K1100RS wil niet meer aanslaan
Moderator: GVN
- 
				section_00

K1100RS wil niet meer aanslaan
Hey!
Na een oliewissel heb ik problemen met mn K1100RS.
Motor stond een 2 tal weken stil omdat ik de oliefilter er moeilijk af kreeg. Nadat het gelukt was wou ik hem terug starten maar merkte dat de startmotor wel zn ding doet maar dat de motor niet wil aanslaan..
Ik vermoed een probleem in de ontsteking... Vroeger liep ie nochtans als een zonnetje.
Heb hem net nog eens proberen te starten en uiteindelijk sloeg hij wel aan (na lang proberen) maar na even in ralenti te draaien en aan de gas hendel te draaien, sloeg hij weer af. Ik merkte ook wel wat meer witte rookontwikkeling dan normaal.
Het enige wat ik nog ondervond vóór die oliewissel was dat hij bij het vertrekken één keer precies op 2 cyilinders draaide (vreemd geluid van de motor en ingehouden kracht), maar na 500 meter was het verdwenen. Verder heb ik er geen aandacht aan geschonken, ik dacht motor heeft het wat koud dus kan wel wat moeilijk doen.
Nu had ik hier al wat gelezen over falende hall sensoren en ik denk dat daar het probleem zit
Volgende zaken werken:
-Startmotor ok
-batterij gezond, steeds aan optimate 6
-massapunten ok
-nieuwe bougies gestoken en ze er een voor een uitgehaald om te kijken of ze vonk geven: ok
-benzinepomp hoor ik duidelijk zoemen en met open tankdop zie ik een beweging in de tank
-oliepijl ok
-injectie heb ik wel nog niet getest maar denk dat dit ok is.
Hebben jullie tips in welke richting ik moet zoeken?
Wat ik me nog afvraag: bougies vonken, kan het dan aan de hall sensoren liggen?
Btw: motor heeft nu 92000km en sensoren zijn volgens mij nog nooit vervangen.
Mercikes!

Na een oliewissel heb ik problemen met mn K1100RS.
Motor stond een 2 tal weken stil omdat ik de oliefilter er moeilijk af kreeg. Nadat het gelukt was wou ik hem terug starten maar merkte dat de startmotor wel zn ding doet maar dat de motor niet wil aanslaan..
Ik vermoed een probleem in de ontsteking... Vroeger liep ie nochtans als een zonnetje.
Heb hem net nog eens proberen te starten en uiteindelijk sloeg hij wel aan (na lang proberen) maar na even in ralenti te draaien en aan de gas hendel te draaien, sloeg hij weer af. Ik merkte ook wel wat meer witte rookontwikkeling dan normaal.
Het enige wat ik nog ondervond vóór die oliewissel was dat hij bij het vertrekken één keer precies op 2 cyilinders draaide (vreemd geluid van de motor en ingehouden kracht), maar na 500 meter was het verdwenen. Verder heb ik er geen aandacht aan geschonken, ik dacht motor heeft het wat koud dus kan wel wat moeilijk doen.
Nu had ik hier al wat gelezen over falende hall sensoren en ik denk dat daar het probleem zit
Volgende zaken werken:
-Startmotor ok
-batterij gezond, steeds aan optimate 6
-massapunten ok
-nieuwe bougies gestoken en ze er een voor een uitgehaald om te kijken of ze vonk geven: ok
-benzinepomp hoor ik duidelijk zoemen en met open tankdop zie ik een beweging in de tank
-oliepijl ok
-injectie heb ik wel nog niet getest maar denk dat dit ok is.
Hebben jullie tips in welke richting ik moet zoeken?
Wat ik me nog afvraag: bougies vonken, kan het dan aan de hall sensoren liggen?
Btw: motor heeft nu 92000km en sensoren zijn volgens mij nog nooit vervangen.
Mercikes!
K 1100RS (01/1993)

Re: K1100RS wil niet meer aanslaan
Neem een oude bougie en kijk of je vonk hebt.
Dat even op twee poten lopen heeft veel weg van defecte hallsensoren.
Kan dus heel goed de reden zijn dat hij niet aanslaat.
PS hoop wel dat je er nog olie in gedaan hebt etc...

Dat even op twee poten lopen heeft veel weg van defecte hallsensoren.
Kan dus heel goed de reden zijn dat hij niet aanslaat.
PS hoop wel dat je er nog olie in gedaan hebt etc...
- 
				section_00

olie geen probleem 
voila, heb net de hall sensor eruitgehaald en morgen ga ik ze eens testen zoals hier beschreven: http://www.bmwk.nl/webPaginas/sleutelen ... Sensor.pdf
daarnet draaide hij nog even, maar na 5 min op relanti draaien en dan eens gas geven viel hij weer uit.
en hij vonkte toen hij nog koud was op alle bougies
merci voor het meedenken!

voila, heb net de hall sensor eruitgehaald en morgen ga ik ze eens testen zoals hier beschreven: http://www.bmwk.nl/webPaginas/sleutelen ... Sensor.pdf
daarnet draaide hij nog even, maar na 5 min op relanti draaien en dan eens gas geven viel hij weer uit.
en hij vonkte toen hij nog koud was op alle bougies
merci voor het meedenken!
K 1100RS (01/1993)

- 
				section_00

Ik heb de hall sensoren getest en daar lijkt niets mis mee...
in de testopstelling ging de led mooi uit wanneer er iets metaalachtig tussenkwam.
bobijn zou ook kunnen, maar dat kan ik niet testen.
misschien toch maar even naar de dealer om hem uit te lezen...

in de testopstelling ging de led mooi uit wanneer er iets metaalachtig tussenkwam.
bobijn zou ook kunnen, maar dat kan ik niet testen.
misschien toch maar even naar de dealer om hem uit te lezen...
K 1100RS (01/1993)

Daarom schreef ik ook heb je vonk, indien zo dan is de bobine en hallsensoren ok.
Echter moet je we de hall sensor warm stoken met een fohn/
En je moet ze alle twee testen...
Je kunt het deterministisch aanpakken, wat heb je nodig voor verbranding.
-compressie
-brandstof
-vonk
als je vonk hebt, dan de brandstof controleren...
Werken je injectie ventielen, heb je benzine druk
etc..
Kortom heb je de drie voorwaaarden?
Staat je noodknop niet uit, of kabelbreuk.

Echter moet je we de hall sensor warm stoken met een fohn/
En je moet ze alle twee testen...
Je kunt het deterministisch aanpakken, wat heb je nodig voor verbranding.
-compressie
-brandstof
-vonk
etc..
Witte rook doet me denken aan de koppakking, start dan ook bijna nauwelijks of niet.
Doe eerst een compressietest voordat je alles losmaakt.
mvg Nico

Doe eerst een compressietest voordat je alles losmaakt.
mvg Nico
MG Breva 850

- 
				section_00

noodknop is uitgesloten, anders zou mn starter niet ronddaaienCeesBmw schreef: Je kunt het deterministisch aanpakken, wat heb je nodig voor verbranding.
-compressie
-brandstof
-vonk
etc..
ik verdenk nu ook eerder het brandstofsysteem...
ben wat eent lezen over de gasklepsensor (tps) en injectiesysteem in een manual...
want dat is compleet nieuw voor mij
hoe kan ik de brandstofdruk testen?
de koppakking is het ook niet denk ik, motor staat goed droog
tnx for the tips in alle geval!
K 1100RS (01/1993)

ik ben er vrijwel zeker van dat bij een K11 de startmotor rondgaat ,zelfs als de noodschakelaar afstaat.
alleen draait de benzinepomp niet en slaat de motor niet aan.... dus dringend het contactje van de zijpikkel of van't stuur controleren.
Zonder TPS slaat de motor ook niet aan, toevallig dit stekkertje niet los ?
succes,
philip

alleen draait de benzinepomp niet en slaat de motor niet aan.... dus dringend het contactje van de zijpikkel of van't stuur controleren.
Zonder TPS slaat de motor ook niet aan, toevallig dit stekkertje niet los ?
succes,
philip
- 
				section_00

Hey,
Even terugkomen op dit verhaal:
Uiteindelijk was het toch een probleem met de brandstofvoorziening, meer bepaald de brandstofpomp denk ik.
Omdat ik in februari brand heb gehad in een bijgebouw, was ik genoodzaakt een een heel deel van mijn moto te vervangen.
Gelukkig was hij niet helemaal opgefikt...
Ik heb wel de nafttank opnieuw moeten kopen en alles wat daarbij hoort. De nafttank heb ik tweedehands gevonden bij een afbreker, gelukkig in de juiste kleur en heb ze goed uitgespoten met thinner binnenin (zat nog wat troep in), heb ook een nieuwe brandstofpomp (hobbyist verkoopt een prima imitatiepomp trouwens voor minder dan de helft wat BMW ervoor vraagt) gekocht, tankslot, vlotter, en slangen.
Voorts heb ik nog spiegels moeten kopen, windscherm, nieuwe carterventilatieslang, nieuwe inlaatrubbers. Heb tegelijk het luchtfilterhuis gekuist, gasklephuis gedemonteerd en gereinigd, injectoren gereinigd en nieuwe o ringen voor de inlaatspruitstukken..
was hard stressen om hem de eerste keer terug te starten, want had toch voor 900€ kosten gedaan.. maar hij startte van de eerste keer
 ikke zeer content!!
Ik vermoed dus dat het oorspronkelijke probleem wel degelijk aan de brandstofpomp lag..
Fotokes van een verbrande K:

grtz

Uiteindelijk was het toch een probleem met de brandstofvoorziening, meer bepaald de brandstofpomp denk ik.
Omdat ik in februari brand heb gehad in een bijgebouw, was ik genoodzaakt een een heel deel van mijn moto te vervangen.
Ik heb wel de nafttank opnieuw moeten kopen en alles wat daarbij hoort. De nafttank heb ik tweedehands gevonden bij een afbreker, gelukkig in de juiste kleur en heb ze goed uitgespoten met thinner binnenin (zat nog wat troep in), heb ook een nieuwe brandstofpomp (hobbyist verkoopt een prima imitatiepomp trouwens voor minder dan de helft wat BMW ervoor vraagt) gekocht, tankslot, vlotter, en slangen.
Voorts heb ik nog spiegels moeten kopen, windscherm, nieuwe carterventilatieslang, nieuwe inlaatrubbers. Heb tegelijk het luchtfilterhuis gekuist, gasklephuis gedemonteerd en gereinigd, injectoren gereinigd en nieuwe o ringen voor de inlaatspruitstukken..
was hard stressen om hem de eerste keer terug te starten, want had toch voor 900€ kosten gedaan.. maar hij startte van de eerste keer
Ik vermoed dus dat het oorspronkelijke probleem wel degelijk aan de brandstofpomp lag..

grtz
K 1100RS (01/1993)

- 
				Dirk Pauwels

Ik vond hem nie mis in het matzwartsection_00 schreef:Hey,
was hard stressen om hem de eerste keer terug te starten, want had toch voor 900€ kosten gedaan.. maar hij startte van de eerste keerikke zeer content!!
![]()
grtz
Hopelijk was je verzekerd?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project

- 
				section_00

rollend materieel is meestal uitgesloten in de brandpolis van een huis
enkel als je een omnium zou nemen op het voertuig zelf kan je brandschade recupereren helaas... maaar dat had ik uiteraard niet op een 18 jaar oude moto :p
gelukkig wel inboedel en veranda ed. verzekerd
komt wel in orde...

enkel als je een omnium zou nemen op het voertuig zelf kan je brandschade recupereren helaas... maaar dat had ik uiteraard niet op een 18 jaar oude moto :p
gelukkig wel inboedel en veranda ed. verzekerd
komt wel in orde...
K 1100RS (01/1993)

- 
				Iron Gonzo

jawadde  

je hebt al mooi werk geleverd na zijn roking,

je hebt al mooi werk geleverd na zijn roking,
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit

TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit