12 V voeding
Moderator: GVN
12 V voeding
Al meteen een tweede vraag van mij. Ik ga een intercom en gps plaatsen maar zoek bij mijn R1150RT een 12 V voedingsdraad die geschakelt wordt via het contact. Waar kan ik deze vinden en mag ik dus de stroom aftakken voor beide accesoires? Handig zou zijn als jullie eventueel een foto kunnen plaatsen van de lokatie waar ik mag aftakken. Alvast bedankt.
Re: 12 V voeding
hallo pelelau,het gemakkelijkste is de gps rechtstreeks op de batterij met zekering ertussen zodat de gps zich al kan orienteren voor je de motor start en de intercom aan het achterlicht koppelen daar is ten 1ste plaats genoeg om de intercom weg te steken en ten 2de als je de lichten aanzet staat ook je intercom aan,zo vergeet je ook je lichten niet aan te zetten.pelelaur schreef:Al meteen een tweede vraag van mij. Ik ga een intercom en gps plaatsen maar zoek bij mijn R1150RT een 12 V voedingsdraad die geschakelt wordt via het contact. Waar kan ik deze vinden en mag ik dus de stroom aftakken voor beide accesoires? Handig zou zijn als jullie eventueel een foto kunnen plaatsen van de lokatie waar ik mag aftakken. Alvast bedankt.
bij mij is er geen enkel probleem en ik heb nochthans geen kat om die muizen...Stoffel schreef:Oppassen met stroom te nemen van het achterlicht voor je intercom. Vorige R1100RT had ik dat ook gedaan, er werd toen een filter tussen geplaatst, kreeg steeds muizen in de hoofdtelefoon van de Motronics. Rechtstreeks op de batterij kan geen kwaad, maar wel een zekering tussenplaatsen.
Stoffel
De relais van mijn mistlichten haalt zijn stroom van het achterlicht.
Misschien in het geval van de poster net het omgekeerde doen...
=> de intercom van de batterij
=> de gps via het achterlicht
Hoe weet je wat de plus en de min is op het achterlicht?
=> ofwel uitmeten
=> ofwel:
* kijken naar de draadjes die toekomen op het achterlicht en de knipperlichten. Je zal op beide lichtblokken hetzelfde kleur van draadje zien toekomen... (bij mij was het bruin, dus dit is de massa of de minpool)
Het tweede draadje heeft telkens een andere kleur dus dit is de pluspool. Deze gebruik je dan ook om je stroom af te takken.
Misschien in het geval van de poster net het omgekeerde doen...
=> de intercom van de batterij
=> de gps via het achterlicht
Hoe weet je wat de plus en de min is op het achterlicht?
=> ofwel uitmeten
=> ofwel:
* kijken naar de draadjes die toekomen op het achterlicht en de knipperlichten. Je zal op beide lichtblokken hetzelfde kleur van draadje zien toekomen... (bij mij was het bruin, dus dit is de massa of de minpool)
Het tweede draadje heeft telkens een andere kleur dus dit is de pluspool. Deze gebruik je dan ook om je stroom af te takken.
-
Fox30
Heb al op drie BMW moto's een intercom aangesloten. Heb steeds de voeding bij het achterlicht gehaald. Dat is het gemakkelijkste en dan hoef je de benzinetank er niet af te nemen om aan de batterij te komen, noch hoef je enige originele draad door te knippen.
Je neemt van die faston stekkertjes, die je op de sokket van je achterlicht schuift, maar die opnieuw een mannetje hebben, waarop je de originele aansluiting hangt. Elk kind kan het.
Mijn GPS heb ik aangesloten aan een van de twee stopkontacten. Dan hou ik het tweede stopkontact vrij voor de druppellader.
Je neemt van die faston stekkertjes, die je op de sokket van je achterlicht schuift, maar die opnieuw een mannetje hebben, waarop je de originele aansluiting hangt. Elk kind kan het.
Mijn GPS heb ik aangesloten aan een van de twee stopkontacten. Dan hou ik het tweede stopkontact vrij voor de druppellader.
Ik heb mijn intercom op het achterlicht aangesloten zonder probleem; de GPS eerst aangesloten op de batterij; slecht resultaat. De GPS zoekt inderdaad eerst satelieten, doch bij het starten krijgt de GPS een dipje en liep vast. Daarna de GPS ook maar op achterlicht geplaatst en pas lichten aansteken na de start van de motor.
Sedert geen problemen meer gekend
dirk
Sedert geen problemen meer gekend
dirk
Heb vandaag alles aangesloten. Ik heb dus een autocom systeem gekocht en de BMW dealer raadde me af om stroom te nemen op het achterlicht gezien er ABS op zit en deze daardoor om zeep gaat!! Wat het strafste van de zaak is: Ik geloof de dealer want in de handleiding van de autocom staat tevens vetgedrukt om GEEN stroom af te nemen van het achterlicht indien je een fiets hebt met ABS want dat deze anders naar de maan gaat. Heb alles (GPS en Intercom) dus rechtstreeks aangesloten op de batterij met één schakelaar voor de beide aan en uit te zetten. Deze heb ik in de radiodoos gezet. Dit ter info.
Stroom is stroom, om het even waar je het vandaan haalt. Ik vraag me af (en waarschijnlijk velen onder ons) wat je achterlicht te maken heeft met de abs?pelelaur schreef:Heb vandaag alles aangesloten. Ik heb dus een autocom systeem gekocht en de BMW dealer raadde me af om stroom te nemen op het achterlicht gezien er ABS op zit en deze daardoor om zeep gaat!! Wat het strafste van de zaak is: Ik geloof de dealer want in de handleiding van de autocom staat tevens vetgedrukt om GEEN stroom af te nemen van het achterlicht indien je een fiets hebt met ABS want dat deze anders naar de maan gaat. Heb alles (GPS en Intercom) dus rechtstreeks aangesloten op de batterij met één schakelaar voor de beide aan en uit te zetten. Deze heb ik in de radiodoos gezet. Dit ter info.
Fox30 schreef:JH,
het intelligent systeem van je ABS, meet of er stroom door je achterlicht gaat. Is dit niet het geval omdat het lampje defect is, zal je stoplicht aan halve kracht worden aangestuurd, om toch een achterlicht te hebben.
snappie??
Dat snap ik inderdaad, maar ieder zichzelf respecterend motorrijder controleert toch op zeer regelmatige basis de toestand van zijn machine? (theoretisch gezien voor elke rit)
Banden, remmen, olie, verlichting, vering, schade....
dus dat "defecte" lampje springt bij deze routinecontrole zeker in het oog
-
Fox30
Ja, maar als het lampje springt tijdens de rit, zit je toch wel even zonder licht aan je achterzijde. En dat zal net zaterdagavond gebeuren van een lang weekend terwijl je favoriete winkel dan nog in vakantie is vertrokken. resultaat, beter enkele dagen met een gedempt stoplicht rijden dan zonder iets.
Wat hebben wij toch goede moto's gekocht, niet?
Wat hebben wij toch goede moto's gekocht, niet?
-
Werner Von C.
- Contacteer:
ik heb de werkplaatshandleiding van de r1100rs en daar staat netjes een tekening in van lege extra aansluitingen in je stekkerdoos onder je zadel. de stekkerdoos eruit halen, meten welke er op het contact zit, zekering erin en aansluiten maar. ik heb er zelf een 27MC bakkie op gemaakt die netjes aan en uitschakeld via het contact.
direct op de accu ben ik geen voorstander van omdat het wachten is tot ik hem een keer vergeet uit te zetten. net te lang koffie drinken of uit de regen snel naar binnen en de volgende keer is het feest.
maar de bmw dealer weet ook welke aansluitingen vrij zijn en voor hoeveel Ampere deze zijn. even doormeten en aansluiten lijkt me niet zo ingewikkeld verder.
direct op de accu ben ik geen voorstander van omdat het wachten is tot ik hem een keer vergeet uit te zetten. net te lang koffie drinken of uit de regen snel naar binnen en de volgende keer is het feest.
maar de bmw dealer weet ook welke aansluitingen vrij zijn en voor hoeveel Ampere deze zijn. even doormeten en aansluiten lijkt me niet zo ingewikkeld verder.