Ook nagelnieuw (info R850R)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
chris3

Ook nagelnieuw (info R850R)

Bericht door chris3 »

Ook ne goeie morgen allemaal.

Misschien niet zo nagelnieuw in 't motorwereldje, wel op het BMW forum.
Eerlijk gezegd, maar zo zijn er vast meerderen hier, tot voor een tijdje nooit gedacht dat ik hier ooit nog eens terecht zou komen. :oops:

Ik heb hier al eens een keer de topics doorbladert en ben erachter gekomen dat er eigenlijk niet zo heel veel geschreven is over R850R. We zijn stillekesaan aan 't rondkijken voor een andere motor voor mijn vriendin en de 850 is een mogelijk kandidaat.

De grote lijnen zijn op veel plaatsen te lezen: dezelfde afmetingen als de 1100/1150. Zou een 'aangenamere' motorkarateristiek hebben, maar iets hoogtoeriger en daardoor iets meer schakelintensief.

Ik weet dat de oudere vierkleppers met 1 bougie, last hadden van dat 'konstantfahrtruckeln', maar of de 850 dat ook had is mij eigenlijk niet bekend. Zijn er nog meer dames die ermee rijden? Mijn vriendin is +- 1,65 mtr. GS en RT rijders in mijn vriendenkring zijn zeer te spreken over de stuureigenschappen van hun motor, ik mag ervan uitgaan dat dit voor de R toch niet verschilt? (laag zwaartepunt?)
Wat de techniek betreft, je ziet 2de handsmodellen staan met kilometerstanden tussen de 25.000 en meer dan 100.000 km. Nu heb ik geen schrik voor een hoge kmstand, maar zijn er dingen die dan in 't oog gehouden moeten worden, distributie, cardan(lagering), injectie?
Had dit model in z'n begin periode bepaalde 'kinderziektes', zodat je er beter geen koopt voor een zeker bouwjaar, of is het enige verschil met de recentere modellen meer van cosmetische aard (dashboard).

Voor een eerste berichtje zijn dit een hoop vragen, yes I know :? , maar ik krijg de informatie ook graag uit de eerste hand hé. :wink:

Groetjes, Chris
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

chris3
welkom hier.
ik denk dat je geluk hebt.
bij te koop topic staat er een R850R.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=6375

het konstantfahrtruckeln is bij de nieuwe boxers bijna niet meer waar te nemen.
ga eens een testritje doen en je zal verbaasd zijn over de prestaties van een 850
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Hoi Chris,

Er zijn enkele modellen gemaakt in de "850" uitvoering, waaronder de R850GS, R850RT en de R850R

Gelijk kwa gewicht, maar een soepeler blok. Als je bijvoorbeeld bij een 850 je koppeling iets te snel lost, gaat je blok dit mooier kunnen opvangen, bij de 1150 gaat je wiel zeker slippen.

Enige negatieve dat sommigen mij vertellen :

- iets hoger in toerental bij 120km/h ;
- iets minder "power" als je de heuveltjes gaat verkennen met duo en bagage.

De single sparks hadden wat meer last van KFR, goed onderhouden en synchroniseren is de boodschap.

De Roadster is idd een soepele motor, maar RT en GS zijn dat zeker ook. Hangt een beetje af waarvoor ie moet dienen en wat je/ze graag ziet.

Bij hoge km standen zeker de dichtingen nagaan, alle rubber onderdelen, distributie is met ketting, dus als hij goed onderhouden werd, enkel de kettingspanners nakijken.

De Roadster heeft idd een paar jaar geleden een nieuwe vormgeving gekregen. In Duitsland heeft zelfs nog lang de "klassieke" blijven bestaan onder de naam R850R Comfort.

Veel succes met je keuze.
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
chris3

Bericht door chris3 »

IRON GONZO schreef: bij te koop topic staat er een R850R.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtopic.php?t=6375
Ik had 'em al zien staan :wink:
Eerst eens rondkijken of de R850R de 'juiste' is voor mijn haar en wss kan alleen een testritje daar uitsluitsel over geven.
jakke

Bericht door jakke »

Hé Chris3

Voor zover ik al kan oordelen.
Heeft mijn R met zijn 235 kg nat gewicht (1100) een gemakkelijker zwaartepunt dan mijn broer zijn fonkelnieuwe RT.
Dit zal wel grotendeels toe te schrijven zijn aan de kuip vermoed ik.
Maar al wat gezegd is over de stabiliteit en wendbaarheid kan ik beamen.
Het zal met een 850 niet veel anders zijn denk ik, buiten het vermogen.
Nu ga ik nog wat werken. Jammer, maar anders kunnen we niet blijven rijden hé.

Groeten en welkom, Ironjakke.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Zeker het overwegen waard, de R850R. De motor draait mooier rond, niks geen last van KFR, en alleen wat minder koppel onderin (maar nog steeds voldoende). Vermits de motor voor de juffrouw zal zijn, veronderstel ik dat er niet zo vaak met een zware passagier en massa bagage de bergen zal ingetrokken worden. Geen probleem dus met dat beetje minder vermogen. En vermits de R een heel eind minder weegt dan de RT, en de dame van 1,65 waarschijnlijk ook al iets minder weegt dan de doorsnee RT-meneer, zal zij al snel iedereen het nakijken geven 8) . En bij het korte-maneuver-werk is een 850 iets minder bokkig dan de 1100, iets beter beheersbaar, en dat komt van pas als de beentjes maar net lang genoeg zijn :wink: . Maar niet te lang wachten om op zoek te gaan naar het koopje van het jaar, de lente is begonnen, en dit weekend wordt het nieuwe BMW-seizoen in gang gelopen. Nog snel op een regenachtige dag naar Wallonië, geld op zak, en kopen die handel. Eentje van 1995 betaal je haast zoveel als een exemplaar van 98, en de versnellingsbakken vanaf 96 schijnen ontdaan te zijn van kinderziektes. En eentje met alles op en aan kost nauwelijks 300 euro meer dan een volledig kale, en voor 40000 km minder moet je ook maar 200 euro extra geven. Samengevat: koop op een regenachtige dag een 98 met koffers, scherm, alarm, tanktas en 28.000 km, achter Charleroi en voor 4500 euro. En doe ze dan een setje valbeugels van 150 euro cadeau, wedden dat het volgende weekend niet meer stuk kan :wink:
R850R

Bericht door R850R »

Rij nu sinds anderhalf jaar met m'n R850R en zelfs bepakt en bezakt geraak je gemakkelijk waar je moet zijn. Hij stuurt heerlijk en heeft voor mij power genoeg. Deze lente rijden we er mee naar Roemenië (en hopelijk ook mee terug :? :wink: Bij BMW Hasselt zag ik gisteren enkele van dit soort model staan compleet met koffers en niet te veel km's voor net geen 5.000 € (met garantie uiteraard). Maar particulier kan je ze ook vinden (alleen nog niet bij mij! :D )

Have fun searching it!
Een dag niet gelachen... is een dag niet geleefd (S. Smeets)
Frank K

Bericht door Frank K »

R850R is prima motor, ook met passagier en bagage voor vakantietrips.
11(5)0 is niet echt noodzakelijk.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
torro

Bericht door torro »

Hey Chris,
Persoonlijk denk ik wel dat je vriendin even veel fun zal beleven aan een R1100R dan aan een R850R en omgekeerd. Ik zou dus gewoon uitkijken naar een goeie tweedehands zonder echt op de inhoud van het blok te letten. Of 't nu een 1150, een 1100 of een 850 is.
Maar waar wonen jullie ergens? 't Is maar omdat ik op de site van BM Center te Ruddervoorde een R850R in tweedehands zag staan. (zie hun cite http://www.bmcenter.be)

Succes alvast, peter
R 1100 R
chris3

Bericht door chris3 »

LOMAX schreef: alleen wat minder koppel onderin (maar nog steeds voldoende). Vermits de motor voor de juffrouw zal zijn,
En toen was er eentje op haren teen getrapt :D

LOMAX schreef: veronderstel ik dat er niet zo vaak met een zware passagier en massa bagage de bergen zal ingetrokken worden. Geen probleem dus met dat beetje minder vermogen.
Maar daarna was 't terug OK :D :D

Allemaal alvast bedankt voor de reacties en de tips, nu nog eens kijken of we voor haar eens een testritje kunnen geregeld krijgen
pi3.14

R850R

Bericht door pi3.14 »

Heb vandaag een GS aangekocht. Mijn R850R staat dus tekoop.
Is in prima staat - juni 1999 - 56.000Km - handvatverwarming - koffers- kleur zwart/zilver - winterscherm en zomerscherm (beide BMW)
morgen plaats ik wat foto's, maar je mag me zeker contacteren. pi3.14@pandora.be
n m

Bericht door n m »

LOMAX schreef:Zeker het overwegen waard, de R850R. De motor draait mooier rond, niks geen last van KFR, en alleen wat minder koppel onderin (maar nog steeds voldoende). Vermits de motor voor de juffrouw zal zijn, veronderstel ik dat er niet zo vaak met een zware passagier en massa bagage de bergen zal ingetrokken worden. Geen probleem dus met dat beetje minder vermogen. En vermits de R een heel eind minder weegt dan de RT, en de dame van 1,65 waarschijnlijk ook al iets minder weegt dan de doorsnee RT-meneer, zal zij al snel iedereen het nakijken geven 8) . En bij het korte-maneuver-werk is een 850 iets minder bokkig dan de 1100, iets beter beheersbaar, en dat komt van pas als de beentjes maar net lang genoeg zijn :wink: . Maar niet te lang wachten om op zoek te gaan naar het koopje van het jaar, de lente is begonnen, en dit weekend wordt het nieuwe BMW-seizoen in gang gelopen. Nog snel op een regenachtige dag naar Wallonië, geld op zak, en kopen die handel. Eentje van 1995 betaal je haast zoveel als een exemplaar van 98, en de versnellingsbakken vanaf 96 schijnen ontdaan te zijn van kinderziektes. En eentje met alles op en aan kost nauwelijks 300 euro meer dan een volledig kale, en voor 40000 km minder moet je ook maar 200 euro extra geven. Samengevat: koop op een regenachtige dag een 98 met koffers, scherm, alarm, tanktas en 28.000 km, achter Charleroi en voor 4500 euro. En doe ze dan een setje valbeugels van 150 euro cadeau, wedden dat het volgende weekend niet meer stuk kan :wink:
Waarschijnlijk domme vraag, maar wat bedoel je met achter Charleroi? Zijn er daar inter. shops?
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Neen hoor, maar de economisch moeilijke maanden laten zich in die regio meer voelen dan in Vlaanderen. Als we hier nog drie euro hebben, dan kopen we een brood, ginder wordt het nog snel een biertje op een terras. En plots is het geld op, en moet de motor, die met het verlofgeld of de eindejaarspremie is gekocht, weer de deur uit.
Veralgemenen mag niet, en profiteren van de sukkelaar met geldproblemen mag ook niet, maar hoe kan ik anders koopjes doen? 8)
Jaren geleden kon je zo goedkoop wagens kopen in die buurten, gewoon omdat ze er niet uitzagen. Na twee dagen grondig kuisen kreeg je er vaak het dubbele voor terug. Gewoon een andere mentaliteit. En de moraalridders mogen nu met modder beginnen smijten 8)
RBee

Bericht door RBee »

Splatsch, splatsch. :lol: :lol: :lol:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Consigliori Wim
Contacteer:

Bericht door Consigliori Wim »

Ik heb drie en half jaar geleden toch de R1150R gekocht, ondanks een testrit met de R850R die me zeer bevallen was, het verschil was maar 500€, vandaar .. Mijn ex-collega Thierry kocht hem een R850R, en is daar zeer tevreden over, bij een ritje door de Vlaamse Ardennen, viel het verschil in koppel eigenlijk pas op bij het uitaccellereren van bochten en het nemen van de soms steile hellingen ... Het nukkige karakter van de 1150R was veel verbeterd sinds de twin-spark versie. De mijne zal eind dit jaar te koop staan (nu 23000 km), wegens afgeschreven en ... il Consigliori is compleet verkocht geraakt aan de K1200R ... wat een machine :twisted:
BMW K1200R / VW Touareg 2.5 /
There can be only one ! - Highlander. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Consigliori Wim schreef:il Consigliori is compleet verkocht geraakt aan de K1200R ... wat een machine :twisted:
Oei oei oei.... 'k zal moeten opletten als ik naar Latem rij...
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
n m

Bericht door n m »

LOMAX schreef:Neen hoor, maar de economisch moeilijke maanden laten zich in die regio meer voelen dan in Vlaanderen. Als we hier nog drie euro hebben, dan kopen we een brood, ginder wordt het nog snel een biertje op een terras. En plots is het geld op, en moet de motor, die met het verlofgeld of de eindejaarspremie is gekocht, weer de deur uit.
Veralgemenen mag niet, en profiteren van de sukkelaar met geldproblemen mag ook niet, maar hoe kan ik anders koopjes doen? 8)
Jaren geleden kon je zo goedkoop wagens kopen in die buurten, gewoon omdat ze er niet uitzagen. Na twee dagen grondig kuisen kreeg je er vaak het dubbele voor terug. Gewoon een andere mentaliteit. En de moraalridders mogen nu met modder beginnen smijten 8)
Moraalridders? :lol:
Plaats reactie