Augustus 2013 bij onderhoud 10 000 km ga ik de motor afhalen op een warme zomerdag, ik vertrek bij de dealer en wat blijkt? de knoppen winkel op de linker stuurhelft werkt niet meer, er werkt geen enkele schakelaar meer inclusief de richtingaanwijzers, iets wat ik toch wel dagelijks enkele keren gebruik

De knoppen winkel word dus in garantie vervangen ( het is een gekend probleem bij BMW maar ik krijg nu een nieuwe versie , het zou dus niet meer mogen gebeuren) Ik denk dat ik dit ooit nog eens gehoord heb. Ik moet echter wel de werkuren betalen voor het vervangen van het onderdeel , kost 16.50 plus 66 euro plus BTW natuurlijk . Moet ik de werkuren betalen van iets waar ik totaal niets kan aan doen ? het is toch een gekend probleem , waarom betaald BMW de uren niet? Wat blijkt ook bij het onderhoud? " olie lek linker cilinder" . Dit is mijn eerste motor die olie lekt, gelukkig geen dure aangelegenheid kost 44 euro. Doch wat blijkt er nog? achter veer lekt ook . Ik heb de uitvoering met ESA, kostprijs voor vervanging 2000 euro. Ik sloeg wel even in paniek. Na een gesprek met enkele collega motorrijders op het werk heb ik bij Bike Parts een nieuwe besteld voor 468 euro exclusief montage. Dit betekent wel dat het ESA wordt uitgeschakeld, wil ik een versie met blijvend werkend ESA kost het daar ook 1800 euro. Ik heb dan maar besloten voor de goedkopere versie , ik rijd steeds solo en gebruik het ESA nooit, volgens de leverancier een wijze beslissing gezien veel voorkomende problemen met het ESA. Wat doe ik met mijn motor? Ik rij er dagelijks mee naar het werk ( uitgezonderd bij sneeuw en ijsgang ) winter en zomer ga ik in het weekend een toer doen. Ik ga er jaarlijks mee op verlof waarbij ik er op 3 weken meestal tussen de 5 en 7 000 km mee afleg. Ik trek hem zeer zelden boven de 5000 toeren. Ik ben dus zeker geen sportief rijder . Waarom heb ik deze motor gekocht? Wel ik lees sinds 1996 Motoren en Toerisme waar er een lange duurtest verschenen is van de ultieme toermotor waarbij de reporters probleemloos 200 000 km hebben afgelegd met hun BMW. Ik dacht dit iets voor mij gezien mijn dagelijks gebruik van de motor. Heb ik spijt van mijn aankoop ? ja je mag gerust zijn. Ik hoop altijd met een motor 5 jaar te rijden en dan pas een nieuwe te kopen. mijn vorige motoren, 1996 tot 1998 Honda Shadow ace 1100 c2 . 38 000 km probleemloos mee gereden door weer en wind. 1998 tot 2002 Yamaha Royal Star. 78 000 km mee gereden, tweemaal cardan vervangen in garantie, verder nooit iets aan gemankeerd. 2002 tot 2006 Yamaha Royal Star Venture, 98000 km mee gereden zonder ook maar enig probleem. 2006 tot 2012 Honda Goldwing GL 1800 146 000 km mee gereden , op km stand 120 000 lekkende voorpoot, voor de rest probleemloos. Wat ga ik nu doen? wel ik hoop met de ultieme toermachine nog 2 jaar te rijden en dan zeker terug te kiezen voor Japanse technologie in tegenstelling tot Deutsche Grundlichheit .
Ik heb een schoonbroer die inmiddels aan zijn vierde Rt bezig is , hij rijd bij goed weer en gaat er mee op jaarlijkse vakantie, is zeer tevreden van BMW maar koopt wel alle twee jaar een nieuwe. Ik heb een buurman , heeft 3 RT's gehad is nu aan zijn tweede GS bezig, rijd enkel bij mooi weer en koopt ook alle 2 jaar een nieuwe. Is zeer tevreden van BMW. Dat zal wel als je hem enkel gebruikt wanneer de zon schijnt en alle twee jaar een nieuwe koopt, dan is elke motor fantastisch. Ik hoop en ik wens alle BMW motorrijders uit de grond van mijn hart vele probleemloze kilometers toe, ik had verwacht dit ook te kunnen doen maar het is een grote teleurstelling.
Met Vriendelijke Groeten, Jan Caers