tweedehands motor aanschaffen enkele vragen...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
bob_

tweedehands motor aanschaffen enkele vragen...

Bericht door bob_ »

hallo ,

eindelijk zover, ik ga mijzelf een tweedehands motor aanschaffen, van kindsaf altijd een voorkeur voor BMW motoren gehad, dus 95% kans dat ik mij in de komende maand een tweedehands BMW motor aanschaf.
Jarenlang heb ik er mij niet in willen verdiepen want wat je niet kan hebben kun je beter ook niet van dromen ;-) maar nu is het dus zover, en daarbij heb ik volgende vragen, maar misschien eerst even vermelden waar mijn smaak naar uit gaat, en het budget dat ik voor ogen heb : +/-5000€ (enkel voor motor) , 32jr, 1m80 75 kg

1. F reeks, moeilijk tweedehands te verkrijgen denk ik aangezien de F800 nog maar een jaartje uit is..
2. R reeks spreekt mij ontzettend aan, zowel de GS als de ST (namen van de recente modellen.. tweedehands zullen het wel geen 1200 maar 1100 of 1150 zijn...) Maar aarzel niet om mij nog andere dingen te laten ontdekken ;-)

voor wat wil ik hem gebruiken ?
- woon werkverkeer : +/- 30km
- langere tourritten tijdens het weekend en ermee op reis in de vakantie...

en dan nu de technische vraagjes :

1. hoeveel km kun je gemiddeld doen met een 1100/1200CC , levensduurte maw ?
2. een 1200 kun je langer mee doen dan met een 650/850 omdat die sneller opgereden zijn? ja/nee?
3. verbruik? meer of minder bij 650 vs 1200?
4. ik ben op zoek naar een wendbare motor die niet log aanvoelt, belangrijk voor in het stad.
5. de GS lijkt mij veel gemakkelijker sturen voor in het stad versus bijvoorbeeld een R1100S, of foute vooroordelen van mij?
6. als jij een tweedehands zou aanschaffen hoeveel km's zouden er maximaal op de teller mogen staan?

7. en last but not least als je je rug wilt ontzien welke van bovenstaande modellen zou je het meest aanbevelen?

groeten,
Patrice
tweecilinderke

Re: tweedehands motor aanschaffen enkele vragen...

Bericht door tweecilinderke »

Zelf ben ik een gs 1150 rijder,voor het woon-werkverkeer met geringe afstand zodat je vermeld lijkt mij dit een zeer geschikte motor .
Let wel op als je een winterrijder bent is het een aanrader handvatverwarming te nemen.
Dit is een zeer wendbare motor met een ruim voldoende vermogen om ook reizen te maken naar het verre.........?
Wat de prijs aangaat denk ik dat het mogelijk moet zijn om in jou prijsklasse, met enig zoekwerk, je droommotor op de kop te tikken (1000/1100/1150).
De km-stand dat is een ander paar mouwen ,indien de motor perfect onderhouden is, kan je zonder problemen 15000km en beslist meer halen, zonder tegenslagen.
Natuurlijk is een goed onderhouden okkazie altijd een gokje als je niet de voorgeschiedenis van de motor kent.Onderhoudsboekje is een must!
Voor iemand die zelf zijn motor onderhoud (en dikwijls beter of in sommige garages) is het belangrijk dat de verkoper in kwestie dat ook heeft bijgehouden in een boekje of zo, bij de dealer tellen de facturen!
bij een dealer kopen dan heb je zoiezo een garantie van 1 jaar, dat al meer een gerust gevoel geeft !
Een 650cc kan niet tippen aan een goede vertrouwde bxer kwa km. deze gaan een pak km. langer mee.
Let ook op de accesoires die er eventueel bij worden aangeboden, die kosten geld, zoals: koffers, valbeugels,enz... zeker rekening meehouden als je daar gebruik van wilt maken met woon en werkverkeer.
Het is ook altijd goed van iemand mee te nemen die deze motoren kent voor je gaat kopen.
Ik ben er van overtuigd, dat er hier wel op het forum pennen,die uit je buurt zijn en wel willen raad geven als je even de motor dmv een testrit kan komen tonen aan hen!

vel suc6 met je zoektocht!

ps; de mijne heb ik gekocht in juni 2007 met een km stand van 27000, top-en zijkoffers, handvatverwarming voor 6500 eurotjes, dit om je een idee te kunnen geven, hij is wel perfect onderhouden geweest en ik zet dit voort, welliswaar zonder naar de dealer te gaan. :-)
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
benn

Bericht door benn »

tweecilinderke schreef:...

De km-stand dat is een ander paar mouwen ,indien de motor perfect onderhouden is, kan je zonder problemen 15000km en beslist meer halen, zonder tegenslagen.
...

Een 650cc kan niet tippen aan een goede vertrouwde bxer kwa km. deze gaan een pak km. langer mee.
Awel, ge vergist U : mijn 650ccke heeft er al 43.000 km opstaan, dat is toch niet minder dan de 15.000 km bij een +1000cc nietwaar ? :grin:
ybr125 => F650 funduro => F650 scarver => R1150R
sprint

Bericht door sprint »

benn schreef: Awel, ge vergist U : mijn 650ccke heeft er al 43.000 km opstaan, dat is toch niet minder dan de 15.000 km bij een +1000cc nietwaar ? :grin:

Ik denk dat er een nul (0) te weinig staat hoor, 150.000 km zal hij wel bedoelen. :lol:

Met argus ogen volg ik dit topic, zit zelf zonder bike nu en ben van plan iets gelijkaardigs te kopen. 8-)
Marnix.

Afbeelding
11rt

Bericht door 11rt »

Wat de rug betreft, dat is erg persoonlijk, voor iedereen anders.
Maar algemeen geldt:
-De rug heeft,rechtopstaand, eigenlijk een S-vorm .Zo kan hij schokken opvangen, ttz iets verder plooien, zonder de wervels te beschadigen.
-MAAR: het is uw rug-gevoel, en de HOUDING die het meest telt.
Als je het bekken kantelt ,blijft je rug in zijn normale "rechte" houding.Ttz. bijna horizontaal liggen of rechtop zitten,kan (niet voor iedereen) met een rechte rug.Een rechte-rug-houding moet dus niet verticaal.Vergelijk met een gewichtheffer:die belasten de rug uiterst zwaar,maar kijk eens naar hun houding in het begin van het heffen.De rug is kaarsrecht!Ze buigen in het bekken,en/of zakken door de benen, ze krommen de rug niet.Een gekromde rug kan nog slechts zeer beperktere verdere belasting/schok opvangen.
-Dus, in die zin is een sporthouding, voorover liggend, met toch rechte rug ,geen slechte houding.Ook al omdat dan de rug geen schokken moet opvangen.
Uiteraard heeft bv. de GS een zeer goed vering, derhalve minder schokken.
-In het algemeen gezien hebben de bmw's goede vering,met derhalve redelijk veel comfort.Soms wat te slap bij volle lading.(zoals bij zovele motoren).
Dus ,de rug ,zul je zelf moeten ervaren,aanvoelen.Zoek een motor die je "past", waarop je voelt ,"die zit goed voor me."
(Er is eigenlijk geen goede houding voor de rug.De enigste goede houding is, telkens veranderen van houding.Vb ,om de tien minuten eens rechtstaan en/of wandelen.Op de motor is het veranderen uiteraard beperkt.)
Verder:zwaarder staat niet altijd gelijk met meer rijplezier.Ook ben je met een 1200 op die 30km enkel, geen drie sekonden vroeger op je werk, dan met een 650 of 800 in het (ab)normale verkeer.
bob_

Bericht door bob_ »

hey ,

al bedankt voor de eerste reacties,

feedback op enkele antwoorden :
Verder:zwaarder staat niet altijd gelijk met meer rijplezier.Ook ben je met een 1200 op die 30km enkel, geen drie sekonden vroeger op
je werk, dan met een 650 of 800 in het (ab)normale verkeer.

---> was mijn bedoeling niet ;-) ik probeer gewoon in te schatten als een 650 minder lang meegaat als een 1200 in geval je hem op dezelfde
manier gebruikt. Een 650 kan ook zenuwachtiger zijn dan een 1200 bijvoorbeeld in rijgedrag?

groeten
Patrice
Koen...
Contacteer:

Bericht door Koen... »

Ik denk persoonlijk dat in jou geval een 650 beter zou zijn... hangt er natuurlijk ook vanaf of het 30km autosnelweg of stadsverkeer is die je moet rijden... Maar als eerste motor lijkt lichter nog altijd beter volgens mij (is een persoonlijke mening hé... ik hoor de reacties al komen)...

Je kan onmogelijk weten wat je zoekt in een motor als je nog niet een deftig aantal km's gebold hebt... en een lichtere motor heeft dikwijls wat minder uitgeproken karaktertrekken... (nogmaals: persoonlijke mening!)

Ik vraag mij eigenlijk ook af waarom het persé een BMW moet zijn? Volgens mij zijn er bij andere merken veel betere modellen om op te stappen... misschien beter een ander (goedkoper) merk voor het eerste jaar, om uit te zoeken wat voor jou belangrijk en gemakkelijk is... en dan kan je naar een iets definitiever model overstappen... lijkt mij toch...

(ik zal waarschijnlijk de nodige storm oogsten met deze post, maar denk er toch maar eens over na)
ter land met de motor
ter zee met de zeilboot
...en in de lucht door te springen...
S.

Bericht door S. »

Gewoon gezond verstand gebruiken en het maximale uit het budget halen. Een 150pk straatslijper is niet aan te bevelen, noch is pakweg een enduro of een SM aangewezen voor ww verkeer. Maar voor de rest gewoon kijken welke modellen van welk merken je wel ziet zitten (het M&T jaarboek kan zeker raad bieden) en dan gaan shoppen. Laat het verstand het hart wat bijstaan maar laat vooral het hart babbelen... Een dagelijkse glimlach onder de helm is meer geld waard dan de juiste badge op de tank.
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Ik denk dat er een nul (0) te weinig staat hoor, 150.000 km zal hij wel bedoelen.
Inderdaad Sprint (missen is menselijk zeker?) 8-)
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

mijn R1100RS is te koop
vind je terug in het te koop topic.
tevens valt hij binnen uw prijsklasse

voor de rug is dit de perfecte motor
zadel is verstelbaar in 3 standen
stuur kan in verschillende standen worden aangepast.

het is een zeer wendbare motor.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
stefke

Bericht door stefke »

tweecilinderke schreef:
Als je de GS650 ééncylinders vergelijkt met GSboxers kan ik daar mee leven....Maar een 650 2cylinderke in een Transalpke moet volgens mij niet onderdoen voor een boxer....integendeel. 8-) .
Je kan met elke multicylinder 200000km of meer halen zonder al te veel problemen. :lol:
Plaats reactie