Yamaha)?
BMW verkoopt naast goede techniek ook goede emotie en dus is hun totaalpakket het beste. Hoeveel cilinders er in dat pakket ook moge zitten
Tenzij ze over the edge gaan met hun prijs. Want daalt the willingness to pay van de klant en haalt het verstand het op emotie.
Brit, chapeau.
Is meteen ook de kracht van een forum.
Veel emotie dus. En dat is misschien deels terug te voeren tot de unique selling propositon (USP) van BMW : zij verkopen iets wat de jappen (nog) niet hebben : een BMW-logo
Net zoals bij de auto's : iedereen weet dat Toyota de beste auto's maakt, but who the hell wants to drive a Toyota (tenzij je het product rationeel durft te benaderen, zoals politiediensten met Yamaha)?
BMW verkoopt naast goede techniek ook goede emotie en dus is hun totaalpakket het beste. Hoeveel cilinders er in dat pakket ook moge zitten
Tenzij ze over the edge gaan met hun prijs. Want daalt the willingness to pay van de klant en haalt het verstand het op emotie.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Hoi Geert,
Je hebt in zekere zin gelijk, maar... de ervaring welke BMW heeft inzake politiemotoren is niet te onderschatten. De eerste federale Yamaha-motoren zijn nog steeds niet vrij van gebreken. BMW had indertijd ook problemen met afscherming van de elektrische bedrading in verband met de radiosignalen. Nu is het de beurt aan Yamaha, BMW had dit niet meer voorgehad, inderdaad... ervaring ! En een logo kan je niet verkopen indien je het niet verdiend hebt, dergelijke tijden zijn voorbij !
Wilfried.
Je hebt in zekere zin gelijk, maar... de ervaring welke BMW heeft inzake politiemotoren is niet te onderschatten. De eerste federale Yamaha-motoren zijn nog steeds niet vrij van gebreken. BMW had indertijd ook problemen met afscherming van de elektrische bedrading in verband met de radiosignalen. Nu is het de beurt aan Yamaha, BMW had dit niet meer voorgehad, inderdaad... ervaring ! En een logo kan je niet verkopen indien je het niet verdiend hebt, dergelijke tijden zijn voorbij !
Wilfried.
Lid MCVL - Pluk élke dag - R12RT
-
Flat Twin Power
De meeste politiekorpsen en ook de federale kopen hun motoren. En naar wat kijken ze dan. Naar de prijs. De goedkoopste wint het. Maar of goedkoop ook beterkoop is dat valt af te wachten. Hoeveel Yamaha's van de federale politie ben je al tegengekomen. Ik nog geen enkele. Wat ik wel weet en hoor van andere korpsen die met Yamaha rijden is dat ze helemaal niet content zijn van de Yamaha's. Veel probleempjes die eigenlijk niet zouden mogen op een motor van dit kaliber. En ik hoor ook bemerkingen als "geen uitstraling", "klein motoke", "weinig bescherming tegen de weerselementen"
BMW heeft jarenlange ervaring met politiemotoren en dat is te zien aan de afwerking. Bij ons in het leasing (contracten van 3 jaar) dus we kiezen uit de motoren die de leasingmaatschappij aanbiedt. De vorige keren was dat Honda Pan en de R 1150 RT. Ze hebben eens gekozen voor de Pan, maar we hebben zondanig veel miserie met die Pan's gehad dat ze de volgende keer wijselijk voor de RT gekozen hebben. Met de RT's hebben we geen noemenswaardige problemen. We hebben zes motorfietsen die per fiets tussen de 25.000 a 30.000 km per jaar bollen.
Nu, om terug te keren naar de topic. Ik zal in ieder geval bij de boxers blijven.
Ten eerste, ik vind die K modellen veel te duur, zowel in aankoopprijs als in slijtage van banden en in benzineverbruik. Met mijn RT ben ik nog nooit boven de 5.8 liter geraakt, zelfs niet bij zeer sportief rijden.
En ten tweede. Pfft, 150 pk, waarom heb je dat nodig ? Ik wed dat ik met mijn RT in de bergen en op bochtige wegen even vlot, zoniet vlotter zal opschieten dan zo'n pk bom.
Ik vind dat die pk wedloop helemaal de verkeerde kant dreigt op te gaan. Je hebt dat allemaal niet nodig, maar het drijft wel de prijs van zowel aankoop als onderhoud/slijtage gevoelig op, om nog maar te zwijgen van de te betalen BIV
BMW heeft jarenlange ervaring met politiemotoren en dat is te zien aan de afwerking. Bij ons in het leasing (contracten van 3 jaar) dus we kiezen uit de motoren die de leasingmaatschappij aanbiedt. De vorige keren was dat Honda Pan en de R 1150 RT. Ze hebben eens gekozen voor de Pan, maar we hebben zondanig veel miserie met die Pan's gehad dat ze de volgende keer wijselijk voor de RT gekozen hebben. Met de RT's hebben we geen noemenswaardige problemen. We hebben zes motorfietsen die per fiets tussen de 25.000 a 30.000 km per jaar bollen.
Nu, om terug te keren naar de topic. Ik zal in ieder geval bij de boxers blijven.
Ten eerste, ik vind die K modellen veel te duur, zowel in aankoopprijs als in slijtage van banden en in benzineverbruik. Met mijn RT ben ik nog nooit boven de 5.8 liter geraakt, zelfs niet bij zeer sportief rijden.
En ten tweede. Pfft, 150 pk, waarom heb je dat nodig ? Ik wed dat ik met mijn RT in de bergen en op bochtige wegen even vlot, zoniet vlotter zal opschieten dan zo'n pk bom.
Ik vind dat die pk wedloop helemaal de verkeerde kant dreigt op te gaan. Je hebt dat allemaal niet nodig, maar het drijft wel de prijs van zowel aankoop als onderhoud/slijtage gevoelig op, om nog maar te zwijgen van de te betalen BIV
-
Nolle
dat is trouwens één van de redenen dat ik ben overgestapt van mijn Pan (oud model ) naar mijn BMW 1150RT : de nwe Pan zit met z'n 128 pk ook over de 100PK grens en de BIV liep een aardig stukje op.Flat Twin Power schreef: En ten tweede. Pfft, 150 pk, waarom heb je dat nodig ? Ik wed dat ik met mijn RT in de bergen en op bochtige wegen even vlot, zoniet vlotter zal opschieten dan zo'n pk bom.
de andere redenen waren de look , de bescherming , de turbulentie naar de duo toe ( daar heeft de nwe Pan véél last van ) en die Servicekaart.
en idd , je hebt al die Pk's niet vandoen , het klinkt wel stoer maar je bent beter af met 75 PK als je ze allemaal kunt benutten i.p.v die 150PK als je ze niet kunt/durft gebruiken.
ik blijf er wel bij dat ik die nwe 1200 GT bloedmooi vind.
vr gr,
ik ook arnold ... hij is prachtig.
Tis hier nu al gezegd en ik kan het ook bevestigen, BMW koop je niet ENKEL om de degelijkheid, maar zeker ook met emotie.
Bij BMW zelf (was eerder toevallig gisteren op vergadering in Bornem met iemand van Lifestyle & Marketing) weten ze dit ook en ze buiten het uit ... the way the market works
Nu ja, wat die pk's betreft ... helemaal waar, op mijne RT heb ik ruimschoots voldoende aan die 98pk ... die 150, die zal je zeker en vast zelden/nooit helemaal gebruiken, maar ze zijn er wel en ik denk dat het verschil wel merkbaar zal zijn bij snelle inhaalmanoeuvers op 120km/h.
Ik doe veel autostrade en daar denk ik dat zijn lange wielbasis en hoge gewicht nu eenmaal een voordeel zijn.
Ik vind het gewoon een heel knappe machine, die 4-cyl rijden boterzacht wat ik ook wel apprecieer ... en dat zal belangrijk zijn bij het maken van mijn keuze
Tis hier nu al gezegd en ik kan het ook bevestigen, BMW koop je niet ENKEL om de degelijkheid, maar zeker ook met emotie.
Bij BMW zelf (was eerder toevallig gisteren op vergadering in Bornem met iemand van Lifestyle & Marketing) weten ze dit ook en ze buiten het uit ... the way the market works
Nu ja, wat die pk's betreft ... helemaal waar, op mijne RT heb ik ruimschoots voldoende aan die 98pk ... die 150, die zal je zeker en vast zelden/nooit helemaal gebruiken, maar ze zijn er wel en ik denk dat het verschil wel merkbaar zal zijn bij snelle inhaalmanoeuvers op 120km/h.
Ik doe veel autostrade en daar denk ik dat zijn lange wielbasis en hoge gewicht nu eenmaal een voordeel zijn.
Ik vind het gewoon een heel knappe machine, die 4-cyl rijden boterzacht wat ik ook wel apprecieer ... en dat zal belangrijk zijn bij het maken van mijn keuze
GOLDEN 5 member
GOLDEN 5 member
-
J-P
- Contacteer:
Re: Ja ze lonken wel degelijk in de richting van....
Euh Wert, was jij op de behendigheidsdag afgelopen april?Wert schreef:Een smalle straat. Helaas de verkeerde straat.
De RT heeft potentieel inderdaad een korte draaicirkel (die maar heel weinig benut wordt door de doorsnee rijder helaas) maar ik denk dat de motor met de kortste draaicirkel daar toch of een GS of een Pan european was.
Verder ben ik het eens met eenieder die de PK-wedloop uit de hand vind lopen. Ik miste op de oude Pan niet de PK`s die ik nu op de nieuwe Pan heb. Als ik ze nodig heb vind ik het wel eens leuk dat ze er zijn maar die mogelijkheden zijn in de Benelux gewoon te schaars, pure overkill dus. Nee, geef mij maar mijn R1100GS, meer dan genoeg PKs om het leuk te houden en de kans dat je in het bezit van je rijbewijs blijft is een stuk groter alhoewel de hooligan in je wel eerder wakker wordt op een GS
J-P
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Nolle
dit was trouwens ook een bewuste keuze van mij toen ik voor de 1150RT koos i.p.v. de nwe Pan : niettegenstaande ik al een beetje ouder wordt ( 53 lentesJ-P schreef: meer dan genoeg PKs om het leuk te houden en de kans dat je in het bezit van je rijbewijs blijft is een stuk groter alhoewel de hooligan in je wel eerder wakker wordt op een GS
met mijn BMW rij ik veel kalmer , laat me meer meedrijven met het verkeer , daar waar ik met de Pan toch altijd meer gejaagd reed , en de nwe Pan dan nog eens zo'n 30 pk meer dan mijn oude....... .
vr gr,
Arnold.
Laatst gewijzigd door Nolle op 16 dec 2005, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
JP. Nee ik was niet op de behendigheidsdag.
Overdenking:
Ik wil een gezonde touring met het nodige confort voor één/twee personen.
Per jaar woon/werk/touren ongeveer 18000km.
Ik hou niet van de nieuwe RT maar wel van de BMW.
(gevoelsmatig en rationeel i.v.m. afschrijving en restwaarde)
Wat is mijn alternatief ?
De GT is/was dit op het eerste zicht.
Tegen:
° Mijnen portemonee
° Heb graag de nodige power maar heb ik zoveel nodig ?
° Wens ik de BIV te betalen om deze machine reglementair in omloop te brengen ?
° Indien het verbruik 1 l méér is dan de RT1150 en de nieuwe RT1200 1 l minder is dan de huidige; dan is het verschil 2 l. M.a.w. wens ik per 100 km €2.00 extra uit te geven. Per jaar toch een inspanning van 18.000 BFR bovenop.
° Zal deze krachtbron ook niet méér kosten aan verzekering ?
VOOR;
Ziet er op foto verduiveld goed uit. Een touring naar mijn hart.
OPLOSSING
Welke motoren dienen zich aan die ter vervanging kunnen dienen en waar het oog, ik bedoel natuurlijk mijn ogen, vrede en genot mee vinden.
Ik hou niet zo direct van de Pan en bovendien heeft deze een gelijkaardig prijskaartje....
Vanaf deze week speel ik zelf niet meer op de lotto.
Zo spaar ik iedere week minstens zoveel Euro uit...
Overdenking:
Ik wil een gezonde touring met het nodige confort voor één/twee personen.
Per jaar woon/werk/touren ongeveer 18000km.
Ik hou niet van de nieuwe RT maar wel van de BMW.
Wat is mijn alternatief ?
De GT is/was dit op het eerste zicht.
Tegen:
° Mijnen portemonee
° Heb graag de nodige power maar heb ik zoveel nodig ?
° Wens ik de BIV te betalen om deze machine reglementair in omloop te brengen ?
° Indien het verbruik 1 l méér is dan de RT1150 en de nieuwe RT1200 1 l minder is dan de huidige; dan is het verschil 2 l. M.a.w. wens ik per 100 km €2.00 extra uit te geven. Per jaar toch een inspanning van 18.000 BFR bovenop.
° Zal deze krachtbron ook niet méér kosten aan verzekering ?
VOOR;
Ziet er op foto verduiveld goed uit. Een touring naar mijn hart.
OPLOSSING
Welke motoren dienen zich aan die ter vervanging kunnen dienen en waar het oog, ik bedoel natuurlijk mijn ogen, vrede en genot mee vinden.
Ik hou niet zo direct van de Pan en bovendien heeft deze een gelijkaardig prijskaartje....
Vanaf deze week speel ik zelf niet meer op de lotto.
Zo spaar ik iedere week minstens zoveel Euro uit...
-
J-P
- Contacteer:
Overdenk dat nog maar een keer, de waardevastheid is helaas ook verdwenen, de afschrijving is nu minimaal zo groot als bij een ander merk. Het is hard maar waar. Kijk maar eens wat mensen moeten toeleggen op hun nieuwe beemer en erger nog, hoe dealers en particulieren worstelen met het verkopen van hun occasies...Wert schreef: Ik hou niet van de nieuwe RT maar wel van de BMW.
J-P