Pan of R1200RT, Esa vering?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Granville
Contacteer:

Pan of R1200RT, Esa vering?

Bericht door Granville »

Hallo iedereeen,

Ik sta op het punt een nieuwe toermotor aan te schaffen en twijfel tussen de Pan en de Bmw R1200RT.
Met de Pan heb ik al (met veel plezier) 500km kunnen rijden, de Bmw staat dinsdag op het programma

Vandaar enkele vraagjes:
- De grote verschillen tussen de twee?
- Welke opties op de BMW zeker aan te raden zijn?
- Wat over het ESA systeem?
- Het verschil tussen de R1200RT en zijn voorganger 1150 en 1100
- Welke is het fijnst voor mijn "madamme" als duo zitter

Mijn ervaring met de Pan: heel mooie verdeling van de "power", heel fijn rijden, sportievere (meer druk op de pols dan bij een R1100rt) houding, warm tussen de benen met dit weer :)), logger sturen dan de R1100.

Alvast bedankt voor alle commentaar .
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Hoi Granville,

Ikzelf heb beide motoren aan de tand kunnen voelen tijdens een 3-daagse over en weer naar de Ardèche. Veel snelweg gedaan en een ganse dag over de départementals in de Ardéche.

Beide motoren kennen een sterke aanhang. Bij de Honda staat de afwerking op hoog niveau. Koffers zijn iets kleiner dan de RT en met het windscherm in de hoogste stand creëer je een vacuum en voelt het alsof je naar je stuur wordt gezogen. Ik vind ook dat bij hogere kruissnelheden met de ruit geheel omhoog de Pan wat onrustig op de voorkant aanvoelt. Vooral het nieuwe ST1300 model. Keerzijde is dat hij wel zeer direct en licht stuurt voor zulk een motorfiets. De 4 in V motor is zoals een naaimachine, geheel linear en krachtig over hele gebied, maar zonder karakter, net te afgeborsteld. Verveeld snel maar zeer efficient. Honda verbruikt wel wat meer dan de RT.

De BMW had voor mij de beste van de twee windschermen. Zeer goede controle en de hoogte perfect regelbaar voor nihil turbulentie zonder gevolgen voor de piloot. Geheel omlaag net zoals op sporttoerder. Het nieuwe 1200 blok is krachtig en ook mooi gelijkmatig. De Honda pakt onderin net wat smoother op, de RT houd je best boven de 2500 rpm als je een krappe bochten hebt, zeker met duo of bagage.

RT blok is iets zuiniger. Ander motorkarakter dat mij meer bekoorde. Ook RT stuurt zeer goed voor dit type motor, is een pak lichter geworden dan de 1150 en dat laat zich goed merken.

Op beide zitten goede remmen, de BMW heeft voor mij de beste grondspeling.

Het zal een moeilijke keuze worden. Ikzelf heb niet met duo gereden op de Honda, een kennis van me wel en de BMW kreeg de voorkeur. Ook mijn echtgenote prijst de RT hoog wat comfort betreft.

Klopt, de ST1300 geeft relatief veel warmte af naar de benen en het onderlichaam.

De ESA op de RT is een optie die nuttig kan zijn als je regelmatig met/zonder duo rijdt, af en toe de sporen geeft en graag met het meeste comfort over slecht wegdek rolt. Alles met een druk op de knop voor 750 euro. Het verschil is duidelijk, maar verkeerd ingesteld kan het ook in je nadeel werken, maar het is snel weer aangepast zonder dat je hoeft te stoppen...

Suc6 met je beslissing.
Danny

Bericht door Danny »

Nu je nog kan kiezen kan je beter ineens voor de Pan gaan :twisted:
Granville
Contacteer:

Bedankt

Bericht door Granville »

Dedju zeg niet makkelijk. Pvdk, bedankt voor je reactie, waar ik me na het lezen van de vergelijkende test wel kan in vinden, ook bij jou merk ik dat de twee motoren vrij kort bij mekaar liggen, not easy !!!

Danny, kan je me zeggen waarom ik voor de Pan moet gaan :twisted: :?:
Danny

Bericht door Danny »

superbetrouwbaar... dat deinen van die Pan aan hogere snelheden is meer kopke dan realiteit en let op ik ben BMW fan in hart en nieren he maar die pan bolt dus echt goe... voor 't gooi en smijtwerk moet ie echter een beetje passen voor de Bé-ém maar wie rijdt er altijd op 't scherp van de snee he?? :wink:
nee effe serieus je mag niet denken maar gewoon pakken waarin je zin hebt want 't zijn twee totaal verschillende motoren...
Lp

Re: Bedankt

Bericht door Lp »

Granville schreef:Dedju zeg niet makkelijk. Pvdk, bedankt voor je reactie, waar ik me na het lezen van de vergelijkende test wel kan in vinden, ook bij jou merk ik dat de twee motoren vrij kort bij mekaar liggen, not easy !!!

Danny, kan je me zeggen waarom ik voor de Pan moet gaan :twisted: :?:
De pan ben je dinsdag zeker vergeten ...
Granville
Contacteer:

Verschil

Bericht door Granville »

Hey Danny,

Fijn dat ge ook is iets serieus zegt :)))) ok wat ik dus als leek wil weten is net dat verschil tussen de twee?

Tis natuurlijk wel niet evident. Ik heb min of meer het gevoel dat je Bmw koopt voor het imago, de look, kortom de emotie (wat ook voor mij niet onbelangrijk is) terwijl de Pan eerder de keuzen van de ratio lijkt. Maar dat is mijn gevoel. Hoe meer meningen ik lees, hoe beter ik me een beeld kan vormen en dat is natuurlijk net de bedoeling.

Ps: Mijn madamme kijkt al wat onweerachtig dat ik met dit weer op de computer zit :)))
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

En waar plaats je de FJR in dit verhaal ? Of is die zelfs geen optie ?
Nil volentibus arduum
Granville
Contacteer:

FJR

Bericht door Granville »

raketman, zwijg stil ik vind de FJR zijn kontje (als hetero:)) en zijn flank gewoonweg super. Motor, super. Maar ik vind hem echter eerder een ST type dan een RT. (Ik spreek maar van lezen en horen). Hij is ongetwijfeld knap en heeft super prestaties, maar mocht ik deze bike preferen dan komen er ook nog meer sportievere concurrenten om de hoek kijken......

Een sportieve bike met mogelijkheid om bagage mee te zeulen. Maw, zonder madamme zou hij een optie zijn, zeker weten !

Granville
J-P
Contacteer:

Re: Verschil

Bericht door J-P »

Granville schreef:Hey Danny,

Fijn dat ge ook is iets serieus zegt :)))) ok wat ik dus als leek wil weten is net dat verschil tussen de twee?

Tis natuurlijk wel niet evident. Ik heb min of meer het gevoel dat je Bmw koopt voor het imago, de look, kortom de emotie (wat ook voor mij niet onbelangrijk is) terwijl de Pan eerder de keuzen van de ratio lijkt. Maar dat is mijn gevoel. Hoe meer meningen ik lees, hoe beter ik me een beeld kan vormen en dat is natuurlijk net de bedoeling.
Hoi, ik heb vooral ervaring met de oude 1100 RT (elke week wel een keertje) en de STX1300 (zo`n 100.000 km nu), geen ervaring met de nieuwe 1200RT dus (al rij ik tegenwoordig op m`n werk op z`n allroad broertje, de 1200GSA). Mijn keus zou altijd de Pan zijn. De Pan doet in lichtvoetigheid niets onder voor de RT als je ermee weet om te gaan. Ikzelf kan bijvoorbeeld moeilijker met de RT overweg dan met de Pan. Laagtoerig is de Pan van een andere planeet, zo mooi doseerbaar. Daar vind ik de 1200GSA dan weer erg bokkerig in motorkarakter. Het went wel maar langzaam.

Ook ik denk dat een BMW meer imago dan ratio is. Dat is ook de reden dat Hondarijders direkt over de zeik gaan als er naar hun mening een deinend gedrag wordt geconstateerd (wat later veelal bleek veroorzaakt door aftermarket ruiten en topkoffers en het hogere gewicht aan extra apparatuur van de politiemodellen). laat me je verklappen dat de 1200GSA meer deint op de snelweg dan dat de 1300STX ooit gedaan heeft. Een hondarijder (en ik ben er jaren 1 geweest) verwacht technische perfektie boven karakter tot aan de inruil. Een BMW rijder zal eventuele gebreken gewoon karakter noemen.

Ik heb nu alles bij elkaar zo`n 400.000 km op 3 verschillende Pannen gebold (dat noemen ze een Pannenset zeker?) en voor mij staat buiten kijf, een van de beste motoren ooit gemaakt, zoniet de beste.

maar ga vooral een proefrit rijden dinsdag. We horen het wel :roll: :wink:
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Granville
Contacteer:

Ratio

Bericht door Granville »

Beste J-P,

Ik wacht inderdaad de test af..... en ja je bevestigd voor een groot stuk mijn vermoeden tot nu toe. Het zijn twee goede motoren, de Pan lijkt me technisch (en hier heb ik wel enige ervaring) het betere werk. Bmw heeft meer het imago, de accessoire er rond. En dan nog blijft de keuze (naar mijn gevoel) heel moeilijk. Ik hou van techniek, ik heb graag dat dit ok is, maar ook de omgeving er rond (accessoires, imago, kledij) etc speelt, in alle eerlijkheid, een rol.

Ik vrees na jou bericht dat het idd een keuze ratio tegen emotie wordt...... you get my answer on wednesday (altijd 24uur denken alvorens een mening te vormen heb ik geleerd).

Enfin dit lijkt allemaal serieus, maar ik vind het best aangenaam.......tis tenslotte ook een hobby.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Mij persoonlijk interesseert al het extra eromheen helemaal niets. Het is mijn werkgerief en dat moet degelijk zijn. Ik kan geen storingen veroorloven, die motor moet elke dag draaien. Onze RT is omgerekend 3x zo vaak bij de dealer dan onze Pan. De Pan komt er namelijk elke 10K voor z`n onderhoud. De RT (nu 150K met 4de koppeling, 2 de versnellingsbak, nieuwe nokkenassen op 100K) staat binnen die 10K een paar keer extra bij de dealer voor storingen. Het is gemakkelijk om het onderhoud om de 10K te doen omdat we dan gemakkelijke cijfers hebben om naar te kijken. De STX krijgt volgende week z`n 100K onderhoud. Hij heeft in die tijd nog geen zekeringetje moeten laten vervangen. Wel voetsteunen maar da`s een ander verhaal.

Ik heb dan ook geen BMW kleding (er is even goed en goedkoper elders), als ik al accesoires heb zijn ze niet van BMW wegens te duur naar mijn mening (al zijn Touratech en Wunderlich ook niet goedkoop) en het imago, wel, ik ben een motorrijder, geen moderijder :wink: Misschien ben ik voor zulks gewoon te nuchter.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Opa

Bericht door Opa »

Ok, daar gaan we :D :D

Als allereerste test de bmw uitgebreid en ook de Pan. Ik zeg u, ik ben een BMW fanaat. omdat de beemer mij het lekkerste gevoel geeft :mrgreen: :mrgreen:

Ook ik denk dat een BMW meer imago dan ratio is. Dat is ook de reden dat Hondarijders direkt over de zeik gaan als er naar hun mening een deinend gedrag wordt geconstateerd (wat later veelal bleek veroorzaakt door aftermarket ruiten en topkoffers en het hogere gewicht aan extra apparatuur van de politiemodellen).

JP, hoe kun je een zwak punt van de Pan zo makkelijk afdoen :?:
Er zijn maar liefst 3 modificaties geweest :!: Dat betekent voor mij dat er toch iets ernstig mis is met het originele ontwerp. Omdat even op de aftermarkt ruiten en topkoffers te gooien is naar mijn mening niet helemaal correct. In de laatste tests is de speedwobble van de pan nog steeds aanwezig en bij sommige machines zo erg dat ervaren rijders zowat de macht over het stuur verliezen. Dit kan ik niet technies perfect noemen :twisted:

Het zijn inderdaad 2 verschillende machines waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de beemer
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Opa schreef:

JP, hoe kun je een zwak punt van de Pan zo makkelijk afdoen :?:
Heel simpel: ik heb na 100K geen enkele deining waargenomen en geloof me, die motor is getest. Die modifacaties heeft de onze ook gehad, ik merkte zo goed als geen verschil, alleen met betrekking tot de warmteonwikkeling bij de kuip was er een significante verbetering waarneembaar.
Er zijn maar liefst 3 modificaties geweest :!: Dat betekent voor mij dat er toch iets ernstig mis is met het originele ontwerp. Omdat even op de aftermarkt ruiten en topkoffers te gooien is naar mijn mening niet helemaal correct. In de laatste tests is de speedwobble van de pan nog steeds aanwezig en bij sommige machines zo erg dat ervaren rijders zowat de macht over het stuur verliezen. Dit kan ik niet technies perfect noemen :twisted:
En hoeveel km heb jij op de 1300 gereden? Ik kan me trouwens herinneren dat jouw RT na aankoop niet goed liep, dat ga je met die 1300 niet meemaken. Daar heb je het alweer, we noemen het karakter. Ik hoef geen karakter, ik ben afhankelijk van degelijkheid en mijn baas heeft liefst dat het zo weinig mogelijk kost :wink:
J-P

LOMAX

Bericht door LOMAX »

Japanse motoren (en ook auto's) zijn technisch de betrouwbaarste en meest evenwichtige op de markt, met Honda op kop. Maar saai!
Amerikaanse en Italiaanse motoren zijn de max voor het gedeelte emoties en mythe, ook al zijn ze technisch een lachertje. Maar die sound!
En BMW zit daar ergens tussenin. Technisch al lang niet meer de beste, en de emoties zijn er ook een beetje uitgekweekt. En hun waarde behouden ze ook al niet meer zo.
De volgende voordelen bestonden in de goede oude tijd: met weinig vermogen kon je toch nog mee, door het lage gewicht, het lage zwaartepunt en het goede koppel. Door cardan onderhoudsarm, en je kon er alles gewoon zelf aan doen, voor weinig geld. En de prijs bleef de prijs. En de zwaantjes reden ermee, dus moest het wel goed zijn (daarvoor reden die met Harley 8) ) Al die voordelen zijn al lang achterhaald.
Verdomme, waarom rij ik eigenlijk nog met BMW? Het moet toch iets met dat schudden onderin te maken hebben :wink:
Granville
Contacteer:

en we praten verder.....

Bericht door Granville »

J-P, nog altijd volg ik je volledig en kan ik je eigenlijk geen echt ongelijk geven. Je standpunt is duidelijk, vrij verhelderend en ook wel wat ik meen te horen in het algemeen. De Pan die ik test (van mijn vader :)) staat hier in de garage en ik bevestig al het goede.

Bij Opa lees ik niet echt duidelijke ervaringen, maar dat wil niet zeggen dat dat niet zo is.

Tot nu toe blijft mijn eerste indruk bestaan: Pan technisch de betere, Bmw heeft meer passie.

Uit de test in Motoren en Toerisme komt wat ik hier lees ook wel naar voor. Qua stuurgedrag vrij gelijk, qua motor overheerst de Pan, qua duo zit is het dan weer aan de Bmw.

En dan heb ik het weer over ratio en emotie, zonder te vergeten dat we eigenlijk misschien wel aan het muggenziften zijn. Het zijn twee leuke motoren (wat ook wel mag voor het budget)...... Ga ik wel slapen vannacht of moet ik dromen van de lotto zodat ik beiden kan aanschaffen.... :)
Granville
Contacteer:

Onderin

Bericht door Granville »

Lomax voegt er hier nog wat passie aan toe :)))
Henk.K

Bericht door Henk.K »

Hallo Granville, ST versus RT?
Ik heb na 8 jaren ST1100 de overstap gemaakt naar de R1200RT.

Wat er speelde in mijn geval;
- t.g.v. 'n overbelaste linkerarm en nekklachten zocht ik 'n rechtere zithouding (-> R1200RT).
- liefst minder netto gewicht i.v.m. handmatig verplaatsen van de motor (-> R1200RT).
- ook ik vond het 'n moeilijke keuze (verandering van dealer en club), echter ik heb het idee dat de instabiliteit van de ST1300 exemplarisch is. Je zult het maar net treffen bij de aanschaf van 'n nieuwe motor!
- Ik heb voor alle opties behalve ESA gekozen, hoe vaak verstel je bij jouw huidige motorfiets de vering/demping?

- Ik heb de RT zeer zeker niet gekozen vanwege het merk.
- Het meest heb ik moeten wennen aan de boxer t.o.v. de V4, tijdens 'n opnieuw gevolgde rijvaardigheidstraining heb ik geleerd hoe om te gaan met de boxer.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Suc6 bij het maken van je keuze, Henk
CB350 -> CB550 -> CM400T -> ST1100 -> ST1100 ABS-TCS-D-CBS -> R1200RT
Seven

Bericht door Seven »

Danny schreef:superbetrouwbaar... dat deinen van die Pan aan hogere snelheden is meer kopke dan realiteit en let op ik ben BMW fan in hart en nieren he maar die pan bolt dus echt goe... voor 't gooi en smijtwerk moet ie echter een beetje passen voor de Bé-ém maar wie rijdt er altijd op 't scherp van de snee he?? :wink:
nee effe serieus je mag niet denken maar gewoon pakken waarin je zin hebt want 't zijn twee totaal verschillende motoren...
Zeg een BMW doet dus beter dan dit http://onderhoud.luiemotorfiets.net/NL/ ... 316361.jpg
Als jij met u BMW nog steeds beweert lager sneller en wenbaarder te zijn dan ben jij net een grote zever raar want tegen dan zit u motor allang door de grond.
BMW groot imago, maar jue moet er heel veel technische problemen bij nemen, als normaal beschouwen.
Wat niet normaal is en heel duur.
Ken veel BMW rijders maar ken er geen een die mij kan zeggen dat hij 200 duizend kilometer rijdt, en door rijdt zondezr een probleem .
En zeker niet zonder olie bij gieten.
Dan mag je misschien iets grotere zij koffers hebben, maar je kan op reis niet meer laden.
Wegens de noodzaak aan een vooraad olie.
Trouwens u BMW met radio, waar zijn u twee op bergvakken vooraan???
Nu ja ik heb ook getwijfeld, maar weiger het tot normaal te beschouwen dat je geregeld technische problemen hebt en olie moet bij gieten.
Trouwens de wobbel treed enkel op met top-case zonder duo.
En dit aan hoge snelheden die je hier niet vaak doet.
En nog minder met u 1200 RT, want als die 200 rijdt is de koek ver op.
Een pan gaat nog een heel stuk door.
Snelheid is wel op een GPS toestel hey.
Seven

Bericht door Seven »

Ieder moto en alles heeft zijn voor en na delen en ieder heeft zijn eigen mening.
Maar veel BMW rijders moeten eens leren herkennen dat een BMW een grote naam heeft die hij niet echt waar kan maken.
En men mag eens stoppen met het normaal vinden van de nodige technische problemen die BMW eigen zijn, en niet opgelost geraken.
Als BMW rijder is het zeer flauw te melden dat je die andere moto's te weinig karakter te saai enzo verder vind
Omdat deze zonder problemen rijden.
Relax

Bericht door Relax »

Schelden is not done, Seven. Geef gewoon goeie argumenten, meer is echt niet nodig.
En daar schort het 'm nou net aan. Wat je toevoegt zijn enkele subjectieve (elders opgeraapte) gegevens, behalve dat tweede opbergvak. Als je 'n boxer koopt, weet je dat ie olie verbruikt.
Je stelt dat de wobble zich enkel voordoet aan zeer hoge snelheden, die je hier niet vaak doet, maar je gaat er de BMW dan wel op afrekenen. Twee maten en twee gewichten?

O ja, m'n litertje olie zit onder m'n duo.

Voor alle duidelijkheid: 'k zit qua motorkeuze op de lijn van J-P, ik ben geen moderijder. De RT beantwoordde toevallig het best aan m'n eisen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Seven schreef: Zeg een BMW doet dus beter dan dit http://onderhoud.luiemotorfiets.net/NL/ ... 316361.jpg
Als jij met u BMW nog steeds beweert lager sneller en wenbaarder te zijn dan ben jij net een grote zever raar want tegen dan zit u motor allang door de grond.
Wat is er in godsnaam leuk aan om uwe moto op dergelijke wijze gewoon kapot te rijden ? Wat probeer je dan eigenlijk te bewijzen ?

Ken er ook zo ene die met een Pan geregeld zover ging...de volgende stap bleek een volledig nieuwe flank te zijn. Heel flink...
Nil volentibus arduum
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

Euh raketman, daar is niets leuks aan. Het is echter pure noodzaak om demonstraties te kunnen geven in oefeningen die dienen voor het bekomen van het nederlands motorexamen. Dat voetsteuntje is namelijk van mij... of eigenlijk, van mijn baas... O ja, dit is door puur langzame oefeningen gekomen, bij hoge snelheidsbochten komt dit steuntje niet meer aan de grond, een nieuwe nog wel...

Het enige wat ik ermee bewijs is dat de motor alles kan wat je wil. :wink:
Laatst gewijzigd door J-P op 23 jul 2006, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.
J-P

Relax

Bericht door Relax »

Dat kan iedereen met zo'n fiets. Ja, ook met 'n BMW. 10 Rondjes op 'n klaverblad en elk klein kind maakt 'm klaar.
Zo rijdt de helft van alle "sportieve" rijders z'n band tot het randje. Anders kan je maar afgaan bij je vrienden, weet je...
Laatst gewijzigd door Relax op 23 jul 2006, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
I respect your opinion. But I don't give shit.
J-P
Contacteer:

Bericht door J-P »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
J-P

Plaats reactie