roest bovenaan bougie --> opgelost
Moderator: GVN
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
- Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)
roest bovenaan bougie --> opgelost
Kan mij iemand vertellen hoe het komt dat mijn bougies altijd gaan roesten bovenaan. Ik rij nochtans zo goed als nooit in de regen. Ik schuur ze regelmatig terug wat op met een schuurpapiertje echter is dit tevergeefs want na enkele weken is het terug van dat. Zou het kunnen dat de bougiedoppen dit overzetten of zo. Kan ik hier soms iets van kopervet aansmeren voor dit tegen te gaan. Of is het beter om op termijn de bougie kabels te vervangen. Denk dat bougies met roest het starten van de motor niet bevorderen aangezien roest minder geleid of ben ik daar verkeerd in.
Oh ja het gaat om een funduro van 1999.
Oh ja het gaat om een funduro van 1999.
Laatst gewijzigd door Duvalleken op 25 okt 2009, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: roest bovenaan bougie
Condens, en zeker bij de temperaturen van vandaag.
je kan altijd wat copperspray of wd 40 aan doen dan zal het beschermen !
je kan altijd wat copperspray of wd 40 aan doen dan zal het beschermen !
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: roest bovenaan bougie
Is ook een gekend gegeven bij deze fietsen...Ouderdom+condens+waterinsijpeling langs de bovenkant van de bougiekap.
Wil je dit definitief weg dan moeten de bougiekappen vervangen worden. Draai de bougies eens uit en maak de kop schoon met een staalborstel op een boormachine (dan is de roest echt helemaal weg, met een gewoon schuurpapiertje lukt dit nooit). Vervolgens de kop van de bougie voorzien van kopervet en terug monteren met nieuwe bougiekappen.
Dit is trouwens de voorbode van startproblemen in de nabije toekomst.
Wil je dit definitief weg dan moeten de bougiekappen vervangen worden. Draai de bougies eens uit en maak de kop schoon met een staalborstel op een boormachine (dan is de roest echt helemaal weg, met een gewoon schuurpapiertje lukt dit nooit). Vervolgens de kop van de bougie voorzien van kopervet en terug monteren met nieuwe bougiekappen.
Dit is trouwens de voorbode van startproblemen in de nabije toekomst.
Nil volentibus arduum
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: roest bovenaan bougie
Die bougie kap moet ook het gat afdichten rond je bougie. Echter na verloop van tijd komt er toch condens in, die dan ook moeilijk kan verdampen/drogen. Bougie kap vervangen zoals raket man zegt
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
- Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)
Re: roest bovenaan bougie
Alvast bedankt voor jullie technische ondersteuning.
Dan zal ik maar eens op zoek gaan achter nieuwe bougie kabels.
Dan zal ik maar eens op zoek gaan achter nieuwe bougie kabels.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
- Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)
Re: roest bovenaan bougie
Nog een vraagje:
Kan je de bougiedop apart aanschaffen of is dit altijd met de bekabeling tot de ... (bobine)
Kan je de bougiedop apart aanschaffen of is dit altijd met de bekabeling tot de ... (bobine)
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: roest bovenaan bougie
Bougiedop kan apart, af en op draaien.
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
- Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)
Re: roest bovenaan bougie --> opgelost
Benodigdheden:
-Bougiedoppen ngk XD05F (2stuks) (+- 7,44 €/stuk)
-Bougies ngk D8EA (2 stuks) (+- 3.10 €/stuk)
-Bougiekabel zwart 1 m (+- 6.50 €)
-Een beetje handigheid en gezond verstand
Aangezien ik op zeker wou spelen heb ik beslist om zowel de kabels als de doppen te vervangen. Hierdoor heb ik wel een groot gedeelte van de moto moeten strippen aangezien de kabels vertrekken van de bobine en deze zich onder de benzine tank bevinden. Dus eerst het bodywerk verwijderen totdat de kunststof benzinetank zichtbaar wordt. Omdat er nog vrij veel benzine aanwezig was heb ik eerst wat afgetapt zodat de tank zo goed als leeg was. De tank zelf zit maar met 1 schroef vast en is vrij gemakkelijk te verwijderen. Eindelijk we kunnen nu beginnen met het vervangen van de kabels. De bobines zitten zowel links als rechts tegen de kader geschroefd met telkens 2 schroeven. Deze losdraaien en het stroomkabeltje lostrekken. De bougiekabel zit gewoon in de bobine geschroefd . Dus kabel vastnemen en draaien. Verdere is het vrij simpel. Nieuwe kabel in de bobine draaien en in de bougiedop en alles terug monteren . En natuurlijk niet vergeten om 2 nieuwe bougies te monteren mochten de bestaande geoxideerd (roest) zijn. Zo dit is even kort uitgelegd hoe het vervangen kan verlopen. Mochten er nog dingen zijn die ik vergeten ben vul gerust aan . Dit was mijn ervaring en handeling en misschien kan het ook anders.
Aangezien nu toch alles gedemonteerd is kan het een goed moment zijn om de kleppen te laten stellen. Echter ga ik dit overlaten aan iemand die hier verstand van heeft en kan het wat kosten besparen aangezien er toch al een deel gedemonteerd is.
-Bougiedoppen ngk XD05F (2stuks) (+- 7,44 €/stuk)
-Bougies ngk D8EA (2 stuks) (+- 3.10 €/stuk)
-Bougiekabel zwart 1 m (+- 6.50 €)
-Een beetje handigheid en gezond verstand
Aangezien ik op zeker wou spelen heb ik beslist om zowel de kabels als de doppen te vervangen. Hierdoor heb ik wel een groot gedeelte van de moto moeten strippen aangezien de kabels vertrekken van de bobine en deze zich onder de benzine tank bevinden. Dus eerst het bodywerk verwijderen totdat de kunststof benzinetank zichtbaar wordt. Omdat er nog vrij veel benzine aanwezig was heb ik eerst wat afgetapt zodat de tank zo goed als leeg was. De tank zelf zit maar met 1 schroef vast en is vrij gemakkelijk te verwijderen. Eindelijk we kunnen nu beginnen met het vervangen van de kabels. De bobines zitten zowel links als rechts tegen de kader geschroefd met telkens 2 schroeven. Deze losdraaien en het stroomkabeltje lostrekken. De bougiekabel zit gewoon in de bobine geschroefd . Dus kabel vastnemen en draaien. Verdere is het vrij simpel. Nieuwe kabel in de bobine draaien en in de bougiedop en alles terug monteren . En natuurlijk niet vergeten om 2 nieuwe bougies te monteren mochten de bestaande geoxideerd (roest) zijn. Zo dit is even kort uitgelegd hoe het vervangen kan verlopen. Mochten er nog dingen zijn die ik vergeten ben vul gerust aan . Dit was mijn ervaring en handeling en misschien kan het ook anders.
Aangezien nu toch alles gedemonteerd is kan het een goed moment zijn om de kleppen te laten stellen. Echter ga ik dit overlaten aan iemand die hier verstand van heeft en kan het wat kosten besparen aangezien er toch al een deel gedemonteerd is.