BMW RT De ultieme toermotor.

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jan caers
Contacteer:

BMW RT De ultieme toermotor.

Bericht door jan caers »

November 2012 koop ik een BMW R 1200 RT full option uitgezonderd de radio.
Augustus 2013 bij onderhoud 10 000 km ga ik de motor afhalen op een warme zomerdag, ik vertrek bij de dealer en wat blijkt? de knoppen winkel op de linker stuurhelft werkt niet meer, er werkt geen enkele schakelaar meer inclusief de richtingaanwijzers, iets wat ik toch wel dagelijks enkele keren gebruik :grin: Goed , ik terug naar de dealer waar men mij zegt ga maar even iets drinken binnen een half uurtje is dit opgelost. Ik zie een van de mekaniekers afkomen met een zak ijs, ik lach en vraag , " wordt BMW gerepareerd met ijs? " Na enige tijd komt men mij zeggen dat het euvel niet opgelost kan worden maar dat ze een nieuwe knoppen winkel zullen bestellen en dat deze gratis in garantie vervangen word, aangezien dit een gekend en vaak voorkomend probleem is. Een week later krijg ik bericht dat ik mag langskomen voor de beloofde reparatie. Er word mij verteld dat ik een nieuwe versie bekom en dat het nu niet meer zal gebeuren. Ondertussen ben ik ook van dealer veranderd wegens het onnodig uitvoeren van werkzaamheden ( zoals remolie vervangen bij een motor van 9 maand oud met 10 000 km op de teller) en het rekenen van onnodig te vervangen onderdelen ( zoals afdicht set kleppendeksels) Bij de dealer waar ik nu ga ben ik uiterst tevreden. Verleden week plots geen richting aanwijzers meer. Knoppen winkel ( nieuwe versie) defect. Na afspraak en in combinatie met 60 000 km onderhoud zal dit opgelost worden waarbij ik vraag " dit is toch in garantie? " Antwoord van de dealer, " ik weet niet of BMW dit zal blijven slikken" waarop ik zeg , " ik heb wel de 2 plus 2 garantie bijbetaald dus zou dit nog moeten tellen tot November dit jaar.
De knoppen winkel word dus in garantie vervangen ( het is een gekend probleem bij BMW maar ik krijg nu een nieuwe versie , het zou dus niet meer mogen gebeuren) Ik denk dat ik dit ooit nog eens gehoord heb. Ik moet echter wel de werkuren betalen voor het vervangen van het onderdeel , kost 16.50 plus 66 euro plus BTW natuurlijk . Moet ik de werkuren betalen van iets waar ik totaal niets kan aan doen ? het is toch een gekend probleem , waarom betaald BMW de uren niet? Wat blijkt ook bij het onderhoud? " olie lek linker cilinder" . Dit is mijn eerste motor die olie lekt, gelukkig geen dure aangelegenheid kost 44 euro. Doch wat blijkt er nog? achter veer lekt ook . Ik heb de uitvoering met ESA, kostprijs voor vervanging 2000 euro. Ik sloeg wel even in paniek. Na een gesprek met enkele collega motorrijders op het werk heb ik bij Bike Parts een nieuwe besteld voor 468 euro exclusief montage. Dit betekent wel dat het ESA wordt uitgeschakeld, wil ik een versie met blijvend werkend ESA kost het daar ook 1800 euro. Ik heb dan maar besloten voor de goedkopere versie , ik rijd steeds solo en gebruik het ESA nooit, volgens de leverancier een wijze beslissing gezien veel voorkomende problemen met het ESA. Wat doe ik met mijn motor? Ik rij er dagelijks mee naar het werk ( uitgezonderd bij sneeuw en ijsgang ) winter en zomer ga ik in het weekend een toer doen. Ik ga er jaarlijks mee op verlof waarbij ik er op 3 weken meestal tussen de 5 en 7 000 km mee afleg. Ik trek hem zeer zelden boven de 5000 toeren. Ik ben dus zeker geen sportief rijder . Waarom heb ik deze motor gekocht? Wel ik lees sinds 1996 Motoren en Toerisme waar er een lange duurtest verschenen is van de ultieme toermotor waarbij de reporters probleemloos 200 000 km hebben afgelegd met hun BMW. Ik dacht dit iets voor mij gezien mijn dagelijks gebruik van de motor. Heb ik spijt van mijn aankoop ? ja je mag gerust zijn. Ik hoop altijd met een motor 5 jaar te rijden en dan pas een nieuwe te kopen. mijn vorige motoren, 1996 tot 1998 Honda Shadow ace 1100 c2 . 38 000 km probleemloos mee gereden door weer en wind. 1998 tot 2002 Yamaha Royal Star. 78 000 km mee gereden, tweemaal cardan vervangen in garantie, verder nooit iets aan gemankeerd. 2002 tot 2006 Yamaha Royal Star Venture, 98000 km mee gereden zonder ook maar enig probleem. 2006 tot 2012 Honda Goldwing GL 1800 146 000 km mee gereden , op km stand 120 000 lekkende voorpoot, voor de rest probleemloos. Wat ga ik nu doen? wel ik hoop met de ultieme toermachine nog 2 jaar te rijden en dan zeker terug te kiezen voor Japanse technologie in tegenstelling tot Deutsche Grundlichheit .
Ik heb een schoonbroer die inmiddels aan zijn vierde Rt bezig is , hij rijd bij goed weer en gaat er mee op jaarlijkse vakantie, is zeer tevreden van BMW maar koopt wel alle twee jaar een nieuwe. Ik heb een buurman , heeft 3 RT's gehad is nu aan zijn tweede GS bezig, rijd enkel bij mooi weer en koopt ook alle 2 jaar een nieuwe. Is zeer tevreden van BMW. Dat zal wel als je hem enkel gebruikt wanneer de zon schijnt en alle twee jaar een nieuwe koopt, dan is elke motor fantastisch. Ik hoop en ik wens alle BMW motorrijders uit de grond van mijn hart vele probleemloze kilometers toe, ik had verwacht dit ook te kunnen doen maar het is een grote teleurstelling.
Met Vriendelijke Groeten, Jan Caers
J@n

Re: BMW RT De ultieme toermotor.

Bericht door J@n »

Als ik het goed begrijp heb je nog garantie tot 11/2016. Waarom koop je dan zelf een nieuwe vering? Wilde de dealer dat niet vervangen onder garantie?
jan caers
Contacteer:

Bericht door jan caers »

Een vering valt blijkbaar niet onder garantie, er werd zelfs niet over gesproken
Danny

Bericht door Danny »

Een ESA herstellen kost een fractie als t enkel een lek is...
De 2plus2 is geen verlenging v.d. fabrieksgarantie. De voorwaarden eens lezen alvorens te tekenen brengt minder ergernis.
Ik heb er enkele bollen met meer dan 200.000km op de teller zonder ooit ergens in panne te staan maar ik ken er ook andere.

Vergelijken met motoren van jaren terug is appels met peren vergelijken. De dingen blonken toen uit in eenvoud, desalniettemin moet je ook niet alles pikken of slikken wat je dealer zegt en is er zoiets als BMW klanten dienst.

Informeer je, leg gefundeerde argumenten op tafel en overleg met hen.

Bied je ESA poot aan bij Jan droog vering en laat herstellen of koop een goede sloop.
Léon

Bericht door Léon »

.
Laatst gewijzigd door Léon op 07 aug 2016, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
costerke

Bericht door costerke »

Vorige moto was ook een RT van 2009. Moto was bijna 4jaar wanneer de Esa vering achter lekte en diende vervangen te worden Ik had geen 2+2 garantie. Heb wel de vering in garantie gekregen maar de plaatsing moest ik betalen. Dus ik vind wel dat BMW soepel is.

Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
jan caers
Contacteer:

Bericht door jan caers »

Ik ben niet bepaald technisch aangelegd, voor service en onderhoud ga ik dan ook naar een dealer of in het geval van mijn vorige motor ( de goldwing) naar een mechanieker die dit voor en na zijn uren doet. Ik ben in de veronderstelling dat de dealer steeds het beste met zijn klanten voorheeft, met in gedachten deze klant komt terug en koopt zijn volgende motor bij mij. Van de klantenservice heb ik nog nooit gehoord, ik ga er vanuit dat een dealer het aanspreekpunt is en dat die voor eventuele tussenkomsten met de importeur praat . Is het dan niet aan de dealer om een eventuele reparatie voor te stellen in plaats van een dure vervanging?
jan caers
Contacteer:

Bericht door jan caers »

dan veronderstel ik dat jouw dealer ervoor gezorgd heeft dat jij de jouwe onder garantie mocht laten vervangen? bij mij is er enkel gesproken ov de kostprijs van een nieuwe
Danny

Bericht door Danny »

remvloeistof is voorgeschreven alle twee jaar, soms zeggen ze na een jaar en dan alle twee jaar. (niet van toepassing voor alle modellen)

@Leon:Vaak is ze helemaal niet ververst (lees dus goed op de factuur) maar is ze enkel een beetje bijgevuld omwlle van lichte sleet aan de blokken;
als je rembekrachtiging hebt (oudere modellen) dan is 't heel verstandig jaarlijks te spoelen/vervangen want die dingen gaan stuk van 't bezinksel in de module.

M.a.w. laat je niet vangen!! er staat duidellijk omschreven in de onderhoudsinterval wat wel en niet moet voor jou motor, kan je online makkelijk terugvinden.

tweejaarlijks is de meest voorkomende regel laat je dus niet vangen!

http://www.ascycles.com/bmw_motorcycle_ ... dules.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

@Jan: Als je een beetje dealer hebt dan zit er een nieuwe ESA poot in garantie onder jouw motor, ze kennen 't probleem en de meesten doen er ook iets aan...

Kan je dit niet geregeld krijgen dan is er bijvoorbeeld jan droog (jd engineering) om je poot voor een erg aanvaardbare prijs te herstellen.

wat onderhoud aangaat, in garantie ga je best naar de dealer en daarbuiten zoek je iemand betrouwbaar die 't voor een betere prijs en beter doet!
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik begrijp de frustratie. Het zou niet nodig moeten zijn maar bij BMW moet je soms wat "aandringen", vraag maar aan Relax, (al heeft die nu zwijgplicht... :grin: ), die zijne lijdensweg duurde 2 jaar...

Eens met Danny, je had niet zo snel de ESA mogen opgeven, even navragen op het forum daar zit meer BMW kennis dan bij je collega's op het werk vermoed ik.
Bijkomend nadeel is nu dat als je je RT wil verkopen daar geen werkend ESA meer opzit, BMW kopers hebben graag een zo origineel mogelijke moto. Een demper van 485€ heeft bovendien geen hydr regelbare veervoorspanning, dus voor mensen die vaak afwisselen solo-duo-bagage is dat zeer onhandig.

Dat je de werkuren + BTW voor de knoppenwinkel moest betalen zal wel in de voorwaarden van de 2+2 staan, die extra 2 jaar is geen BMW garantie, al laten ze het wel zo uitschijnen, das een verzekering die je afsluit en de verzekeraar beslist over garantie of niet, en niet BMW (heb ik mij laten vertellen)

Verder blijft het mechaniek en steeds meer electronica, zo goedkoop mogelijk geproduceerd en zo duur mogelijk verkocht. BMW kent heel goed de kwaliteit (of het ontbreken daarvan in sommige gevallen) en voert daar gewoon een koele berekening op uit, de probleem gevallen oplossen in garantie is goedkoper dan kwaliteits onderdelen gebruiken, zo simpel is het. En dat is ondertussen bij alle fabrikanten zo, lees de Renault , audi , mercedes fora (om er maar een paar te noemen) maar eens....

Ik ken er die veel meer miserie hebben gehad dan jij en nog altijd BMW rijden, want als ze rijden, rijden ze wel lekker. Meneer BMW wordt gewoon niet afgestraft, komt overal mee weg want de verkoop blijft stijgen, dus die liggen niet wakker van garantie gevallen. voor de klanten die ze verliezen komen er 2.3 of meer in de plaats.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
jan caers
Contacteer:

Bericht door jan caers »

@ Danny, Bedankt voor de site die je hebt doorgestuurd , ik heb hier lang achter gezocht maar ik ben nu eenmaal geen held op de pc.
Bij Honda staan deze onderhoudsintervallen en wat er moet gebeuren mee in het boekje.
Wat is een beetje dealer? ik ben na bedrogen te zijn bij de dealer waar ik hem gekocht heb bij mijn huidige dealer gaan vragen of hij het onderhoud wilde doen.
Ook heb ik er toen de factuur van de vorige dealer laten zien met de vraag, " vind jij dit normaal? " Antwoord daarop was, " wij doen dat niet" dit was in verband met de remolie en de dichtingen van de kleppendeksels. Ik lees dit forum geregeld maar plaats er bijna nooit iets op, ik ben niet zo een schrijver en als alles goed gaat valt er ook niet veel te melden. Bij het veranderen van dealer voel ik mij ( ik heb het al eens gezegd als een bedelaar ) per slot van rekening heb ik de motor elders gekocht, op 10 min. rij afstand van mijn deur zodat ik bij afgeven van de motor op een simpele manier op het werk of terug thuis geraak.IK ben dus al blij dat de andere dealer mijn onderhoud wil doen. Met mijn wing ben ik na de garantie periode van 2 jaar op onderhoud geweest bij een man die ik via via heb leren kennen , hij deed dat fantastisch met liefde en enorme vakkennis. Hij onderhield alleen wings en deed dit inderdaad goedkoper dan de dealer.
Toen ik bij de discussie over het wel dan niet garantie geval betreffende de knoppenwinkel zei, " ik heb op het BMW forum gelezen over een persoon met een motor van 2010 die al voor de zesde keer zijn knoppenwinkel in garantie liet vervangen " kreeg ik de indruk dat de dealers blijkbaar niet zo opgezet zijn met dit forum.
Wat betreft het reviseren , dit was ik al van plan maar moest nog zoeken hoe en wie gaat dat doen? Ook bedankt voor de info hierover, ik zal zeker contact opnemen met die man.
@ Dirk, Dirk bij mij is de motor meer dan een hobby, ik heb hem nodig voor mijn dagelijks werkverkeer, ik heb 2 jobs en vaak is de tussentijd zeer beperkt en rijd ik van de ene naar de andere. De tijd dat ik de motor moet missen is dus belangrijk voor mij. En ja je hebt gelijk op dit forum zit gegarandeerd veel kennis, maar op het moment dat ik telefonisch hoorde over de stukken en de kostprijs schoot ik in paniek en mijn eerste zorg was snel en niet te duur een oplossing te vinden.
En ook ja de BMW rijdt fantastisch, het is een motor waar ik heel graag mee rijd, het was dan ook mijn bedoeling binnen 2 jaar terug een RT te kopen en dan 5 jaar later als ik met pensioen ga een iets lichtere motor enkel nog voor het plezier.
Relax

Bericht door Relax »

Dirk Pauwels schreef:Ik begrijp de frustratie. Het zou niet nodig moeten zijn maar bij BMW moet je soms wat "aandringen", vraag maar aan Relax, (al heeft die nu zwijgplicht... :grin: ), die zijne lijdensweg duurde 2 jaar...
Met die zwijgplicht loopt het wel los, vrees ik :-)

Vooral goed vooraf informeren, communicatie met de dealer verzorgen en, als je écht een sluitend dossier hebt en bij de dealer niet lukt, naar Bornem, maar hopelijk hoeft het nooit zover te komen.
Voor wat betreft die knoppenwinkel: ik stelde in Bornem de vraag waarom zij die meerdere keren vervangen op één motor, terwijl hun redenering normaal is:"Garantie kan maar één maal, niet op een reeds in garantie vervangen onderdeel." Men antwoordde mij dat zij dit doen omdat het een gekend probleem is waarvan zij slechts bij uitlevering ondervonden dat het product niet voldoet aan de kwaliteitseisen en zij vervangen tot het ok is...
I respect your opinion. But I don't give shit.
roadster

Bericht door roadster »

Relax schreef:
Dirk Pauwels schreef:Ik begrijp de frustratie. Het zou niet nodig moeten zijn maar bij BMW moet je soms wat "aandringen", vraag maar aan Relax, (al heeft die nu zwijgplicht... :grin: ), die zijne lijdensweg duurde 2 jaar...
..'omdat het een gekend probleem is waarvan zij slechts bij uitlevering ondervonden dat het product niet voldoet aan de kwaliteitseisen en zij vervangen tot het ok is...
Met andere woorden: BMW verhaalt deze vervangingskosten integraal op de toeleverancier van de knoppenwinkel. Dat kost hun dus geen bal om die knoppen ook buiten de garantieperiode te vervangen.
R1200GS LC
Droozy

Bericht door Droozy »

Garantie kan maar één maal, niet op een in garantie vervangen onderdeel???
Op een nieuw onderdeel heb je uiteraard terug minstens één jaar garantie!
Ik heb zo voor mijn eerste R100R 1992 drie achter veerpoten gehad in garantie, die lekten reeds als ze een "putteke" zagen aankomen :roll:
Nu heb ik nog steeds de R100R Mystic (met nog de originele achterveer en meer dan 50.000 op de teller) ze hebben ze dus uiteindelijk toch goed gekregen.
We zouden dus eigenlijk nog veel meer openlijk moeten klagen over de belabberde kwaliteit van sommige (zelfs dure) prullen van BMW zodat ze van bij het begin kwaliteit afleveren.
R100RS/R100R Mystic
Relax

Bericht door Relax »

Zoals ik al zei: als het overduidelijk is en ze komen er niet onderuit, dan wel. Anders niet.
Ik had het ooit met m'n eerste R1200GSA. Op 60k cardan kapoetski. Net binnen garantie. Op 120k nog 'ns kapoetski. Zelf betalen. Noch dealer noch Bornem wilden tussen komen. Bornem zei me zelfs doodleuk om over te stappen op een ander merk als 't mij niet beviel.
Met de tweede R1200GSA had ik een beter gestoffeerd dossier en nu rij ik R1200GSA LC, tot grote tevredenheid.
RBee

Bericht door RBee »

Relax schreef:...nu rij ik R1200GSA LC, tot grote tevredenheid.
Met hoeveel Kmoetski momenteel :?:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Relax

Bericht door Relax »

Sinds juni 25.000 km.
Een schermbevestiging afgebroken en remdruk op pedaal weggevallen. Valt me erg mee van een BMW, deze keer.
ZWIEP 01
Contacteer:

Bericht door ZWIEP 01 »

hier ook een gslc, erg tevreden van, rijdt subliem maar had meer vertrouwen in mijn vroegere japanese brommers, een getik in het blok bij stationair draaien, veel van die onheilspellende berichten over de kwaliteit van de bmw op verschillende forums, niet echt bruikbare info bij de dealer over het getik : normaal, ze hebben dat allemaal, ik heb dan bij het laatste onderhoud toch op eigen initiatief een oliestaal laten nemen en laten analiseren , resultaat - geen sporen van slijtage
Alex Van Vlerken

Bericht door Alex Van Vlerken »

Ik rijd nu met mijn 4de RT (R850RT; R1200RT; R1200RT update en nu - sinds 2/2015 - met R1200RT LC).
Bij mijn vorige RT zijn de "knoppenwinkels" aan beide zijden vervangen onder garantie. De knoppen aan de linkerzijde van mijn huidige RT hebben het twee maanden volgehouden en zijn toen vervangen onder garantie... Gelukkig maar, want ik had 's morgens mijn handvat- en zadelverwarming opgezet (buitentemperatuur 2°), maar toen ik 's avonds naar huis reed was het 18°. :-P
Blijkbaar heeft BMW problemen om het groot aantal functionaliteiten in de handvaten degelijk te laten werken, maar zolang BMW (en mijn dealer) zijn verantwoordelijkheid opneemt, kan ik daarmee leven.

Het alternatief zou voor mij zijn om met een gedateerde Honda Pan of Yamaha FJR rond te rijden. Die zullen wellicht betrouwbaarder zijn omdat ze nog (grotendeels) met technologie uit de vorige eeuw rondrijden.

Het leven bestaat uit het maken van keuzes. En hoewel er sommigen zeggen: "Kiezen is verliezen", opteer ik liever voor "Kies en hou van je keuze!". :wink: En wat dat betreft ben ik zeer gelukkig. Wat mij betreft is de R1200RT LC een moderne, state-of-the-art motorfiets. En gezien perfectie niet meer van deze wereld is (ook niet voor BMW), neem ik er de ongemakken maar bij.

Ik wens jullie allemaal veel succes toe met jullie RT ... en anders een goede dealer. :-?
BMW "Blakkietrie" R1250RT - 2023
jan caers
Contacteer:

Bericht door jan caers »

Hallo, hier ben ik nog eens na een paar jaar stilte.
met mijn rt van 2012 heb ik 120 000 km gereden , na de in het forum vermelde problemen met zeer grote tevredenheid.
Het is de beste motor die ik tot hiertoe heb gehad, zeker qua rijplezier.
Vanaf km ; 60 000 tot 120 000 werd de motor vakkundig onderhouden voor een meer dan redelijke prijs door iemand van het forum waarvoor mijn dank.
Ondertussen ben ik sinds 3 april in het bezit van een nieuwe 1250 rt waar ik ondertussen 3000 km mee gereden heb.
Net zoals de vorige rijdt hij fantastisch, ik ben nu met pensioen zodat ik zeker 30 000 km per jaar zal rijden.
Ik heb hem besteld tijdens het salon in Brussel en kreeg een garantie van 5 jaar ( salonactie)
Tot hiertoe eenmaal een bezoek aan de dealer op km stand 1000
Als er zich geen kinderziekten voordoen ga ik niet wachten tot het einde van de garantieperiode om het onderhoud terug te laten doen door de persoon die het bij de vorige motor ook altijd gedaan heeft. Gisteren heb ik er de risers ( stuurverhogers) van wunderlich op gemonteerd zodat de zitpositie meer rechtop is , wat mij beter bevalt. niet zo simpel te monteren als bij de luchtgekoelde rt maar na een paar uur is het toch gelukt. Een korte proefrit gedaan tot grote tevredenheid. Ook heb ik op het net nog een elektronisch slot gevonden voor de gps welk ik ook nog ga bestellen . Ik ben niet erg gerust in de stevigheid van het bevestigings mekanisme van de navigator 6 , ik vind het nogal licht uitgevoerd in vergelijking met de zumo 550. en denk dat na veelvuldig af en op plaatsen van de gps het snel zal begeven. Met dit slot hoef ik de gps er niet bij elke stop af te halen.
Groeten , Jan
Freddie

Bericht door Freddie »

Het is niet alleen bij de 1200 RT dat er nog al eens wat de geest geeft. Bij mijn K1600 GT van 2012 is er ook regelmatig iets wat besluit het op te geven.
Moet wel zeggen dat dit allemaal keurig opgelost is in de garantietijd, en ook nog daarna door de dealer.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Danny

Bericht door Danny »

Freddie schreef:en ook nog daarna door de dealer.
Daar zijn ze ook dealer voor...
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Freddie schreef: Moet wel zeggen dat dit allemaal keurig opgelost is in de garantietijd, en ook nog daarna door de dealer.
De tranen komen in mijn ogen. Straf zou pas zijn als het opgelost is door uw buurman.
Freddie

Bericht door Freddie »

Als mijn buurman dealer zou zijn dan ging ik naar hem :wink:
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Plaats reactie