op wat moet ik letten?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
HOSTJE

op wat moet ik letten?

Bericht door HOSTJE »

Ik rij zelf ongeveer 6jaar met een r1100rt. Nu heb ik mijn kameraad zo ver gekregen om ook te gaan rijden met de motor. :wink: Zijn oog is gevallen op een r1150rt van 2002. Hij staat te koop bij Lievens in Zottegem. Mijn vriend heeft mij gevraagd of ik eens wilde meegaan,omdat hij niets van motortechniek kent. Ik ben ook geen specilist maar ken er toch meer van dan hij.Nu wil ik wel eens weten naar wat ik moet kijken bij een 1150rt. Heeft er iemand ervaring met motorzaak Lievens in Zottegem?
Ik ga zaterdag een kijkje nemen.

alvast bedankt voor de reacties
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

- Om te beginnen kijk je naar de papieren en onderhoudsboekje. Systematisch onderhoud is erg belangrijk.
- Een beemer die goed is onderhouden is net als een vliegtuig: soms zelfs beter dan nieuw!
- Op mechanisch vlak ga je voelen naar speling op de wiellagers, het balhoofd, de wielophanging, olielekken op het blok, lekken in aan de remmen...
- Alles wat moet bewegen moet soepel bewegen: gashendel, koppeling en remhendel.
- Uiteraard kijken naar de slijtage aan banden, remmen.
- Een nette staat van de motor is wellicht geen probleem bij de dealer..

Je zoekt naar sporen van een (al dan niet gecamoufleerde) val:
- Koffer & kofferbevestiging
- voetsteunen
- spiegels
- kleppendeksels
- handvaten
- onregelmatig aansluitende kuipdelen
- bijgespoten kuipdelen

Typisch zwakke punten bij de RT zijn me niet bekend...

Voor de moment komt er niks meer bij me op dan een proefrit. Als je zelf 6j rijdt zal je snel merken of hij anders 'doet' dan je gewoon bent.
Met Lievens heb ik geen ervaring, anderen hier wel dacht ik zo. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat een officiële dealer bedenkelijke beemers verpatst. De RT die je bedoelt heeft nog geen 30.000km, da's niks voor een boxer. Je betaalt ze wellicht wat duurder maar je hebt sowieso één jaar garantie.

alvast succes :D
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Neele

Bericht door Neele »

Ik zou zeggen als je al 6 jaar met ne r1100rt rijdt zou ik op de dingen letten wat je zoal zelf opgemerkt hebt tijdens die jaren met je r1100rt. Het concept van blok is dito alleen inhoud is groter geworden. Dus.......laat 'm 's draaien dan hoor je al 't één en 't ander, vraag voor een proefritje hoor je al wat van de boit, remmen, leidingen, cardan, dichtingen, vering, voorvork, remschijven, remblokjes, batterij, banden,......etc........
Ervaring heb ik niet Lievens Zottegem........ben van Limburg 8)
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
daddy

Bericht door daddy »

Persoonlijk wel goede ervaringen bij Piet Lievens in Zottegem.
De enige reden dat ik er niet frequenter geraak is de afstand, daar ik in Brugge woon en BM-center veel dichter is.
Mijn schoonbroer heeft er al zijn 2de motor gekocht.
Wat betreft service quoteer ik Piet Lievens : 9/10
Zeer professionele mecaniciens zonder daarom afbreuk te doen van andere BMW-dealers natuurlijk en zeer eerlijk in zijn prijs !!!
Mijn persoonlijke mening ; een testritje maken en indien deze meevalt ; toehappen. De ervaringen die ik heb bij Piet, de ervaring van andere collega's bmw-rijders zijn allemaal zeer positief.
Voor de rest ben ik volledig akkoord met de Xavier en Neele wat betreft de zaken waar je moet op letten.
jovdt

Bericht door jovdt »

Zou niet echt twijfelen normaal krijg je bij Piet een jaar garantie....
Koop er nu mijn vierde nieuwe Gs en nog nooit echt problemen gehad. Bij twijfel wil ik wel eens meegaan.
Groetjes Jo
Danny

Bericht door Danny »

je hebt dealers garantie dus veel kan er niet mis gaan...
die betaal je uiteraard bij...
gino1972

Bericht door gino1972 »

Ik heb mijn eerste motor r850r gekocht bij Lievens Zottegem in september 2005. Motor was toen 1.5 j oud met 14000 km op de teller.
Heb van de dealer nog een jaar garantie gekregen.
HOSTJE

Bericht door HOSTJE »

Het werd een 1150rt bj 2002 van bij Mabbe. Na een bezoek aan Lievens en een grondige keuringvan de motor vroegen we naar het onderhoudsboekje. Ze hadden het wel ergens liggen maar vonden het niet direkt :( Op de vraag of we een testrit konden maken:men had geen nummerplaat! Daarbij moest een resem aan papierwerk ingevuld worden kwestie van de aanspraaklijkheid.(wat ik wel had ondertekend) De motor was al goed gebruikt geweest en ook al eens omgevallen. (nieuwe spiegel)De prijs was er dan ook naar:10.000euro. Dan maar eens gestopt bij Mabbe. Daar stonden twee exemplaren die in veel mooiere staat waren. Maar de prijs lag ook 1500 eurokes hoger. Nieks van roest, geen valschade enkel de achterband was zo goed als versleten en geen topcase.Onderhoudsboekje korekt ingevuld en testrit was geen probleem.
Na een klapke met de grote baas werd een goede deal afgesloten. 11000euro,een jaar garantie,nieuwe achterband, groot onderhoud en een topcase. We gaan volgende week de motor afhalen! De motorzaak Mabbe kende ik ook niet maar krijgt van mij 10/10 :lol:
Groeten en bedankt voor de reakties
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Die Afbeelding is voor mij ook de reden dat ik bij Mabbe ga, al moet ik elke keer 60km op en 60km terug rijden, hun bereidwilligheid om je met alles te woord te staan en te hulp te komen is gewoon super, als je een opmerking hebt, wordt deze altijd behandelt, zelfs als 't lang duurt wordt er uiteindelijk een oplossing gevonden, kort gezegd, service zoals een topmerk als BMW hoort te leveren :wink:

Proficiat met de aankoop, en vele happy kilometers toegewenst :lol:

Grtz, Philip!
Laatst gewijzigd door Koppel!! op 05 feb 2006, 12:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Tof om te horen! Binennkort dus nog een RT de baan op :D :D :D :D
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
dirk-sus
Contacteer:

Bericht door dirk-sus »

Neem mij niets kwalijk AUB maar ieder heeft wel eens anders mee gemaakt bij één of andere dealer.
Bij Mabbe vroeg ik naar de overname prijs als ik daar een andere kocht.
:twisted: Kon in de grond zakken van hun voorstel.
Nu mij hoor je Mabbe niet afbreken maar ik vond hun voorstel ronduit schandandelijk.Ik ga zelfs nog naar daar om stukken (remen of dergelijk wat ik zelf kan doen).Altijd wel ontvangen geen vragen of probemen.
Ga hier niet een top van maken welke dealer of niet,dat maakt ieder voor zich uit.
Geniet van de vrijheid tijdens het rijden.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
dirk-sus schreef:Neem mij niets kwalijk AUB maar ieder heeft wel eens anders mee gemaakt bij één of andere dealer.
Bij Mabbe vroeg ik naar de overname prijs als ik daar een andere kocht.
:twisted: Kon in de grond zakken van hun voorstel.
Nu mij hoor je Mabbe niet afbreken maar ik vond hun voorstel ronduit schandandelijk.Ik ga zelfs nog naar daar om stukken (remen of dergelijk wat ik zelf kan doen).Altijd wel ontvangen geen vragen of probemen.
Ga hier niet een top van maken welke dealer of niet,dat maakt ieder voor zich uit.
Da's misschien omdat ze op mijne vorige moto een hele mooie overnameprijs geboden hebben, en daarom moeten ze nu bezuinigen op de andere overnames :lol: :lol: (Graptje hé)

No prob Dirk, ieder heeft waarschijnlijk al is een mindere ervaring bij één of andere dealer meegemaakt, ikke echter nog niet bij deze :D
Wat ik wel een beetje bizar vind is 't volgende :arrow: indien 't slecht is wordt 't aanvaard dat men erover sprekt, maar goede reclame wordt hier regelmatig op een, zeg maar, minderwaardige manier ontvangen, wel, als 't goed is mag 't ook gezegd worden :!:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Neele

Bericht door Neele »

Ben blij te horen dat er weer ne beemer meer op Belgisch grondgebied gaat rijden................Proficiat en vele veilige km's gewenst :D :D :D
Neele
Solex-Z400-CM400-GL1000-VN750Vulcan-GL1100-GL1200-VF750CMagna-GL1500-ZX10-ZXR750-ZX9R-CBR1000F-CB1000-GSX1400-DL1000-R1150RT-Vespa GTS300ie-K1600GTL
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Iedereen heeft inderdaad wel eens slechte ervaringen. Maar voor zotte overname prijzen moet je niet bij de dealer zijn. Die geven allemaal belachelijk lage prijzen. Toen in naar BM ging en daar een nieuwe wilde kopen en mijn GS 1150 wilde overlaten viel ik steil achterover toen ik hoorde wat hij nog wilde geven. Dat was inderdaad ook schandalig. Ik heb dan 3 weken later mijn GS particulier kunnen verkopen en heb er 1800 euro meer voor gekregen dan wat BM wilde geven.
Van Neste Philip

Bericht door Van Neste Philip »

Flat Twin Power schreef:Iedereen heeft inderdaad wel eens slechte ervaringen. Maar voor zotte overname prijzen moet je niet bij de dealer zijn. Die geven allemaal belachelijk lage prijzen. Toen in naar BM ging en daar een nieuwe wilde kopen en mijn GS 1150 wilde overlaten viel ik steil achterover toen ik hoorde wat hij nog wilde geven. Dat was inderdaad ook schandalig. Ik heb dan 3 weken later mijn GS particulier kunnen verkopen en heb er 1800 euro meer voor gekregen dan wat BM wilde geven.
Allez kben blij dat ik niet alleen ben die niet genoeg kreeg van BM
Heb daar in maart 2004 een K1200LT gekocht voor 13.500 euro en wilde hem in Juli 2005 terug overlaten voor een R1200RT en kreeg er nog 10.000 euro voor .
Dat is dus in 16 maand 3500 euro verliezen op een waarde (ahum ahum) vaste BMW
Heb mijn LT particulier verkocht voor 12.000 euro en particulier een R1150RT gekocht.
Het zijn al dezelfste zo rap mogelijk en op een zo gemakkelijkst mogelijk manier veel geld verdienen.

Grtz Fluppe met de lawaaipapegaai
Relax

Bericht door Relax »

Van Neste Philip schreef:
Flat Twin Power schreef:Iedereen heeft inderdaad wel eens slechte ervaringen. Maar voor zotte overname prijzen moet je niet bij de dealer zijn. Die geven allemaal belachelijk lage prijzen. Toen in naar BM ging en daar een nieuwe wilde kopen en mijn GS 1150 wilde overlaten viel ik steil achterover toen ik hoorde wat hij nog wilde geven. Dat was inderdaad ook schandalig. Ik heb dan 3 weken later mijn GS particulier kunnen verkopen en heb er 1800 euro meer voor gekregen dan wat BM wilde geven.
Het zijn al dezelfste zo rap mogelijk en op een zo gemakkelijkst mogelijk manier veel geld verdienen.

Grtz Fluppe met de lawaaipapegaai
Euuuuuuuuh...wie ni?
Flat Twin Power

Ik heb dus hetzelfde gedaan. Ik heb mijn GS ook particulier verkocht en dan een R 1150 RT particulier gekocht.
. Ik had er in juli 2004 voor mij GS met 4700 km op de teller 10.000 euro voor betaald en in juni 2005 kreeg ik van BM nog 7000 euro. Mijn GSke had dan 19.000 km en was in showroomstaat. Dat is 3000 euro verlies op nog geen jaar.
Ik had intresse in een RT van 2001 die daar bij BM stond. De motor had 15.000 km, maar er was niet goed voor gezorgd door de vorige eigenaar. Vuil, valschade. Daar vroegen ze bij BM 11.000 euro voor. Ik heb er wijselijk voor bedankt.
Ik heb mijn GS voor 8800 euro verkocht en partikulier een RT 1150 van 2003 (twin spark dus) gekocht met 10.000 km en in showroomstaat voor 12.000 euro.
Moraal van het verhaal. Mij zien ze niet meer bij de dealers.
Gele
Contacteer:

Bericht door Gele »

Als een dealer uw motor overneemt en herverkoopt moet hij daarop BTW-rekenen + één jaar garantie geven. Reken daarbij nog de tijd om het voertuig verkoopklaar te maken + tijd bij verkoop. Om nog niet te spreken dan de ingenomen ruimte in winkel of magazijn. enz....
Is het dan verwonderlijk dat ze een lagere overname geven dan je kan krijgen bij particulier verkoop.
Gele: wel snel , niet rap
Flat Twin Power

Neen, dat is helemaal niet verwonderlijk. Ik beweer ook niet dat die mensen niets mogen verdienen, iedereen werkt voor zijn boterham. Maar een verschil van 1800 euro lijkt me toch wel heel erg veel.
Voor mij niet gelaten hoor, ik zoek mijn gerief wel elders en eerlijk gezegd, garantie, je moet als dealer al veel pech hebben wil er binnen het jaar iets stuk gaan aan een GS in showroomstaat met amper kilometers op de teller. Ze gingen hem zelfs niet moeten kuisen want je kon er je haar in kammen. Ze konden hem zo de showroom inrijden en te koop stellen.
Plaats reactie