K1200RS rammelt ...
Moderator: GVN
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
- Woonplaats: Zele
- Locatie: Oost-Vlaanderen
K1200RS rammelt ...
Hello !
ik heb een K1200RS sinds ongeveer een maand (zie ook deze topic ).
Een geweldige machine, ik heb echt weer het gevoel met "een dijk van een motorfiets" te rijden !
Wat me wel wat kan storen is het "rammelen" bij stationair toerental ...
Ik dacht eens gelezen te hebben dat dit wel meer voorkomt ... klopt dit ? Wanneer ik gas geef gaat het weg, maar toen ik gisteren eens zonder oordoppen aan het rijden was dacht ik (een mens wordt achterdochtig ) dat ik het bij bepaalde toerentallen toch hoorde ...
Wanneer ik de koppeling inknijp is het duidelijk beter ...
Weet iemand raad ?
ik heb een K1200RS sinds ongeveer een maand (zie ook deze topic ).
Een geweldige machine, ik heb echt weer het gevoel met "een dijk van een motorfiets" te rijden !
Wat me wel wat kan storen is het "rammelen" bij stationair toerental ...
Ik dacht eens gelezen te hebben dat dit wel meer voorkomt ... klopt dit ? Wanneer ik gas geef gaat het weg, maar toen ik gisteren eens zonder oordoppen aan het rijden was dacht ik (een mens wordt achterdochtig ) dat ik het bij bepaalde toerentallen toch hoorde ...
Wanneer ik de koppeling inknijp is het duidelijk beter ...
Weet iemand raad ?
Hallo Kris,
Zijn de gaskleppen al eens een keer gesynchroniseerd
Je zal er van versteld staan hoeveel mooier ie dan stationair loopt
Hier nog iets over dit thema: http://www.k1200lt.nl/forum/viewtopic.php?t=969
Zijn de gaskleppen al eens een keer gesynchroniseerd
Je zal er van versteld staan hoeveel mooier ie dan stationair loopt
Hier nog iets over dit thema: http://www.k1200lt.nl/forum/viewtopic.php?t=969
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
- Woonplaats: Zele
- Locatie: Oost-Vlaanderen
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Hoi Kris;
heb dat rammelen ook, 't is iets dat eigen is aan de 1200RS .
Het heeft iets te maken met speling op een tussenas in de Versnellingsbak.
op http://www.k1200rs.de wordt er ook met de regelmaat van de klok over gepost.
heb dat rammelen ook, 't is iets dat eigen is aan de 1200RS .
Het heeft iets te maken met speling op een tussenas in de Versnellingsbak.
op http://www.k1200rs.de wordt er ook met de regelmaat van de klok over gepost.
kan enkel maar bevestigen, gekend probleempje op de K1200RS
herinner me nog dat ik er ook voor naar de garage reed, vertelde erover en de receptionist stuurde me naar achter om de mekanieker even een kijkje te laten nemen. Toen deze mij zag binnenrijden en de RS herkende aan de grijs met blauw combinatie , stuurde hij me direct terug buiten en riep dat ik gerust mocht zijn , niks van aantrekken !!!!
Philippe
herinner me nog dat ik er ook voor naar de garage reed, vertelde erover en de receptionist stuurde me naar achter om de mekanieker even een kijkje te laten nemen. Toen deze mij zag binnenrijden en de RS herkende aan de grijs met blauw combinatie , stuurde hij me direct terug buiten en riep dat ik gerust mocht zijn , niks van aantrekken !!!!
Philippe
K1 en K1200RS
altijd te vinden voor een ritje
BMW Motor Club Vlaanderen lid
altijd te vinden voor een ritje
BMW Motor Club Vlaanderen lid
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
- Woonplaats: Zele
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Hij is terug van de onderhoud bij Jous ...
nooit gedacht dat he het zo zou voelen, amaai , vooral het schakelen loopt alweer een stukie vlotter met nieuwe olie in de bak. Ook de motor geniet duidelijk van de vernieuwde smering.
Ook nog een woordje van dank aan Jous ... de motor om 8u afgeleverd en om halftwaalf stond ie alweer klaar voor gebruik ... toppie en dat voor een prijs waarvoor men bij "nen echten (?) nog geen schroevendraaier uit de schuif haalt, klasse, daar ga ik terug !
Ook hij stelde me overigens gerust w.b.t. het gerammel ... typisch K1200RS.
Vandaag ook nog een topkoffertje op de kop getikt .. givi-tje van 46 liter ... Nu nog netjes monteren .... De montageplaat valt me wel tegen zeg ! Wat een lelijk ding, foei ! Daar moet ik nog wat op vinden
nooit gedacht dat he het zo zou voelen, amaai , vooral het schakelen loopt alweer een stukie vlotter met nieuwe olie in de bak. Ook de motor geniet duidelijk van de vernieuwde smering.
Ook nog een woordje van dank aan Jous ... de motor om 8u afgeleverd en om halftwaalf stond ie alweer klaar voor gebruik ... toppie en dat voor een prijs waarvoor men bij "nen echten (?) nog geen schroevendraaier uit de schuif haalt, klasse, daar ga ik terug !
Ook hij stelde me overigens gerust w.b.t. het gerammel ... typisch K1200RS.
Vandaag ook nog een topkoffertje op de kop getikt .. givi-tje van 46 liter ... Nu nog netjes monteren .... De montageplaat valt me wel tegen zeg ! Wat een lelijk ding, foei ! Daar moet ik nog wat op vinden
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
- Woonplaats: Zele
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Zeker en vast!
Jammer dat het niet gebeurd is Laat het dan maar de volgende keer doen.
Blijf er maar eens bij als hij er aan begint, dan zul je nogal verschieten wat een verschil er onderling is.
Als het goed gebeurd krijg je er een mooiere motorloop voor terug. Stationarloop ken je niet meer terug, zo mooi loopt ie dan. Geen geklop meer, en geen schommelen van het toerental.
Je denkt nu dat ie mooi loopt, eenmaal gesynchroniseerd loopt ie pas echt als een naaimachientje
Jammer dat het niet gebeurd is Laat het dan maar de volgende keer doen.
Blijf er maar eens bij als hij er aan begint, dan zul je nogal verschieten wat een verschil er onderling is.
Als het goed gebeurd krijg je er een mooiere motorloop voor terug. Stationarloop ken je niet meer terug, zo mooi loopt ie dan. Geen geklop meer, en geen schommelen van het toerental.
Je denkt nu dat ie mooi loopt, eenmaal gesynchroniseerd loopt ie pas echt als een naaimachientje
En laat je niet door je dealer wijsmaken dat het niet nodig is.kris K1200RS schreef:
Ook hij stelde me overigens gerust w.b.t. het gerammel ... typisch K1200RS
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
Helemaal mee eens. De motorblokken worden af-fabriek allemaal hetzelfde ingeregeld. Volgens de dealer mag je de K1200 niet synchroonstellen daarom zijn de koperen schroeven weggelaten. Maar weldegelijk is het mogelijk en heb ik van diversen mensen al gehoord dat er enorme (lees onacceptabel) verschillen zijn tussen de kleppen. Ik heb de mijne ook gesynchroniseerd maar gelukkig was er bij mij maar een geringe afwijking te constateren.
Als je de motor goed synchroon wil laten lopen en het wil niet vlotten ben je zo een 30 min bezig. Maar dan heb je em wel perfect afgesteld. Probeer een hobbyist te vinden en niet een garage want meestal nemen ze niet echt de tijd ervoor.
Als je de motor goed synchroon wil laten lopen en het wil niet vlotten ben je zo een 30 min bezig. Maar dan heb je em wel perfect afgesteld. Probeer een hobbyist te vinden en niet een garage want meestal nemen ze niet echt de tijd ervoor.
mijn k100rt had dat ook,fast schreef:de oude k100 had daar ook al last van.
en die gaan met rammel makkelijk een ton of 3 mee
op een gegeven moment was bij het starten de rammel weg,
helaas ook de aandrijving !!!
kon makkelijk met één hand een draaiend achterwiel blokkeren
heb hem aan de kant gezet aangezien er 276000 km opstonden en mij toen een k100rs aangeschaft
repareren is wel mogelijk ..........
Is dit niet een heel ander verhaal? Ik weet niet van welk jaar de K100 was maar had deze nog het oude type cardan aandrijving? Deze moesten regelmatig gesmeerd worden, deed je dit niet dan waren de splines allemaal versleten en ja dan kun het achterwiel zo tegenhouden.TOERBAARD schreef:mijn k100rt had dat ook,fast schreef:de oude k100 had daar ook al last van.
en die gaan met rammel makkelijk een ton of 3 mee
op een gegeven moment was bij het starten de rammel weg,
helaas ook de aandrijving !!!
kon makkelijk met één hand een draaiend achterwiel blokkeren
heb hem aan de kant gezet aangezien er 276000 km opstonden en mij toen een k100rs aangeschaft
repareren is wel mogelijk ..........
Mike GT
Ik heb met interesse de berichten over dit "gerammel" gelezen.Ik heb namelijk hetzelfde fenomeen op mijn K1200 GT(oude versie).Fantastische machine maar dit is voor mij het enige minpunt.Vóór de GT had ik een K100.Deze motor liep veel "zachter"op ralenti.Ook mijn dealer zegt dat er niets aan de hand is en dat geloof ik wel,maar het blijft toch storend.Hij beweert ook dater aan deze afstelling niets kan geregeld worden?? Kan er iemand raad geven in verband met de aangehaalde synchronisatie?Kan ik dat eventueel zelf uitvoeren mits te beschikken over het juiste gereedschap?
Met dank voor de info
Met dank voor de info
Re: Mike GT
Een mogelijke reden is dat veel motorgeluid weggemoffeld is achter de dikke en goed geïsoleerde carenage.mike gt schreef:Nog iets vergeten: als ik een K 1200 LT hoor draaien schijnen die veel minder last te hebben van dit "gerammel" en heb ik de indruk dat die zachter draaien.Wat is de reden daarvan?
De tupperware zelf bestaat quasi uit een drietal stukken, waardoor het geheel al minder trilt op zich... ofte de trillingen beter verspreidt worden over de hele carenage.
dan rammelt die toch niet als je stilstaat bij draaiende motor?**Luc** schreef:Is dit niet een heel ander verhaal? Ik weet niet van welk jaar de K100 was maar had deze nog het oude type cardan aandrijving? Deze moesten regelmatig gesmeerd worden, deed je dit niet dan waren de splines allemaal versleten en ja dan kun het achterwiel zo tegenhouden.TOERBAARD schreef:mijn k100rt had dat ook,fast schreef:de oude k100 had daar ook al last van.
en die gaan met rammel makkelijk een ton of 3 mee
op een gegeven moment was bij het starten de rammel weg,
helaas ook de aandrijving !!!
kon makkelijk met één hand een draaiend achterwiel blokkeren
heb hem aan de kant gezet aangezien er 276000 km opstonden en mij toen een k100rs aangeschaft
repareren is wel mogelijk ..........
nee , heb het motorblok niet meer opengedaan, maar het ging denkelijk om een tussenas/balansas die rammelde ( iets met rivetten die uitliepen na verloop van tijd )
mijn rt was van 1986
trouwens, moeten ook de splines van onze boxers niet meer gesmeerd worden ?
wordt weinig gedaan maar eigenlijk toch wel aan te bevelen
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 25 jul 2006, 12:49
Quispel motoren te Deurne
K1200gt 2003 titansilber
Re: Quispel motoren te Deurne
Hier heb ik het idd ook laten doen!
Vakman!
Mike GT
Bedankt voor de info van onze Nederlandse vrienden.Is er dan in België geen enkele dealer of "kenner" die dit probleem kan aanpakken en oplossen.Of één van de vele cracks die ik regelmatig op dit forum tegen kom??
Re: Mike GT
Iemand die wel eens een motor gesynchroniseerd heeft moet dit kunnen!mike gt schreef:Bedankt voor de info van onze Nederlandse vrienden.Is er dan in België geen enkele dealer of "kenner" die dit probleem kan aanpakken en oplossen.Of één van de vele cracks die ik regelmatig op dit forum tegen kom??
Windscherm in de hoogste stand geeft bij mijn K1200RS ook wel rammelgeluid bij stationair toerentalK1200GT schreef: ik ken de aard van het rammelgeluid niet, maar het is ook mogelijk dat het om kuipdelen gaat die een eigen leven leiden (dat was de oorzaak bij mijn K1200RS)...
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS