Aandachtspunten winterstalling

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jurgskie

Aandachtspunten winterstalling

Bericht door jurgskie »

Beste R-rijders,
heel de zomer genoten van mijne r1100r en hoewel ik met veel interesse de discussies gevolgd heb over de (mogelijke) achteruitgang van de kwaliteiten van BMW, kan ik toch alleen maar vaststellen dat betreft algemene kwaliteit en afwerking mijn R1100r (bouwjaar 2000) beter scoort dan de meeste japanners die ik daarvoor in mijn bezit had.
Nu komt echter de winter en het slechte weer stilletjesaan in het zicht en omdat ik den R enkel gebruik als hobby (en geen woon-werkverkeer), gaat hij toch enkele weken op non-actief in de maanden januri tot meestal halfweg februari (een week of 7 à 8). Hij staat dan helemaal opgepoets, met een volle benzinetank onder een paar dikke dekens, aangesloten op een druppellader, in mijn niet-verwarmde garage.
Zijn er verder nog zaken waar ik aandacht aan moet besteden? Zijn er onderdelen die speciale aandacht vragen omdat ze bij dit model (R1100R-bj 2000)roestgevoelig zijn?
Alle info en tips zijn welkom om er voor te zorgen dat mijn machientje ook weer in 2007 tip-top voor de dag komt.
Thanks
Jurgskie 8)
Peewee

Bericht door Peewee »

Die dikke dekens, gaan die niet juist vocht aantrekken in een niet verwarmde garage :?:
Ik heb mijn R1150 R ook in de winter in een niet verwarmde ruimte,
maar doe er niets overheen omdat ik denk dat dekens vocht aantrekken, en een hoes ook eventueel optrekkend vocht vasthoud .
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

volgens mij is een volle benzinetank niet optimaal...

De benzine vervaalt (wordt slechter van kwaliteit) en dan moet enerzijds na de winter toch maar even 400km bollen met "slechte" benzine, en anderzijds blijft die benzine toch ook een paar weken je tank aanvallen.

Naar mijn mening denk ik dat een bijna lege tank beter is... Misschien dat de mechanici onder ons het juiste antwoord aangeven?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Ik hou mijn benzinetank vol in de winter, reden, als hem een paar weken blijft stilstaan kan er in de tank geen condens komen en bijgevolg de tank van binnen niet roesten.
Het kan ook zijn dat de tanks tegenwoordig niet meer roesten!
Laat nooit mijn motor meer dan drie weken stilstaan, en vermits dat benzine drie maand houdbaar is, heb ik daar nog nooit een probleem mee gehad.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
jo

Bericht door jo »

Ik heb altijd gehoord en gelezen dat de tank best tot het nokje gevuld wordt om roestvorming tegen te gaan.
Veel bmw's ( in elk geval de k's ) hebben een aluminium tank dus roesten zullen die zeker niet doen.
Moest mijn tank van ijzer zijn zou ik ze zeker vullen.
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Ik vergeleek even met mijn kettingzaag... daarvan zegt men dat de benzinetank best leeg blijft bij wegleggen en niet gebruik... vandaar
Afbeelding
Bart Bever

Bericht door Bart Bever »

Een metalen tank doe je vol, een kunsstoftank laat je leeg..
zo simpel kan het zijn.

kunststof roest niet dus mag ze leeg, en voor de metalen tank is het beter ze vol te doen, de benzine wordt echt niet slecht op een paar weken/maanden, dat merk je pas na een half jaar tot een jaar tenzij je met .... rijdt :wink:

greetz!
Chris DL

Bericht door Chris DL »

Jurgskie,

bekijk eens volgende link...

http://www.motornet.be/rijden/onderhoud ... slaap.html

V-groeten

Chris.
....

Bericht door .... »

Je kuist je bak volledig en deftig en laat hem goed drogen , daarna spuit je hem volledig in met zuurvrije olie of WD-40 en je legt er een katoenen doek over tegen het stof een laken is perfect,als hij heel lang stil staat kun je er staan olie opdoen die is dikker maar dat hoeft niet echt,en koppel je de plus van je batt af met je naftbak dat is hier al duizend keer gezegt dus dat zal wel lukken , beste is natuurlijk gewoon doorijden , je druppellader moet je niet continue insteken he ,je neemt je batt eruit en legt hem ergens binnenhuis is evengoed
alle dan heb je al gedaan met rijden spijtig is wel nog beestig goe weer he maar ja .......
....

Bericht door .... »

Chris DL schreef:Jurgskie,

bekijk eens volgende link...

http://www.motornet.be/rijden/onderhoud ... slaap.html

V-groeten

Chris.
zoals ik dus zei he ...........,maar pas op voor dat produkt he WD-40 is hetzelfde maar kost minder en dat zeil is even slecht als iets anders iets tegen het stof is goed genoeg
de mazzel
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Ik heb eens de volledige lijst gezien van "things to do" als je de motor werkelijk op stal wil zetten zoals zou moeten. Ik kan het echt niet meer opnoemen, maar 't was indrukwekkend :shock:

Sindsdien heb ik besloten om in de winter toch liever zo nu en dan een toerke te doen eens in de twee a drie weken. Geloof mij, in die tijdspanne is er altijd een schitterende motordag zelfs putje winter. Droog, zonnig en fris maar daar kan je je gemakkelijk op kleden. Ik doe dan toch hooguit 150 km 8)

De motor blijft in vorm en ik kan de oefening ook goed gebruiken zodat ik in het voorjaar niet compleet onwennig weer de baan op moet met alle (mogelijke) gevolgen van dien :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
jpblocken
Contacteer:

Bericht door jpblocken »

Doorrijden ondanks tonnen natriumchloride op het asfalt :twisted: ? Of wacht je tot de strooidiensten enkele dagen reces genieten? Ik ben anders niet echt gek op al dat zout op m'n biemer... :?
> 20 jaar lid BMW MC Vlaanderen en Lid Blue Knights Belgium chapter III
Voormalig beroepshalve motorrijder (laureaat Esc Mot Pol Bru 1985 - ex-docent MoCy PLOT)
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Als het maar voor een week of 7-8 is hoef je eigenlijk niks speciaal te doen...De druppellader lijkt mij het enige zinnige in zo'n geval.
Vol tanken heeft idd enkel zin in geval van een metalen tank, maar voor zo'n korte tijdsspanne ook weer niet nodig.
Wat je eventueel wel nog kan doen is nen halve bar extra druk in de banden steken.

Ermee aan de slag gaan alsof hij een jaar gaat stilstaan zou'k zeker niet doen, totaal de moeite niet.
Nil volentibus arduum
DJAIRO

Re: Aandachtspunten winterstalling

Bericht door DJAIRO »

jurgskie schreef:Beste R-rijders,
heel de zomer genoten van mijne r1100r en hoewel ik met veel interesse de discussies gevolgd heb over de (mogelijke) achteruitgang van de kwaliteiten van BMW, kan ik toch alleen maar vaststellen dat betreft algemene kwaliteit en afwerking mijn R1100r (bouwjaar 2000) beter scoort dan de meeste japanners die ik daarvoor in mijn bezit had.
Nu komt echter de winter en het slechte weer stilletjesaan in het zicht en omdat ik den R enkel gebruik als hobby (en geen woon-werkverkeer), gaat hij toch enkele weken op non-actief in de maanden januri tot meestal halfweg februari (een week of 7 à 8). Hij staat dan helemaal opgepoets, met een volle benzinetank onder een paar dikke dekens, aangesloten op een druppellader, in mijn niet-verwarmde garage.
Zijn er verder nog zaken waar ik aandacht aan moet besteden? Zijn er onderdelen die speciale aandacht vragen omdat ze bij dit model (R1100R-bj 2000)roestgevoelig zijn?
Alle info en tips zijn welkom om er voor te zorgen dat mijn machientje ook weer in 2007 tip-top voor de dag komt.
Thanks
Jurgskie 8)
Inderdaad,die dekens laat die achterwege,beter wat stof dan condens!
Mijn "Kaatje" staat ook in een onverwarmd tuinhuis, zorg dat er genoeg verluchting is. Voor de rest WD 40 het wondermiddel om alle aluminium onderdelen mee in te spuiten,nu zal je denken deze zijn allemaal behandeld vanuit de fabriek met een soort van blanke lak,maar hier schuilt het gevaar, :twisted: door steenslag zijn er kleine stukjes af en deze deeltjes zijn net diegene die gaan corroderen!Dus spuit alles maar in(opletten voor remschijven!)met WD40 of een Siliconenspray.
"Kaatje"heeft eens bijna 2 jaar op non actief in m'n stal gestaan,buiten een nieuwe batterij(wat dan nog m'n eigen fout was)is ze zonder de minste schade,enkel een laag stof terug naar buiten gekomen. :D
Groetjes Frank :)
zeiler1

Bericht door zeiler1 »

mijn 1200rt staat gewoon in het salon...ok, ik heb een groot salon, en ik vind het een schoon machien...met kerstmis gaan er zelfs lichtjes in...de motorfiets van de kerstman hohoho! weg met die rendieren! het is een prachtig zicht!

ps van die kettingzaag: daar moet de naft uit, omdat dat tweetakt is.
k75c => r850r=>r1200rt '95 => r1200rt '08
DJAIRO

Bericht door DJAIRO »

zeiler1 schreef:mijn 1200rt staat gewoon in het salon...ok, ik heb een groot salon, en ik vind het een schoon machien...met kerstmis gaan er zelfs lichtjes in...de motorfiets van de kerstman hohoho! weg met die rendieren! het is een prachtig zicht!

ps van die kettingzaag: daar moet de naft uit, omdat dat tweetakt is.
Zie dat ook wel zitten,op een verhoogje met 2 halogeenspotjes op gericht maar.............mag niet van m'n vrouw!!! :cry:
Spijtig....! :?
Frank :wink:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

De tip om hem in de living te zetten vindt ik schitterend... Hier is wel de plaats, maar mijn Lt kan niet door de deur... :roll:
Afbeelding
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

effe verbouwen :idea:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Don Quichot

Bericht door Don Quichot »

Wat ik gelezen heb is dat er Forte Moto Power 1 en 2 in de benzine kan.
Moto Power 1 reinigt het brandstof systeem en neutraliseert schadelijke zuren.
Moto Power 2 voorkomt bevriezing van carburateurs en reinigt de verbrandingskamers.
Gelezen in het motoport magazine jaargang 8 nummer3 herfst 2006.

Gr: Leo
P.S dit goedje wordt veel toegevoegd zeker in de winterstop.
cryodriver

Bericht door cryodriver »

jpblocken schreef:Doorrijden ondanks tonnen natriumchloride op het asfalt :twisted: ? Of wacht je tot de strooidiensten enkele dagen reces genieten? Ik ben anders niet echt gek op al dat zout op m'n biemer... :?

Hoi ben nieuw hier.
Ivm strooizout kan ik zeggen dat ik zomer en winter doorrijdt met mijn motor
( woon / werkverkeer )
Nu kan je bij Motor RAD Latem een winterproof behandeling aan je motor laten geven. Voor 25 euro zetten ze een film op je motor zodat hij beschermd is tegen strooizout en dergelijke.
Je moet wel na de winter deze terug laten weghalen.

Greetzz......
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

cryodriver

welkom hier op het forum
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
jan f

Bericht door jan f »

cryodriver,welkom op het forum. :wink:
De groeten Jan.
R1150RT GPS 2820Afbeelding
Plaats reactie