Bevindingen GS LC

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Bevindingen GS LC

Bericht door stefke2 »

De dames en heren van Motorrijder doen een oproep die hier misschien ook op z'n plaats staat:

Heeft u een BMW R1200GS (gehad) van na 2013, het watergekoelde model dus, dan zouden we graag weten wat Uw bevindingen zijn. Mailen naar pieter@motorrijder.be. Alvast bedankt!

't is maar dat ge het weet. :mrgreen:
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door jovdt »

Fijn om te delen maar als je op deze manier objectieve info moet verzamelen..... :shock:
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Bevindingen GS LC

Bericht door st1100 »

Natuurlijk wel. Dat deden ze jaren geleden in M&t ook al. Zeker voor de populaire modellen. Als je bv 100 antwoorden krijgt en 30 hebben een bepaald probleem dan kan je toch rustig stellen dat er een probleem is.

Is trouwens veeeeeel betrouwbaarder dan fora/internet bv. Want daar kan het voorkomen dat er één een probleem heeft. Dat op 5 fora zet , een half jaar later zijn er nog 10 die dat lazen en nog eens 100 keer quoten. En opeens lijkt het alsof op de K1200R de tandwielen iedereen rond de oren vlogen ...... Maar blijkt 15 keer over dezelfde te gaan.

Voor zulke 'lezers'-enquete is het dus van het grootste belang genoeg input te krijgen , dus iedereen met een +2013 R1200GS LC , zeker doen!
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door stefke2 »

jovdt schreef:Fijn om te delen maar als je op deze manier objectieve info moet verzamelen..... :shock:
Eigen kind, schoon kind maar ik denk dat iedereen hier toch volwassen genoeg is om een te vertellen wat er nu echt goed, minder goed of zelf ronduit slecht aan zijn motorfiets is. En die vraag kunt ge misschien toch beter stellen op een motor(merk)forum dan op een kookforum of een fotografieforum?
J@n
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2010, 09:29
Woonplaats: Baal
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door J@n »

Als dit tegenwoordig de manier is om aan journalistiek te doen, verwondert het mij niet dat het slecht gaat met de boekskes.
Wetewa, ik zal ineens het artikel schrijven :shock: . Aja, ik heb hier nog een reflexcamera liggen en weet toevallig het verschil tussen diafragma en sluitertijd, ik zal ineens nog een fotoshootje doen. ... NOT :-?
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door Lukas »

Ik snap de heisa niet.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
stefke2
Berichten: 530
Lid geworden op: 08 nov 2011, 19:19

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door stefke2 »

Lukas schreef:Ik snap de heisa niet.
Ik ook niet, in de verste verte niet. Zucht... :roll:
Chris Wils
Berichten: 524
Lid geworden op: 29 jul 2005, 21:21
Woonplaats: Gierle
Locatie: Antwerpen,Gierle

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door Chris Wils »

Hallo.
In Motorrad doen ze dat al jaren, als ze een 50.000 km test gedaan hebben,
halen ze de motor tot de laatste vijs uiteen, en zien ze naar de slijtage van
de motordelen. Op de volgende bladzijde staan er dan meestal enkele motorijders
die deze motor hebben, en die hun bevindingen over die motor weergeven.
Salu.
Chris.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door Den Dirk »

ne GSA is ni goe? moet 't een GS zijn?
I like my bike!!
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door Relax »

Ik stuur een mailtje. Als ik daarmee ook maar één iemand kan mee helpen, ben ik al blij. 't Is enkel op basis van grootschalige input dat constructeurs problemen aanpakken.
I respect your opinion. But I don't give shit.
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door RBee »

:bsstupid:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door jovdt »

Het gaat echt niet over heisa,ik heb iets tegen deze manier van werken....Wanneer je als tijdschrift een motor bespreekt vind ik het nodig om zelf de nodige info te verzamelen op basis van een eigen onderzoek(lange duurtest...of iets dergelijks) dat je dit aanvult met info van gebruikers is zeker niet verkeerd...kan zelfs een meerwaarde zijn,maar om enkel een verslag te maken op basis van bevindingen van derden vind ik gevaarlijk niks meer of minder....tenslotte verkoop je het blad (commercieel). De mensen die een input bezorgen hoe worden ze beloond...gratis boekje zou niet mis zijn want tenslotte gebruik je hun input om er zelf commercieel voordeel uit te halen.Ik vind dat je te weinig info hebt om echt te weten wat ze met de info doen...Dit is mijn mening en zeker niet de bedoeling om heisa te maken
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door jovdt »

Nog even iets meer ....om me beter te informeren even naar de site gaan kijken....en daar vind je ook buiten een facebook pagina weinig of geen info....Dit is juist mijn frustratie vertel wat je gaat doen waarvoor de input wordt gebruikt enz.Op die basis ga je ook een ruimer publiek aanspreken die op een objectieve manier info gaan geven.
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door Danny »

Je verkrijgt natuurlijk een ruim, nauwelijks vertekend beeld van verschillende rijstijlen en algemeen omgaan met een stukje hoogtechnologisch ijzer/kunststof.

Vroeger deed (bv) M&T langeduur tests maar daar had ik vaak mijn bedenkingen bij.
Kerels kregen alles kapot en dat zei meer over hun omgaan met dan de motorfiets zelf.

Dus kruip in je pen en noteer je bevindingen, t is geen bankgeheim he. Of constructeurs er wat mee zijn betwijfel ik want die passen meestal enkel aan aan de han van garantieclaims of heerel slechte verkoopcijfers.
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door Danny »

Je verkrijgt natuurlijk een ruim, nauwelijks vertekend beeld van verschillende rijstijlen en algemeen omgaan met een stukje hoogtechnologisch ijzer/kunststof.

Vroeger deed (bv) M&T langeduur tests maar daar had ik vaak mijn bedenkingen bij.
Kerels kregen alles kapot en dat zei meer over hun omgaan "met" dan de motorfiets zelf.

Dus kruip in je pen en noteer je bevindingen, t is geen bankgeheim he. Of constructeurs er wat mee zijn betwijfel ik want die passen meestal enkel aan aan de hand van garantieclaims of heerel slechte verkoopcijfers

Alleszins redelijk objectieve info, ik lees het graag.
Post gelijk je verslagje hier en beschrijf ook je dealerservice even.
toeternietoe
Berichten: 157
Lid geworden op: 27 jun 2013, 13:59
Woonplaats: Lebbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door toeternietoe »

jovdt schreef:Het gaat echt niet over heisa,ik heb iets tegen deze manier van werken....Wanneer je als tijdschrift een motor bespreekt vind ik het nodig om zelf de nodige info te verzamelen op basis van een eigen onderzoek(lange duurtest...of iets dergelijks) dat je dit aanvult met info van gebruikers is zeker niet verkeerd...kan zelfs een meerwaarde zijn,maar om enkel een verslag te maken op basis van bevindingen van derden vind ik gevaarlijk niks meer of minder....tenslotte verkoop je het blad (commercieel). De mensen die een input bezorgen hoe worden ze beloond...gratis boekje zou niet mis zijn want tenslotte gebruik je hun input om er zelf commercieel voordeel uit te halen.Ik vind dat je te weinig info hebt om echt te weten wat ze met de info doen...Dit is mijn mening en zeker niet de bedoeling om heisa te maken
Ik vind het anders wel pakken objectiever als een groep van voldoende omvang ondervraagd wordt dan als één of twee zgn motorjournalisten zelf een test doen en daar hun zeer persoonlijke mening over neerpennen. Op voorwaarde dat de groep groot genoeg is komen belangrijke tendensen onvermijdelijk naar boven en is het beeld veel representatiever. Dit is de methode die altijd gebruikt wordt voor serieuze onderzoeken. Zie maar naar de JD Power Surveys (http://www.jdpower.com/" onclick="window.open(this.href);return false;). Hun rapporten geven telkens opnieuw een zeer duidelijk inzicht in hoe eigenaars echt denken over hun bepaald merk en type van auto, op basis van gedegen enquêtes. Van die "lange duur testen" van sommige boekskes moet ge u ook niet te veel voorstellen. Die komen nogal dikwijls neer op knoeien met andermans materiaal op andermans kosten.

Alleen jammer dat in dit geval geen duidelijke vragenlijst gehanteerd wordt. Het zou de waarde van de enquête alleen maar ten goede kunnen komen. Nu wordt het extra moeilijk om representatieve en gestructureerde reacties te krijgen.
To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth (Jeff Cooper+)
R 1200 GS LC
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Bevindingen GS LC

Bericht door st1100 »

Idd zo'n vragenlijst zou wel beter zijn, 20 jaar geleden stond er nooit een slecht woord over BMW in M&t bv. ;-) Waarschijnlijk omdat de redactie nogal bmw minded was.

Ikzelf had de pan-european st1100 gekozen boven de 1e generatie K100. Heb toen ook eens zo'n vragenlijst ingevuld , alleen versturen binnen de deadline is niet gelukt .... Was nog met postduiven toen.
jovdt
Berichten: 287
Lid geworden op: 15 jan 2006, 21:22
Woonplaats: gegeraardsbergen

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door jovdt »

Danny schreef..... Alleszins redelijk objectieve info, ik lees het graag.
Post gelijk je verslagje hier en beschrijf ook je dealerservice....
Ok laat maar komen..... :-)
Ik begin al GSA triple black Zit nog in de zwangerschapfase....Wordt verwacht half april. Hopelijk gezond en zonder afwijkingen;gewicht een slordige 260 kg...En nu even ernstiger wanneer hij me dezelfde voldoening geeft als mijn vorige DOHCS krijgt hij een 9 /10 . wat mijn dealer betreft ik geef hem dezelfde score... :-) dat kon ik van mijn vorige niet altijd zeggen.
Laatst gewijzigd door jovdt op 11 feb 2017, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door Danny »

st1100 schreef:Idd zo'n vragenlijst zou wel beter zijn, 20 jaar geleden stond er nooit een slecht woord over BMW in M&t bv. ;-) Waarschijnlijk omdat de redactie nogal BMW minded was.
Der was toen ook niks slecht te vertellen over nen BMW :grin: :grin:

Veel hing ook af van de beschikbaarheid van motoren voor de redactie. BMW was toen erg vrijgevig en der mochten kilometers opgezet worden, dat is wat anders dan vanavond proper terug binnen brengen.

Trouwens van de eerste pan werd eigenlijk weinig slecht geschreven herrinner ik me...
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Bevindingen GS LC

Bericht door st1100 »

Danny schreef:.... Van de eerste pan werd eigenlijk weinig slecht geschreven ....
En terecht ik heb er 18 jaar 'elke' dag mee naar het werk gereden , 285.000 Km , originele cardan nooit stuk geweest , motor nooit open geweest. Zelfs met die kilometerstand moest er amper olie bij , ging van max naar min op 10.000km. Oliewissel was 3,6 liter , na 10.000km ging de restertende 0,4l erbij en kon er weer 5.000km tegen , tot de volgende wissel. Enige defecten : doorgeroeste achterbrug (vervangen door sloop-onderdeel) en gelijkrichter/alternator.
Remschijven , wiellagers en achterveer reken ik onder 'normale' slijtage. En de dichtingen en slangen heb ik ook eens vervangen.

Maar soit sinds Honda in de vorige eeuw is blijven steken en (voorlopig) geen pan , goldwing en Vfr1200 meer heeft , is dat geen optie meer. Gelukkig zijn er nog Beemers!

Ik zit trouwens met een vraag , die nieuwe LC boxers verbruiken die nog olie? Of mag ik binnenkort mijn literke thuis laten ;-)
ZWIEP 01
Berichten: 204
Lid geworden op: 20 okt 2013, 14:01
Woonplaats: deurne
Locatie: ANTWERPEN
Contacteer:

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door ZWIEP 01 »

st1100 schreef:
Danny schreef:.... Van de eerste pan werd eigenlijk weinig slecht geschreven ....
En terecht ik heb er 18 jaar 'elke' dag mee naar het werk gereden , 285.000 Km , originele cardan nooit stuk geweest , motor nooit open geweest. Zelfs met die kilometerstand moest er amper olie bij , ging van max naar min op 10.000km. Oliewissel was 3,6 liter , na 10.000km ging de restertende 0,4l erbij en kon er weer 5.000km tegen , tot de volgende wissel. Enige defecten : doorgeroeste achterbrug (vervangen door sloop-onderdeel) en gelijkrichter/alternator.
Remschijven , wiellagers en achterveer reken ik onder 'normale' slijtage. En de dichtingen en slangen heb ik ook eens vervangen.

Maar soit sinds Honda in de vorige eeuw is blijven steken en (voorlopig) geen pan , goldwing en Vfr1200 meer heeft , is dat geen optie meer. Gelukkig zijn er nog Beemers!

Ik zit trouwens met een vraag , die nieuwe LC boxers verbruiken die nog olie? Of mag ik binnenkort mijn literke thuis laten ;-)
60.000km nooit bijgevuld
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door Danny »

Zelfs mijn DOHC moet ik niet bijvullen en de 1150 van ne maat van mij ook niet met 285.000km op een oliekoeler. Maar soit we wijken af van t onderwerp.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door Den Dirk »

st1100 schreef:
Danny schreef:.... Van de eerste pan werd eigenlijk weinig slecht geschreven ....[/quo

Ik zit trouwens met een vraag , die nieuwe LC boxers verbruiken die nog olie? Of mag ik binnenkort mijn literke thuis laten ;-)
olieverbruik hebben ze afgeschaft bij BMW-boxers....
Dealer zei kordaat bij verkoop : ze hebben geen olie-verbruik meer! En hij heeft gelijk!!
I like my bike!!
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: Bevindingen GS LC

Bericht door st1100 »

Great news , thx
Plaats reactie