Lonken RT Rijders naar de nieuwe GT1200 of niet ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Inderdaad, die waardevastheid behoort tot het verleden. Deze trend zit zich zowel door in de auto als motorwereld. Toen ik mijn GS wilde omruilen voor een RT stapte ik eerst naar een dealer. Ik kreeg daar een schandalig lage prijs, het was echt te belachelijk voor woorden. Ik moest met inhouden of ik vloog hem aan.
Gelukkig heb ik mijn GS redelijk snel kunnen verkopen aan iemand die hem echt wilde. Ik heb niets van mijn vraagprijs moeten af doen.
Ik heb dan een RT 1150 met 10.000 km kunnen kopen aan een zacht prijsje.
Maar veel mensen die hun BMW willen verkopen blijven er maanden mee zitten.
Dat is eigenlijk ook een van de redenen waarom ik geen nieuwe wagen of motor wil kopen. Je doet er tegenwoordig veel te veel verlies aan. Als je van plan bent tien jaar met je motor of auto te rijden kan dat nu niet direct kwaad, maar ik verander graag eens.
Ik koop altijd jonge tweedehands met heel weinig km op de teller. Er gaan dan een paar duizenden euro's van de nieuwprijs af en je hebt een zo goed als nieuwe auto of motor.
YOwan

Bericht door YOwan »

Flat Twin Power schreef:waardevastheid behoort tot het verleden.
Waardevastheid heeft m.i. ook veel te maken met 'vraag en aanbod'.
En aangezien het algemeen geweten is dat de moto-2dehandsmarkt momenteel overspoeld is/wordt (mede te wijten aan het te snel na mekaar uitbrengen van nieuwe modellen), is het niet meer dan normaal dat de prijzen in mekaar stuiken. Wat in dit geval niet zo positief is voor de verkoper, de koper kan er enkel wel bij varen. !
cu soon, doeiij
(\__/)
(='.'=)
('')_('')
This is Bunny. Copy and paste bunny into your profile to help him gain world domination !!!!!
sven
Contacteer:

Bericht door sven »

Inzake de 'overkill' aan pk's en te hoge BIV :

De K1200GT zal eveneens verkrijgbaar zijn in 100pk-versie. Eveneens als de nieuwe R1200S (100 pk ipv 122 pk).

Het vermogen wordt 'programmatisch' en 'mechanisch' verkregen. Programmatisch via de stuurcomputer en mechanisch via het gashendel dat maar voor 70% 'rolt'.
It's not how they died that makes them heroes, it's how they lived.

Tripy II

Afbeelding
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Denk je dat er veel voor die optie kiezen denk je? Tenzij het geld scheelt tenminste?
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Flat Twin Power

sven schreef:Inzake de 'overkill' aan pk's en te hoge BIV :

De K1200GT zal eveneens verkrijgbaar zijn in 100pk-versie. Eveneens als de nieuwe R1200S (100 pk ipv 122 pk).

Het vermogen wordt 'programmatisch' en 'mechanisch' verkregen. Programmatisch via de stuurcomputer en mechanisch via het gashendel dat maar voor 70% 'rolt'.
Dit dient enkel om de BIV te ontlopen, men koopt op papier 100 pk en bij het eerste onderhoudje wordt die op full power gezet.
johnnyke

Bericht door johnnyke »

Dit dient enkel om de BIV te ontlopen, men koopt op papier 100 pk en bij het eerste onderhoudje wordt die op full power gezet.[/quote]

gij zijt ook niet fel slim :roll: :roll: :roll:
Frans

Bericht door Frans »

johnnyke schreef:Dit dient enkel om de BIV te ontlopen, men koopt op papier 100 pk en bij het eerste onderhoudje wordt die op full power gezet.

gij zijt ook niet fel slim :roll: :roll: :roll:[/quote]

Daar veel reclame rondmaken ook niet :idea:
johnnyke

Bericht door johnnyke »

@frans het is dat wat ik bedoel

groetjes johnny
Flat Twin Power

johnnyke schreef:gij zijt ook niet fel slim :roll: :roll: :roll:
Als je een ongeval tegenkomt en een slimme expert van de verzekering zet uw moto op de testbank wie zal dan niet te slim zijn.
Maar daar staat men niet bij stil uiteraard.
Laatst gewijzigd door Flat Twin Power op 18 dec 2005, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
brit

Bericht door brit »

de tweedehandswaarde van een bmw is idd een mager beestje geworden. toen ik mijn r12gs verkocht, heb ik gewoon contact opgenomen met de bmw dealer en hij heeft me de minimumprijs vastgelegd. het was soms echt bij de haren getrokken wat voor biedingen ik kreeg (steevast 1500 euro tot zelfs 3000 euro onder de minimumprijs). mijn broer zijn 1150gs staat nu ook te koop: bij hem hetzelfde! de tweedehandsmarkt mag dan voor een stuk in elkaar gestort zijn, bmw zoekt het momenteel ook zelf met haar groter aanbod en versnelde vernieuwing van haar aanbod. bovendien is invoeren lucratiever (iets was ik bij een eventueel volgende aankoop zeker doe).

over het terug omzetten naar full power: dit is gewoon gemeengoed. alle eigenaars van super- en hypersports die ik ken, hebben het gedaan. je moet daar niet dom voor zijn. het komt in essentie neer op een morbide gedachte: als je een ongeval hebt, is de kans 9/10 dat je de motor helemaal niet meer op een rollenbank kan zetten. je moet al ferm pech hebben, mochten ze het toch kunnen.
Wert

Laat ons NIet heiliger zijn dan...

Bericht door Wert »

Laat ons a.u.b. niet heiliger zijn dan de paus.

Verzekeringen zijn sowieso niet gemaakt voor motorrijders.
Wie op een machine zit van 100 of 152 pk weet of behoort te weten waarmee hij/zij bezig is.
Wanneer men het aantal ongevallen overschouwt waarbij een motorrijder anderen (buiten zichzelf en de eventuele duopassegier) meesleurt in dodelijke ongevallen dan zou men kunnen vaststellen dat verzekeringen zeer weinig moeten uitbetalen.
Wie valt (hetzij over een olievlek, wegmarkeringen, konijn of kat, verloren voorwerpen of omdat hij een leeg/halfvol blik tegen zijn hoofd kreeg) reed bij definitie te snel of was onvoorzichtig etc.

Bij onverwachte (en zo zijn er veel wanneer men dagelijks het verkeer trotseert !) en misschien niet te vermijden hindernis ligt de motorrijder meestal tegen de grond voordat hij/zij het obstakel raakt.
Conclusie: overdreven snelheid en verlies controle over het stuur.
M.a.w. Uw eigen probleem. Uw verzekering kijkt de andere kant op bij gebrek aan bewijskracht etc...
Want.... motorrijders rijden altijd te snel meent de goegemeente.

Wat ik probeer duidelijk te maken
"Moraalridders" zijn er altijd en overal. Wanneer men onze verkeerswetgeving objektief bekijkt alsook de aanwezige infrastrucruur dan stelt men veel dubbelzinnigheid, hiaten en inconsequenties vast. Soms huichelarij alom. En dit alles onder het mom van...

Wie voor een krachtbron zoals de K1200S kiest weet waarmee hij/zij bezig is. En of deze nu 100 of 150 pk in petto heeft doet er niet echt toe. Wanneer men niet verantwoord handelt met dergelijke machines elimineert in de korste tijd zichzelf. Het principe van de "natuurlijke selektie" wordt ook hier toegepast.

Laat ons m.a.w. niet heiliger zijn dan de paus.
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

AMEN !!!!
lerak

Bericht door lerak »

J-P schreef:Denk je dat er veel voor die optie kiezen denk je? Tenzij het geld scheelt tenminste?
Heb al eens bij een BMW dealer gehoord dat die daar 100 Euro in't zwart voor vroeg! Ge koopt daar dan nen moto van meer dan 16000 Euro en dan proberen ze er nog rap 100 Euro bij te verdienen in 't zwart...
K1200RS alias "The Yellow Cab"
Flat Twin Power

We zijn inderdaad niet heiliger dan de paus. Ik wil enkel maar wijzen op het mogelijke financiële risico dat je loopt met dergelijke full power grapjes.
Als u een verzekering afsluit voor een motor met 100 pk en deze vervolgens op full power laat zetten hebt u uw verzekering bewust voorgelogen omtrent het risico. In de kleine lettertjes betekent dit dat de verzekering recht heeft op verhaal. Dit wil zeggen dat ze (onder voorbehoud dat het uitkomt natuurlijk) als u in fout bent de tegenpartij zulllen uitbetalen, maar de schade op u zullen verhalen. En dit kan wel een heel duur grapje worden, zeker als er lichamelijke letsels in het spel zijn.
Het hoeft daarom geenszins te gaan om een ongeval aan 200 per uur hé. Zelfs gewoon aan 30 per uur een ongevalletje tegenkomen kan voldoende zijn voor sommige experts (als ze fraude vermoeden) om uw motor op de testbank te laten zetten.
Een gewaarschuwd man is er twee waard.
Nolle

Bericht door Nolle »

Flat Twin Power schreef:We zijn inderdaad niet heiliger dan de paus. Ik wil enkel maar wijzen op het mogelijke financiële risico dat je loopt met dergelijke full power grapjes.
Als u een verzekering afsluit voor een motor met 100 pk en deze vervolgens op full power laat zetten hebt u uw verzekering bewust voorgelogen omtrent het risico. In de kleine lettertjes betekent dit dat de verzekering recht heeft op verhaal. Dit wil zeggen dat ze (onder voorbehoud dat het uitkomt natuurlijk) als u in fout bent de tegenpartij zulllen uitbetalen, maar de schade op u zullen verhalen. En dit kan wel een heel duur grapje worden, zeker als er lichamelijke letsels in het spel zijn.
Het hoeft daarom geenszins te gaan om een ongeval aan 200 per uur hé. Zelfs gewoon aan 30 per uur een ongevalletje tegenkomen kan voldoende zijn voor sommige experts (als ze fraude vermoeden) om uw motor op de testbank te laten zetten.
Een gewaarschuwd man is er twee waard.
volledig mee eens !
als je kiest voor de Full power dan meot je ook de consequenties ervan aanvaarden , kies je voor de 100 pK dan weet je dat en hou je dat dan ook zo.
je zal maar een kind aanrijden dat voor de rest van zijn dagen gehandicapt blijft , kun je zeker van zijn dat je motor ( ze weten ook maar al te goed als er 2 pk versies zijn ) op de rollen komt en dan zijn de gevolgen niet te overzien.

vr gr,
brit

Bericht door brit »

een beetje meer uitleg bij volgende:
Marechausee tekent contract met Yamaha

Uit betrouwbare bron hebben we vernomen dat vandaag het contract getekend is tussen Yamaha en de Koninklijke Nederlandse Marechaussee voor de levering van hun nieuwe motorfietsen. Het gaat om de Yamaha FJR1300p die alle BMW K1100LT motoren zal gaan vervangen. Nederland volgt met deze stap andere Europese landen als Belgie, Engeland, Frankrijk en Denemarken die al eerder tot aankoop overgingen. Het gaat naar schatting over driehonderd motoren die gefaseerd ingevoerd zullen worden. De uitvoering op de foto is nog niet in KMAR uitvoering. Als deze foto's en meer informatie beschikbaar komen deze week zullen we dit uiteraard publiceren. Yamaha wint hiermee de race tussen grote merken als BMW en Honda die met hun K1200 en Pan European series ook meedingden naar dit contract.
De ruim 350 BMW K1100 LT’s van de Koninklijke Marechaussee hebben hun dienstjaren er opzitten en mogen met verlof. Voor de opvolger stelde het Ministerie van Defensie een uitgebreid eisenpakket samen, met als belangrijkste punten vloeistofkoeling, cardanaandrijving en een rechtop zithouding. Daar de machines 365 dagen per jaar ingezet moeten kunnen worden, was verder ook een goed bescherming biedende kuip een absolute voorwaarde. Drie merken schreven in op de Europese aanbesteding van het Ministerie. BMW met de K1200 GT, Honda met de ST1300A en Yamaha met de net vernieuwde FJR1300A.

Bij het testen van deze drie modellen is de KMAR niet over één nacht ijs gegaan. Van elk merk werden twee machines besteld en volledig in de gewenste Marechaussee uitvoering gebracht. De fabrikanten zijn de KMAR daarbij ver tegemoet gekomen, want de testmachines van Yamaha en de BMW werden speciaal voorzien van een andere bovenkuip en de BMW kreeg zelfs een aangepast uitlaatsysteem om plaats te maken voor grotere koffers. Verder werden de machines uitgerust met het modernste wat er momenteel te koop is op het gebied van signalisering, zoals blauwe lampen voor en achter met LED’jes en ook extra oranje alarmverlichting achter, eveneens met LED’jes. Andere aanpassingen zijn speciale valbeugels die de kuip bij een val vrijhouden van de grond, en een aparte beveiliging van de boordspanning. De zes motoren zijn drie maanden lang uitgebreid getest op hun rijeigenschappen en ingezet voor alle taken die het korps Marechaussee dagelijks met de motorfiets uitvoert. Na rijp beraad en een tijdsverslindende gunningsprocedure is de keuze uiteindelijk gevallen op de Yamaha FJR 1300A, waarvan de KMAR er 300 stuks zal bestellen.
Afbeelding
Flat Twin Power

Hopelijk komt BMW snel uit met een politieversie van de K 1200 GT (voor een schappelijke prijs) zodat ze de concurrentie met Yamaha weer aankunnen.
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Dit kwam dit weekend mijn mailbox ingewandeld... :wink:

Titanenstrijd in Marokko

BMW R 1200 RT <=> Honda ST 1300 Pan European

Viercilinder tegen tweecilinder, Japan versus Europa. Als er twee motorfietsen zijn die prat kunnen gaan op een stevige reputatie als toermachines, dan zijn het de Honda Pan European en de BMW RT. Wat zijn hun troeven en waar is er nog werk aan de winkel? Na vijfduizend kilometer Marokko kunnen wij U het volgende vertellen.

Over het uiterlijk van een motor kan eindeloos gepalaverd worden. De BMW R 1200 RT is de jongste van het tweetal, maar de Honda heeft niets van zijn klasse verloren, zeker niet in donkerblauw livrei. Toen de Pan European in 2002 werd voorgesteld, dacht geen haar op ons hoofd eraan dat wij hem ooit nog compact zouden noemen, maar vergeleken met de BMW is hij dat wel degelijk.

Toch biedt uitgerekend de Honda de meeste zitruimte. Op de BMW voelt de rijder beter aan wat de passagier achterop uitspookt, maar als je in één ruk 450 km moet afleggen van Marrakech naar Meknes, hebben beide Honda-opzittenden meer speelruimte om van zithouding te wisselen. Van de drie zadeldiktes en twee zadelhoogtes die de BMW biedt, verkozen wij het dunne zadel in de lage stand. Dan zit je meer in de machine en kom je beter aan de grond.

Een stevige voet aan de grond hebben is geen luxe om de Honda Pan European van zijn zijstandaard te lichten. De Japanner zet met zijn 289 kg leeg liefst 60 kg meer op de weegschaal dan de Duitse fiets. De Honda op spierkracht verplaatsen is geen lachertje en stapvoetse manoeuvres eisen maximale aandacht. Voor de BMW is dat allemaal kinderspel.

Voor flitsend gooi- en smijtwerk in de meanders van de 2.260 m. hoge Tizi n'Tichka in de Hoge Atlas geniet de BMW dan ook onze voorkeur. Hij beschikt ook over meer grondspeling. Maar zodra de bochten ruimer worden, beent de Honda hem dankzij zijn onverstoorbare stabiliteit meteen bij. Alle inspanningen om de achterophanging van de BMW bij te stellen hebben hem nooit hetzelfde onbeweeglijke gedrag gegeven dat de Honda Pan European kenmerkt.

De tweecilinder van de BMW heeft het moeilijker om uit de lagere toeren te klimmen dan de vierpitter van de Honda en vergt dus meer schakelwerk. De Japanse krachtbron heeft met haar 125 pk ook meer karakter dan de 110 pk tellende Duitse boxer. Maar de Honda V-4 moet meer kilo's verzetten en dus houden beide machines bij acceleratieproeven gelijke tred.

Twee verschillende remkarakters

Beide motoren beschikken over gekoppelde voor- en achterremmen en ABS, maar vullen die technieken anders in. Het bekrachtigde BMW-systeem komt naar mijn zin af en toe nog te brutaal uit de hoek en dat maakt ABS onontbeerlijk. De Honda-remmen zijn beter doseerbaar en hoeven daardoor niet absoluut een ABS. Het feit dat het rempedaal van de BMW - in tegenstelling met de Honda - alleen de achterrem bedient is daarentegen een ontegensprekelijk voordeel in de bochten.

En wat mag dat kosten? De BMW R 1200 RT is niet alleen de nieuwste maar ook de goedkoopste van onze twee proefmachines. Hij kost 16.150 euro en dat is 1.050 euro minder dan de Honda ST 1300 Pan European. Bovendien verbruikt de BMW o.m. dankzij een zesde versnelling doorgaans een litertje minder loodvrij om 100 km ver te komen. Allebei hebben ze echter voldoende brandstof in de tank om door de bank genomen zo'n 450 km non stop af te leggen. Op een speelse manier wat de BMW betreft, op een oerstabiele manier als het van de Honda afhangt.

Yves BARBIEUX 17/12/2005
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Wat moet ge in hemelsnaam met zo'n 2 koten in Marokko gaan doen :roll: :roll: :roll:

daar pakt ge toch nen GS voor :wink: :wink:
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

Jo De Paepe schreef:Wat moet ge in hemelsnaam met zo'n 2 koten in Marokko gaan doen :roll: :roll: :roll:
snelheidsboetes vermijden ! :lol:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
brit

Bericht door brit »

droog wegdek opzoeken...
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Grappig eigenlijk dat de STX stabieler uit de test komt dan de RT :lol:

Voorts kan ik wel wat kanttekeningen plaatsen:
- heeft de V4 van Honda nu meer karakter dan een boxer ???
- hoezo hadden ze last van het remgedrag dat bij het gecombineerd remsysteem hoort? Je kan de kleinste bochtjes draaien met de voet op de rem, zolang je dat beheerst doet pakt de voorrem nooit voelbaar bij... maar goed, blijkbaar heb ik in 90K nog geen bochten gereden met een Pan :roll:
- volgens mij is de Pan nog wel wat onzuiniger met benzine dan wat onzen Yvers beschrijft, ik kom amper 350 km ver met een tank..., het is een slokop!
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Wert

Bericht door Wert »

De vraag was ...
Misschien lonken er Pan en andere berijders mee.
"Join the family."

Maar weet wanneer je lonkt je nog niet hebt wat je wil.
Dus berusting en herformulering:
Dromen RT Rijders van de nieuwe GT1200 ?

En zo ja, waarom ?
Dromen maar, het kost niks....
maar laat het ons weten voor de datum van openbaring.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Ja ja Wert, we weten wat de vraag was...
J-P

Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

Wert schreef:De vraag was ...
Misschien lonken er Pan en andere berijders mee.
"Join the family."

Maar weet wanneer je lonkt je nog niet hebt wat je wil.
Dus berusting en herformulering:
Dromen RT Rijders van de nieuwe GT1200 ?

En zo ja, waarom ?
Dromen maar, het kost niks....
maar laat het ons weten voor de datum van openbaring.
ik nog niet zo, ik ben dan ook een rs rijder.
mijn vrouwtje daarintegen vind het blijkbaar een wreed schone moto en spreekt van opvolger eens ze beginnen op de 2hands markt te komen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Plaats reactie