middenbok?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
tanguy

middenbok?

Bericht door tanguy »

goedemorgen

kan iemand mij vertellen wat een middenbok is ? ( ik weet wel dat het 290 EUR kost )

:oops:

Tanguy
yamahaR1
Danny

Bericht door Danny »

Is de de hoofdstaander van de motor... op de Yam wegens plaatsgebrek en gewichtsbesparing niet aanwezig of optie...toch een bMW kopen :lol:
m.a.w. er is een zijpikkel om motor schuin te parkeren (jiffy) en een staander om de motor verticaal te parkeren (middenbok)
dat ding dus met twee poten dat je onderaan naar beneden klapt als je graag hebt dat de motor rechtop blijft als jij hem wil loslaten...
't heeft niks met overspel ofzo te maken... :wink:
tanguy

Bericht door tanguy »

bedankt Danny

misschien de overstap naar BMW

'heb wel een beetje angst, want naar het schijnt heeft bmw last van de versnellingsbak
:lol:
yamahaR1
w

Bericht door w »

tanguy schreef:bedankt Danny

misschien de overstap naar BMW

'heb wel een beetje angst, want naar het schijnt heeft bmw last van de versnellingsbak
:lol:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Als dat al zo zou zijn , dan zeker niet voor de K die ge aan't zoeken zijt
Danny

Bericht door Danny »

die klachten komen alleen van voormalige Yamaharijders en duwen dan tegen die middenbok ipv de vitessepook :lol: :wink:
w

Bericht door w »

Danny schreef:
die klachten komen alleen van voormalige Yamaharijders en duwen dan tegen die middenbok ipv de vitessepook :lol: :wink:
:lol: :lol: :lol: Daarmee zegt dat "Klonk", nu begrijp ik het :lol: :lol:
brit

Bericht door brit »

als je van een yam komt, zal je de versnellingsbak van een bmw (met voorop die van de boxers) idd van voorhistorische aard vinden.

met de eerste versnellingsbakken van de k12s/r waren er problemen, alsook met de koppeling (in the us is hiervoor een terugroepactie geweest, voor .be weet ik dit niet).

de middenbok is een optie op de k12s/r (jammergenoeg reeds bij meerdere modellen van bmw).

veel info over de k12s kan je vinden op het forum van volgende site: http://www.bmwk1200s.com
tanguy

Bericht door tanguy »

Hallo Brit

dus mogelijk toch problemen met de occasies ( als probleem bij de nieuwe motoren verholpen is )

@ Danny & Stefken: opgelet dat ik jullie niet passier als jullie aan de kant staan met een wit sjaaltje als .... :lol:

Groeten allemaal
yamahaR1
w

Bericht door w »

tanguy schreef: @ Danny & Stefken: opgelet dat ik jullie niet passier als jullie aan de kant staan met een wit sjaaltje als .... :lol:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Deal
brit

Bericht door brit »

tanguy schreef:dus mogelijk toch problemen met de occasies
hierover kan ik mij niet ten gronde uitspreken. toen de r12gs gelanceerd werd, waren er ook eigenaars van het eerste uur die problemen met hun bak hadden (ik ken er 1 die zelfs 3 nieuwe gekregen heeft!). bij de r12gs was dit te weten aan een constructiefout annex slechte montage van de versnellingsbak.

het ogenblik dat bmw de k12s lanceerde was deze eigenlijk ook nog niet productierijp (alle reeds geproduceerde k12s'en werden teruggeroepen omwille van krukasproblemen, ...).

uit ervaring kan ik stellen dat ik nooit meer een recent gelanceerd bmw product koop. mijn r12gs was van augustus 2004 en op een periode van 6 maanden heb ik 7x de dealer verplicht moeten opzoeken buiten de normale onderhoudsintervallen (het kan nog slechter: de persoon die ik ken die 3 nieuwe bakken op zijn gs gemonteerd kreeg, heeft 2 maanden niet met zijn motor kunnen rijden!).

ik zou dus een recente tweedehands kopen en vooraf de historiek van de motor opvragen.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

BMW-bakken zijn minder 'boterzacht' als ge Jappen gewoon zijt. Mijn VFR schakelde als een geolied uurwerkje. :D Op de R1 zal dat niet anders zijn!
Dat valt je erg op in den beginne. Ondertussen ben ik de BMW bak op mijn RT naar waarde beginnen schatten en trap ik met plezier lekker door. Zeker in combinatie met de koppelrijke boxers vind ik ze keigoed.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Noel-K1200RS

Bericht door Noel-K1200RS »

Xavier schreef:BMW-bakken zijn minder 'boterzacht' als ge Jappen gewoon zijt. Mijn VFR schakelde als een geolied uurwerkje. :D Op de R1 zal dat niet anders zijn!
Dat valt je erg op in den beginne. Ondertussen ben ik de BMW bak op mijn RT naar waarde beginnen schatten en trap ik met plezier lekker door. Zeker in combinatie met de koppelrijke boxers vind ik ze keigoed.
Hallo, ik rij nu sinds enkele weken met een K1200RS '98, 32000 KM. Op een Amerikaans forum las ik een truukje: vóór het schakelen 'dring je al een beetje aan', ttz je drukt (of heft) met je voet al een beetje richting versnelling waar je heen wil. Zodra je de koppeling intrekt schuift de bak geruisloos (en vlot) naar die versnelling. Heb het geprobeerd, en het lukt wonderwel.
BMW, wat anders?
Alain GS

Mankeert niks !

Bericht door Alain GS »

Brit (gast), mijn 1200 GS is ook geproduceerd in augustus 2004 en heb er reeds 24400 probleemloze kilometers opzitten. De typische BMW-bak schakelt zonder problemen. Ik ben nog steeds van mening dat veel, heel veel afhangt van diegene die ermee omspringt. Een weinig of ietsje meer gevoel voor mechaniek is geen overbodige luxe. Juist is wel dat de japanse bakken boterzacht en onberispelijk schakelen. BMW Motorrad mag hier eens leren rijstboîten imiteren :wink: .
R 1200 GS K50 MJ 2015 Frozen dark blue metallic (since October 3 2014 ... :))
R 1200 GS K25 MU 2008 Silver grey met.(September 2008 - September 2014)
R 1200 GS K25 MJ 2005 Ocean blue metallic (September 2004 - september 2008)
K 75 RT 1993 (ex-police, since August 2007)
Boskrabber

Bericht door Boskrabber »

Xavier schreef:BMW-bakken zijn minder 'boterzacht' als ge Jappen gewoon zijt. Mijn VFR schakelde als een geolied uurwerkje. :D Op de R1 zal dat niet anders zijn!
Ik ben zéér tevreden van mijn versnellingsbak op mijne RT, na 2 yamaha's vind ik deze zeker niet de mindere, in tegendeel zelfs, ik ervaar het als een verbetering hetgeen ik niet verwacht had.
R1200RT

Lid BMW Motorclub Vlaanderen
Shulty

Bericht door Shulty »

Toen ik ging testrijden met de 1200GS zei ik tegen den dealer dat de GS beter schakelde dan mijn (toenmalige) Honda Varadero....die bekeek mij enorm verwonderd aan :shock:

Nu na 25.000 kms heb ik nog steeds dat gevoel, en ik heb al wel wa Jappen gehad.

Heb ik nu geluk met mijnen Beemer.............; :?:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Shulty

Bericht door Shulty »

Danny schreef:Is de de hoofdstaander van de motor... op de Yam wegens plaatsgebrek en gewichtsbesparing niet aanwezig of optie...toch een bMW kopen :lol:
m.a.w. er is een zijpikkel om motor schuin te parkeren (jiffy) en een staander om de motor verticaal te parkeren (middenbok)
dat ding dus met twee poten dat je onderaan naar beneden klapt als je graag hebt dat de motor rechtop blijft als jij hem wil loslaten...
't heeft niks met overspel ofzo te maken... :wink:
Dacht dat da eerder g**le bok was i.p.v. ne middenbok :roll:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
frank

middenbok of schakeldoos?

Bericht door frank »

De ene stelt een vraag over een middenbok en den andere antwoord met de schakeldoos.
Wat zal het zijn?
Wie niet weet wat een "middenbok" betekend lijkt me raar.
Maar....een Yam of een BMW ze schakelen allebei even soepel maar "anders".
De stenen uit de grond trekken als't licht op groen springt en met brute kracht op de schakelhendel is voor geen enkele schakeldoos gezond.
Dat de fed politie rijd al jaren met BMW! is geen toeval en ze kopen ze toch niet voor de prijs.
De FJR's die nu onder hun billen komen moeten nog bewijzen of ze aan hun "specifieke" taak voldoen.
Niet verkeerd begrijpen, ik rij zelf met een K75RT maar vind bvb een FJR ne prachtige en moderne motor met ne hoop pk's
erictdm

Bericht door erictdm »

Toen ik ging testrijden met de 1200GS zei ik tegen den dealer dat de GS beter schakelde dan mijn (toenmalige) Honda Varadero....die bekeek mij enorm verwonderd aan

heb hetzelfde gevoel, heb voordien gereden met yamaha TRX, Honda Vtr en Yamaha TDM9. Vindt de boite en de manier van schakelen van mijne GS 12 zeker niet minder goed. Daarenboven ben ik overtuigd van de koppeling van de GS, deze is veel aangenamer dan die van de TDM.

Sinds ik met de GS rijdt, maak ik terug omwegen... :wink:
if cycling was easy, they would call it f**tb*ll.

http://www.basfmotorvrienden.be
Seven

Bericht door Seven »

@ frank

weet jij hoeveel korting ze krijgen?
Want voor BMW is dit zeer mooie goedkope reclame.
Daarom dat veel merken er heel veel voor over hebben dat zij er mee rijden.
Weet ook hoeveel er moet aan gewerkt worden.
Voor beiden is dit gewoon zaken doen.
Want meestal heeft het geld en de voorwaarden de doorslag zelden ..
Plaats reactie