Bandendruk
Moderator: GVN
Bandendruk
Hallo,
Wat is de ideale bandendruk voor een R1150RT (met BT020 banden)?
Voor?
Achter?
En wanneer controleer je je het best de bandendruk? Koude of warme banden?
Mvg,
Voor?
Achter?
Mvg,
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
K1300GT '09
BMW MC VL lid
Rijden en laten rijden!
-
brit
-
Iron Gonzo
Dit heeft mijn bandenboer ook gezeg voor de BT020. Ook heeft hij er bij gezegd dat je bij de BT020 de bandendruk regelmatig moet controleren omdat hij iets sneller zijn druk verliest dan een andere band door de constructie er van.mdc schreef:Volgens mijn bandenboer en de website van Bridgestone :
2,5 voor en 2,9 achter
gemeten bij koude banden.
Marc
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
®win
- Contacteer:
Voor mijn LT wordt door BMW opgegeven:
solo voor 2,5 en achter 2,9
Bridgestone adviseert:
solo (UK) voor 2,9 en achter 2,9
solo (NL) voor 2,9 en achter 3,0
Met 2,5 in de voorband gaat deze op de LT nog geen 10k km mee. Bij de hogere spanning tot meer dan 13k km. De cupping (als gevolg van de telelever) is ook navenant minder met de hogere spanning. Mijn advies is dus eerder de door Bridgestone aangegeven spanning aan te houden.
solo voor 2,5 en achter 2,9
Bridgestone adviseert:
solo (UK) voor 2,9 en achter 2,9
solo (NL) voor 2,9 en achter 3,0
Met 2,5 in de voorband gaat deze op de LT nog geen 10k km mee. Bij de hogere spanning tot meer dan 13k km. De cupping (als gevolg van de telelever) is ook navenant minder met de hogere spanning. Mijn advies is dus eerder de door Bridgestone aangegeven spanning aan te houden.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
-
®win
- Contacteer:
Gezien 'warme banden' een rekbaar begrip is (na een autobahnrit met een kruissnelheid van 170 km/u zijn de banden warmer dan na een ritje van 20 km binnendoor naar je werk) is hierop moeilijk de bandenspanning te sturen. Koude banden is, zeker met ons klimaat, een redelijk constante factor.
Dus spanning controleren bij koude banden. Dit wordt overigens ook door BMW en bandenleveranciers geadviseerd.
Dus spanning controleren bij koude banden. Dit wordt overigens ook door BMW en bandenleveranciers geadviseerd.
Groet,
Erwin
Erwin
Re: Bandendruk
solo 2.2 voor 2.5 achterSilverRT schreef:Hallo,
Voor?
Achter?
Mvg,
duo & bagage 2.5 voor 2.9 achten
Na te zien bij koude banden.
Staat op de sticker onder het zadel
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
BMW Motor Club Vlaanderen lid
-
Iron Gonzo
De bandendruk wordt ook meestal aangegeven met koude banden.Frank K schreef:Silver RT:Ik controleer steeds de bandendruk bij koude banden. Is volgens mij de meest correcte manier.En wanneer controleer je je het best de bandendruk? Koude of warme banden?
Reden bij warmte zet de band uit. Als je dan druk gaat steken zal er bij een koude band niet voldoende druk voorradig zijn om optimaal te presteren.
De druk wordt van de fabriek uit getest om zo optimaal mogelijk te zijn in alle weersomstandigen. Het is dan ook aan te raden om steeds met die gegevens rekening te houden.
Ieder bandenmerk heeft zijn gegevens over de banden en voor welk type motor aan de bandenboer.
Vraag er dus steeds achter als je veranderd van band.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
-
Marco Stubenitsky
Een heel klein tipje,
Banden leceranciers hebben nogal eens de gewoonte om de bandenspanning iets te laag te adviseren omdat de ban dan gemoedelijker of soepeler aanvoeld.
Dit gaat vaak wel ten koste van de levensduur en de wegligging onder extreme situaties.
Ook zal de rolweerstand hoger zijn dus een groter verbruik van brandstof.
Vandaar dat het meestal verstandig is de druk iets te verhogen met ongeveer 0,2 Bar. Hierdoor krijg je ook een wat betere bochtvastheid.
Groetjes,
Marco
Banden leceranciers hebben nogal eens de gewoonte om de bandenspanning iets te laag te adviseren omdat de ban dan gemoedelijker of soepeler aanvoeld.
Dit gaat vaak wel ten koste van de levensduur en de wegligging onder extreme situaties.
Ook zal de rolweerstand hoger zijn dus een groter verbruik van brandstof.
Vandaar dat het meestal verstandig is de druk iets te verhogen met ongeveer 0,2 Bar. Hierdoor krijg je ook een wat betere bochtvastheid.
Groetjes,
Marco
Ik zou eerder denken (als je de spanning al gaat veranderen) verlagen, want een lange rit aan relatief hoge snelheid gaat je bandentemperatuur doen oplopen en hoe hoger de temperatuue hoe hoger de spanning.
Maar ik denk dat die hogergenoemde ingenieurs hier waarschijnlijk wel rekening mee hebben gehouden ... dus ik zou, behalve bij wisselende belading, niks veranderen
Maar ik denk dat die hogergenoemde ingenieurs hier waarschijnlijk wel rekening mee hebben gehouden ... dus ik zou, behalve bij wisselende belading, niks veranderen
The road goes ever on...
Als je, je band minder hard zet dan heb je meer weerstand en wordt je band warmer. Zeker aan hogere snelheden. Te warme banden ontploffen (extreem geval)! Bijkomend nadeel is dat je band ook sneller zal slijten. Ik raad je aan om de voorgeschreven bandenspanning te gebruiken.
Patrick V
Patrick V
R1150RT 2003 SP 2610
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
Lid van BMW Motor Club Vlaanderen
Een getrouwde man kan rustig zijn fouten vergeten; het is nergens voor nodig om ze met twee te blijven onthouden.
heb twee of drie jaar geleden een bandencursus (van de club welteverstaan) bijgewoond en ik veronderstel toch dat diegene (profs) daar ook wisten wat ze moesten vertellen, men gaf ons de raad om de levensduur van de band te verlengen voor een lange reis de bandendruk (in het bijzonder achter) te verhogen met 0,1) als normaal, dit vooral als men zuidwaarts rijdt. Hij praatte misschien wel tegen zijn eigen winkel maar het is toch mooi meegenomen.
Pompen maar jongens!
Luc RS
Pompen maar jongens!
Luc RS