Vreemd vuil op achterkant vorkpoten ?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Francis
Contacteer:

Vreemd vuil op achterkant vorkpoten ?

Bericht door Francis »

Hoi iedereen,

De laatste maanden, net als velen hier zekerst, veel gereden :-)
Maar ik merk de laatste honderden kilometers plots een vreemde vervuiling aan de achterzijde van mijn buitenste linker voorste vorkpoot.
Het "vuil" bevind zich steeds op de linker, nooit op de rechter vorkpoot, en is gelokaliseerd vanaf het spatbord tot op het einde van de bovenzijde, waar de binnenste vorkpoot in de bovenste schuift. De afzetting is alleen maar zichtbaar aan de achterzijde van de vorkpoot, dus de ijdee die naar de benzinetank toe gekeerd is.
Als ik het er af veeg, lijkt het me veel weg te hebben van het stof dat uit een trommelrem kwam destijds, maar dan wat vettiger.
Ik vraag me af waar dit kleverige stof afkomstig van is, en of dit eigenlijk wel van de vorkpoten komt of van elders....
Het komt steeds terug, dus ik stel me er wel vragen bi,j en vraag me af of dit een dealerbezoek noodzakelijk maakt.
Motor (R1200RT-2005) heeft net een volledig groot nazicht gehad in juni, das ongeveer 5000 km geleden.
Ik heb er een foto van gemaakt, maar vind niet dadelijk hoe deze up te loaden.

Afbeelding

Alle tips zijn alleszins meer dan welkom !
Het gaat en bolt jullie goed,
Francis
Noot, foto gelukt, let wel, de bovenkant van de vuilvlek is er afgeveegd om het stof te kunnenvbekijken, de vorkbeen zat wel degelijk tot bovenaan vol vuil.
Francis, r12rt

Teekitiesie iedereen, want dat doe ik ook :!:

Microsoft is not the answer, microsoft is the question.
My answer is NO !
pière boxèr

Re: Vreemd vuil op achterkant vorkpoten ?

Bericht door pière boxèr »

Lekkende vorkpoot :-? ?
Lekkende oliekoeler die er drupt? :roll:
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Erg bedankt voor je antwoord Pière !
Het zou natuurlijk kunnen, maar eerlijk gezegd twijfel ik daar een beetje aan, het is immers niet echt "olie" eerder een kleverig plakkerig soort stof.
Jaren geleden (toen ik nog jong was - lol) heb ik al wel eens een vork uiteen gehaald, en dit ziet er echt niet uit als (vork)olie, eerder een droge plakkerige smeurie ...
Hetzelfde met motorolie, volgens mij zou olie gewoon naar beneden lopen op die plaats , en er niet blijven opzitten ... En zou bij een lekkende dichting, er geen olie boven op de rubberen ringen waar de binnenste vorkpoten inglijden, moeten zitten ook ?
Want die is er daar dus niet te vinden, evenmin zit die smeurie daar....
Ik ga zeker eens zien of ik dichter bij de oliekoeler geraken kan, al is dat bij een RT is niet echt simpel ....
Hoedanook als het van de vork komt, is het dealer, daar heb ik zeker niet het gepaste gerief voor om dichtingen te vervangen, al mag die me dan zeker eens uitleggen of dat dit olie uit een vorkpoot is ....
Ik zelf zit eigenlijk aan iets van slijtage te denken door de vibraties die een vork nu eenmaal ondergaat, maar ik zie ook nergens geen slijtsporen die dat zouden kunnen verklaren.
Al houd de kuip van een RT wel veel dingen weg van het oog ....
Ik weet het dus ook niet :-(
Laatst gewijzigd door Francis op 20 sep 2013, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Francis, r12rt

My answer is NO !
Danny

Bericht door Danny »

Maak de poten (beide dus) goed zuiver, m.a.w. goed met een ontvetter reinigen.
duw de rubberen stofkap met een schroevendraaier voorzichtig omhoog uit zijn zitting, binnenin hoort geen olie te zitten dat is al een eerste indicatie. stofkap weer op zijn plaats en evt een stukje vod rond de binnenpoot net aan de stofkap en eens een weekje rijden en weer kijken. als 't lekt moet de poot nu zuiver blijven maar de olie aan de vod hangen...
vervangen keerring voorvork duurt bij een telelever model ongeveer een kwartier als 't geen Murphydag is :mrgreen:
Francis
Contacteer:

Bericht door Francis »

Bedankt voor je reactie Danny !

Jullie zijn dus al met 2 om de barrages te verdenken ....
Jij moet trouwens een echte super technieker wezen denk ik, Danny, alleen de ruit nog maar van mijn RT verwijderen duurt bij mij 15 minuten, maar mss is mijn naam wel Murphy :-)
Francis, r12rt

My answer is NO !
Danny

Bericht door Danny »

een vorkpoot van een telelever is geen klassieke vork vandaar dat je de binnenpoot (na losmaken) er zo langs boven kan uittrekken, de keerring eruit lepelen is een kwestie van geluk hebben, de ene wil al eens sneller eruit komen dan de andere :mrgreen:
Plaats reactie