Ben dus zelf ook allang aan’t overwegen om zo’n action-cam te kopen. De M&T van januari gekocht… Kijken en vergelijken… Googelen… Reviews bestuderen… En dan na maanden nog altijd niets beslist
Maar soit… Daar waar eerst de volle goesting uitging naar de GoPro Hero 3 Black ben ik ondertussen toch wat prijsbewuster gaan denken, en dan kwam even de AEE Magicam in’t vizier. Voor 349 euro heb je daar een vrij complete set met zowat alles erop en eraan wat ik ook maar zou nodig hebben. Langs andere – belangrijke - kant, ik heb op verschillende plaatsen, op kleine en op grote schermen al filmpjes gezien die met deze camera opgenomen zijn, en ik moet eerlijk toegeven dat ik toch niet echt helemaal ondersteboven was van de beeldkwaliteit. Hetgeen ik al zag van de GoPro-camera’s kon mij meer bekoren.
Dus terug naar het GoPro gamma. Stel dat ik voor de Hero 3 Silver zou kiezen, die kost mij met aparte remote control uiteindelijk evenveel dan de Black. Welgeteld 449 euro, waarbij dan (zowel voor de Silver als de Black) nog de prijs voor eventuele extra batterij, sd-kaartje enz komt. Heel dik 500 euro’s dus
Alternatief is om voor de Hero 3 White te kiezen. Deze kost toch al gauw 200 eurootjes minder dan zijn Black brother en heeft met zijn PAL-opnamemodi van 1080/25fps en 720/25-30fps m.i. toch ook al wel genoeg in zich om een degelijke dvd-beeldkwaliteit te leveren. En van het prijsverschil kan ik makkelijk nog de aparte remote van 99 euro bijkopen, evenals een extra batterijtje en een 32 of 64 gb-geheugenkaart.
Dus, eigenlijk is mijn vraag nu : zijn er hier nog van die arme sukkelaars zoals ik die zich hebben beperkt tot de Hero 3 White, en zo ja : welke zijn jullie bevindingen van deze camera ? Zou je de aankoop overdoen of niet ? En wat mag ik eigenlijk verstaan onder de “assorted mounts and hardware” die bij de camera geleverd worden, welke montagespullen zitten er dus standaard bij (en welke heb je eventueel nog apart bijgekocht) ?
En dan ietske voor de video-techneuten : wat is – in mensentaal – het feitelijke verschil tussen PAL en NTSC ? Moet ik hiermee rekening houden bij aankoop van de camera en speelt het een rol tijdens het filmen en nadien bij het monteren (met iMovie op een MacBook) ?