K1200RS rammelt ...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

K1200RS rammelt ...

Bericht door kris K1200LT »

Hello !

ik heb een K1200RS sinds ongeveer een maand (zie ook deze topic ).

Een geweldige machine, ik heb echt weer het gevoel met "een dijk van een motorfiets" te rijden ! :D

Wat me wel wat kan storen is het "rammelen" bij stationair toerental ... :(
Ik dacht eens gelezen te hebben dat dit wel meer voorkomt ... klopt dit ? Wanneer ik gas geef gaat het weg, maar toen ik gisteren eens zonder oordoppen aan het rijden was dacht ik (een mens wordt achterdochtig ) dat ik het bij bepaalde toerentallen toch hoorde ... :shock:

Wanneer ik de koppeling inknijp is het duidelijk beter ...

Weet iemand raad ? :roll:
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Bericht door Freddie »

Hallo Kris,

Zijn de gaskleppen al eens een keer gesynchroniseerd :?:
Je zal er van versteld staan hoeveel mooier ie dan stationair loopt :)

Hier nog iets over dit thema: http://www.k1200lt.nl/forum/viewtopic.php?t=969
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door kris K1200LT »

Hoi Freddy !

bedankt voor de tip, hij gaat volgende week dinsdag op 20.000 km-onderhoud bij Jous. Ik hou jullie op de hoogte.

Dank aan iedereen die me al tips heeft gegeven, ook aan de mensen die PB'tjes stuurden.

Als er nog mensen zijn met ideetjes ?

Greetz !

Kris
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Bericht door Jo De Paepe »

Hoi Kris;

heb dat rammelen ook, 't is iets dat eigen is aan de 1200RS .
Het heeft iets te maken met speling op een tussenas in de Versnellingsbak.

op http://www.k1200rs.de wordt er ook met de regelmaat van de klok over gepost.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
fast
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 apr 2007, 20:39
Locatie: grootebroek (holland)

Bericht door fast »

de oude k100 had daar ook al last van.
en die gaan met rammel makkelijk een ton of 3 mee
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Bericht door K1200GT »

:oops: ik ken de aard van het rammelgeluid niet, maar het is ook mogelijk dat het om kuipdelen gaat die een eigen leven leiden (dat was de oorzaak bij mijn K1200RS)...
**Luc**
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 okt 2006, 19:57

Bericht door **Luc** »

Ja klopt, dit is K1200RS eigen. Ik heb het 'probleem' ook en dacht dat ik het vrij ernstig had maar de dealer zei dat het niets was en er K1200RS waren die het veel erger hadden.
Synchroniseren wil ook wel een baten.
De oplossing die ik heb gedaan is een Remus eronder gelegd. ;-)
K-lover
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jun 2006, 18:12
Locatie: Berg-Kampenhout

Bericht door K-lover »

kan enkel maar bevestigen, gekend probleempje op de K1200RS

herinner me nog dat ik er ook voor naar de garage reed, vertelde erover en de receptionist stuurde me naar achter om de mekanieker even een kijkje te laten nemen. Toen deze mij zag binnenrijden en de RS herkende aan de grijs met blauw combinatie , stuurde hij me direct terug buiten en riep dat ik gerust mocht zijn , niks van aantrekken !!!!

Philippe
K1 en K1200RS
altijd te vinden voor een ritje
BMW Motor Club Vlaanderen lid
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door kris K1200LT »

Hij is terug van de onderhoud bij Jous ...

nooit gedacht dat he het zo zou voelen, amaai , vooral het schakelen loopt alweer een stukie vlotter met nieuwe olie in de bak. Ook de motor geniet duidelijk van de vernieuwde smering.

Ook nog een woordje van dank aan Jous ... de motor om 8u afgeleverd en om halftwaalf stond ie alweer klaar voor gebruik ... toppie :!: :D :!: en dat voor een prijs waarvoor men bij "nen echten (?) nog geen schroevendraaier uit de schuif haalt, klasse, daar ga ik terug !

Ook hij stelde me overigens gerust w.b.t. het gerammel ... typisch K1200RS.

Vandaag ook nog een topkoffertje op de kop getikt .. givi-tje van 46 liter ... Nu nog netjes monteren .... De montageplaat valt me wel tegen zeg ! Wat een lelijk ding, foei ! Daar moet ik nog wat op vinden :?
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Bericht door Freddie »

kris K1200RS schreef:Hij is terug van de onderhoud bij Jous ...



Ook hij stelde me overigens gerust w.b.t. het gerammel ... typisch K1200RS.
Dus het synchroniseren van de gaskleppen heeft ie maar laten zitten?
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door kris K1200LT »

Hoi Freddie !

:oops: ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik dat vergat te vragen :oops:

Wat niet wil zeggen dat ik je goede raad niet waardeer hoor ... aan de andere kant ... denk je dat het al nodig zou kunnen zijn, na 20.000 km ?
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Bericht door Freddie »

Zeker en vast!
Jammer dat het niet gebeurd is :cry: Laat het dan maar de volgende keer doen.
Blijf er maar eens bij als hij er aan begint, dan zul je nogal verschieten wat een verschil er onderling is. :shock:
Als het goed gebeurd krijg je er een mooiere motorloop voor terug. Stationarloop ken je niet meer terug, zo mooi loopt ie dan. Geen geklop meer, en geen schommelen van het toerental.
Je denkt nu dat ie mooi loopt, eenmaal gesynchroniseerd loopt ie pas echt als een naaimachientje :)


kris K1200RS schreef:
Ook hij stelde me overigens gerust w.b.t. het gerammel ... typisch K1200RS
En laat je niet door je dealer wijsmaken dat het niet nodig is. :evil:
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
**Luc**
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 okt 2006, 19:57

Bericht door **Luc** »

Helemaal mee eens. De motorblokken worden af-fabriek allemaal hetzelfde ingeregeld. Volgens de dealer mag je de K1200 niet synchroonstellen daarom zijn de koperen schroeven weggelaten. Maar weldegelijk is het mogelijk en heb ik van diversen mensen al gehoord dat er enorme (lees onacceptabel) verschillen zijn tussen de kleppen. Ik heb de mijne ook gesynchroniseerd maar gelukkig was er bij mij maar een geringe afwijking te constateren.

Als je de motor goed synchroon wil laten lopen en het wil niet vlotten ben je zo een 30 min bezig. Maar dan heb je em wel perfect afgesteld. Probeer een hobbyist te vinden en niet een garage want meestal nemen ze niet echt de tijd ervoor.
toerbaard
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 okt 2005, 12:46
Woonplaats: thuis

Bericht door toerbaard »

fast schreef:de oude k100 had daar ook al last van.
en die gaan met rammel makkelijk een ton of 3 mee
mijn k100rt had dat ook,
op een gegeven moment was bij het starten de rammel weg,
helaas ook de aandrijving !!!
kon makkelijk met één hand een draaiend achterwiel blokkeren
heb hem aan de kant gezet aangezien er 276000 km opstonden en mij toen een k100rs aangeschaft

repareren is wel mogelijk ..........
**Luc**
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 okt 2006, 19:57

Bericht door **Luc** »

TOERBAARD schreef:
fast schreef:de oude k100 had daar ook al last van.
en die gaan met rammel makkelijk een ton of 3 mee
mijn k100rt had dat ook,
op een gegeven moment was bij het starten de rammel weg,
helaas ook de aandrijving !!!
kon makkelijk met één hand een draaiend achterwiel blokkeren
heb hem aan de kant gezet aangezien er 276000 km opstonden en mij toen een k100rs aangeschaft

repareren is wel mogelijk ..........
Is dit niet een heel ander verhaal? Ik weet niet van welk jaar de K100 was maar had deze nog het oude type cardan aandrijving? Deze moesten regelmatig gesmeerd worden, deed je dit niet dan waren de splines allemaal versleten en ja dan kun het achterwiel zo tegenhouden.
mike gt
Berichten: 77
Lid geworden op: 16 feb 2005, 20:45
Locatie: rotselaar

Mike GT

Bericht door mike gt »

Ik heb met interesse de berichten over dit "gerammel" gelezen.Ik heb namelijk hetzelfde fenomeen op mijn K1200 GT(oude versie).Fantastische machine maar dit is voor mij het enige minpunt.Vóór de GT had ik een K100.Deze motor liep veel "zachter"op ralenti.Ook mijn dealer zegt dat er niets aan de hand is en dat geloof ik wel,maar het blijft toch storend.Hij beweert ook dater aan deze afstelling niets kan geregeld worden?? Kan er iemand raad geven in verband met de aangehaalde synchronisatie?Kan ik dat eventueel zelf uitvoeren mits te beschikken over het juiste gereedschap?
Met dank voor de info
mike gt
Berichten: 77
Lid geworden op: 16 feb 2005, 20:45
Locatie: rotselaar

Mike GT

Bericht door mike gt »

Nog iets vergeten: als ik een K 1200 LT hoor draaien schijnen die veel minder last te hebben van dit "gerammel" en heb ik de indruk dat die zachter draaien.Wat is de reden daarvan?
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: Mike GT

Bericht door JH. »

mike gt schreef:Nog iets vergeten: als ik een K 1200 LT hoor draaien schijnen die veel minder last te hebben van dit "gerammel" en heb ik de indruk dat die zachter draaien.Wat is de reden daarvan?
Een mogelijke reden is dat veel motorgeluid weggemoffeld is achter de dikke en goed geïsoleerde carenage.
De tupperware zelf bestaat quasi uit een drietal stukken, waardoor het geheel al minder trilt op zich... ofte de trillingen beter verspreidt worden over de hele carenage.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
toerbaard
Berichten: 163
Lid geworden op: 24 okt 2005, 12:46
Woonplaats: thuis

Bericht door toerbaard »

**Luc** schreef:
TOERBAARD schreef:
fast schreef:de oude k100 had daar ook al last van.
en die gaan met rammel makkelijk een ton of 3 mee
mijn k100rt had dat ook,
op een gegeven moment was bij het starten de rammel weg,
helaas ook de aandrijving !!!
kon makkelijk met één hand een draaiend achterwiel blokkeren
heb hem aan de kant gezet aangezien er 276000 km opstonden en mij toen een k100rs aangeschaft

repareren is wel mogelijk ..........
Is dit niet een heel ander verhaal? Ik weet niet van welk jaar de K100 was maar had deze nog het oude type cardan aandrijving? Deze moesten regelmatig gesmeerd worden, deed je dit niet dan waren de splines allemaal versleten en ja dan kun het achterwiel zo tegenhouden.
dan rammelt die toch niet als je stilstaat bij draaiende motor?
nee , heb het motorblok niet meer opengedaan, maar het ging denkelijk om een tussenas/balansas die rammelde ( iets met rivetten die uitliepen na verloop van tijd )
mijn rt was van 1986

trouwens, moeten ook de splines van onze boxers niet meer gesmeerd worden ?
wordt weinig gedaan maar eigenlijk toch wel aan te bevelen :(
mike gt
Berichten: 77
Lid geworden op: 16 feb 2005, 20:45
Locatie: rotselaar

Mike GT

Bericht door mike gt »

Freddie, Luc,
kan er mij iemand meer info verschaffen over synchronisatie van de gaskleppen op K1200 GT (1),Zelf uit te voeren of eventueel adres van iemand waar ik hiervoor tereecht kan?
hvandrunen
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 jul 2006, 12:49

Quispel motoren te Deurne

Bericht door hvandrunen »

K1200gt 2003 titansilber
**Luc**
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 okt 2006, 19:57

Re: Quispel motoren te Deurne

Bericht door **Luc** »

hvandrunen schreef:Bel Timon eens.

http://www.quispelmotoren.nl/index2.html
Hier heb ik het idd ook laten doen!
Vakman!
mike gt
Berichten: 77
Lid geworden op: 16 feb 2005, 20:45
Locatie: rotselaar

Mike GT

Bericht door mike gt »

Bedankt voor de info van onze Nederlandse vrienden.Is er dan in België geen enkele dealer of "kenner" die dit probleem kan aanpakken en oplossen.Of één van de vele cracks die ik regelmatig op dit forum tegen kom??
**Luc**
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 okt 2006, 19:57

Re: Mike GT

Bericht door **Luc** »

mike gt schreef:Bedankt voor de info van onze Nederlandse vrienden.Is er dan in België geen enkele dealer of "kenner" die dit probleem kan aanpakken en oplossen.Of één van de vele cracks die ik regelmatig op dit forum tegen kom??
Iemand die wel eens een motor gesynchroniseerd heeft moet dit kunnen!
Bob
Berichten: 1597
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Bericht door Bob »

K1200GT schreef::oops: ik ken de aard van het rammelgeluid niet, maar het is ook mogelijk dat het om kuipdelen gaat die een eigen leven leiden (dat was de oorzaak bij mijn K1200RS)...
Windscherm in de hoogste stand geeft bij mijn K1200RS ook wel rammelgeluid bij stationair toerental
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Plaats reactie