R1100 voorrem problemen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LNNRT

R1100 voorrem problemen

Bericht door LNNRT »

Ik heb hier een 1100GS van '94 met bijna 150.000 km op de teller.
De laatste tijd heb ik regelmatig lucht op mijn voorrem. Niet veel maar het stoort me toch, zeker omdat die lucht er zonder reden blijkt te komen en ook omdat ik niet graag lucht in mijn remmen heb (for obvious reasons ...).
Met zelf ontluchten kreeg ik het niet echt goed dus dan maar bij de dealer laten doen. Dat ging wel maar na een maand was het weer van dat ...
Teruggeweest en de mechanieker denkt dat er een probleem is met de hoofdremcilinder. Ze hebben dan als eerste stap dat binnenwerk vervangen door zo'n revisieset in een poging mijn probleem op te lossen. 2 weken verder lijkt alles nog altijd in orde.

Nu, mijn probleem is dat ik april vorig jaar daar zelf al een revisieset in had gestoken omdat er soms remvloeistof lekte langs dat afdekkapje waar die plunjer achter zit. Daarboven komt nog dat, toen ik die moto in 2010 ofzo kocht, dat gebied rond dat afdekkapje en daaronder gecorrodeerd was door een remvloeistof lek en lang stilstaan. Ik heb dat toen opgekuist en die voorrem heeft mij tot een paar maanden geleden geen noemenswaardige problemen geleverd.
Volgens mij is er dus nog meer aan de hand en ga ik uiteindelijk weer lucht hebben. De volgende stap zou dan zijn om een nieuwe rempomp te steken. Ik heb mij laten vertellen dat dat redelijk prijzig is.
De remleidingen heb ik zelf bijna 3 jaar geleden vervangen door stahlflex, dat is een dikke 50.000km geleden.

Wat is jullie idee hier nu over? Heeft er iemand een idee wat het mij gaat kosten om zo'n nieuwe hoofdrempomp te laten steken? Zijn er nog andere punten waar het zou kunnen mislopen?
Zijn er nog andere alternatieven? Ik heb ooit eens op een beurs bij een stand (van Knalpot geloof ik) een doos tweedehands rempompen zien liggen maar ik weet niet of dat een slim idee is.

Doel van deze post en mijn vragen is eigenlijk eens wat andere meningen dan mijn eigen gedachten te horen. Het is een moto van over de 20 jaar, wat is de volgende kost als ik dit laat maken ... ik hoor een lager in mijn versnellingsbak lawaai maken, maar die hoor ik dan wel al 70.000km ... Vorig jaar had ik een barst in mijn karter maar dat lijkt toch dicht te blijven ... Motor heeft al 150.000km en zou meer moeten kunnen maar de laatste tijd komt er toch olierook uit mijn uitlaat als ik start na een nacht stilstaan op de middenbok. Tegenwoordig hoor ik precies ook iets tikken in de motor zelf, een distibutieketting ofzo? Kan daar speling op komen of slijten die geleiders? Die geleiders zijn nog niet zo heel lang geleden vervangen geweest dacht ik. Voor de rest rijdt die moto eigenlijk nog goed
Een andere 1100gs kopen kost ook niet zo veel meer tegenwoordig maar langs de andere kant ga ik voor deze niet veel meer krijgen ook al heb ik daar de laatste tijd kosten aan gedaan (nieuwe remschijven vooraan, binnenkort zadel laten herstellen, nieuw slot voor beide zadels en een reservesleutel die ze nu aan het bijmaken zijn). Dan hou ik die liever bij en zet ik die opzij voor een project later. Maar als ik dat doe, dan moet ik voor mijn madam een bibliotheek bouwen op zolder (belofte maakt schuld). Dan moet die zolder eerst opgeruimd worden en daar heb ik nu eigenlijk ook geen zin in :)
stefke2

Re: R1100 voorrem problemen

Bericht door stefke2 »

't probleem ligt dus eigenlijk bij uw madam... :mrgreen:

Maar even ernstig nu... Ik denk dan dat een andere GS evengoed kan verslijten en het misschien toch de moeite is om de huidige rijdende te houden. Kostprijzen? Geen idee, kan ik je niet bij helpen, als je zelf wat kan prutsen kan het misschien wat schelen in prijs.
http://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/ ... Q=BRC11140" onclick="window.open(this.href);return false;
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

lnnrt, bel eens naar leie motors die heeft wel een pomp in 2 dehands liggen aan een hopelijk normaal en betaalbaar tarief, plaatsen doe je zelf vermoed ik?
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Ralph

Bericht door Ralph »

De prijs, dat hangt van Joes zijn humeur af.

Verstuurd vanaf mijn RIDGE 4G met Tapatalk
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Nieuwe pomp kost rond de 300€. Revisie setjes helpen soms een 6maand, een jaartje, afhankelijk hoe erg de cilinder beschadigd was, maar meestal gaan ze terug lekken.
Een 2dehandspompje, zelfs als het nog een goede is, zal ook beginnen lekken na verloop van tijd.
De nieuwe zijn voorzien van een laagje in de cylinder waardoor ze niet zo snel gaan lekken, die vd 1150 bv lekken bijna nooit. Helaas passen die niet denk ik.
Ik zou een nieuwe kopen, die kan je altijd nog overzetten op een andere 1100 als je bv een 1100 met minder kms zou kopen etc....

Pompjes zijn weeral opgeslagen precies, dacht dat ik ze een tijdje geleden nog aan 285€ zien staan heb...

http://www.hobbyist.nl/zoek_filters/?fi ... 2722352190
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

Dan moet die zolder eerst opgeruimd worden en daar heb ik nu eigenlijk ook geen zin in :)
't Is te hopen dat uw madame hier niet meeleest :mrgreen:
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
LNNRT

Bericht door LNNRT »

De meeste reacties gaan richting herstellen en als blijkt dat dat onderdeel via de hobbyist te bestellen is en maar rond de 300 euro kost, dan ben ik precies toch ook geneigd om dat te herstellen. Ik zou het dan wel zelf doen.
Ik had eigenlijk gedacht dat het onderdeel alleen al 500 euro ging kosten en dat als ik het bij de dealer laat doen daar nog een pak werkuren gingen bijkomen.
De vraag is dan of ik dat binnenwerk kan herbruiken. De huidige plunjer zit er nog maar heel recentelijk in. Wellicht zal er links en rechts wat nieuwe loctite tussen moeten. Of is het best om ook het binnenwerk gelijk weer mee te vervangen?

Het verbaast mij eigenlijk wel dat de hobbyist dat stuk nog heeft. Ik dacht dat zij geen originele bmw onderdelen meer mochten verkopen? Enfin, het werd hun toch moeilijk gemaakt. Of is dat dan geen origineel onderdeel?
dejos

Bericht door dejos »

Je kan ook een tweedehands pomp kopen van een 1100RT de onderdeelnr is dezelfde en voor 100 euro kan je er al een kopen.
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
Dirk Pauwels

LNNRT schreef:De meeste reacties gaan richting herstellen en als blijkt dat dat onderdeel via de hobbyist te bestellen is en maar rond de 300 euro kost, dan ben ik precies toch ook geneigd om dat te herstellen. Ik zou het dan wel zelf doen.
Ik had eigenlijk gedacht dat het onderdeel alleen al 500 euro ging kosten en dat als ik het bij de dealer laat doen daar nog een pak werkuren gingen bijkomen.
De vraag is dan of ik dat binnenwerk kan herbruiken. De huidige plunjer zit er nog maar heel recentelijk in. Wellicht zal er links en rechts wat nieuwe loctite tussen moeten. Of is het best om ook het binnenwerk gelijk weer mee te vervangen?

Het verbaast mij eigenlijk wel dat de hobbyist dat stuk nog heeft. Ik dacht dat zij geen originele bmw onderdelen meer mochten verkopen? Enfin, het werd hun toch moeilijk gemaakt. Of is dat dan geen origineel onderdeel?
BMW maakt geen rempompen, komen van Grimeca of Brembo. Pompjes zijn vlot verkrijgbaar.
Nieuwe pomp is voorzien van zuiger en dichtingen uiteraard.
Zuiger van revisie kit kan je hergebruiken, eigenlijk zou je enkel de dichtingen nodig hebben bij een revisie, maar die zijn bij mijn weten niet apart verkrijgbaar
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels

dejos schreef:Je kan ook een tweedehands pomp kopen van een 1100RT de onderdeelnr is dezelfde en voor 100 euro kan je er al een kopen.
100€ voor een 2dehandse pomp is wel duur... Meestal gaan ze voor ongeveer 50-55€, maar ik zou het niet doen. Alle pompjes vd 1100 serie R/RS/GS/RT zijn dezelfde, dwz niet voorzien van coating in de cylinder. Zoals eerder gezegd, zelfs eentje dat goed is zal vroeg of laat beginnen lekken, tenzij het al een nieuwe versie is. Voor een tijdelijke herstelling en aan een redelijke prijs kan het oplossing zijn, maar je weet pas of ze goed zijn na montage....
Motorworks verkoopt gereviseerde, maar aan die prijs (+/- 225€ excl verzending) kan je beter een nieuwe kopen...
Danny

Bericht door Danny »

gewoon bij de dealer 315 of zoiets, soms moet je goed overwegen alvorens elders verzendkosten te betalen...

Ik dacht dat de pompen Magura waren :mrgreen:
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Ik bedenk mij net dat het resultaat van het bovenstaande nog eens moest terugkoppelen.

Ik heb die rempomp uiteindelijk bij de dealer laten vervangen. De prijs die zij opgaven was een kleine 100 euro hoger dan de prijs van het wisselstuk. Voor dat geld had ik geen zin om een halve dag aan die rem te gaan klooien en die tijd kon ik elders beter gebruiken. Terwijl ze daar toch waren hebben ze ook de remblokken vervangen en de remschakelaar bleek ook kaduuk dus die is gelijk mee vervangen. Uiteindelijk is het dus toch nog iets meer geworden.

We zijn ondertussen bijna 4 weken verder en ik vrees dat het probleem nog niet is opgelost. De laatste week heb ik de indruk dat ik weer een sponzig gevoel krijg in mijn voorrem.
Ik heb al eens even gekeken naar prijzen voor een abs pomp en remklauwen ... daar word ik niet onmiddellijk vrolijk van. De remleidingen verdenk ik niet onmiddellijk omdat daar sinds een jaar of 2 nieuwe stahlflex leidingen op zitten.
Ik heb al eens gepolst bij de dealer, die had niet echt een idee wat het nog kon zijn. Ik vrees dus dat ik aan de drempel van een straatje met veel kosten en vervangingen sta zonder zeker te zijn van een oplossing.

Iemand nog een ander idee?
Dirk Pauwels

Wat ik raar vind is dat je een aantal weken goeie druk hebt en daarna het gevoel krijgt dat je lucht op je rem hebt. Ik zou verwachten dat dat in geval van een lek geen weken zou duren dan.... Ben je zeker dat je remblokken niet slepen en daardoor de boel constant te warm staat, want als je vloeistof (zeker dot 4) elke rit zeer warm wordt, kun je na enkele weken wel lucht in het circuit krijgen. Draait je wiel vlot rond of zit er veel weerstand op?
Wat je kan doen voorlopig is 's avonds je rem tegen je handvat binden met een tie wrap, goed op druk, nachtje laten staan, 's morgens los en normaal heb je dan goeie druk, de aanwezige lucht gaat dan meestal terug naar reservoir. Als dit niet lukt ga je op die manier mss wel het punt vinden waar er een lek zit, (wegens de contante druk), maar ik zou verwachten bij een lek dat dit al eerder zichtbaar zou zijn.

Zijn de remklauwen ooit al gedeeld geweest?
Dirk Pauwels

Setje goede remklauwen heb je al voor 50€, heb ik liggen, ABS module heb ik ook staan maar nog niet getest. Maar ik zou eerst de druktest maar eens doen..... Als de rem na een nachtje zijn druk niet houdt ook de tank er eens afhalen om te zien of er geen lek aan je ABS module zit.
dejos

Bericht door dejos »

ABS pomp R1100 heb ik ook , pas gedemonteerd en filmpje van gemaakt zodat je kan zien dat deze werkt , alle remklauwen en leidingen heb ik ook te koop.
R850R , R100RS (bwj 1978),R1150R , R1200GS
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Dirk Pauwels schreef:Wat ik raar vind is dat je een aantal weken goeie druk hebt en daarna het gevoel krijgt dat je lucht op je rem hebt. Ik zou verwachten dat dat in geval van een lek geen weken zou duren dan.... Ben je zeker dat je remblokken niet slepen en daardoor de boel constant te warm staat, want als je vloeistof (zeker dot 4) elke rit zeer warm wordt, kun je na enkele weken wel lucht in het circuit krijgen. Draait je wiel vlot rond of zit er veel weerstand op?
Wat je kan doen voorlopig is 's avonds je rem tegen je handvat binden met een tie wrap, goed op druk, nachtje laten staan, 's morgens los en normaal heb je dan goeie druk, de aanwezige lucht gaat dan meestal terug naar reservoir. Als dit niet lukt ga je op die manier mss wel het punt vinden waar er een lek zit, (wegens de contante druk), maar ik zou verwachten bij een lek dat dit al eerder zichtbaar zou zijn.

Zijn de remklauwen ooit al gedeeld geweest?
Die druktest was een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik heb die voorrem eens een nacht op spanning gehouden en 's anderendaags was dat inderdaad een pak beter. Nu enkele dage verder heb ik weer de indruk dat het achteruit gaat.
Alle verbindingen waar ik zo aan kan komen heb ik eens nagekeken op lekken maar dat zag er goed uit. Enkel onder de rubber kapjes op de ontluchtingsnippels van de remklauwen zat remvloeistof. Ik heb dat wat opgekuist en leek na een nacht niet teruggekomen te zijn. Dat zal een restant van het onluchten geweest zijn.
Dit weekend ga ik de tank er eens afhalen om te kijken of daar iets lekt als ik die rem onder druk hou.

Die moto is al een jaar of 5-6 in mijn bezit en bij mijn weten zijn die remklauwen nog niet gesplitst geweest. In elk geval toch niet de tijd dat ik die moto heb.
Ik begin mij nu wel niet af te vragen of deze remproblemen niet enkele maanden na het vervangen van de remleidingen begonnen zijn... die leidingen zijn in april vervangen maar was dat nu vorig jaar of het jaar daarvoor ...
Dirk Pauwels

Denk niet dat je een lek hebt dan , want dan zou de druktest geen goed resultaat geven. Maar idd tank eraf en eens kijken naar de ABS aansluitingen kan geen kwaad.
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Die tank is er ondertussen af geweest en aan de ABS module zie ik geen sporen van lekken.
Ondertussen is die voorrem weer redelijk sponzig geworden. ik ga die dit weekend nog eens ontluchten maar dat is dus geen oplossing als ik dat elke maand opnieuw moet doen.
Voor ik die ABS module vervang had ik eigenlijk graag zeker geweten dat daar het probleem is. De vraag is hoe ... Het lijkt mij dat je niet zo maar remleidingen van een niet ABS versie op een ABS versie kan plaatsen om zo die ABS module te bypassen.
Iemand die daar ervaring mee heeft?

Langs de andere kant is zo'n ABS module redelijk duur (nieuw dan toch, niet echt een idee wat daar tweedehands voor gevraagd wordt *hinthint* ;) ) dus ik ben mij eigenlijk stillekes al aan het voorbereiden om een vervanger voor de moto te kopen.
Dirk Pauwels

Staat er nog olie onder de rubbers vd ontluchting nippels?
Heb je nog gecontroleerd of de remblokken niet slepen?
Welke remvloeistof gebruik je en hoe lang zit ze er op ?
Als je circuit een hele nacht onder druk staat en daarna beter is, heb je geen lek. Als je ABS nog werkt vermoed ik dat dit vervangen ook geen oplossing is. Mss pakt je pomp lucht tijdens remmen op 1 of andere manier.
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Dirk Pauwels schreef:Staat er nog olie onder de rubbers vd ontluchting nippels?
Heb je nog gecontroleerd of de remblokken niet slepen?
Welke remvloeistof gebruik je en hoe lang zit ze er op ?
Als je circuit een hele nacht onder druk staat en daarna beter is, heb je geen lek. Als je ABS nog werkt vermoed ik dat dit vervangen ook geen oplossing is. Mss pakt je pomp lucht tijdens remmen op 1 of andere manier.
Onder die rubbers staat geen olie meer, niet onder die van de remklauw en ook niet onder die van de ABS unit. Ik heb dat rubberen kapje waar de remhendel in de hoofdrempomp gaat er ook eens afgehaald, daar kwam ook niets uit gelopen.
Volgens mij slepen de remblokken niet. Als ik aan mijn wiel draai hoor ik wel een licht slepend geluid maar ik moet niet overdreven veel kracht zetten om het wiel te laten draaien.
De huidige remvloeistof zit er sinds april 2015 op. Ik heb dan zelf het binnenwerk van de rempomp vervangen omdat die vloeistof lekte. Ik heb daar dan DOT 3/4 remvloeistof van Valvoline in gedaan (SAE J-1703, FMVSS 1160 DOT 3 en 4). De garage heeft ondertussen dat binnenwerk nog eens vernieuwd en ook al een nieuwe rempomp gestoken. Ik heb er geen idee van of dan de volledige remvloeistof weer vervangen is.
De ABS werkt nog: geen knipperende lampjes en ik heb die de afgelopen weken een aantal keren voelen tussen beide komen op zowel het voorwiel als het achterwiel.
Remcircuit onder druk zetten tijdens een nacht of weekend haalt inderdaad iets uit maar minder dan de eerste keer dat ik het probeerde. Het is iets beter maar het gaat redelijk snel weer achteruit.

Welke pomp die op 1 of andere manier lucht pakt bedoel je? Die in de ABS unit of die aan het stuur?
Dirk Pauwels

die aan het stuur, maar dat was ervan uitgaand dat je circuit bij opspannen vd hendel op druk bleef. Dan heb je dus geen lek en kan er enkel lucht binnen bij het remmen zelf (bewegen hendel)..... Maar aangezien de pomp vervangen is en hij het daarvoor ook al had blijkbaar zal het daar wss niet aan liggen.
Steek nog eens goeie remvloeistof bv ferodo dot 4 of 5.1 (geen 5) en goed ontluchten. En vooral goed spoelen, duw er maar 250ml door.

Voor je eraan begint, potje open, pistons even inspuiten met brake cleaner, pistons terugduwen. Dan ofwel met vacuum spoelen/ontluchten zonder aan de rem te komen (dan gaat de remolie die in de pistons zit ook mee, anders niet) of als je geen vacuum pomp hebt houten blokjes tussen de remklauw steken zodat de pistons bij pompen niet terug naar buiten komen.

Na spoelen/ontluchten ontlucht je nog eens op de ABS module en als laatste aan de rempomp op het stuur door de hendel in te nijpen en even de banjo te lossen tot de druk wegvalt, dan terug oppompen. (Vodje onder banjo houden)
Ik neem aan dat er bij vervanging overal nieuwe koperen of alu dichtingen gebruikt zijn?
Meer kan je niet doen. Je kan natuurlijk in het wilde weg gaan gissen en 2dehands remklauwen of een andere ABS module kopen, maar als je niet weet waar het probleem zit....

Je achterrem blijft wel goed op druk?
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Dirk Pauwels schreef: Je kan natuurlijk in het wilde weg gaan gissen en 2dehands remklauwen of een andere ABS module kopen, maar als je niet weet waar het probleem zit....
Daar ben ik dus inderdaad ook geen voorstander van. De kosten kunnen in dat geval te veel oplopen vrees ik.
Bij de achterrem ervaar ik inderdaad geen problemen, die lijkt mooi op druk te blijven.

Bij het vervangen van de remleidingen heb ik inderdaad alle koperen ringen vervangen, ik geloof zelfs dat die bij die set zaten dat ik gekocht had.
Ik heb ondertussen het remcircuit van de voorrem nog eens ontlucht. Ik heb geen vacuumpomp dus dat is op de traditionele manier gedaan. Die remvloeistof die je beschrijft had ik niet bij handen dus dat doorspoelen is ook nog niet gedaan, voor de rest heb ik jouw procedure gevolgd. Ik heb nu weer normale remdruk als staat het niet zo strak als ik zelf zou willen.
Wat me wel opviel is dat er bij de ABS pomp 1 belletje lucht mee is uit gekomen, bij de linker remklauw waren dit er meerdere (4, 5 of zelfs 6 belletjes), bij de rechterklauw kwam er geen luch mee.
Kan dit een indicatie zijn waar er lucht binnenkomt?
Dirk Pauwels

Die luchtbellen stijgen en blijven op bepaalde punten hangen. Als je bij vervangen reml of rempomp niet hebt ontlucht aan de module en/of pomp zou het kunnen dat die er al lang inzitten. zonder vacuumpomp of druk krijg je die er soms niet uit als je enkel aan de remklauw ontlucht vandaar ontluchten ad pomp en de module.
Voor de druk een trukje per PB
LNNRT

Bericht door LNNRT »

Ik kan natuurlijk enkel voor mij spreken maar als ik de remmen van mijn GS ontlucht, doe ik dat altijd zowel aan de remklauwen als aan de ABS pomp. Ik ga er eigenlijk ook stilletjes van uit de garage dat ook doet.
Nu, het is eigenlijk niet die ene luchtbel aan de ABS pomp die mij verbaasde maar die meerdere enkel aan de linker klauw. Aan de rechter klauw kwam er geen lucht uit. Die luchtbel aan de ABS pomp zou dus ook nog van de linker klauw kunnen komen als die vandaar gestegen is.
Ik ga er stilletjes ook van uit dat die luchtbellen niet zakken in een remcircuit dus dan is de logische verklaring dat die in de buurt van de klauw in het circuit gekomen zijn.
Dit weekend eens doorspoelen met die vloeistof die je aanraadde en eens kijken of ik hetzelfde zie gebeuren (al heb ik momenteel eigenlijk geen last van sponzige remmen)
Plaats reactie