auto - trekhaak-keuring

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Dirk Pauwels

auto - trekhaak-keuring

Bericht door Dirk Pauwels »

Vanmorgen controle boordocumenten van de auto, blijkbaar heeft de politie Sint-Niklaas Beveren wat aspirantjes gekregen van de politieschool, er was in ieder geval tijd en volk genoeg om controle te doen. Bibi mocht stoppen, (de 3de keer al dit jaar, ze hebben iets tegen Seatjes denk ik), begon aspirantje moeilijk te doen over de trekhaak. Ding zit er onder van toen ik de auto nieuw kocht, auto is nog geen 4j dus nog niet naar de TK geweest. Vorige politie controles nooit probleem gehad. Blijkbaar moeten ook auto's jonger dan 4 jaar een keuring hebben vd trekhaak. Wist ik niet. Garagist zweeg bij aankoop ook in alle talen over die keuring. In elk geval PV gehad, weer 50-60€ naar de staat, met dank aan mijne garagist....
commentaar vd aspirant omdat ik zei dat ik niet op de hoogte was van een keuring trekhaak: "U wordt verondersteld de wegcode te kennen...." Alsof je elke 6 maanden de wegcode eens doorneemt... :roll:
Enfin: Auto jonger dan 4j + trekhaak en geen keuring trekhaak: ga mr effe langs de SBAT, voor je ook een overijverig aspirantje tegen komt... :mrgreen:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Man in Black

Re: auto - trekhaak-keuring

Bericht door Man in Black »

wat een gezeik, als je daarvoor al een boete moet krijgen :twisted:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Pol

Bericht door Pol »

Dirk Pauwels schreef:Vanmorgen controle boordocumenten van de auto, blijkbaar heeft de politie Sint-Niklaas Beveren wat aspirantjes gekregen van de politieschool, er was in ieder geval tijd en volk genoeg om controle te doen. Bibi mocht stoppen, (de 3de keer al dit jaar, ze hebben iets tegen Seatjes denk ik), begon aspirantje moeilijk te doen over de trekhaak. Ding zit er onder van toen ik de auto nieuw kocht, auto is nog geen 4j dus nog niet naar de TK geweest. Vorige politie controles nooit probleem gehad. Blijkbaar moeten ook auto's jonger dan 4 jaar een keuring hebben vd trekhaak. Wist ik niet. Garagist zweeg bij aankoop ook in alle talen over die keuring. In elk geval PV gehad, weer 50-60€ naar de staat, met dank aan mijne garagist....
commentaar vd aspirant omdat ik zei dat ik niet op de hoogte was van een keuring trekhaak: "U wordt verondersteld de wegcode te kennen...." Alsof je elke 6 maanden de wegcode eens doorneemt... :roll:
Enfin: Auto jonger dan 4j + trekhaak en geen keuring trekhaak: ga mr effe langs de SBAT, voor je ook een overijverig aspirantje tegen komt... :mrgreen:
Die aspirantjes zouden hunne stiel moeten leren in de zone Zuid in Brussel. Zouden rap onder de aspirientjes zitten denk ik.ik zie 't zelfde verhaal ni goe aflopen aan de Anderlechtse poort /ch.de Mons peis ik.
Dirk Pauwels

Pol schreef: Die aspirantjes zouden hunne stiel moeten leren in de zone Zuid in Brussel. Zouden rap onder de aspirientjes zitten denk ik.ik zie 't zelfde verhaal ni goe aflopen aan de Anderlechtse poort /ch.de Mons peis ik.
Had ik ook graag als opmerking willen geven, maar 1 boete vond ik al genoeg, aangezien er ook nog eentje ligt te wachten voor betaling ivm geflitst op expresweg richting zelzate (was wel terecht, was gehaast :oops: )
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
roadster

Bericht door roadster »

uw aspirantje heeft helaas wel gelijk

nieuwe auto met trekhaak tot 750kg: 1x keuring bij plaatsing en dan vrijgesteld van keuring tot de wagen 4j is
nieuwe auto met trekhaak > 750kg: jaarlijkse keuring, zelfs indien jonger dan 4j...

ik hang er ook aan...
mijn auto is 1j oud, met tekhaak gekeurd tot 750kg
de dealer is er mee naar de keuring geweest bij de levering
dit jaar ga ik een caravan met MTM 1800kg trekken, dus kan ik opnieuw naar de keuring en vanaf dan elk jaar...
Laatst gewijzigd door roadster op 10 apr 2014, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
R1200GS LC
Dirk Pauwels

roadster schreef:uw aspirantje heeft helaas wel gelijk

nieuwe auto met trekhaak tot 750kg: 1x keuring bij plaatsing en dan vrijgesteld van keuring tot de wagen 4j is
nieuwe auto met trekhaak > 750kg: jaarlijkse keuring, zelfs indien jonger dan 4j...

ik hang er ook aan...
mijn auto is 1j met tekhaak gekeurd tot 750kg
de dealer is er mee naar de keuring geweest bij de levering
dit jaar ga ik een carava, met MTM 1800kg trekken, dus kan ik opnieuw naar de keuring en vanaf dan elk jaar...
Goe da ge da zegt, ik moet vanaf nu toch elk jaar, dus ga ineens laten keuren voor >750kg.
willy

Bericht door willy »

Inderdaad, het aspirante heeft gelijk. Maar of dat helaas is?
De regel bestaat trouwens al eeuwen :oops:
Je zou wel kunnen stellen dat een garagist, als hij een (nieuwe) wagen aflevert,
ervoor dient te zorgen dat die in orde is mbt tot de technische keuring.
@Dirk: ben je zeker dat het tegen uw auto is dat de flikken iets hebben? :-P
Man in Black

Bericht door Man in Black »

Gelijk of niet...het is gewoon belachelijk daar een boete voor te geven, geef dan een waarschuwing en de kans om het in orde te maken.
Er zijn veel meer overtredingen te controleren die wel met verkeersveiligheid te maken hebben.
Ik vrees dat ik in die situatie nog 1 boete erbij had :roll:
CBR400RR => DUC Monster 900 => DUC 748 => DUC ST2 => Kawa ZX9R => enduro/cross => Yamaha XT660X => F800R => R1200GS-LC => R1250GS
Lid BMW MC VL.
Dirk Pauwels

willy schreef: Inderdaad, het aspirante heeft gelijk. Maar of dat helaas is?
De regel bestaat trouwens al eeuwen :oops:
Je zou wel kunnen stellen dat een garagist, als hij een (nieuwe) wagen aflevert,
ervoor dient te zorgen dat die in orde is mbt tot de technische keuring.
Die regel bestaat mss al eeuwen, maar ik heb dan ook al veel langer een rijbewijs, dus nadien lees je nooit geen verkeersregelement meer, zo boeiend vind ik dat nu ook weer niet :mrgreen: Garagist had er eigenlijk mee naar de keuring gemoeten voor aflevering of op zijn minst moeten verwittigen, maar ja....
willy schreef: @Dirk: ben je zeker dat het tegen uw auto is dat de flikken iets hebben? :-P
Daar zegde zo al iets :lol: Mss is het de sticker "my Kalashnikov is fantastic" die het hem doet.... dacht dat die eerder afschrikkend zou werken :mrgreen:
Harald

Bericht door Harald »

Dirk, doe me één plezier, betaal op tijd, want ons vakantiegeld komt er aan ;-)
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Jan en Greet

Bericht door Jan en Greet »

:lol: :lol: :lol: :lol:
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550 en XT
Lid,natuurlijk !
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Man in Black schreef:Gelijk of niet...het is gewoon belachelijk daar een boete voor te geven, geef dan een waarschuwing en de kans om het in orde te maken.
Er zijn veel meer overtredingen te controleren die wel met verkeersveiligheid te maken hebben.
Ik vrees dat ik in die situatie nog 1 boete erbij had :roll:
Je hebt gelijk in verband met die boete. Een waarschuwing is in dit geval beter op zijn plaats. Maar ja, gezien ons apenland failliet is moet alles geld opbrengen.
Het niet hebben van een keuring voor uw trekhaak kan u in het geval van een ongeval als je een aanhangwagen trekt wel veel geld kosten. Want wat is het eerste wat
de verzekering zal zeggen ? Mijnheer, ge trekt aan aanhangwagen maar de trekhaak is niet gekeurd.
Dirk Pauwels

Harald schreef:Dirk, doe me één plezier, betaal op tijd, want ons vakantiegeld komt er aan ;-)
alleen omda gij het zijt hé 8-)
Harald

Bericht door Harald »

Dirk Pauwels schreef:
Harald schreef:Dirk, doe me één plezier, betaal op tijd, want ons vakantiegeld komt er aan ;-)
alleen omda gij het zijt hé 8-)
:thumright:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
J@n

Bericht door J@n »

En die keuring zelf is dan ook nog een lachertje. In het beste geval stampen ze er met hun voet eens tegen. :roll:
melis luc

Bericht door melis luc »

J@n schreef:En die keuring zelf is dan ook nog een lachertje. In het beste geval stampen ze er met hun voet eens tegen. :roll:
Geld klopperij anders niks !!
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
MidlifeCruise

Bericht door MidlifeCruise »

Moet je steeds naar de keuring met nieuwe wagen + trekhaak?
Als je alleen maar fietsen meeneemt? Ik dacht dat de garagist tegen mij gezegd had dat dat dan niet moest...
Mijne is gekeurd hoor bij aankoop :mrgreen:
Just call me Luc
Relax

Bericht door Relax »

:lol: :lol: :lol:

Zal m leren, met ongekeurd goed rond rijden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
melis luc

Bericht door melis luc »

MidlifeCruise schreef:Moet je steeds naar de keuring met nieuwe wagen + trekhaak?
Als je alleen maar fietsen meeneemt? Ik dacht dat de garagist tegen mij gezegd had dat dat dan niet moest...
Mijne is gekeurd hoor bij aankoop :mrgreen:
neen eerste maal bij in gebruikneming of na de plaatsing verder wordt de trekhaak gekeurd bij de jaarlijkse controle kost wel 9 € extra !
Nooit te oud om met een GS lc te rijden !!
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

MidlifeCruise schreef:Als je alleen maar fietsen meeneemt?
Trekhaak is trekhaak.
Dus zodra deze is geplaatst moet je naar de keuring. Ook indien trekhaak er af-fabriek geplaatst is.

Ook las ik net op de site van GOCA dat indien je trekhaak voor minder dan 750 kg is gekeurd, het bonus-systeem behouden blijft. Indien aan een aantal voorwaarden is voldaan, je het 5de jaar niet moet gaan.
Voor trekhaken voor meer dan 750 kg, mag je jaarlijks naar de keuring (voor de trekhaak)
R1200RT, again :-)

Afbeelding
WILBIKE

Bericht door WILBIKE »

Sven 16GT schreef:Trekhaak is trekhaak.
Dus zodra deze is geplaatst moet je naar de keuring. Ook indien trekhaak er af-fabriek geplaatst is.
Dit klopt dus wel niet hoor, alle trekhaken zijn niet gelijk...
Wij rijden met een hybridevoertuig Toyota dat GEEN aanhangwagen mag trekken. Om fietsen te vervoeren kan je wel een trekhaak laten monteren wat bij mij het geval is. Deze haak is van het merk 'Thule' en heeft een dwarslatje bovenaan de bol zodat een aanhangwagen niet kan bevestigd worden maar wel een fietsdrager van alleen 'uiteraard' het merk Thule. Je krijgt er ook een gelijkvormigheidsattest bij waarop duidelijk vermeld staat dat er GEEN aanhangwagen mag getrokken worden en de aanvankelijke homologatie van het voertuig blijft gelden. De installatie dient uitgevoerd te worden door een merkgarage en alléén met deze documenten verkrijgbaar via de merkgarage/dealer is een keuring van de trekhaakinstallatie niet verplicht! :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

We leren bij :-)
R1200RT, again :-)

Afbeelding
willy

Bericht door willy »

Sven 16GT schreef: Indien aan een aantal voorwaarden is voldaan, je het 5de jaar niet moet gaan.
En ook het 7de jaar niet.
de klei'n

Bericht door de klei'n »

Nog een boete tekort gekregen, niet alleen was je trekhaak niet gekeurd, je reed ook rond met een ongeldig keuringsbewijs. Dat aspirantje was dus toch nog braaf. :mrgreen:
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Relax

Bericht door Relax »

:lol: :lol: :lol:

En dat aspirantje was duidelijk erg neutraal: één blik had volstaan om een handvol PV's te kunnen maken.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Plaats reactie