Mmm ..
Die prijzen van moto80 lijken te laag.
Ik zal u een voorbeeld geven uit de praktijk :
in 2002 koop ik mijnen S voor 9.900 €. Hij heeft dan 900 km en is 2 weken oud.
Door omstandigheden heb ik er nogal weinig mee gereden. Dus heden heeft hij 25.000 km
In augustus 2003 gecrashed en voor 6.200 € kosten gehad. (gelukkig niet in fout).
Heb toen de moto ineens volledig laten re-stylen en tunen zodat hij er nu identiek uit ziet als die blauw-witte boxer cup van op de foto hier boven.
Hoe ziet hij er nu uit :
- styling compleet (dus ook cylinderkapjes, spoiler onder het blok, witte pinkers, e.d.)
- Laser uitlaat
- Gechipt, K&N, benzinedrukregelaar aangepast
- Heb toen de stuurhelften uit de comfort kit terug laten vervangen door gewone (en die passen niet vanwege de kabels .. dus zijn nieuwe stuurhelften) . De ruit uit de comfortkit heb ik gehouden.
- Kofferdragers (trouwens de moeite waard, zelfs al heb je geen koffers), qua bescherming en qua montagemogelijkheden voor zadeltassen e.d.
Ik heb in december 2005 mijn nieuwe R1200S besteld (die ik dus hopelijk volgende week heb

, en ik heb voor mijn R1100S nog 8.000 € gekregen van de dealer. En voor die prijs mocht ik er dus sinds december nog mee blijven rijden tot bij de inwisseling. Particulier had ik een bod van 8.500€ maar dan zat ik 5 maanden zonder brommer ...
Al bij al heb ik dus voor 1.900 € ruim 4 jaar gebold. (want dankzij de crash hebben aldie aanpassingen mij niks gekost

)
M.a.w. wel een beetje uitkijken voor de prijs, maar het mes snijdt aan 2 kanten. Je zal er ook meer voor krijgen als je hem ooit weg doet.
Ook niet vergeten dat die boxermotor een veelvoud van km's aan kan t.o.v. japanse motoren.
Zo zou ik dus te werk gaan :
- neem bvb een 2004, kijk op de 2de hands markt wat een aanvaardbare prijs is voor hetgeen je krijgt.
- trek daar bvb de prijs af voor een vergelijkbare 2001
- en je weet nu wat je motor gaat kosten op 3 jaar
Vergelijk dan maar eens met een ander merk (rekening houdend met het kilometerbereik van beide blokken)
- tel er nog eens 500 € bij als je hem bij een dealer koopt, daar krijg je dan 6 tot 12 maanden garantie voor.
Voorts zou ik geen rekening houden met waardevermindering door het uitbrengen van de R1200S.
Er zal slechts een heel beperkt aantal S rijders overschakelen naar de 1200. Ze moeten immers wat compromissen sluiten. Vooral dan op gebied van toermogelijkheden, vrouwtje meenemen, etc ...
Het zijn dus enkel de sportiefste S rijders die hun 1100 zullen inwisselen voor een 1200. Of de juppies natuurlijk
Grtz
Djeezebel
P.S. : De berekeningswijze gaat niet helemaal op als je zelf een nieuwe motor koopt die je nadien 2de hands gaat verkopen, maar dat ben je niet van plan dus ...
P.S. 2 : Met mijn aankoop heb ik geluk gehad .. De eerste eigenaar had een ongedekte cheque uitgeschreven, en men heeft die motor gewoon gaan terug halen. Zijn voorschot was hij kwijt, dus 12.500 € - 9.900 € = 2.600 € door het raam op 14 dagen.
P.S. 3 : De eerste eigenaar moet altijd het meest laten vallen (net zoals bij auto's), vanaf dat je het sleuteltje omdraait ben je de btw kwijt ... Uitgezonderd speciale gevallen (motoren/auto's die niet leverbaar zijn of zo .. dan kan je soms zelfs meer vragen dan de nieuwprijs. Cfr. de bmw Z3 destijds)