Kan één van de heren van de politie (federaal of lokaal) hier aanwezig op het forum/site eens navraag doen bij hun juridische of technische dienst of zulke reflecterende strips toegelaten zijn ?
Ikzelf heb vandaag naar MAG gebeld, hun advocaat zegt dat reflectoren achteraan rood moeten zijn volgens de huidige richtlijnen, dus neen het mag niet.
Daarna heb ik naar het BIVV gebeld, en daar zei men dat vaste reflectoren inderdaad rood moeten zijn, maar dat het hier om
strips gaat. Net zoals bij hesjes en dergelijke. Nu verkopen zij daar ook hesjes voor motorrijders MET wit reflecterende banden op de rug en zijkant, dus volgens hen zou het toch wel mogelijk moeten zijn om dit soort reflectie op motorkoffers te kleven, maar voor alle duidelijkheid verwezen ze me naar de FOD (federale overheidsdienst) verkeersveiligheid.
Yep: daar heb ik ook naartoe gebeld, maar er was niemand aanwezig die me een antwoord kon geven op deze vraag !
Ik heb een site gevonden met de belgische wegcode, en daar staat dat er GEEN witte reflectoren op de achterzijde van een voertuig mogen bevestigd worden.
MAAR,
ik redeneer even verder:
a) een reflecterende strip is geen reflector als zodanig.
b) Een (normale) motorfiets
is uitgerust met een rode reflector achteraan.
c) Hesjes en dergelijke (ook die van het BIVV !!) hebben witte reflecterende strips op de achterzijde.
d) politievoertuigen zijn ook uitgerust met witte reflecterende strips op de achterzijde van het voertuig - en wel om dat voertuig beter zichtbaar te maken !!! Laat dit nu de reden zijn waarom sommige motorrijders ook die strips willen plaatsen.
e) Als er geen witte reflectoren op de achterzijde van het voertuig mogen worden bevestigd, maar wel op hesjes, dan toch ook op koffers.
Want wat is het verschil tussen iemand die op een motorfiets zit met witte reflectie achteraan en de koffers op een motorfiets met witte reflectie achteraan ??
Ik hoop dat het allemaal leesbaar en duidelijk is ...
En op voorhand merci aan diegene(n) die zich ermee bezig wilt houden !!