Tanklampje !!!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Har

Tanklampje !!!

Bericht door Har »

Ik rijd met nen r 1100 R van '95. Na getankt te hebben kan ik amper 180 km faheren vooraleer het benzinelampje gaat branden.. en das vervelend ! Ik kan dan amper 11,5 l tanken ! (bij meer lekt ie ! )
Wat kan de oorzaak zijn ? Hoeveel liter kan er in mijn tank ? Hoeveel zou ik kunnen rijden met een verbruik van gemiddeld 5,3 l ?

Thanks,
Rik :shock:
Rakthi

Bericht door Rakthi »

R1100R: Tankinhoud: 21 liter waarvan 4 liter reserve

Waarschijnlijk een probleempje met de vlotter of zo. Normaal zou lichtje pas aangaan als er nog 4 liter in de tank zit.

Theoretisch kan je dus (21 : 5,3) x 100 = 396 km rijden met een volle tank
jakke

Bericht door jakke »

Rakthi schreef:R1100R: Tankinhoud: 21 liter waarvan 4 liter reserve

Waarschijnlijk een probleempje met de vlotter of zo. Normaal zou lichtje pas aangaan als er nog 4 liter in de tank zit.

Theoretisch kan je dus (21 : 5,3) x 100 = 396 km rijden met een volle tank
Sorry hoor, maar ik heb een R 1100 R van '99.
De inhoud van de tank is maar 17 liter waarvan 4 liter reserve.
Dus dertien liter om effectief te rijden.
Ik doe het meestal kalm aan en ga tanken op 250 km, dan zit ik op ongeveer 13,1 liter die ik verbruikt heb. Ik spreek wel over stadsverkeer.
Als ik Autostrade doe dan verschilt het natuurlijk. Gewoonlijk brand het lampje tussen de 250 en 270 km, om geen risico te lopen ga ik dan altijd tanken.
De nieuwe R 1150 R die heeft als ik mij niet vergis 21 liter aan boord waarvan 4 liter reserve.

Gr, Ironjakke. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Berre

Bericht door Berre »

Met mijn R1100r doe ik ongeveer 290 km vooraleer ik ga tanken. Er kan dan ongeveer 18 liter in. Mijn lampje gaat branden op 240 km.
jakke

Bericht door jakke »

Berre schreef:Met mijn R1100r doe ik ongeveer 290 km vooraleer ik ga tanken. Er kan dan ongeveer 18 liter in. Mijn lampje gaat branden op 240 km.
:shock: ??????

Neemt ge dan niet wat te veel risico Berre ?
Ik meen hier op het forum gelezen te hebben dat ge best niet met een lege tank komt te staan. Of mag het tegendeel bewezen worden ?
Of kan je dit testen door benzine mee te nemen en hem eens volledig leeg te rijden ?
Lijkt mij niet, Maar wie ben ik natuurlijk.

Afbeelding
LOMAX

Bericht door LOMAX »

@ Ironjakke: ben je zeker dat er geen diepe deuk in jouw tank zit? Kijk eens in het instructieboekje, ik denk dat je een beetje fout zit met het aantal liters.
Probleem 1: lampje gaat veel te vroeg branden, bij de meeste R....R bezitters die ik ken, ook die van mij. Bij 270 km brandde de lamp, bij 350 ga ik tanken, dan kan er een kleine 20 liter in.
Probleem 2: in de linkerhelft van de tank (hamsterwang) blijft, vooral op lange rechte stukken, meer dan een liter benzine zitten, die dus niet meer bij de benzinepomp in de rechterhelft geraakt. Ik heb al oplossingen gezien, waarbij de resterende benzine naar de juiste helft geheveld wordt. Eens flink schudden of op z'n zijkant leggen, helpt je nog vlot 20 km verder.
Probleem 3: bij het voltanken stoppen de meeste RR bezitters als de benzine tegen de onderzijde van de vulopening komt, of als het pistool "afslaat". Dan is er nog ruimte voor een kleine 2 liter. Met heel veel geduld krijg je hem dan wel volgedruppeld, ofwel maak je een ontluchtingsgat in de vulhals (heb ik vorige week gedaan, poepsimpel, en het werkt) en pomp je door tot ie echt vol is.
Oplossingen: gaatje boren, heen en weer schudden tijdens het rijden :wink: en het vlotterarmpje een beetje verbuigen (bij de basis vastnemen en vlotter wat naar beneden buigen) maar wel niet te veel in één keer.
Mijn lampje brand nu op 310 km, en ik haal er in totaal een kleine 400 km uit (maar voor alle veiligheid tank ik tss 350 en 370 km)
De ultieme oplossing: een Honda kopen :oops: . Nadeel: dan heb je wel geen "shaking" BMW.
(uitleg voor gaatje boren staat nog wel ergens op forum beschreven, let vooral op de afdichtring onder de vulhals, die past achteraf meestal niet meer goed, effe foefelen helpt wel)
LOMAX

Bericht door LOMAX »

ironjakke schreef:Ik meen hier op het forum gelezen te hebben dat ge best niet met een lege tank komt te staan. Of mag het tegendeel bewezen worden ?
Of kan je dit testen door benzine mee te nemen en hem eens volledig leeg te rijden ?
Lijkt mij niet, Maar wie ben ik natuurlijk.

Ik heb hem al twee keer volledig leeggereden, bijna vacuum getrokken, dan kilometers geduwd (valt dik tegen :( ), en gewoon bijgegoten en gestart. Niks geen problemen gehad. De pomp stopt gewoon met werken als ze geen product meer krijgt.
Testen door benzine mee te nemen en leegrijden? Een "echte" neemt geen benzine mee, die blijft rijden tot het stil wordt :wink: (wel zorgen dat gsm is opgeladen, bij mij viel die toen net ook uit :( )
petje

Bericht door petje »

ik ken het probleem
heb ik ook ooit meegemaakt , de vlotter was verschoven ( zat niet goed meer vast .)
de dealer heeft hem vastgezet toen ik mijn brandstof filter heb laten vervangen.
daarna alles OK. :lol: :lol: :lol: :lol:
haast U als U tijd hebt.
dan heeft U tijd als U haast hebt !!

HOUDOE PETJE
jakke

Bericht door jakke »

LOMAX schreef:
Ik heb hem al twee keer volledig leeggereden, bijna vacuum getrokken, dan kilometers geduwd (valt dik tegen :( ), en gewoon bijgegoten en gestart. Niks geen problemen gehad. De pomp stopt gewoon met werken als ze geen product meer krijgt.
Testen door benzine mee te nemen en leegrijden? Een "echte" neemt geen benzine mee, die blijft rijden tot het stil wordt :wink: (wel zorgen dat gsm is opgeladen, bij mij viel die toen net ook uit :( )[/quote]

Dat zal ik dan eens moeten proberen. mijn tank is in prima staat en mijn instruktieboekje spreekt nogthans maar van 17 liter tankinhoud.
Ook mijn dealer sprak bij aankoop over 21 liter.
Omdat ik steeds het lampje zag branden op 250 km nam ik altijd het zekere voor het onzekere. Als ik zeker wil zijn neem ik deze zomer wel eens de proef op de som. :wink: Maar aangezien ik nog genen echte ben, neem ik toch maar benzine mee. :D

Afbeelding
jakke

Bericht door jakke »

Na wat opzoekwerk kom ik tot de volgende bevinding. :wink:

Tankinhoud R 1100 R

5.5 US Gallon = 20.82 liter

1 Gallon reserve = 3.785 liter

Conclusie = inderdaad 21 liter aan boord.

Bron ; http://www.bmwscruz.com/motorcycles/1998/98r1100r.html

Afbeelding
jakke

Bericht door jakke »

Ik ging er steeds van uit dat er maar 17 liter in kon. Dus dit gegeven is mooi meegenomen natuurlijk. Wie zei er onlangs dat dit geen nuttig Forum is ???? :roll: :roll:

Afbeelding
Kexke

Bericht door Kexke »

Niet gelachen: lampje gaat branden net voor er nog één streepje overblijft, maar ik rij altijd tot het láátste streepje verdwenen is, en geraak dan nog tot de dichtstbijzijnde pomp in dit Belgenland. Ieder diertje zijn pleziertje. 8) Ik doe meestal dichtbij de 400 km, met 24 liter. 'k Verschiet er altijd zelf van.
Kexke - F650 Strada > R1150RT > R1200GS
Berre

Bericht door Berre »

Zoals je ziet, geen probleem dus. Veel rijplezier/km gewenst!
Har

Benzinelampje..

Bericht door Har »

Dank voor jullie reacties.. nu kan ik dit weekend met een geruster gevoel lekker beemeren.. en genieten van het mooie weer ...Thanks..
Harry
MGke

tanklampje

Bericht door MGke »

Hier in mijn handleiding van de BMW 1100r staat dat de tankinhoud 17l is waarvan 4l reserve. Raar maar waar.

mvg.
MG
jakke

Bericht door jakke »

Awel zie MG, Dat hebt gij nu juist gelezen. In mijn boekje staat dat ook.

Ik had dat in het begin van deze topic ook zo voor.
Maar als je mijn eerder geposte link bekijkt dan staat daar wel degelijk iets anders. :roll:
Waarom ze dat dan zo in het instruktieboekje zetten. :?:
Als men begon over een inhoud van 21 liter, heb ik dat boekje terug genomen, maar een mens kan maar lezen wat er staat hé. :roll:

Gr, Jakke. :wink:
Afbeelding
LOMAX

Re: tanklampje

Bericht door LOMAX »

MG schreef:Hier in mijn handleiding van de BMW 1100r staat dat de tankinhoud 17l is waarvan 4l reserve. Raar maar waar.

mvg.
MG
Staat in mijn "livret de bord" ook zo. Zal wel 17 liter "+" 4 liter reserve moeten zijn. Schoonheidsfoutje :cry:
Eric

Getankt met 1200 CL

Bericht door Eric »

Vandaag mijn CL leeggereden tot hij sputterde en gaan tanken, mijn boekje vermeld "17,5 liter effectieve tankinhoud vanaf reserve (circa 4 liter) signaal via oranje lampje"
In totaal 21 liter getankt tot aan de vultuit.
Ik kan niet meer volgen, ik vind het toch wel belangrijk dat men juist weet over hoeveel brandstof men beschikt.
Alles gaat slechter onder druk

R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
LOMAX

Re: Getankt met 1200 CL

Bericht door LOMAX »

Eric schreef:Vandaag mijn CL leeggereden tot hij sputterde en gaan tanken, mijn boekje vermeld "17,5 liter effectieve tankinhoud vanaf reserve (circa 4 liter) signaal via oranje lampje"
Ik kan niet meer volgen, ik vind het toch wel belangrijk dat men juist weet over hoeveel brandstof men beschikt.
Dit lijkt me toch te kloppen: 17,5 vanaf reserve (4 liter) geeft toch 21,5 liter totaal, en als je 21 liter hebt kunnen tanken, dan zal er dus nog een halve liter in hebben gezeten, die de pomp er niet helemaal uit krijgt. Vraag blijft of je het oranje lampje hebt gezien, en wanneer.
Eric

Bericht door Eric »

LOMAX schreef:
Eric schreef:Vandaag mijn CL leeggereden tot hij sputterde en gaan tanken, mijn boekje vermeld "17,5 liter effectieve tankinhoud vanaf reserve (circa 4 liter) signaal via oranje lampje"
Dit lijkt me toch te kloppen: 17,5 vanaf reserve (4 liter) geeft toch 21,5 liter totaal, en als je 21 liter hebt kunnen tanken, dan zal er dus nog een halve liter in hebben gezeten, die de pomp er niet helemaal uit krijgt. Vraag blijft of je het oranje lampje hebt gezien, en wanneer.
Als mijn lampje gaat branden kan ik 12 a 13 liter tanken + 4 is 17, dit was mijn redenering, ik zal ze moeten herzien
Alles gaat slechter onder druk

R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Eric schreef: Als mijn lampje gaat branden kan ik 12 a 13 liter tanken + 4 is 17, dit was mijn redenering, ik zal ze moeten herzien
Hierboven lees je ergens de oorzaak van dit probleem (komt heel vaak voor): lampje gaat veel te snel branden, veroorzaakt door ofwel een foute hoek van de vlotterarm, ofwel een verschoven vlotter.
jakke

Bericht door jakke »

bigfoot46 schreef:Ik zal me maar eens opofferen. Mijnen tank is ver leeg en ik zal ter lering eens rondrijden met 5l achterop kwestie van backup. Dan zullen we het direkt weten hoeveel er in of uit kan uit den tank van een R850/1100R.

Trouwens als je plots denkt een rempomp te horen zoals op de 1150r serie dan wil dat zeggen dat je benzinepomp droog komt te staan. Zelf al meegemaakt. Gelukkig reeds op het werk en de vriendelijke bedrijfsbrandweer heeft mijn tankje volledig gevuld. Ze schrokken wel van het aantal liter dat er in kon.
En Bigfoot46,
Wat was het resultaat ???????? :wink:
Afbeelding
jakke

Bericht door jakke »

bigfoot46 schreef:Ik ben vandaag gaan tanken nog niet volledig leeg( = niet zonder naft gevallen) ik had geen zin om met dit K** weer ergens in niemandsland mijn bidonneke te staan overgieten.
298 km en 17,78 liter getankt. Mijn record staat trouwens op 335 km op één tank.
Ik zal de tank de volgende keer nog eens wat verder uitpersen.
Da's allesinds al bijna een literke meer dan opgegeven in het boekje :!:
Dan zal de stelling van 21 liter toch kunnen kloppen hé.
Hou ons op de hoogte voor de volgende keer.

Gr, Jakke. :wink:
Afbeelding
jakke

Bericht door jakke »

bigfoot46 schreef:Net getankt na 300 km 17l. Het lampje was gaan branden bij 250 km.
Jammer genoeg had ik er niet aan gedacht om de Jerrycan mee te nemen, ik had nu toch tijd en schoon weer dan geef ik er niet om wat te staan klooien met benzine onderweg. Volgende keer ga ik door tot ik zonder val. Beloofd!
kon je het nog horen klotsen, alszou er nog wat in de tank zitten ?
Afbeelding
PatricK/GS

Bericht door PatricK/GS »

Lomax schreef :
(uitleg voor gaatje boren staat nog wel ergens op forum beschreven, let vooral op de afdichtring onder de vulhals, die past achteraf meestal niet meer goed, effe foefelen helpt wel)
Gewoon ne nieuwe afdichtring halen bij den dealer (kost 2 x niks).
Is geen slecht idee die na X jaar te vervangen en je moet niet zitten foefelen :wink:
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
Plaats reactie