BMW batterijlader op losse R1200GS accu

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Toedel

BMW batterijlader op losse R1200GS accu

Bericht door Toedel »

Hello,
Ik zit met een probleempje, en hoop dat iemand mij kan helpen.

In de koude garage waar mijn 1200GS staat is geen electriciteit. Met het oog op de winterstalling heb ik de batterij uitgebouwd en in de verwarmde garage gezet. Vervolgens heb ik er de speciaal voor de R1200GS bedoelde BMW batterijlader op aangesloten. Ik heb ervoor gezorgd dat de kabels goed aangsloten werden.

Wat gebeurt er ?
De groene powerled gaat aan en vervolgens start het laden (rode led '0', groene leds 1/3, 2/3, 3/3). Vervolgens begint de rode '0' led te knipperen, wat aangeeft dat de ontsulfateringsmodus in werking is. So far, so good.

Maar dan begint de Errorled te knipperen, wat aangeeft dat er iets misgelopen is. :( Volgens de handleiding 'Het toestel (lader dus) heeft een verkeerde batterij herkend, de batterij is gesulfateerd en de reanimatie had geen succes, of de cellen zijn kortgesloten.' Geen van dit alles kan juist zijn. Zo oud is de batterij nu ook weer niet.

Ik heb de batterijlader dan maar afgeschakeld, even gewacht, en dan weer aangesloten. Het hierboven beschreven proces herhaalt zich.
Weet iemand wat er aan de hand is, of wat ik het beste kan doen ?

Voor een goed begrip : Om een te lage lading gevolgd door ABSuitval te voorkomen heb ik de BMWlader gekocht - ja, op aanraden van de dealer. Ik ging ervan uit dat de lader mijn batterij een aantal wintermaanden in optimale vorm zou houden (rijsimulaties e.d.), en dat ik er geen omkijken naar zou hebben. Voorlopig is dat niet het geval :?

Dank voor elke tip !
Laatst gewijzigd door Toedel op 15 nov 2006, 14:37, 4 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Danny

Bericht door Danny »

als ge uw batterij afgekoppeld hebt mag ze er niet van weten van enkele maanden zo weggezet te worden, op en doge vorstvrije plaats...
@Mathé

Bericht door @Mathé »

Danny schreef:
als ge uw batterij afgekoppeld hebt mag ze er niet van weten van enkele maanden zo weggezet te worden, op en doge vorstvrije plaats...
Dat klopt, maar om één of andere 'scheikundige reaktie' (versneld leeglopen/verkleven???) tegen te gaan, moet je de accu niet op het 'blote' beton zetten ....... Heb ik eens ergens gelezen, en weet niet meer precies waar- en hoe, maar voorkomen is beter dan genezen.
Dus liever een plankje eronder, of op een plank voor de zekerheid :wink:

Misschien weet iemand precies uit te leggen wat dat effect veroorzaakt?

8) Mathé
Danny

Bericht door Danny »

ik heb ook zo al eens iets gehoord maar wat de reden/gevolg/waarheid is geen idee, er gaan veel gekke geruchten door de wereld over batterijen
... lekker in een kast binnen (berging ofzo)... :wink:

http://www.rocrijnijssel.nl/mvt/bestand ... ologie.pps
Alain GS

Niet uit GS verwijderen!

Bericht door Alain GS »

Mijns inziens is het het volgende :de batterijlader van BMW zelve (!) is geconfigureerd voor het Controller Area Network-systeem van BMW zelve (CAN-bus). Aangezien je je batterij van je GS hebt verwijderd, merkt de lader dat er iets "ontbreekt", in dat geval nl. de volledige kabelboom van het Single Wire Systeem en bijgevolg treedt er een foutmelding op. Wanneer je je batterij weer inbouwt en de plug via de 12-volt-stekker inplugt, herkent de lader het CAN-bus systeem weer en mag er geen probleem meer zijn, denk ik. Weet het mij eens te zeggen, als je wilt.
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
Toedel

Bericht door Toedel »

Hello again,

Ik vermoed ook dat de batterijlader goed werkt met de batterij in de motorfiets, maar dat zou betekenen dat de lader nogal beperkt is in zijn mogelijkheden. Aan die prijzen...

Overigens heb ik de dealer gesproken; hij is ook van mening dat de lader de batterij moet kunnen laden als die niet ingebouwd is. Hij zoekt één en ander uit.

Ik laat weten hoe het verdergaat.
Maar als iemand iets meer weet... tips welkom !
Laatst gewijzigd door Toedel op 20 dec 2005, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Ed Vollegaas
Contacteer:

Bericht door Ed Vollegaas »

Hey Toedel,

indien de lader enkel kan gebruikt worden als de batterij in de moto gemonteerd is is dat voor jou dan een probleem? Ik heb namelijk nog een batterijlader "optimate" van mijnen vorige BMW, ik kan die nu op den 1200GS niet meer gebruiken, wil eventueel ruilen mits bijbetaling.
X-aantal rijstraketten, 2 spaghetti skate-boards, R100RS, F650GS, R1100S, R1200GS, R1200RT, V7racer, 800xc.
Back to basics...
Toedel

Bericht door Toedel »

Dan zal ik de bmwlader eerst toch eens moeten uittesten OP de motor, om zeker te weten dat ie dan wel werkt...
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

knight-of-alfnam

Bericht door knight-of-alfnam »

Wacht niet te lang met dat testen. De batterij van mijn GS is plat gegaan op 4 weken tijd. Tussendoor had ik enkel 2 keer een 20-tal km gereden. Gevolg: moto binnen in de garage voor test batterij + herstellen van ABS. door de lage accuspanning was de ABS stuk gegaan. Gelukkig onder garantie want mijn GS is amper 7 maand oud. Twee maand geleden diende het blok voor mijn richtingsaanwijzers vervangen te worden. Die was ook zomaar stuk gegaan bij mijn vertrek voor een vierdaagse reis naar Frankrijk.
Kwestie van geluk of zo!!!
Frans

Bericht door Frans »

Morgen droog weer voorspeld

ga ne keer een uurtje rijden en de baiterij is weer goed voor een paar weken

geen afkoppelen
geen batterij laders
Dré

batterij gs 1200

Bericht door Dré »

Mijn vast boordmateriaal :regenkledij ; startkabels ; reservebaterij(uit ne Harley)

Ik rij bijna dagelijks met trippen van 2 keer 18 km ,als ik thuis kom gaat de gs direkt aan de speciale bmw gs lader , doch ik moet meer met startkabels starten als op de gewone manier en nu met de koude is het nog erger,ik kan zeggen ik heb 20 jaar met een Harley gereden en die kent gene baterijlader,die batterij heeft nog nooit opgeladen geweest en ik reed dezelde km's en die heeft altijd gestart maar met blijkbaar een goede baterij met voldoende Amp ,wat duidelijk niet kan gezegd worden van de batterij van de gs 1200 . En dan spreek nog niet van rijden met handvatverwarming of opzetten alarm dan is het nog rapper gedaan.
man man man miserie miserie
kga toch eens klappen met mijn dealer zelle
ben ik dat alleen of zijn er nog mannen met die problemen van de batterij van de gs 1200
Met nen R1200GS onder je kont rijdt ge de wereld rond
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Die van mij na één maand naar de kl***en. Sedertdien geen noemenswaardu-ige problemen meer, wel met de batterij te verstaan hé. Heb sedert 3 dagen een Optimate gekocht en één keer aangelegd. Na 2 uurtjes was batterij volledig terug opgeladen.

Stoffel ;)
Afbeelding
khwb851

batterijprobleem

Bericht door khwb851 »

ik heb een week of twee geleden een brief gekregen van de dealer, waarin wordt gevraagd wordt mij aan te melden met de GS1200 voor nazicht van de batterij. de verkoper van mijn moto is Kohl in Aachen (D)

ze hebben vastgesteld, BMW duitsland?, dat de batterij bij een stilstand van één dag tot een week, helemaal plat kan gaan

Het gaat dus wel degelijk om een gekend probleem, hoewel ikzelf nog niets heb ondervonden

tot uw dienst

khwb
khwb851

batterijprobleem

Bericht door khwb851 »

nog iets, als iemand de brief wil zien, dan kan ik hem scannen en mailen

eventueel kan hij op dit forum geplaatst

laat maar iets horen

khwb
Rakthi

Bericht door Rakthi »

Dat is een software probleem. Als je het contact opzet en terug afzet vooralleer de computer volledig geinitialiseert is blijft de computer stroom afnemen, met als gevolg een platte battery. Er is een software patch voor dit probleem.
Heb daar een paar weken geleden een afspraak voor gehad bij de dealer om deze update te laten instaleren. ± half uur aan de computer.
Toedel

Bericht door Toedel »

Allereerst de beste wensen, everybody!
Ziehier het vervolg :

Gedurende de eindejaarsdagen heb ik de moto uit de stalling gehaald, de batterij weer ingebouwd, ervoor gezorgd dat er geen extra verbruikers (autocom) aangeschakeld zijn, en de bmwlader aangesloten op het 12V contact onder de seat. Daarbij heb ik de handleiding gevolgd : motocontact aan, plug in 12V contact, lader aan, motocontact uit.

Nu verloopt alles als volgt : powerled en statusleds 0, 1/3, 2/3 gaan na elkaar aan, en ten slotte blijft led 3/3 branden (rijsimulaties).

Ik heb na geruime tijd laden de boel weer afgeschakeld.
De moto reageert zoals het hoort bij aanschakelen contact.
Vervolgens heb ik het geheel nog eens herhaald, met hetzelfde resultaat.

Dat zou betekenen dat de lader goed werkt indien aangesloten via het 12V contact, maar niet als rechtstreeks op de accuklemmen aangesloten.

Ik heb BMW om opheldering gevraagd, en hou jullie op de hoogte van het verder relaas.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Toedel

Bericht door Toedel »

Hello y'all,
Hierbij het vervolg :
Contact met BMW gehad, die bevestigen dat de lader ook rechtstreeks op de batterij moet kunnen werken. Mag de batterijlader laten testen bij de dealer. En zal dan weer een update plaatsen.
:roll:
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

JohanGS

Bericht door JohanGS »

Sjonge jonge das wel dikke misserie met je BMW lader zeg :?

Ik heb mij nen optimate 3 in den RAD in solden gekocht, en dan da aansluitkabelke rechtstreeks op men batterij gezet en weg gewerkt dat het niet zichtbaar is.
Als ik thuis kom kwak ik mijne GS aan den optimate en da werkt zonder probs en da veur 48,5€

Is da eigenlijk normaal dat mijne GS zo moeilijk start na 8 a 9u te hebben stilgestaan in deze kou, pasop hij slaat bij de eerste keer aan maar tduurd wa langer :wink:
Of te wel ist mijn gedacht kan ook natuurlijk :lol:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
Toedel

Bericht door Toedel »

Op mijn zoektocht naar 'begrijpen hoe de bmwlader werkt' heb ik nogal wat info gevonden. Wat het gebruik van BMW- en andere laders op een 1200GS betreft heb ik daarom in het techniek forum iets neergezet.
Dit is de link:http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 3807#63807
Veel leesgenot...
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

GSPeP
Contacteer:

Bericht door GSPeP »

JohanGS schreef:Is da eigenlijk normaal dat mijne GS zo moeilijk start na 8 a 9u te hebben stilgestaan in deze kou, pasop hij slaat bij de eerste keer aan maar tduurd wa langer :wink:
Bij deze kou duurt het een 1 à 2 sekonden voordat de motor aanslaat (bij mijn R1150GS) Schijnt een typisch boxermotor-fenomeen te zijn.
JohanGS

Bericht door JohanGS »

GSPeP schreef:
JohanGS schreef:Is da eigenlijk normaal dat mijne GS zo moeilijk start na 8 a 9u te hebben stilgestaan in deze kou, pasop hij slaat bij de eerste keer aan maar tduurd wa langer :wink:
Bij deze kou duurt het een 1 à 2 sekonden voordat de motor aanslaat (bij mijn R1150GS) Schijnt een typisch boxermotor-fenomeen te zijn.
Ah mercie want tis mijne eerste boxer en ik vond da raar, dacht da men batterij wa zwakskes was :oops:
:wink:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
Toedel

Bericht door Toedel »

Zoals beloofd, hierbij het vervolg.

Lader is bij dealer uitgetest op losse batterij, en gaf geen problemen.
Het zogenoemde 'Demonstratie-effect' ? :lol:
Bij het verlaten van de garage heb ik overigens de BMWklemmen die bij de lader passen erbij gekocht.
Wat mij wel is opgevallen : aan het aantal reacties te zien hebben maar zeer weinigen deze lader gekocht, of ze hebben er geen problemen mee.
Laatst gewijzigd door Toedel op 15 dec 2006, 09:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

khwb851

laden van batterij...

Bericht door khwb851 »

deze week volgende ervaring opgedaan.

moto na enkele weken stilstand proberen starten... het lukte op het nippertje, maar batterij zeer verzwakt

optimate 3 aangesloten op ingebouwde batterij en dit gedurende enkele uren >> rode led (trieste smiley) licht op, wat wijst op een batterijprobleem (vlgs optimate)

vervolgens batterij losgekoppeld uit het electrisch circuit van de moto en weerom optimate 3 aangesloten >> na enkele uren zelfde melding > rode led, dus nog steeds batterijprobleem

volgende stap: gewone 1.5 A batterijlader aangesloten gedurende +/- 12 uren, cap. batterij is 16 Ah, dus batterij is zeker 100% opgeladen.

aansluitend optimate 3 aangesloten aan de losgekoppelde batterij > na enkele uren licht de groene led op (opgewekte smiley) > batterij OK

mijn conclusie uit dit alles: de optimate 3 dient om een accu op peil te houden gedurende langere tijd, maar niet om een batterij echt op te laden wanneer ze zeer verzwakt is !
Hans

Re: laden van batterij...

Bericht door Hans »

khwb851 schreef:mijn conclusie uit dit alles: de optimate 3 dient om een accu op peil te houden gedurende langere tijd, maar niet om een batterij echt op te laden wanneer ze zeer verzwakt is !
Dat klopt. Een Optimate is daar niet voor geschikt.

Een druppellader die dat wel kan, maar dan ook veel duurder is (140 €), is de CTEK Megacharge XS 7000
Afbeelding
mvg
Hans
Afbeelding
khwb851

Bericht door khwb851 »

en waar is die verkrijgbaar Hans?
Plaats reactie