opties RT1200

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

klimpie
Contacteer:

opties RT1200

Bericht door klimpie »

Het is eindelijk zover. Wou vorig jaar al een RT1200 kopen maar had m'n hand gebroken. Ondertussen is de functionaliteit van m'n hand terug in orde en komt de aanschaf van m'n RT toch weer wat dichter bij. :D

Ben er nog niet helemaal uit welke opties ik zou nemen. Misschien kunnen jullie wat ideetjes geven.

Wat denken jullie van:
- verchroomde uitlaten
- BC
- Antidiefstalsysteem
- cruise control
- ESA

Is de Navigator III zoveel beter dan bvb een TomTom Rider?

Volgende week terug naar garage om te finaliseren. En dan maar hopen dat het niet te lang duurt tegen hij beschikbaar is!!
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

proficiat met de vooruitzichten

die chroom uitlaten zou ik niet nemen
al de rest wel
maar uiteindelijk zal jij toch moeten beslissen
suc6
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Bruno 1200 RT

Opties RT 1200

Bericht door Bruno 1200 RT »

Klimpie,

Verchroomde uitlaten blijft een kwestie van smaak natuurlijk. Wat de BC betreft ; ik heb dat er eigenlijk 'moeten' bijnemen (moto in stock, of nog maanden wachten). Zou ik niet meer doen gezien het nu niet bepaald erg correct blijkt (thermometer met een afwijking van 5° , gemiddeld verbruik de ene keer 7,9 de andere keer 5,1 enz.) Cruise control vind je dat niet levensgevaarlijk ? Alarm daarentegen levensnoodzakelijk, gevaar voor diefsal reëel. ESA : schitterend systheem maar peperduur, meer iets voor iemand die practisch dagelijks met zijn moto rijd. Doe 20 K/jaar en zonder gaat het ook prima. Navigator III ==>pak een Garmin 2720 en je hebt hetzelfde met een reuzekorting, weliswaar zonder bijkomende emblemen. Voilà en nu heb je op slag voldoende budget voor een deftige intercom, waarop je MP 3, Gsm, bike-to-bike, GPS kunt aansluiten. (Baehr ?) Veel succes en veilige km's toegewenst.
Benner

Bericht door Benner »

Hallo,

Ik heb ze bijna allemaal m.u.v ESA

- verchroomde uitlaten ( zou ik wel terug nemen)

- BC ( zou ik niet meer nemen...te veel geld voor wat het is en werkt niet 100%)

- Antidiefstalsysteem ( zou ik wel terug nemen maar niet noodzakelijk van BMW)

- cruise control ( Is gemakkelijk ,misschien wet te overwegen met uw hand)

-Radio-cd ( zou ik terug plaatsen maar geen originele meer)

Mvg
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

na een proefrit vorig jaar heb ik volgende mening.
-BC: is niet altijd juist, meerwaarde vind ik twijfelachtig..zeker voor die prijs
- ESA: duur ding..heb je echt wel nood aan electronisch verstellen? Wat is er mis met het draaien aan de knop of vijs? Toch maar 2 min werk.
- alarm: nemen zou ik zeggen
- BMW GPS...veel te duur een Garmin 2610 of 2720 kan het ook
- cruisecontrol vond ik zalig op lange afstand
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
GSven

Bericht door GSven »

de chroom uitlaten zou ik ook nemen.
Als je ze niet neemt, krijg je roestbruine uitlaatbochten. Met "chroom" klijg je van dat blauw gevlamd, wat mijn voorkeur draagt.
GSven Afbeelding
ex-C1, ex-Dylan, ex-Deauville 650, ex-R1150GS : +/- 50K of fun Now on 12RT
lid BMW MC VL

Dit profiel wordt niet meer gebruikt. Om me te mailen, zoek naar Sven 12RT
klimpie
Contacteer:

Bericht door klimpie »

Hmmm, grote eensgezindheid voor wat die BC betreft :D

Zou je alarm van BMW nemen of een ander merk?
En die chroom uitlaten, wat doen die eigenlijk? Is het enkel de verkleuring van de uitlaten verbergen?
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

chroom uitlaten zijn enkel nuttig als je je uitlaten liever blauw dan spoorwegbruin wilt zien worden.

Alarm: origineel van BMW bij levering zou ik niet slecht vinden. Achteraf er een bij prullen is nog zoveel werk.

Enne: eventueel radiovoorbereiding overwegen...
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
klimpie
Contacteer:

Bericht door klimpie »

nog iets. Meteen gaan voor de BMW topkoffer of eens kijken bij andere merken? Hebben jullie goede adresjes?
Bruno 1200 RT

Opties RT 1200

Bericht door Bruno 1200 RT »

Heb persoonlijk Givi-koffers (gekocht bij RAD, 48 liter) waarover ik -practisch bekeken- erg tevreden ben (capaciteit/vorm/sloten). Esthetisch bekeken echter vind ik de BMW-koffers echter wel mooier, maar ze kosten wél meer dan het dubbel. Als ik het opnieuw moest doen zou ik voor de BMW-koffers gaan (het oog wil namelijk ook wat)
RubbeRT

Bericht door RubbeRT »

Ik heb een antracietgrijze R1200RT met alle opties, behalve ESA: ik rij vrijwel altijd alleen, meestal in dezelfde omstandigheden.
BC: rond 0 °C klopt het wel (dat vind ik het belangrijkste), maar vanaf 15 °C heb ik ongeveer 3 °C afwijking naar boven;
verchroomde uitlaten is een kwestie van smaak: ik vind bruine buizen lelijk;
ik luister veel naar de radio en die van BMW is uitstekend, met veel mogelijkheden; in mijn vorige moto (R1150RT) had ik een Sony met veel problemen; als het regende liet ie het afweten;
CC: gebruik ik zeer veel (ik rijd wekelijks een 500 km snelweg); het rijdt heel confortabel, geen stress en niet voortdurend zitten pieren naar de km-teller. Vandaag heb ik de hele rit van Antwerpen naar Bertem en terug (Controzrit) vrijwel constant op CC gereden.

Allicht een moeilijke keuze. Succes.

R.
brit

Bericht door brit »

die chroom uitlaten vind ik echt klote van bmw. tot de 1200-reeks waren alle uitlaatbochten blauw gevlamd (als je tenminste de moeite deed om ze af en toe te poetsen). nu moet je daar ook al centen voor op tafel leggen :roll:
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

De radio zou ik zeker nemen, ik vind het een schitterend ding, ook al kost ze veel geld.
Cruise control zou ik ook nemen. Ik heb vorige keer van Sint Hubert naar huis 2.5 uur autosnelweg gedaan en bij thuiskomst had ik de kramp in mijne pols van de hele tijd mijn gas vast te houden.
Ik heb nu zo'n ding van Wunderlich gekocht om mijn gas vast te zetten en het is toch heel leuk als je af en toe eens je rechterhand kan ontspannen.
ESA en BC heb je niet echt nodig.
Bruine buizen zijn inderdaad lelijk, dus ik zou de verchroomde uitlaten erbij nemen al vind ik het schandalig dat je daar voor moet bijbetalen.
Antidiefstal kun je nemen van een ander merk dan BMW, dat zal wel wat goedkoper zijn en even goed.
Fox30

Bericht door Fox30 »

Een collega van mij koos voor de kleine topkoffer en ontdekte de eerste weken al dat dit een vreselijk klein ding is. Hij heeft dus onmiddelijk na de levering de grote topkoffer bijgekocht.
Persoonlijk vind ik die nu wel erg groot, maar je krijgt er wel probleemloos twee helmen in kwijt, en daar zou een topkoffer toch voor moeten dienen.
Mijn twee Shuberth Concept systeemhelmen passen in geen enkele originele koffer van mijn R1150RT.
Gele
Contacteer:

Bericht door Gele »

Radio: is zeer goed, CD-speler hikt soms. Stom dat je er geen MP3 Cd mee kan afspelen.
BC: is goed om te uw schermje te vullen en een extra knopke op uw stuur te hebben echt nuttig is het niet maar wel leuk.
Die cromé uitlaten: tja 'k heb er geen andere gehad dus 'k weet het verschil niet :roll:
Verwarmd zadel: 'k gebruik dat maar 'k zou het niet missen, is wel leuk om te kunnen vertellen dat je dat hebt en meestal geloven ze dat dan niet tot je een demonstratie geeft. Is eigenlijk een gadget.
Verwarmde handvaten: staan er sowiso op en zou ze niet meer willen missen.
Anti-diefstal: je moet er al dicht bij staan om die sirene te horen, en heel hard schudden. Denk dat een aftermarket alarm beter zal zijn.
ESA: heb ik niet.
GPS: Je kan geen Navigator/Garmin met TomTomRider vergelijken. De TomTom brengt je van A naar B, Navigator/Garmin kan je zelf routes uittekenen of downloaden. (Voor TomTom kan dat mits enkele bijkomend software en wat prutsen maar heeft zeker niet het gebruiksgemak van Navigator/Garmin en 't is dan nog niet helemaal juist)
Wens je toch een klein handig toestel met eigen batterij kan je beter voor de Garmin Quest gaan. Ideaal voor de motor is wel de SP 2610/2720 eventueel met Perfectcradle/Y2Remoto of zelfs de Navigator die wel wat duurder is.
Topkoffer: is redelijk duur maar wel beter afgewerkt dan GIVI. De BWM-koffer past rechtstreeks op de bagagedrager, bij aftermarket koffers moet je de prijs van bevestigingsplaat + rugsteun nog bijrekenen en dan is het prijsverschil al veel minder. Er kunnen echt 2 (twee) integraal helmen in. Nadeel: is enkel verkrijgbaar in grijs en er kan geen extra achterlicht/stoplicht in gemonteerd.
Gele: wel snel , niet rap
shost

Bericht door shost »

- verchroomde uitlaten = persoonlijke smaak, de verkleuring vind ik helemaal niet erg

- BC =
* als je de t°-afwijkingen kent, dan is het niet hinderlijk, alhoewel een exacte temperatuuraanduiding wel zou moeten kunnen
* de gemiddelde snelheid, gemiddeld verbruik zijn toffe weetjes, kun je ook direct je rijstijl 'evalueren'

- Antidiefstalsysteem = bekijk de manier waarop je je moto wil verzekeren, informeer je als je een omnium wil wat er allemaal nodig is!

- cruise control = kan handig zijn

- ESA = vind ik wel handig, aangezien ik anders regelmatig alle instellingen moet veranderen (alleen-rijder met/zonder bagage of duo met/zonder bagage)

- topkoffer van bmw is heel handig
R1200RT - 73000km http://www.eamc.be
RubbeRT

Bericht door RubbeRT »

Gele schreef:
Radio: is zeer goed, CD-speler hikt soms. Stom dat je er geen MP3 Cd mee kan afspelen.
Anti-diefstal: je moet er al dicht bij staan om die sirene te horen, en heel hard schudden. Denk dat een aftermarket alarm beter zal zijn.
Er is op de BMW-radio een aansluiting voor MP3-speler (volgens de handleiding tenminste, die daar verder zeer summier over blijft). Je kunt die dan met een van de drukknoppen links bedienen (keuze tussen radio/CD-speler/MP3-speler).
De alarminstallatie op de R1200RT (optie) kan worden ingesteld. Met de fabriekinstelling maakt ie niet veel geluid, maar als je de instellingen wijzigt met "oplopend" (zie handleiding), dan gaat ie best hard. Je kunt'em trouwens ook zodanig instellen dat met de sleutel om te draaien, het alarm na 20 seconden actief wordt, net tijd genoeg om'em op zijn middenpoot te zetten. De kostprijs van een BMW-alarm in optie vind ik redelijk; ik heb mij door de dealer laten vertellen dat dit komt omdat een deel van de installatie reeds standaard ingebouwd is, o.a. de beveiliging rond het stuurslot. Voor omniumverzekering is meestal een dergelijk alarm + een extra slot (van een bepaald type) vereist.
Ik heb een topkoffer van BMW, daar kan inderdaad veel in.
Ik zou geen cruise control nemen die de gashandle vast zet: vind ik vrij onveilig. Die van BMW schakelt zichzelf uit zodra je de rem of ontkoppeling gebruikt. Daarna kun je door het reset-knopje in te duwen terug naar de vorige snelheid. Met de knopjes set en reset kun die snelheid verhogen resp. verlagen. Ik vind het erg handig en praktisch in gebruik en het is vrijwel hetzelfde systeem als ik in de auto heb (Saab 9.5).
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

Ik heb een R1200RT met alle opties en kan ze je allen aanbevelen. De problemen met de BC zijn mij volkomen vreemd. De temperatuur klopt tot op de graad, de verbruikscijfers ook. En 150 euro vind ik niet te duur. Blauwe, verchroomde uitlaten lijken me mooier dan die strontbruine, ESA is PERFECT! Zeker als je zoals ik veel op B-weggetjes zit en dan weer alleen en dan weer met z'n tweeën rijd. Tijdens het rijden verstellen merk je direct. Ook op de Duitse autobahn die vaak van een teleurstellende kwaliteit is, is het prettig om in een paar seconden van 'sport' naar 'comfort' te kunnen schakelen. Betonplaten over 100 km verpesten mijn humeur niet meer. Ik kreeg mijn motor 7 april en de eerste weken was het stervenskoud. De handvat- en onafhankelijk te bedienen buddyverwarming zijn dan een prima investering! ik zou niet de collosale topkoffer kopen want dat is een lelijke koelkast. Koop dan liever de kleine. De radio-cdspeler is veeeel te duur, maar een mooie optie. Ik wil de muziek niet meer missen en op mij motor heeft hij nog nooit overgeslagen, ook niet op kasseien. In combinatie met de Baehr die specifiek voor de RT is gemaakt klinkt de muziek perfect in de helmen, samen met de aanwijzingen van de Garmin 2720. Op mijn RT zit voor ruim 5000 euro aan opties, incl. intercom, Garmin en tanktas. Veel geld maar ik vind het alle geld dubbel en dwars waard!
Don't fix it if it ain't broken...
HanzThePanz

Flat Twin Power schreef:Antidiefstal kun je nemen van een ander merk dan BMW, dat zal wel wat goedkoper zijn en even goed.
Ik denk dat dit niet klopt. Red Alert kost ruim 600 euro, BMW kost (in NL) 225... Volgens mij koop je verder helemaal niks voor 225 euro. Ik heb voor de goedkoopste BMW-oplossing gekozen omdat de verzekeraar een alarm eist. Er zijn van mij echter meerdere motoren MET alarminstallatie (Cobra, Red Alert) gestolen, ik heb dus niet de illusie dat het ook maar iets helpt. Je gezonde verstand is de beste remedie tegen diefstal... Dus ALTIJD in een afgesloten garage, NOOIT op een donker plekje in een doodlopend straatje...
brit

Bericht door brit »

ieder bepaalt wat hij zelf wil aan zijn fiets... maar vergeet niet: het gaat om opties. en wat een optie is, is in essentie niet noodzakelijk op een motorfiets :!:

en waar is bmw goed in? in het aanbieden van een groot gamma aan opties en je doen geloven dat je die opties ook nodig hebt om met je motor te kunnen rijden.

met 5000 euro kan ik reeds een aantal mooie reisjes maken met de vriendin. liever zoiets, daar worden wij nog cultureel rijker van ook!

zoals ik het zie: de BC is een gadget (dat bij het overgrote deel van de eigenaars ook niet correct werkt), zadelverwarming is voor mietjes, handvatverwarming kan je goedkoper vervangen, diefstalalarm van bmw sucks, de ABS is voor de doorrijder aanbevolen, de cruisecontrol kan je ook op een goedkope manier vervangen. over die schandalig dure radio zwijg ik. je moet een idioot zijn omdat bmw spul te kopen (tja, de westerse decadentie zeker?).
HanzThePanz

brit schreef:met 5000 euro kan ik reeds een aantal mooie reisjes maken met de vriendin. liever zoiets, daar worden wij nog cultureel rijker van ook!
Je kan een BMW met alle opties kopen én leuke reisjes maken. Heb je daar wel eens aan gedacht?
brit schreef: Je moet een idioot zijn omdat bmw spul te kopen.
Dank je! Deze idioot is erg blij met zijn 'decadente' BMW. Je kan ook voor 2000 euro een splinternieuwe Hyosung kopen en er net zo veel plezier aan beleven als ik op mijn overcomplete fiets. Met de bus en taxi kan je ook overal komen, daar heb je helemaal geen motor voor nodig. Meningen zijn een groot goed, maar ga mij alsjeblieft niet dicteren hoe ik mijn euro's uit moet geven zeg!
brit

Bericht door brit »

HanzThePanz schreef:Meningen zijn een groot goed, maar ga mij alsjeblieft niet dicteren hoe ik mijn euro's uit moet geven zeg!
doe ik ook niet :!: je moet lezen wat er staat:
ieder bepaalt wat hij zelf wil aan zijn fiets
zoals ik het zie
volgende is in jouw woorden wel dicteren:
je moet lezen wat er staat:
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Mijn RT1200 heeft alle opties exclusief de GPS.
Nog geen seconde spijt van gehad.
En ja, misschien is die ESA niet levensnoodzakelijk, het maakt datzelfde leven veel gemakkelijker, eens je dat gewoon ben wil je dat niet missen. Idem voor de radio. Idem voor alarm. Idem voor cruise Control , manne heb ik da vroeger gemist .. !!!!!! Ik heb wel een grote topkoffer gekocht omdat ik de plaats nodig had. En daar moet je als je solo rijd en het is wat winderig WEL rekening mee houden of het verrast je (hij staat vrij hoog he) Ook de tanktas heb ik. Die vind ik wel wat klein, maar ik dacht niet dat er op het moment alternatieven op de markt waren .... En de onjuistheden van de BC .. juist ja (we gaan daar hier toch niet terug over beginnen zeveren ? - of wel ?), schijnt dus wel op te lossen zijn door dealer ...
Ik herhaal, zelf nog geen seconde spijt van ..
Ok, tis veel geld, ook voor mij zenne, maar dat ben je na een kilometer of zo al vergeten ... en je koopt toch niet alle jaren zo een mooie beemer hé :?:
Als dat alles niet volstaat is er nog steeds nen LT hé :wink: :wink:
Samen vattend : DOEN zou ik zeggen, maar das mijn advies he :wink:
Niet twijfelen , en bollen maar :!:
rij ze, maar rij ze voorzichtig hé :wink:

PS.@brit : vriend je hebt recht op je mening hoor, absoluut, maar misschien mag je je een beetje genuanceerder uitdrukken :?: tis maar een idee ... :oops: So skjeus me :!:
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Iedereen koopt natuurlijk wat hij wil. En als je nu 5000 euro aan opties uitgeeft of je geeft er 10.000 uit dat is iemand zijn persoonlijke keuze.
Als je het kan betalen waarom niet. Ik weet alvast zeker dat mijn volgende motor ook een RT 1200 zal zijn en liefst met zoveel mogelijk opties. Het wordt er alleen maar plezieriger door. Zeker de radio vind ik gewoon schitterend. Het is veel geld akkoord, je kunt ook een Sony kopen die stukken goedkoper zal zijn, maar die gaat niet automatisch luider en stiller spelen, dus wat ben je daar dan mee als je telkens zelf het volume moet luider en stiller zetten. Dan geef ik liever het dubbele uit voor iets dat wel volledig naar mijn gedacht is.
Het is een kwestie van goesting, smaak en vooral van ben ik bereid er extra voor te betalen of niet.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

Mijn 1200 RT heeft ook enkele opties zoals radio en GPS en Cruise control.
T'is inderdaad veel geld maar het maakt het leven toch aangenamer. En we leven toch maar één keer :?
Daarenboven geeft ik de moto aan voor beroepskosten (toch een deel) wat de financiele kant al behoorlijk verlicht.

Maar deed ik dat niet (fiscaal inbrengen) dan had ik waarschijnlijk.......
toch dezelfde BMW gekocht :D :D :wink: :wink:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Plaats reactie