12 V voeding

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
pelelaur

12 V voeding

Bericht door pelelaur »

Al meteen een tweede vraag van mij. Ik ga een intercom en gps plaatsen maar zoek bij mijn R1150RT een 12 V voedingsdraad die geschakelt wordt via het contact. Waar kan ik deze vinden en mag ik dus de stroom aftakken voor beide accesoires? Handig zou zijn als jullie eventueel een foto kunnen plaatsen van de lokatie waar ik mag aftakken. Alvast bedankt.
Rafèrté

Bericht door Rafèrté »

Ik ben wel gene techneut maar een andere mogelijkheid is dat je je stopcontact rechtstreeks aan de batterij koppelt en dan werkt met een relais die aan de lichten wordt geschakeld.
jakke

Bericht door jakke »

Ik heb gisteren mijn GPS geplaatst. De draden heb ik rechtstreeks op de batterij aangesloten.
Let er wel op dat je een zekering steekt op de stroomdraad. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
pelelaur

Bericht door pelelaur »

Ik heb eens verder gezocht op het forum en heb gezien dat sommigen voeding nemen via het achterlicht. Ik vermoed dat de stroomafname van intercom en gps op het achterlicht niet dusdanig groot is dat de zekering van de lichten zou springen. Of ben ik verkeerd?
jan f

Re: 12 V voeding

Bericht door jan f »

pelelaur schreef:Al meteen een tweede vraag van mij. Ik ga een intercom en gps plaatsen maar zoek bij mijn R1150RT een 12 V voedingsdraad die geschakelt wordt via het contact. Waar kan ik deze vinden en mag ik dus de stroom aftakken voor beide accesoires? Handig zou zijn als jullie eventueel een foto kunnen plaatsen van de lokatie waar ik mag aftakken. Alvast bedankt.
hallo pelelau,het gemakkelijkste is de gps rechtstreeks op de batterij met zekering ertussen zodat de gps zich al kan orienteren voor je de motor start en de intercom aan het achterlicht koppelen daar is ten 1ste plaats genoeg om de intercom weg te steken en ten 2de als je de lichten aanzet staat ook je intercom aan,zo vergeet je ook je lichten niet aan te zetten. :wink:
De groeten Jan.
R1150RT GPS 2820Afbeelding
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Oppassen met stroom te nemen van het achterlicht voor je intercom. Vorige R1100RT had ik dat ook gedaan, er werd toen een filter tussen geplaatst, kreeg steeds muizen in de hoofdtelefoon van de Motronics. Rechtstreeks op de batterij kan geen kwaad, maar wel een zekering tussenplaatsen.

Stoffel ;)
Afbeelding
jan f

Bericht door jan f »

Stoffel schreef:Oppassen met stroom te nemen van het achterlicht voor je intercom. Vorige R1100RT had ik dat ook gedaan, er werd toen een filter tussen geplaatst, kreeg steeds muizen in de hoofdtelefoon van de Motronics. Rechtstreeks op de batterij kan geen kwaad, maar wel een zekering tussenplaatsen.

Stoffel ;)
bij mij is er geen enkel probleem en ik heb nochthans geen kat om die muizen... :wink:
De groeten Jan.
R1150RT GPS 2820Afbeelding
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

De relais van mijn mistlichten haalt zijn stroom van het achterlicht.
Misschien in het geval van de poster net het omgekeerde doen...
=> de intercom van de batterij
=> de gps via het achterlicht

Hoe weet je wat de plus en de min is op het achterlicht?

=> ofwel uitmeten
=> ofwel:
* kijken naar de draadjes die toekomen op het achterlicht en de knipperlichten. Je zal op beide lichtblokken hetzelfde kleur van draadje zien toekomen... (bij mij was het bruin, dus dit is de massa of de minpool)
Het tweede draadje heeft telkens een andere kleur dus dit is de pluspool. Deze gebruik je dan ook om je stroom af te takken.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Vline

Bericht door Vline »

Meten is weten,
Bij Duitse Voertuigen is bruin steeds massa.

Ik heb mijn intercom aangesloten op het achterste stopkontakt op mijn R1200RT de Canbus zet die toch stroomloos na 30 sec
Fox30

Bericht door Fox30 »

Heb al op drie BMW moto's een intercom aangesloten. Heb steeds de voeding bij het achterlicht gehaald. Dat is het gemakkelijkste en dan hoef je de benzinetank er niet af te nemen om aan de batterij te komen, noch hoef je enige originele draad door te knippen.
Je neemt van die faston stekkertjes, die je op de sokket van je achterlicht schuift, maar die opnieuw een mannetje hebben, waarop je de originele aansluiting hangt. Elk kind kan het.

Mijn GPS heb ik aangesloten aan een van de twee stopkontacten. Dan hou ik het tweede stopkontact vrij voor de druppellader.
difo

Bericht door difo »

Ik heb mijn intercom op het achterlicht aangesloten zonder probleem; de GPS eerst aangesloten op de batterij; slecht resultaat. De GPS zoekt inderdaad eerst satelieten, doch bij het starten krijgt de GPS een dipje en liep vast. Daarna de GPS ook maar op achterlicht geplaatst en pas lichten aansteken na de start van de motor.
Sedert geen problemen meer gekend
dirk
pelelaur

Bericht door pelelaur »

Heb vandaag alles aangesloten. Ik heb dus een autocom systeem gekocht en de BMW dealer raadde me af om stroom te nemen op het achterlicht gezien er ABS op zit en deze daardoor om zeep gaat!! Wat het strafste van de zaak is: Ik geloof de dealer want in de handleiding van de autocom staat tevens vetgedrukt om GEEN stroom af te nemen van het achterlicht indien je een fiets hebt met ABS want dat deze anders naar de maan gaat. Heb alles (GPS en Intercom) dus rechtstreeks aangesloten op de batterij met één schakelaar voor de beide aan en uit te zetten. Deze heb ik in de radiodoos gezet. Dit ter info.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

pelelaur schreef:Heb vandaag alles aangesloten. Ik heb dus een autocom systeem gekocht en de BMW dealer raadde me af om stroom te nemen op het achterlicht gezien er ABS op zit en deze daardoor om zeep gaat!! Wat het strafste van de zaak is: Ik geloof de dealer want in de handleiding van de autocom staat tevens vetgedrukt om GEEN stroom af te nemen van het achterlicht indien je een fiets hebt met ABS want dat deze anders naar de maan gaat. Heb alles (GPS en Intercom) dus rechtstreeks aangesloten op de batterij met één schakelaar voor de beide aan en uit te zetten. Deze heb ik in de radiodoos gezet. Dit ter info.
Stroom is stroom, om het even waar je het vandaan haalt. Ik vraag me af (en waarschijnlijk velen onder ons) wat je achterlicht te maken heeft met de abs?
Afbeelding
Fox30

Bericht door Fox30 »

JH,
het intelligent systeem van je ABS, meet of er stroom door je achterlicht gaat. Is dit niet het geval omdat het lampje defect is, zal je stoplicht aan halve kracht worden aangestuurd, om toch een achterlicht te hebben.
snappie??
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Fox30 schreef:JH,
het intelligent systeem van je ABS, meet of er stroom door je achterlicht gaat. Is dit niet het geval omdat het lampje defect is, zal je stoplicht aan halve kracht worden aangestuurd, om toch een achterlicht te hebben.
snappie??

Dat snap ik inderdaad, maar ieder zichzelf respecterend motorrijder controleert toch op zeer regelmatige basis de toestand van zijn machine? (theoretisch gezien voor elke rit)

Banden, remmen, olie, verlichting, vering, schade....

dus dat "defecte" lampje springt bij deze routinecontrole zeker in het oog :idea:
Afbeelding
Fox30

Bericht door Fox30 »

Ja, maar als het lampje springt tijdens de rit, zit je toch wel even zonder licht aan je achterzijde. En dat zal net zaterdagavond gebeuren van een lang weekend terwijl je favoriete winkel dan nog in vakantie is vertrokken. resultaat, beter enkele dagen met een gedempt stoplicht rijden dan zonder iets.
Wat hebben wij toch goede moto's gekocht, niet?
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Met deze stelling moet ik wel akkoord pleiten.
We zullen eens moeten kijken of die lampkes niet te krijgen zijn in de nachtwinkel zekers.... :D
Afbeelding
Werner Von C.
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Kunt natuurlijk altijd een RESERVE lampke meenemen hé :idea: :idea: :idea:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
marnix

Bericht door marnix »

ik heb de werkplaatshandleiding van de r1100rs en daar staat netjes een tekening in van lege extra aansluitingen in je stekkerdoos onder je zadel. de stekkerdoos eruit halen, meten welke er op het contact zit, zekering erin en aansluiten maar. ik heb er zelf een 27MC bakkie op gemaakt die netjes aan en uitschakeld via het contact.

direct op de accu ben ik geen voorstander van omdat het wachten is tot ik hem een keer vergeet uit te zetten. net te lang koffie drinken of uit de regen snel naar binnen en de volgende keer is het feest.

maar de bmw dealer weet ook welke aansluitingen vrij zijn en voor hoeveel Ampere deze zijn. even doormeten en aansluiten lijkt me niet zo ingewikkeld verder.
Fox30

Bericht door Fox30 »

En kan je daar dan gewoon met een fichke of zo iets aansluiten?
Ik geloof dat zekering 9 nog vrij is, klopt dat?
pelelaur

Bericht door pelelaur »

Hoe haal je de zekeringkast eruit? Langs boven gaat niet.
Plaats reactie