Kromme remschijven

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Kromme remschijven

Bericht door moh_fan »

Ik weet dat er reeds een topic over is geopend, maar kon 'm zo snel niet meer vinden...
Een kleine maand geleden een voorste remschijf laten vervangen wegens krom.
Nu had ik wederom hetzelfde gevoel bij het remmen en heb de boel vandaag weer laten controleren bij de dealer.
Conclusie: weer een kromme remschijf, deze keer de achterremschijf. :shock:

Heel toevallig had de garage begin deze week een schrijven van BMW (NL?) gekregen over het gekende probleem van de krom trekkende remschijven.
Volgens de dealer wordt er in de brief gesproken over een gekend probleem, waar in het eerste kwartaal van 2008 een oplossing voor zal zijn.
Rarara... nieuwe schijven?!? :roll:
Ik baal er wel van, want tot die tijd rijd ik dus met een niet fijn remmende motorfiets! Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
aibo
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 jun 2007, 10:22
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door aibo »

Mijn ouwe K75 (zowel de S als 2x RT) hadden altijd kromme schijven.
Mijn dealer zij altijd: niet remmen in de regen.
Van remmen worden ze warm en de regen koelt ze meteen af.
Daarom trekken ze krom.
Ben blij dat mijn huidige R daar geen last van heeft.

het probleem is dus al meer dan 10 jaar oud en nooit een oplossing voor geweest.
BMW R1150RT met Xenon - StreetPilot 2820 - Baehr Intercom
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Ik hoop dat de nieuwe RT's die ze binnekort leveren dit probleem niet meer zullen hebben :roll:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
jerre
Berichten: 251
Lid geworden op: 20 mei 2005, 14:43
Locatie: gent

Bericht door jerre »

aibo schreef:Mijn ouwe K75 (zowel de S als 2x RT) hadden altijd kromme schijven.
Mijn dealer zij altijd: niet remmen in de regen.
tsss weer zo'n typische bmw-dealer uitspraak...in plaats van toen de oorzaak aan te pakken (andere staalsoort,...), steken ze het weer op de motorijder, omdat die het aandurft in de regen te remmen :shock: :twisted:
K100 RS 16v
Kris adv
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 aug 2006, 08:50
Locatie: Westkerke

Bericht door Kris adv »

jerre schreef:
aibo schreef:Mijn ouwe K75 (zowel de S als 2x RT) hadden altijd kromme schijven.
Mijn dealer zij altijd: niet remmen in de regen.
tsss weer zo'n typische bmw-dealer uitspraak...in plaats van toen de oorzaak aan te pakken (andere staalsoort,...), steken ze het weer op de motorijder, omdat die het aandurft in de regen te remmen :shock: :twisted:
Als je in de regen gaat rijden heb je dus 2 keuzes, schijven plooien of motor plooien :lol: :lol:
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

... benieuwd of die dealer dat laatste ook in garantie gaat nemen na zijn uitspraken...
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
aibo
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 jun 2007, 10:22
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door aibo »

Het gaat dus om het materiaal waarvan de schijven zijn gemaakt.
Zit er verschil in de schijven van een 11rt en 12rt ?
Moet eigenlijk wel want de een heeft wel last en de ander niet ...
BMW R1150RT met Xenon - StreetPilot 2820 - Baehr Intercom
leslie
Berichten: 152
Lid geworden op: 23 jul 2005, 16:04
Locatie: sint-truiden

Bericht door leslie »

aibo schreef:Mijn ouwe K75 (zowel de S als 2x RT) hadden altijd kromme schijven.
Mijn dealer zij altijd: niet remmen in de regen.
Van remmen worden ze warm en de regen koelt ze meteen af.
Daarom trekken ze krom.
Ben blij dat mijn huidige R daar geen last van heeft.

het probleem is dus al meer dan 10 jaar oud en nooit een oplossing voor geweest.
Knappe dealer . :thumright: .. remmen in de regen zoals de " Flinstones " ???? :bsquest:
Norman
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 okt 2004, 21:27
Locatie: Antwerpen

Bericht door Norman »

De remschijven van onze motoren zijn normaal rond dit wil zeggen dat, als de schijf warm is de buitendiameter vergroot en de binnendiameter verkleind door de uitzetten van het metaal.
Dat is één van de redenen dat de schrijven iets flexibel zijn gemonteerd.
Door het rijden worden de schijven gelijkmatig warm en koelen gelijkmatig terug af door de rijwind. Ze worden gelijkmatig groter en kleiner in diameter, er ontstaan geen spanningen in het metaal. Maar als ge een motor met warme schijven wegzet in de garage,dan koelen de schijven niet meer gelijkmatig af,want de wind is weggevallen, maar wat erger is, dat de remblokken de gelijkmatige afkoeling tegen houden. De remschijf zit opgesloten met een deeltje van de remschijf, tussen de remblokken, die ook een warmte afstralen en die, door de dikte van het blok hun warmte minder snel afgeeft. En nu ontstaan er wel spanningen in het materiaal met als gevolg kromtrekken van de remschijf.
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door Raketman »

:scratch:
Nil volentibus arduum
p.raaymakers1
Berichten: 108
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:39

Bericht door p.raaymakers1 »

@ Norman
Ik vind het een prachtig verhaal. Maarrrrrrrrrrrr.....waarom hebben andere merken motoren er dan géén last van? Die remmen nooit of zo?
Ik heb jaren Yamaha gereden en nooit bij enige motor last gehad van kromme schijven.
Ondanks dat ik wel eens remde voordat ik de motor in de garage parkeerde :lol:
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Bericht door stefke »

Norman schreef:De remschijven van onze motoren zijn normaal rond dit wil zeggen dat, als de schijf warm is de buitendiameter vergroot en de binnendiameter verkleind door de uitzetten van het metaal.
Dat is één van de redenen dat de schrijven iets flexibel zijn gemonteerd.
Door het rijden worden de schijven gelijkmatig warm en koelen gelijkmatig terug af door de rijwind. Ze worden gelijkmatig groter en kleiner in diameter, er ontstaan geen spanningen in het metaal. Maar als ge een motor met warme schijven wegzet in de garage,dan koelen de schijven niet meer gelijkmatig af,want de wind is weggevallen, maar wat erger is, dat de remblokken de gelijkmatige afkoeling tegen houden. De remschijf zit opgesloten met een deeltje van de remschijf, tussen de remblokken, die ook een warmte afstralen en die, door de dikte van het blok hun warmte minder snel afgeeft. En nu ontstaan er wel spanningen in het materiaal met als gevolg kromtrekken van de remschijf.
:bsquest:
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Norman schreef:De remschijven van onze motoren zijn normaal rond dit wil zeggen dat, als de schijf warm is de buitendiameter vergroot en de binnendiameter verkleind door de uitzetten van het metaal.
Dat is één van de redenen dat de schrijven iets flexibel zijn gemonteerd.
Door het rijden worden de schijven gelijkmatig warm en koelen gelijkmatig terug af door de rijwind. Ze worden gelijkmatig groter en kleiner in diameter, er ontstaan geen spanningen in het metaal. Maar als ge een motor met warme schijven wegzet in de garage,dan koelen de schijven niet meer gelijkmatig af,want de wind is weggevallen, maar wat erger is, dat de remblokken de gelijkmatige afkoeling tegen houden. De remschijf zit opgesloten met een deeltje van de remschijf, tussen de remblokken, die ook een warmte afstralen en die, door de dikte van het blok hun warmte minder snel afgeeft. En nu ontstaan er wel spanningen in het materiaal met als gevolg kromtrekken van de remschijf.
Prachtig stukje theorie maar ik vrees dat het hier in de praktijk louter of hoofdzakelijk omtrent het gebruikte materiaal-legering handelt in combinatie met warmteontwikkeling en met tot gevolg het scheeftrekken...ondertussen is het duidelijk dat men bij Bmw het probleem a/(h)erkend en b/een oplossing in petto voor heeft (andere schijven)
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
HanzThePanz
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 apr 2006, 17:13
Locatie: Amersfoort

Bericht door HanzThePanz »

Ik ken het fenomeen gelukkig (nog?) niet. Rij nu 30 jaar rond op allerlei motormerken, de laatste 10 jaar heb ik drie BMW's versleten. Kan het niet gewoon aan het rem- of beter gezegd, het rijgedrag liggen? Als ik zie hoe sommige motorrijders af en toe met een noodgang in de ankers gaan kan ik me zo voorstellen dat de schijven enorm op hun donder krijgen.

Ik kan het niet wetenschappelijk aantonen, wil hier zeker niemand van onoordeelkundig gebruik betichten en zit er wellicht helemaal naast, maar denk dat je met tijdig afremmen (ook op de motor...) een stuk langer met de schijven doet.
Don't fix it if it ain't broken...
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

Als ik zie hoe sommige motorrijders af en toe met een noodgang in de ankers gaan kan ik me zo voorstellen dat de schijven enorm op hun donder krijgen.
Idd, warmteontwikkeling hé... :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Bericht door RBee »

Dacht even op het "rare berichten" forum te zitten. :-o
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
p.raaymakers1
Berichten: 108
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:39

Bericht door p.raaymakers1 »

Ook al geef je ze op zijn donder. Het mag géén oorzaak zijn van kromtrekken.
Ik rijd inmiddels ook al 30 jaar motor, heb er ook veel versleten, maar dit is toch echt een BMW probleem.
HanzThePanz
Berichten: 285
Lid geworden op: 01 apr 2006, 17:13
Locatie: Amersfoort

Bericht door HanzThePanz »

Als ik al die problemen en probleempjes over BMW's zo lees, vind ik het eigenlijk een wonder dat ze nog verkocht worden... :wink:
Don't fix it if it ain't broken...
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Bericht door Werner Von C. »

HanzThePanz schreef:Als ik al die problemen en probleempjes over BMW's zo lees, vind ik het eigenlijk een wonder dat ze nog verkocht worden... :wink:
Of...het zegt iéts over de kopers... :lol:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Johny
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 okt 2005, 16:44
Locatie: Hasselt

Bericht door Johny »

Hallo
Krommeschijven is een probleem dat meermaals voorkomt en niet alleen met BMW,vorig jaar had ik een triumph thruxton en na 6000km begon hij pulserend af te remmen meestal op lage snelheid nu heb ik een guzzi breva 1100 met 11000km op de teller en ja hetzelfde probleem.
De schijven zijn op beide motoren van brembo.
Hoop dat ze nu in garantie vervangen worden,de claim is ingediend maar de daeler dacht dat er na 6000km(voor remschijven)geen garantie meer was.
Groeten
Johny
Norman
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 okt 2004, 21:27
Locatie: Antwerpen

Bericht door Norman »

Beste
Kromtrekken van remschijven en daarvoor van remtrommels is zo oud als er voertuigen en machine bestaan. En sommige hebben er last van andere niet. En het heeft altijd te maken gehad met temperaturen en afkoelen zowel nu als vroeger. Dat het metaal waaruit de schijven gemaakt zijn, een grote rol speelt, dat is evident. De struktuur van het metaal moet ruw genoeg zijn om een grote remkracht te kunnen hebben en terzelfde tijd goed tegen slijtage kunnen,met een goede warmte afvoer en opnamen zonder dat er iets aan de struktuur veranderd.
Een zeer moelijke opgave dat tot heden met wisselend succes wordt uitgevoerd, zie de verschillende vormen en uitvoeringen.
Dat er mensen zijn die het voorgaande moeilijk kunnen geloven daar kan ik inkomen. Maar er zijn genoeg forums die dat item bespreken, misschien is het een goed idee om eens rond te kijken, hier is een link naar het motor-forum http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/771774

En houw in gedachten dat BMW geen remmen maakt maar Motoren, de remmen kopen ze bij de gespecialiseerde firma's.

Een vb uit mijn vroeger leven ; Bij een grondverzet machine hadden we voor één van de bewerkingen die het kon uitvoeren een remopstelling zoals een voorwiel van een motor twee EBC schijven met twee Brendo remblokken, daar moesten we bijna elke maand nieuwe schijven in plaatsen wegens het krom trekken. Na een paar maanden hebben we dat probleem opgelost met twee ventilators uit een PC, een kap erover en een voeding, en tot op heden zijn de problemen opgelost.

Ziezo dit is voor mij het einde van dit item en denkt wat ge graag geloofd of doe de moeite om het op te zoeken, ge kunt er alleen slimmer van worden, zelf van een negatief antwoord.

Groetjes
Norman
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

HanzThePanz schreef:... Kan het niet gewoon aan het rem- of beter gezegd, het rijgedrag liggen?....
Bij de kromme voorremschijf heb ik bij de dealer netjes opgebiegt dat ik een rijvaardigheidstraining had gedaan, waardoor de remmen meer dan anders waren belast.
Stellig werd ontkend dat het door zoiets zou kunnen komen. Bij het afdalen van een bergpas werden je remmen nog veel meer belast en ook daarvan zou je schijf niet krom mogen trekken. Dussss....
Verder is mijn rijstijl niet zo dat ik mijn ogen uit hun kassen rem. Integendeel, ik rem erg veel op de motorrem...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
eeddy
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 nov 2006, 16:45
Locatie: nivelles

kromme schijven

Bericht door eeddy »

heb r1200rt 2005 3keer verandert de schijven is groote probleem bij bm
ze zoeken ,regen heeft er niets mee te maken of hard remmen ook niet
ik hoop dat bm een oplossing vind want het duurt nogal lang
zelfs met zijn défaut's is hij de beste,r1200rt
arie
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2006, 23:13

kromme schijven

Bericht door arie »

Beste Bmw rijders en zuidervrienden.

Zelf ook al eens kromme schijven gehad, geen nieuwe kopen maar laten richten bij richt specialist Bram van der Wouden Reeuwijk. Top kwaliteit en Veel goedkoper dan nieuw.

Met vr gr
Arie
Coplin
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 dec 2006, 22:16
Locatie: Benthuizen

Bericht door Coplin »

HanzThePanz schreef:Als ik al die problemen en probleempjes over BMW's zo lees, vind ik het eigenlijk een wonder dat ze nog verkocht worden... :wink:
Het is maar hoe je het bekijkt. :shock: Op dit forum kom je deze zaken tegen. Het is net als voor de ingang van de EHBO van een ziekenhuis gaan staan. Als je ziet wat daar binnenkomt aan verkeers slachtoffers, ga je nooit meer de weg op. Zeker niet met een motor. Maar gelukkig rijden er meer het zienhuis voorbij dan dat erin komen.

Wellicht moeten we is wat gaan schrijven over BMW's die wel jaren zonder problemen rijden en aan een beetje onderhoud genoeg hebben. Wedden dat er weer een stuk positiver word gedacht over ons stokpaartje ? :grin:
Keep him on the road.
Plaats reactie