roest bovenaan bougie --> opgelost

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Duvalleken
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)

roest bovenaan bougie --> opgelost

Bericht door Duvalleken »

Kan mij iemand vertellen hoe het komt dat mijn bougies altijd gaan roesten bovenaan. Ik rij nochtans zo goed als nooit in de regen. Ik schuur ze regelmatig terug wat op met een schuurpapiertje echter is dit tevergeefs want na enkele weken is het terug van dat. Zou het kunnen dat de bougiedoppen dit overzetten of zo. Kan ik hier soms iets van kopervet aansmeren voor dit tegen te gaan. Of is het beter om op termijn de bougie kabels te vervangen. Denk dat bougies met roest het starten van de motor niet bevorderen aangezien roest minder geleid of ben ik daar verkeerd in.

Oh ja het gaat om een funduro van 1999.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Duvalleken op 25 okt 2009, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: roest bovenaan bougie

Bericht door tweecilinderke »

Condens, en zeker bij de temperaturen van vandaag.
je kan altijd wat copperspray of wd 40 aan doen dan zal het beschermen !
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: roest bovenaan bougie

Bericht door Raketman »

Is ook een gekend gegeven bij deze fietsen...Ouderdom+condens+waterinsijpeling langs de bovenkant van de bougiekap.

Wil je dit definitief weg dan moeten de bougiekappen vervangen worden. Draai de bougies eens uit en maak de kop schoon met een staalborstel op een boormachine (dan is de roest echt helemaal weg, met een gewoon schuurpapiertje lukt dit nooit). Vervolgens de kop van de bougie voorzien van kopervet en terug monteren met nieuwe bougiekappen.

Dit is trouwens de voorbode van startproblemen in de nabije toekomst.
Nil volentibus arduum
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: roest bovenaan bougie

Bericht door Dirk Pauwels »

Die bougie kap moet ook het gat afdichten rond je bougie. Echter na verloop van tijd komt er toch condens in, die dan ook moeilijk kan verdampen/drogen. Bougie kap vervangen zoals raket man zegt
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Duvalleken
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)

Re: roest bovenaan bougie

Bericht door Duvalleken »

Alvast bedankt voor jullie technische ondersteuning.
Dan zal ik maar eens op zoek gaan achter nieuwe bougie kabels. :roll:
Duvalleken
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)

Re: roest bovenaan bougie

Bericht door Duvalleken »

Nog een vraagje:

Kan je de bougiedop apart aanschaffen of is dit altijd met de bekabeling tot de ... (bobine) :oops:
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: roest bovenaan bougie

Bericht door mecapuet »

Bougiedop kan apart, af en op draaien.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Duvalleken
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)

Re: roest bovenaan bougie --> opgelost

Bericht door Duvalleken »

Benodigdheden:

-Bougiedoppen ngk XD05F (2stuks) (+- 7,44 €/stuk)
-Bougies ngk D8EA (2 stuks) (+- 3.10 €/stuk)
-Bougiekabel zwart 1 m (+- 6.50 €)
-Een beetje handigheid en gezond verstand :mrgreen:

Aangezien ik op zeker wou spelen heb ik beslist om zowel de kabels als de doppen te vervangen. Hierdoor heb ik wel een groot gedeelte van de moto moeten strippen aangezien de kabels vertrekken van de bobine en deze zich onder de benzine tank bevinden. Dus eerst het bodywerk verwijderen totdat de kunststof benzinetank zichtbaar wordt. Omdat er nog vrij veel benzine aanwezig was heb ik eerst wat afgetapt zodat de tank zo goed als leeg was. De tank zelf zit maar met 1 schroef vast en is vrij gemakkelijk te verwijderen. Eindelijk we kunnen nu beginnen met het vervangen van de kabels. De bobines zitten zowel links als rechts tegen de kader geschroefd met telkens 2 schroeven. Deze losdraaien en het stroomkabeltje lostrekken. De bougiekabel zit gewoon in de bobine geschroefd . Dus kabel vastnemen en draaien. Verdere is het vrij simpel. Nieuwe kabel in de bobine draaien en in de bougiedop en alles terug monteren . En natuurlijk niet vergeten om 2 nieuwe bougies te monteren mochten de bestaande geoxideerd (roest) zijn. Zo dit is even kort uitgelegd hoe het vervangen kan verlopen. Mochten er nog dingen zijn die ik vergeten ben vul gerust aan . Dit was mijn ervaring en handeling en misschien kan het ook anders.

Aangezien nu toch alles gedemonteerd is kan het een goed moment zijn om de kleppen te laten stellen. Echter ga ik dit overlaten aan iemand die hier verstand van heeft en kan het wat kosten besparen aangezien er toch al een deel gedemonteerd is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie