R1100GS, nog te overwegen waard???

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

De Faan

R1100GS, nog te overwegen waard???

Bericht door De Faan »

Goeiedag iedereen,

ik ben hier nieuw en hoogstwaarchijnlijk vind ik hier niet het warm water uit met volgend scenario :roll:

Momenteel rij ik met een baby-beemer, beter gekend als F650GS (2005). Rij er nu 1,5 jaar mee en heb er inmiddels 42.000km op de teller geplaatst. Rij er practisch alle dagen mee, zomer als winter. In 't verlof ben ik er Zweden en Noorwegen (noordpoolcirkel) mee rondgetourd (>8800km). Deze zomer terug hetzelfde principe maar dan richting het zuiden. Daarmee toch bewezen dat zelfs de kleine GS een all-rounder is en toch heel wat reisplezier kan bieden.

De laatste maanden de kans gehad om op "zwaardere" motoren te mogen rondrijden, waarvoor dank. Naargelang mijn rijstijl kreunt het babybeemerken wel eens. En misschien is het wel langzaam tijd voor een opvolger.

Daarom zoek ik wat info, lees rij-ervaringen, omtrent de R1100GS. Ik weet dat ik hier op het juiste adres ben.

Waar moet ik vooral op letten bij de aankoop van een tweedehands, derdehands R1100GS?

Het is alom geweten maar BMW is vrij conservatief als het om veranderingen gaat tijdens de levensduur van hun types. Onder het moto:"Breekt het niet! Waarom dan veranderen!". En terecht!
Maar zijn er wezenlijke veranderingen gebeurt tijdens de carrière van de R1100GS waar ik toch rekening mee moet houden?

Alvast bedankt om dit te lezen,
en hopelijk volgen er reacties of eventuele doorverwijzingen naar andere topics op dit forum.

De Faan
My Beemer is Faantastic
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

welkom "de faan"

er bestaat ergens een site waar alles goed beschreven staat over het aankopen van een 2de hands.
hier op het forum staat die link ergens.

nog veel plezier gewenst.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Koop ene van na '96 en je zit in pricipe goed. Bij de eerdere modellen waren er ook geen grote problemen, dus da kan ook, richtprijzen rond de 4-5000 euro, meer is te duur, kun je beter een 1150 kopen: 6-8000euro.
Onder de 60k geen noemenswaardige problemen, daarboven vooral letten op dikte remschijven, speling hoofdlager pont en paralever lagers en ammortiseur achter, koppeling houdt het meestal wel een 100k uit. Let ook op scheurtjes ad boite ophanging, zwak punt bij alle 1100 gs'en.

Have fun.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels

staat ne schone witte op kapaza, voor 3500euro, afbieden naar 3000, lijkt geen slechte zaak. http://www.kapaza.be/detail/2238133/BMW_1100_g_s.html
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
PatricK/GS

Bericht door PatricK/GS »

Verkies zelf een 850, daarom heb ik ook niet getwijfeld toen ik een mooi exemplaar aangeboden kreeg. Zijn alleen in 1999 en 2000 gemaakt, toen alle kinderziekten verdwenen waren.
Bolt veel beschaafder als een 1100 en heeft toch vermogen genoeg.
Wil je sneller dan 140 op de snelweg, dan toch best een 1100/1150 zoeken.
De 850 is in België erg zeldzaam, maar in Duitsland vlot te vinden :
http://www.mobile.de/cgi-bin/searchPubl ... &sprache=1
Invoeren kost tegenwoordig iets van een 150 Euro. Dankzij de strenge Duitse motorkeuring zult je ook minder snel een miskoop doen.
Veel info over de GS vind je terug op http://www.micapeak.com/bmw/gs/
en bij de Noorderburen http://www.bmwgsclub.nl/
Groetjes,
Patrick
R 1200 GSA
....

Bericht door .... »

trouwens waar je ook iets koopt laat in het contract beschrijven met garantie, of je nu in een winkel of particulier iets koop je hebt steeds één jaar garantie dat is wettelijk bepaald,dus
een 1100 is een goede en betrouwbare GS
Ik persoonlijk rij er één jaar mee en 20. 000 km nog steeds bangelijk
ik zou niets anders meer willen hebben ?
Bij Selbach in Lier gekocht en een goede en eerlijke garantie genoten, verleden maand stonden er nog 3 in de winkel
alhoewel dat ik ook voor de 850 wilde gaan ,maar die zijn inderdaat niet vlug te vinden hier.
ieder zijn goesting
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

incognito (Mo) schreef:trouwens waar je ook iets koopt laat in het contract beschrijven met garantie, of je nu in een winkel of particulier iets koop je hebt steeds één jaar garantie dat is wettelijk bepaald
Mo als je particulier een moto koopt, zal je wel op je hoofd mogen staan dansen om één jaar garantie te krijgen :P :P . Bij een officiële verkoper (garage e.d.) is dat een ander paar mouwen.

Stoffel ;)
Afbeelding
Danny Da Kani

De mijne gaat naar Raf's

Bericht door Danny Da Kani »

Mijne 1100 gaat kortelings naar Rafs, werd overgenomen bij aankoop van 1200 GSA.. Wel wat geleefd, maar technisch absoluut OK.
Weet niet of hij in B gaat verkocht worden, anders even bij hem informeren ? Hij geeft wel garantie..

Alleszins SUPERMACHINE zo'n 1100 !! Heel veel plezier aan gehad !
Walt

Bericht door Walt »

Welkom op dit forum faan.
We kwamen op een ander forum elkaar al een paar keer tegen.
Greetz
walt :wink:
R1150RT
BMW Motor Club Vlaanderen lid
....

Bericht door .... »

Stoffel schreef:
incognito (Mo) schreef:trouwens waar je ook iets koopt laat in het contract beschrijven met garantie, of je nu in een winkel of particulier iets koop je hebt steeds één jaar garantie dat is wettelijk bepaald
Mo als je particulier een moto koopt, zal je wel op je hoofd mogen staan dansen om één jaar garantie te krijgen :P :P . Bij een officiële verkoper (garage e.d.) is dat een ander paar mouwen.

Stoffel ;)
als je een overname doet en het staat er niet in, dus"" zonder garantie en in de staat waar hij zich bevind"" , dan heb je gelijk stoffel, staat het er niet in moet je één jaar garantie geven das de wet, kijk maar eens na :lol:
Relax

Bericht door Relax »

Zaak is dat er geen enkele particulier (of 't moet een verdoken handelaar zijn) een motor wil verkopen als hij een jaar garantie moet geven.
Dirk Pauwels

Relax schreef:Zaak is dat er geen enkele particulier (of 't moet een verdoken handelaar zijn) een motor wil verkopen als hij een jaar garantie moet geven.
't is onlogisch en je hebt gelijk maar toch: Uit carguide.be:

"De wettelijke garantie

Deze garantie is van onbeperkte duur en is van toepassing op om het even welke verkoopsvoorwaarde. De enige voorwaarden: de koper moet zo snel mogelijk nadat hij het gebrek ontdekt reageren en het gebrek moet aan de volgende drie criteria beantwoorden:

- Het moet een verborgen gebrek zijn: men kan het slechts ontdekken bij een nauwlettend onderzoek van de wagen
- Het moet een ernstig gebrek zijn: het moet het gebruik van de wagen in het gedrang brengen.
- Het gebrek was al aanwezig ten tijde van de verkoop. De gevolgen van slijtage zijn uitgesloten.

U kan vragen om ontbinding van het contract en terugbetaling na teruggave, of om een verlaging van de aankoopprijs naargelang de ernst van het gebrek

Wist u dat zelfs de algemeen bekende clausule "verkocht in de door de koper gekende staat" de verkoper niet van de wettelijke waarborg ontslaat. De wet op de handelspraktijken annuleert inderdaad elke clausule bedoeld om de wettelijke garantie te verminderen of te annuleren."

't is maar dat je het weet hé
Relax

Bericht door Relax »

'k Vind het wel logisch dat een verkoper minstens deels aansprakelijk is/blijft voor wat hij verkoopt (zou niet graag een wagen kopen waar na één week door verborgen gebreken niet meer mee te rijden valt), maar 'k blijf het wel vreemd vinden.

Alleszins bedankt voor de info.
De Faan

Bericht door De Faan »

Hoi :D ,

naar aanleiding van mijn zoektocht naar nen R850GS of R1100GS heb ik toch nog enkele bedenkingen.

1) zo'n boxermotoren hoe lang bollen die gemiddeld?
gemakkelijk 100.000km of meer? En is da met of zonder al te grote kosten?
Omdat ik jaarlijks 30.000 km rij, vraag ik mij af of het verstandig is om een GS aan te schaffen van bijvoorbeeld meer dan 70.000km.

2) ik kom vaak "doorwinterde" GS'en tegen die hier en daar wa zijn opgesmukt. Te overwegen waard?

3) bij een testritje voornamelijk letten op? (gelieve aan te vullen)

- remmen al of niet sponzig aanvoelen
- indien ABS eens testen
- ...

4) een tweedehands 1100 GS visueel checken op? (gelieve aan te vullen)

- barstjes bagagerek
- dikte voorste remschijven
- roestvorming tank
- ...

Alvast wreed bedankt moest ge hier al op antwoorden :)

De Faan 8)
My Beemer is Faantastic
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

ik dacht dat stoffel een schematje heeft met alle antwoorden op de door u gestelde vragen
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
De Faan

Bericht door De Faan »

Hola,

da klinkt interessant!
Ik zal Dhr. Stoffel hierover eens interpelleren.

Tnx

De Faan
My Beemer is Faantastic
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Bij deze heb ik je een PB gestuurd met een documentje in bijlage.

Stoffel ;)
Afbeelding
brit

Bericht door brit »

Dirk Pauwels schreef:Wist u dat zelfs de algemeen bekende clausule "verkocht in de door de koper gekende staat" de verkoper niet van de wettelijke waarborg ontslaat.
die clausule (exoneratiebeding) is door recente precedenten pure nonsens geworden! als blijkt dat de gekochte waar een gebrek vertoont en dit gebrek reeds aanwezig was voor de transactie, dan zal de verkoper de nodige maatregelen moeten nemen (voor een rechtbank zal hij zijn gelijk niet meer halen). er zijn reeds praktijkvoorbeelden zat...

maar best ook... hierdoor moet ondermeer die klootzak van een vent die een paar huizen van mij woont zijn mercedes terugnemen of opdraaien voor de herstellingskosten (3500 euro voor electronica, brandstofpomp, ...). de koper heeft kunnen aantonen dat de problemen reeds van voor de verkoop bestonden.
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

De Faan schreef:zo'n boxermotoren hoe lang bollen die gemiddeld?
Vorige week heb ik de Driedaagse van De Panne in dienstverband meegereden.
Er reden daar een paar GS1100's mee als seingever (sommigen zelfs lid van de club) en er was er eentje met 185.000 km en eentje met 150.000 km en die reden nog als een naaimachientje. Dus daar zit je volgens mij wel snor.
Relax

Bericht door Relax »

De Faan schreef:Hola,

da klinkt interessant!
Ik zal Dhr. Stoffel hierover eens interpelleren.

Tnx

De Faan
Dhr. Stoffel.

AfbeeldingAfbeelding
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

:D :D
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Elkeen die dagelijks met zijn boxer bolt houdt haar vaak in kakelverse staat. Een beemer met veel kms -zeker gezien de kwaliteit van BMW- is geen bezwaar. Voor schade door ferme valpartijen zou ik wel even uitkijken.
Bollen kunnen ze, heb collega met RT1100 die over de 130.000kms heeft. Still going strong! 8)
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Dirk Pauwels

Ja Bmw'kes kunnen km's aan, maar als je van plan bent om veel km's te doen kun je toch best eentje kopen met weinig km's, qua prijs scheelt het vaak niet zo heel veel.

Waarom denkt iedereen eigenlijk dat enkel BMW's veel km's aankunnen? Een R1 met veel km's zie je idd niet veel, maar da komt omdat ze in de prak gereden worden, maar fireblades met 100k + bv of CBR600 met 180k km etc... kan ook hoor. Alleen raak je die aan de straatstenen nie meer kwijt, bij een Beemer met veel km's lukt dat net iets beter.
Ne maat heeft een Ducati ST2 met bijna 90k km zonder motor revisie en die verbruikt geen druppel olie, ondanks heel sportieve rijstijl....
Volgens mij kan elke "moderne" motor veel km's aan.
brit

Bericht door brit »

Volgens mij kan elke "moderne" motor veel km's aan.
inderdaad...

behalve de maandag-, de vrijdag- en de dag voor en na een verlofdag-motorfietsen :lol: :lol: :lol:

statistisch beschouwd worden er op een jaar tijdens minimum 104 dagen dus rot-motorfietsen geproduceerd...

als je weet dat een gemiddeld werkjaar uit ongeveer 220 dagen bestaat, moeten we dus allemaal redelijk gek zijn om een motor te kopen...

aaargggghhhh, ich liebe die deutsche gründlichkeit :lol: :lol: :lol:
filippe.deborger

Bericht door filippe.deborger »

Mijn gs is mijn eerste beemer. Daarvoor had ik een kawa zx9r met 50 k op de teller en daarvoor een yamaha fazer 600 met 140k op de teller. Telkens nieuw gekocht , alle dagen gereden en geen problemen gehad. Ik hoop op hetzelfde met mijn gs

filippe
Plaats reactie