eerste trip 12GSA

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

popken

eerste trip 12GSA

Bericht door popken »

Vandaag voor de eerste keer een serieus trippeke gedaan met m'n nieuwe 12GSA. Ongeveer 200 km in de zwalmstreek.
Indien ik ervan uitga dat jullie de 12GS kennen, hierna mijn bevindingen:

==> Vering: Veel "soepeler", zonder zijn strakheid te verliezen in de bochten. Hij "glijdt" over verkeersdrempels. Heb nog niet met de vering "gespeeld", maar was tot nu toe niet nodig. Voelt zeker aan.

==> Windbescherming: De ruit zet je letterlijk uit de wind. ook het gebulder in de helm (Evo 5) is stukken minder. Ook de zijflappen doen goed werk. Het (kleine) stukje in de regen heeft er enkel voor gezorgd dat de tippen van mijn bottienen nat waren.

==> Het zadel voelt zachter aan; Heb geen zadelpijn gehad, maar ben toch eens nieuwschierig naar lange ritten ...

==> Je valt echt wel op in het verkeer. Deze breedsmoelkikker wordt echt wel gezien. Het geeft je een zeker gevoel. Mijn vorige (
12GS) had al een groot "je m'en fou" gehalte, deze jongen heeft iets van "pas op of ik rij erover".Klinkt raar, maar geeft je een baanvast gevoel.

==> Geen overgewicht. Hier was ik wel wat bang voor. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ie zwaarder was dan de 12GS. Ook niet bij trage bewegingen of bochten. Alleen vraag ik me af hoe iemand van 1 meter 75 zich "rechthoudt". ik ben 1 meter 80 en kan met "vlakke tenen" aan de grond, de rest van de voet staat dan in een hoek van 45 graden.

Morgen een klein ritje, maandag een stevige trip naar de Ardennen. Dit (ook) samen met mijn broer (12GS). Dan wisselen we af en toe eens om ook zijn bevindingen te horen.

tot dan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mark

Bericht door Mark »

Mooie kleur gekozen popken. Hoe is de vering vergeleken met de R1150GSA? Vind dit (vering) hier ook het grote voordeel tov de gewone 1150GS.
stefke

Bericht door stefke »

heb deze twee vogels in St-Niklaas gezien?
GVN
Moderator

Bericht door GVN »

Prachtige fiets !
Kan het dat die gewone rode gs op de foto een lager zadel heeft?
Zo ja, misschien eens wisselen om te zien wat dat geeft?
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
VoskenGSA

Bericht door VoskenGSA »

denk ook dat 'k die gezien heb gisteren in omgeving Sint-Niklaas (oude baan Gent-Antwerpen), dienen RT was er ook bij.
Just :?:
popken

Bericht door popken »

dat zou wel eens kunnen dat wij dat waren ...

Neen, de rode GS heeft geen verlaagd zadel. Het is wel zo dat als je hem vergelijkt met het zadel van de GSA, het lijkt alsof er een grotere "knik" in zit. Het zadel van de GSA is iets meer vlakker.

allez, ben d'er mee weg, 'k hoor hem roepen vanuit de garage ...
LucVB

Bericht door LucVB »

zeg popken met welke klem of systeem hebt jij de GPS houder vast gemaakt aan die grijze steun van het windscherm,?
heb de mijne sinds Zaterdag en vind ook dat hij fantastisch rijdt
popken

Bericht door popken »

LucVB schreef:zeg popken met welke klem of systeem hebt jij de GPS houder vast gemaakt aan die grijze steun van het windscherm,?
heb de mijne sinds Zaterdag en vind ook dat hij fantastisch rijdt
die steun komt van Touratech. Ze maken er één voor elke GPS van Garmin. De mijne is een 276. Zie wel dat je de steviger versie kiest, dat zijn deze met "schokrubbertjes" onder de basisplaat. Deze heb je zeker nodig om de trillingen op te vangen. :!:
Tip: sluit de voedingskabel van je GPS liefst niet zelf aan. Indien afgetakt van een verkeerd punt, kan ie op de raarste momenten uitvallen.
(Ik ben geen technieker ... :wink: )
popken

Bericht door popken »

Afbeelding

dit is'm
hier is ie te vinden: http://www.gps-garmin.nl/touratech.html
LucVB

Bericht door LucVB »

Dank u popken voor de info.
nog een vraagje , werkt uw benzinemeter nauwkeurig? De mijne maakt nogal bokkesprongen. Tank was nog maar halfleeg een meter gaf nog maar een blokje aan.
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Luc is een gekend fenemeen bij de 1200 GS.
Ook HIER al eens over gesproken.

Stoffel ;)
Afbeelding
LucVB

Bericht door LucVB »

zal toch maar eens nr de dealer rijden en eens horen.
popken

Bericht door popken »

Heb idd hetzelfde probleem: na 250 km stond de meter op één derde. Uiteindelijk heb ik er wel 550 km met één tank kunnen doen. Verbruik: 5,5 L/100km. Ben wel niet boven de 4500 toeren geweest wegens inrijperiode. Zoals hierboven aangegeven is het ook een probleem bij de 12GS... Heb ik nooit een oplossing over gehoord.
Is eigenlijk wel triest want wat zouden we dan doen als we geen tripmeter zouden hebben die ons vertelt hoeveel km we reeds gereden hebben ?

Nog iets: Ik weet niet of je een (originele) tanktas hebt, maar deze geeft ook enkele problemen:
==> het bevestigen ervan wordt zwaar bemoeilijkt door de steun op het stuur (bijna geen speling om deze te bevestigen)
==> Erger: na montage zit die steun tegen de tanktas. Bij rechtuit rijden geen probleem, maar bij stapvoets kort draaien is het wel even schrikken !!!

Andere ervaring:
Heb gisteren een trip (+/-350 km) gedaan met passagier. De eerste twee uren reden we op natte wegen. Het is echt opmerkelijk hoe de passagier van de motor (zonder koffers) stapt: linkeronderbeen volledig nat, rechter onderbeen bijna droog ... Ook mijn linkerbil was meer dan nat ... Alhoewel de constructie van het kader niet afwijkt van de gewone GS, lijkt me dit toch raar ...
Ik verwacht niet dat ik droog van een GSA stap in een regenbui, maar het viel me alleen op dat het wel een serieus verschil geeft met de gewone GS.
Het moet wel gezegd dat de wind en regenbescherming (behalve mijn bil) subliem is !

Nog een ervaring:
Ik reed daarnet door een lange file op de E19, ter hoogte van de werken in Kontich. Raar maar waar, maar zeker 3 op 10 chauffeurs gingen opzij om me door te laten. Heb dit wel al anders geweten ... Zou ie dan toch zo'n "wreed bakkes" hebben ?

Al bij al:
Ik ben meer dan tevreden over mijn 12GSA. Hij rijdt als de 12GS, alleen de vering is soepeler + (ik blijf het zeggen), ik zit meer "in" de motor waardoor het rijgevoel "homogener" is. Moeilijk om uit te leggen maar alles voelt solider aan ...

Toch nog een vraag voor de deskundigen onder jullie:
Heb de motor sinds donderdag jl, en heb reeds 1000km. Normaal moet rond deze km-stand het eerste onderhoud gebeuren. Echter mijn garagist zijn agenda staat vol voor nog 2 weken. Afspraak op 4 mei. Nu dit weekend ben ik een trip van plan van +/- 600km ... Indien ik mij hou aan max 4000 toeren/minuut, kan het dan kwaad dat ik blijf rijden tot het geplande onderhoud ? Ik verwacht gemakkelijk 2500km op 4 mei ...
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ong. 2500km lijkt mij echt te veel, kan je dealer je er echt niet tussenwringen, je hebt daar net een dure nieuwe machine gekocht, en dan moet je 2 weken wachten :(
Trouwens, 't zijn niet alleen de toerentallen die een inrijperiode maken, maar ook hoe ge tot aan die toeren geraakt, 'k wil maar zeggen, deellast en op 't gemakske tot een 4000 toeren is niks, maar met vollast tot die toeren gaan, en constant terug- en weer opschakelen, en vlotjes de gaas opendraaien is een groot verschil.
Al was 't maar is een uurke langer na de gewone werkuren, voor mijn 1000km (op ong. 1300km gedaan) was da ook na de uren, tegen 7u 's avonds reed ik de werkplaats uit 8)

'k Wil niet opnieuw de discussie opstarten, maar als je dealer echt niet kan, bel dan is naar een andere die misschien wel kan, jouw dealer is echt niet de enige in je regio :roll:

Anders, heel leuk en leerrijk verslagske, veel plezier en km's gewenst met je knap masjien :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
popken

Bericht door popken »

probleem opgelost!
zonet gebeld en de dealer doet extra moeite door me toch nog in z'n agenda te passen. Gaat vandaag al binnen.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Voila, da's wat ne goeien dealer moet kunnen vind ik, service verlenen, en als 't nodig is, een klein extaatje doen om de klant te plezieren :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

brit

Bericht door brit »

euh??? een klein extraatje??? een klein extraatje is bv. korting geven op de factuur, ...

maar tijd vrij maken om het onderhoud van een motor te doen??? :roll:

straks willen de dealers nog dat we hun 'reservatiegeld' geven. of moeten we voor aflevering van de motor een formulier invullen met daarop de data waarop we op de voorgeschreven onderhoudsbeurten gaan komen :roll:

oeps, ik koop beter een cabrio zeker? :lol:
popken

Bericht door popken »

@ Brit:
vorige week donderdag ben ik mijne GSA gaan ophalen. Op dat moment was vanaf 4 mei de eerste dag vrij om hem in te plannen voor zijn eerste beurt. IKZELF vond dit goed ... Echter in de praktijk bleek dat ik na 5 dagen al meer dan 1000 km had. Het is dan niet meer dan logisch dat IKZELF terug contact moet opnemen om een vroegere afspraak te krijgen welke voor de dealer dan ook mogelijk was na wat "schuiven" in de agenda.
maw: ik mag dus helemaal niet klagen van mijn dealer (morgen heb ik mijn GSA al terug ...)
popken

Bericht door popken »

dit bedoel ik met "natte achterkant". Had dit niet bij mijn 12GS.
zadel linkerkant: (let op de moddersporen op het zadel)

Afbeelding

dit bedoel met "probleem tanktas":
recht stuur: :D

Afbeelding

gedraaid stuur: :twisted:

Afbeelding

heb foto's speciaal groot gelaten om "duidelijk" te zijn.
Hans

Bericht door Hans »

Is het stuur van de 1200GSA breder dan dat van een 1200GS ?
Ik stel me die vraag omdat ik hier zo'n dwarsstang zie à la 1150GS. Buiten een eventuele versteviging zie ik dat ding geen andere nuttige functie hebben. En als ik die foto goed bekijk kan die stang er op een 1200GSA gewoon worden afgevezen. Dus als een 1200GSA-stuur identiek is aan een 1200GS-stuur : weg met die stang. Begin anders eerst met het verwijderen van die BMW-mousse rond de stang : zit die niet vast met velcro zoals op de 1150 ?

mvg
Hans
Afbeelding
RBee

Bericht door RBee »

Hans schreef:
weg met die stang.
Was wel een optie van € 300. :lol:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
RB-RT schreef:Hans schreef:
weg met die stang.
Amaai m'n botten :shock: , da's ook ni verniet :(

Ik denk te zien dat uw stuur nogal naar achteren staat, misschien dat dat een verschil uitmaakt, of stuurverhogers, kweenie, 'k zeg maar wat.

Grtz, Philip!

Philz picz are here!

Hans

Bericht door Hans »

RB-RT schreef:Hans schreef:
weg met die stang.
:shock: Tja... met alle respect, maar als ik zou moeten kiezen tussen "probleemloos kort draaien" of de "coole look van die nutteloze optie " zou ik niet twijfelen...
Dus weg ermee ! :wink:

mvg
Hans
Afbeelding
popken

Bericht door popken »

die stuurstang is geen optie, deze is standaard gemonteerd en inderdaad ook makkelijk te verwijderen. Mijn stuur staat zoals het fabriek hem aflevert. Het is trouwens net even groot als dat van de gewone GS. Alleen is het gemaakt van geinodiseerd aluminium. (dacht ik toch). Het materiaal is allezins anders.
Heeft hier nog iemand ervaring met het opspattend water zoals vermeld hierboven ?
luc boxer

Bericht door luc boxer »

Ik weet niet of het stuur van een GSA identiek is als dat van een 1200GS, maar de tanktas past langs geen kanten en de stang verwijderen
is bij mij ook niet de oplossing wand de schakelaar voor de verstralers duwt ook tot in de helft van de tanktas. We zullen dit eens moeten
proberen met een tanktas van touratech of wunderlich of anderen maar die van BMW vond ik maar niets :cry:

Afbeelding
Plaats reactie