Weg stabiliteit na bandenwissel
Moderator: GVN
-
STORMBRINGER
Weg stabiliteit na bandenwissel
Sinds mijn banden vervangen werden (Pilot Road) door nieuwe Pilot Roads is het rijgedrag van mijn 1200RT wat onstabiel geworden. Op de gewone weg bijna niet te voelen maar vanaf je op de snelweg zit heb je een lichte wobbel alsof je continue wind op kop hebt. Volgens de bandenboer zou het achterwiellager of een fout in de constructie van de band hier de oorzaak kunnen zijn. In elk geval komt het er op neer dat het vroegere stabiele weggedrag weg is. De bandenboer vertelde me ook nog dat de nieuwe PR's in Thailand worden gemaakt en dat hij daar toch zijn bedenkingen bij heeft...
Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn ?
-
sprint
Re: Weg stabiliteit na bandenwissel
Het probleem is begonnen bij de bandenwissel, dus zal het daar ook wel te zoeken zijn.
Ik weet niet of je wielen terug zijn uitgelijnd na de bandenwissel.
Als het een constructiefout is dan mag de bandenboer er wel een nieuwe opleggen onder garantie.
Ik weet niet of je wielen terug zijn uitgelijnd na de bandenwissel.
Als het een constructiefout is dan mag de bandenboer er wel een nieuwe opleggen onder garantie.
Marnix.

-
STORMBRINGER
Ben te rade geweest bij een bandenboer maar de banden werden door mijn dealer geplaatst.
-
21#Joeri
Ikzelf heb ook Michelin Pilot Road 2 op m'n S liggen, weliswaar zonder problemen.
Omdat ik destijds wat twijfelde tussen Metzeler Z6 of Michelin PR te monteren, heb ik vooraf wat opzoekwerk gedaan en ik meende me een verwijzing te herinneren op een bepaald forum over een recall van Michelin-banden. Het ging wel over Pilot Sport's maar er was een garagehouder die in dezelfde topic melding maakte van Pilot Roads met ' een bobbel ' die hij in stock had liggen.
Na wat zoekwerk kan ik je deze link doorgeven: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/7407521
Het is wel geen ' hard bewijsmateriaal ' maar het toont toch aan dat er wel degelijk afwijkingen op dit type band bestaan (wat de oorsprong ook moge zijn, het zou verdorie niet mogen).
Is er niets zichtbaar op de band zelf ? Ik heb ooit een testrit gedaan met een tweedehands K1200RS met dezelfde problemen: dat was werkelijk een rechthoekige band qua profiel
Zoals hierboven reeds aangehaald: terug met die handel.
Wat mij betreft over banden op een moto: geen risico's
Omdat ik destijds wat twijfelde tussen Metzeler Z6 of Michelin PR te monteren, heb ik vooraf wat opzoekwerk gedaan en ik meende me een verwijzing te herinneren op een bepaald forum over een recall van Michelin-banden. Het ging wel over Pilot Sport's maar er was een garagehouder die in dezelfde topic melding maakte van Pilot Roads met ' een bobbel ' die hij in stock had liggen.
Na wat zoekwerk kan ik je deze link doorgeven: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/7407521
Het is wel geen ' hard bewijsmateriaal ' maar het toont toch aan dat er wel degelijk afwijkingen op dit type band bestaan (wat de oorsprong ook moge zijn, het zou verdorie niet mogen).
Is er niets zichtbaar op de band zelf ? Ik heb ooit een testrit gedaan met een tweedehands K1200RS met dezelfde problemen: dat was werkelijk een rechthoekige band qua profiel
R1200R ('16) + Street Triple R ('14)
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
#Joeri schreef:Zoals hierboven reeds aangehaald: terug met die handel.
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

Ik ben eind vorig jaar na 18000 km met een set PR ook overgeschakeld naar PR2 (omdat deze volgens medeforummers en bandenboer nog beter zouden zijn dan de PR) en heb min of meer dezelfde ervaring. Eerst dacht ik dat het gewoon was omdat nieuwe banden nu eenmaal heel anders rijden dan oude banden, maar na zoveel duizenden kilometers is het verschil toch nog steeds voelbaar.STORMBRINGER schreef:Sinds mijn banden vervangen werden (Pilot Road) door nieuwe Pilot Roads is het rijgedrag van mijn 1200RT wat onstabiel geworden. Op de gewone weg bijna niet te voelen maar vanaf je op de snelweg zit heb je een lichte wobbel alsof je continue wind op kop hebt. Volgens de bandenboer zou het achterwiellager of een fout in de constructie van de band hier de oorzaak kunnen zijn. In elk geval komt het er op neer dat het vroegere stabiele weggedrag weg is. De bandenboer vertelde me ook nog dat de nieuwe PR's in Thailand worden gemaakt en dat hij daar toch zijn bedenkingen bij heeft...
Ondertussen ben ik die nieuwe "stabiliteit" wel al gewoon, maar of dat ik bij een volgende bandenwissel opnieuw PR2 zal laten monteren is nog 'n vraag...
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Wat de Pilot Road 2 betreft, is er een tijdje sprake geweest van een versie met een versterkt karkas, met name voor de K1200GT en de R1200RT. Toen ik onlangs die info andermaal op de Michelin-site probeerde te vinden, bleek dit niet te lukken...
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
-
moh_fan
- Contacteer:
Ik zou zeggen dat je weer moet wennen aan 'ronde' banden.
Ik kan me herinneren van mijn laatste bandenwissel (BT020 --> PRII), dat ik dezelfde gedachten had van instabiliteit.
Zeer binnenkort ga ik over van PRII naar Roadsmart. Ik verwacht weinig 'ander' stuurgedrag, daar de PRII's mooi rond afgesleten zijn.
Ik kan me herinneren van mijn laatste bandenwissel (BT020 --> PRII), dat ik dezelfde gedachten had van instabiliteit.
Zeer binnenkort ga ik over van PRII naar Roadsmart. Ik verwacht weinig 'ander' stuurgedrag, daar de PRII's mooi rond afgesleten zijn.
Met de Pilot Road heb ik geen ervaring maar met m'n vorige moto,K1200S,had ik de Pilot Sport ik de Pilot Sport(2compound),2x achteraan en 1x vooraan laten opsteken en moet wel zeggen dat deze wel bijzonder goede banden zijn die goed plakken aan de asfalt.#Joeri schreef:Ikzelf heb ook Michelin Pilot Road 2 op m'n S liggen, weliswaar zonder problemen.
Is er niets zichtbaar op de band zelf ? Ik heb ooit een testrit gedaan met een tweedehands K1200RS met dezelfde problemen: dat was werkelijk een rechthoekige band qua profiel![]()
Met Metzeler op de K1200S,en nu op de huidige K1300R,had ik toch wat minder grip en bijgevolg minder vertrouwen,ik vind persoonlijk de Pilot Sport voor deze soort moto's wel beter geschikt.
Onlangs had ik bij een scherpe rechtse bocht de indruk dat de Metzeler achterband een stapje opzij zette,heb wel bijgecorrigeerd(gelukkig) maar de volgende bandjes worden waarschijnlijk toch weer Pilot Sports.
Geert KR