Olie verversen onnodig?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Kurt Steyaert

Re: Olie verversen onnodig?

Bericht door Kurt Steyaert »

wemalo schreef:Op mijn werk beheer ik het wagenpark. Bij alle leasingwagens wordt er geen oliewissel gedaan. Als het olielichtje brandt, langsgaan bij de garage en bijgieten. Het oudste voertuig is volgende maand 2 jaar en heeft ondertussen 170000 km zonder problemen. Een particulier moet echter om de 15 000 km of 1x per jaar een oliewissel laten uitvoeren. Voor mij is het alvast duidelijk.
Nog maar eens een bevestiging uit de praktijk dus!!!
De consument is er om uitgeperst te worden :shock:
Gelukkig worden we met z'n allen, heel snel, veel slimmer en zullen we deze handelaars ten gepaste moment met gelijke munt kunnen terugbetalen! Allemaal sjoemelen ze er maar lustig op los, ongeacht of ze frieten of olie verkopen en dan maar sjacheren dat de mensen geen vertrouwen meer hebben in de economie. Raar e? :shock: :shock: :shock:
Uit die Duitse reportage kwam wel duidelijk naar voor, dat we deze fraudeurs heel eenvoudig kunnen raken, waar het pijn doet. Hun portefeuille!
45.000.000 oliewissels aan pakweg 100€, da's muchos dineros voor Duitsland alleen! Europees, nog meer dinero's en als die naieve Amerikanen nu ook eindelijk eens wakker worden, hebben we ze bij hun kl... :twisted:
Er gaat nog veel veranderen op korte tijd denk ik, hoge tijd om eens aan die grote bomen te gaan schudden!
Grtz kurt!
Kurt Steyaert

John schreef:Gebruikte olie een probleem? Helemaal niet! Dat wordt hier héél milieuvriendelijk vermengt met houtkrullen, samengeperst in een grote kachel en dat geeft warmte voor heel de dag :lol: :lol:
Nog een recyclagetip!
Vermeng afgedraaide olie en carboleum in verhouding 50/50 en gebruik dit om je Houten tuinafscheidingen mee in te wrijven. Geen last meer van rottende paaltjes of beestjes en ook veel kleurvaster! Gedaan met jaarlijks tot verbrandens toe, hekkens te staan inwrijven :wink:
Grtz Kurt
Oneshark

Bericht door Oneshark »

(s)Campi Di Pampi schreef: En van dat zijdezacht draaien na een onderhoud waar iedereen het over heeft, om eerlijk te zijn, ik ervaar dat dus nooit...enkel wanneer ze nieuw remblokjes op de wagen hebben gestoken en mij dit voor de -igste keer zijn vergeten te melden, nou, dat...dat voel ik dus wél :eye:

).
Uw gevoel staat waarschijnlijk nog niet op punt W, dringend iets aan doen, zelfs
als is het niet af te lezen op uw ...... :lol:
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ik heb vroeger ook nog bij Mitsubishi gewerkt en daar eens een L 200 Jeep open gedaan van iets over de 100.000 km. (neen, geen nul te weinig)
Motor was op, versleten.....De olie was aangebaken (zwarte schilfers) in de delen die niet bewogen, zoals kleppendeksel, carter, zeef van de oliepomp....
Dat was olie van de Aldi, is wel al heel wat jaren geleden. Mijn conclusie kan/kon die olie niet goed tegen de temperatuur.
Olie van de Aldi, niet voor mij in de motor. Durf ze wel in de diesel te kappen om de injecteurs te smeren.
Ik heb ook een nieuwe L200 gehad, op tijd gesmeerd met full sentic., had er 250.000 als ik hem verkocht heb, motor was nog zo goed als nieuw, geen olie verbruik, niet zwart van binnen....
Mij kunnen ze het niet wijs maken, ik doe verder; :lol:

Gr, meca.
Laatst gewijzigd door mecapuet op 07 apr 2008, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
®win
Contacteer:

Bericht door ®win »

Sowieso gedurende de garantieperiode zal ik op de voorgeschreven termijn de olie laten verversen. Daarna .....

.... wie weet.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
cees

Bericht door cees »

Ik weet het niet.
Maar als ik de carterplug eruit haal bij een oliewissel zit hier wel aan de magneet iedere keer een hoop ijzervijlsel.
Dus er zweeft zo nu en dan een hoop rotzooi door de olie.
Dus ik blijf mijn olie verwisselen.

Groet,
Cees
mecapuet

Bericht door mecapuet »

John schreef:Om nu even de motorolie buiten beschouwing te laten. Maar eens even versnellingsbak en achterbrug van onze auto in gedachten nemen. Ik heb nog nooit bij al mijn autos die olie verversts. En ik denk bij de meesten ook niet. Bij motors daarentegen??
Nu, om te controleren of er niet al te veel slijtage is kan je al niet anders. Maar je zou evengoed, als er niks aan de hand is die zelfde olie terug kunnen gebruiken. Ja toch?
John, in versnellingsbak en achterbrug is de temperrattuur niet zo hoog, komt geen brandstof bij, geen verbranding....( weet jij wel :lol: ) zou men dus mss geen wissel hoeven te doen.
Toch bij de eerste gsa 1200 heeft bmw geen aftapplug voorzien bij de cardan.......maar, nu terug wel :wink: .
Ik ververs mijn boit en poin olie wel. Heb eens een toyota jeep gehad met een zingend rollager, nieuwe deftige olie ingedaan en het zingen was bijna niet meer te horen, heb de boit nooit moeten open doen.
Enfin, ieder kent nu wel mijn standpunt, ga nu (proberen) zwijgen, wel nog het draadtje vol belangstelling volgen.

Gr, meca.
Gixxer

Bericht door Gixxer »

Awel, ik had al ook geruime tijd het gevoel dat we uitgemolken worden door de olie-industrie.

De Golf 2 (1600 diesel) van mijn madam heb ik indertijd om de 5000km op verse olie gezet van de Aldi (+ oliefiterwissel) . Die olie zat er ook niet lang in want ze deed 30.000km per jaar. Zo heeft ze nog 100.000km extra met een oud beestje rondgereden. De wagen heeft toen minstens 300.000km (of was het 400.000km) gelopen.

Nu zit er in mijn R100RT vol-synthetische olie. De volgende wissel wordt die vervangen door een 20w50 van Denicol. Daar heb ik vijf liter voor de prijs van 1 liter vol-synthetische. Volgens mij is die minerale voldoende voor een oude boxer.

Ik heb ergens een site gevonden van motorfietsen met hoge kilometerstanden. Yamaha, BMW, enz.., ze haalden vlot 400.000km. Een oude R100RT haalde volgens een bezitter ook makkelijk 280.000km. De fiets draaide op olie van de Baumarkt (7,5 Euro voor 5l). Hij wisselde de olie wel om de 3.500km.

Alle visies in beschouwing genomen heb ik toch het idee dat we ons toch minstens telkens veel te dure olie laten "aansmeren". :grin:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

... geef toe...

Tzou geen zicht zijn moest diene blauwe camion van de Aldi voor onze dealer geparkeerd staan... en er hele paletten olie, helmen, intercom, bottekes, handschoenen, sokken, helmmutsen, niergordels ... gelost worden...

maar...

toch hebben we allemaal wel ergens zo'n paar "vervangerkes" in huis :roll:
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Norman

Bericht door Norman »

Onze vrachtwagens moesten 2 x per jaar naar de tech. controle, alle 6 maand deden we olie en filter wissel, ongeacht de kilometers. ( 1 jaar = +/- 160.000 km )
We hebben wel een jaar lang op 10 vrachtwagens een oliestaal genomen, om de 2 maand, en laten onderzoeken op het labo, nooit geen opmerking gekregen.
Persoonlijk voor mijne motor 1 x per jaar alle fiters en alle olie. De olie van de eindaandrijving wordt 4 x per jaar vervangen, dit is een zwak punt van een LT, het kogellager is te zwak voor de LT's en aan de toestand van de olie kunt ge veel zien. Voorkomen is beter dan genezen.
Mijne auto heeft nu 170.000 km op de teller en daar wordt ook 1 x per jaar een olie wissel met filter uitgevoerd.

Maar we leven in een vrije wereld en ieder mag zijn ding doen, volgens zijn goesting.

Norman
Een goede beslissing neem je door ervaring.
Jammer genoeg komt ervaring meestal door verkeerde beslissingen.
Sven 12RT

Bericht door Sven 12RT »

Nog een tip om olie te recycleren.

Deze week gezien op Jim tv, tijdens een programma waar ze de race in Australië volgen voor zonne-wagens.

Was een man die een mengsel van 60% afgedraaide olie en 40% water in z'n auto kapte.
Enige verandering was de extra tank en het mengsel diende wat opgewarmd te worden alvorens het in de motor kon. De aanvoer werd opgewarmd door het koelwater van de auto.
Er werd beweerd dat het mengsel heel proper verbrande.
cooper

Bericht door cooper »

Verleden week bij mijn Benz de olie in de "poon" achteraan vervangen na 240.000km.
Man, man, man da was precies mayonnaise dat daar uitkwam ipv olie. Ik weet wel niet of de vorige eigenaar dit ooit heeft vervangen. Bij de duitse ster schrijven ze voor van dit om de 60.000km te doen. Volgens mij alles wat werkt verslijt (spijtig genoeg) en dat zal met onze olie zo ook wel zijn denk ik. Langs de andere kant heb ik nog een recente auto (2 jaar oud) die maar een 6000km/jaar doet (werkt dus niet veel). De fabrikanten schrijven wel voor van olie te wisselen op de voorgeschreven km.standen of jaarlijks. Hier zie ik wel het nut niet van in. Kan hier misschien iemand een tegenargumentatie voor geven?

Dank bij voorbaat
Cooper
Afbeelding
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Ik heb zes jaar bij Benz gewerkt, nooit ne poin weten kapot gaan, wel één boit, rollager. Benz is wel kwaliteit (heb er ook terug eentje aangeschaft :grin: ), Bij mitsibuschi heb ik wel meerdere boiten moeten voorzien van nieuwe rollagers. De mayonnaise is volgens mij van condens na heel lange tijd, goed dat er verse olie op is volgens mij.
Wat betrefd uwe resente wagen...zal full sentic olie in zitten denk ik, deze olie kan beter tegen verzuuring. Ik weet niet hoeveel km ze voorschrijven voor een onderhoud bij die wagen, maar tegen dat tempo ga je hem niet kunnen verslijten.....oliewissel zal daar niet veel aan doen.

Gr, meca.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Iedereen doet maar waar hij of zij zich best bij voelt, ik koop in ieder geval nooit niets dat in lease geweest is, daar wordt gewoon ingecalculeerd dat met een minimum aan onderhoud (niet alleen olie, ook op andere punten wordt bespaard) de kosten pas na een 3tal jaar komen en die zijn dan niet meer voor de lease maatsch. De uitzonderlijke gevallen die wel pech hebben wegen niet op tegen het geld dat ze besparen met dat minimum onderh ipv voorgeschr onderh.

Ook best een onderscheid maken tussen gewone full synth en long life olie. Bij die laatste zouden de moleculen bij bijvullen zichzelf terug herstellen, wat bij andere olie niet het geval is. Dus wie geen longlife olie heeft en veel moet bijvullen kan best regelmatig vidange doen. Het is niet omdat je olie op het juiste peil staat dat hij ook goed smeert.... Het komt trouwens bijna gelijk uit want die longlife is veel duurder dan de "gewone" full synth.

Ik blijf bij de voorgeschreven intervals, (+/- zoals mij uitkomt, soms 9k, soms 13k, afhankelijk van mijn planning) ik blijf er ook full synth op kappen, maar dat is idd niet echt nodig, half synth is voldoende. En ook al ga je nie binnen voor de olie dan moet je wel voor de kleppen, de synchro, de updates etc....dus onderhoud heb je toch nodig. En de afgedraaide olie wordt bij mijn weten al gerecycleerd, dus voor het milieu zal het ook wel geen grote impact hebben.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Nog een recyclagetip (en dit keer zal de tuinman er plezier aan hebben)

++++> Neem een grote bak met zand, en kap daar je afgedraaide olie in.

=> Dit wordt vanaf heden de ideale plek op je tuingerief in te zetten.
=> Geen roest (zelfs na de winter) meer aan de schop, rakel en spade
=> Tuingerief steeds tiptip in conditie

...motorolie en groene vingers... ooit gedacht dat ze zouden samengaan :wink:
Afbeelding
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

Jongens jongens, ik heb hier denk ik nog geen enkele recyclagetip gelezen die niet nefast is voor het mileu. :silent:

Je zou die olie misschien ook naar het containerpark kunnen brengen, niet?
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
Kurt Steyaert

Phaedrus schreef:Jongens jongens, ik heb hier denk ik nog geen enkele recyclagetip gelezen die niet nefast is voor het mileu. :silent:

Je zou die olie misschien ook naar het containerpark kunnen brengen, niet?
Mogen we die er met de auto naartoe brengen of is dat te vervuilend voor het milieu? :twisted:
Phaedrus

Bericht door Phaedrus »

Ge zijt niet goed zekers? Weet je wel wat een litertje kost tegenwoordig?
:lol:
Mogen we die er met de auto naartoe brengen of is dat te vervuilend voor het milieu?
Ga maar met de auto, alvast beter dan in uwen hof te kappen of verbranden in de kachel met houtkrullen. :bom:
Enkel die truk met carboleum vind ik niet slecht gevonden. 8-)
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
andrevh

Bericht door andrevh »

oude olie kan je ook verkopen (als je voldoende hebt)
de prijs momenteel is 0.095 € per liter met een minimum van 5000 l
die aflaat olie gaat naar Duitsland en wat doet men daarmee?

reinigen en terug verkopen als olie.........

groetjes

andré
R 1250 GS '2021
K 100 basic '84
Kurt Steyaert

andrevh schreef:oude olie kan je ook verkopen (als je voldoende hebt)

groetjes

andré
Olie reinigen en opnieuw verkopen als motorolie of als ander olieproduct ?
Heeft U daar nog meer informatie over?
Als die olie daadwerkelijk als motorolie verkocht wordt, dan is het bewijs toch wel geleverd dat er met de smerende eigenschappen van afgedraaide olie, niks aan de hand is? Of zie ik dat verkeerd ?
Grtz Kurt
Dirk Pauwels

Kurt Steyaert schreef:

groetjes

andré
Olie reinigen en opnieuw verkopen als motorolie of als ander olieproduct ?
Heeft U daar nog meer informatie over?
Als die olie daadwerkelijk als motorolie verkocht wordt, dan is het bewijs toch wel geleverd dat er met de smerende eigenschappen van afgedraaide olie, niks aan de hand is? Of zie ik dat verkeerd ?
Grtz Kurt
Proef op de som hé Kurt, als jij nu eens je afgedraaide olie er terug zou opkappen en hou ons op de hoogte hé....

Afvalwater wordt ook gezuiverd en wordt terug drinkwater, maar da wil nog nie zeggen dat ik water van 't "putteke" ga drinken hé :lol:
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 09 apr 2008, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels

groetjes

andré
aan 4l per vidange is dat 1250 vidangskes, dan moet ik daar 12.500.000 km voor rijden en dan verdien ik 475 euro.... :lol:
wie het groot ziet zal er waarschijnlijk wel veel aan verdienen
Kurt Steyaert

Dirk Pauwels schreef:
Proef op de som hé Kurt, als jij nu eens je afgedraaide olie er terug zou opkappen en hou ons op de hoogte hé....

Afvalwater wordt ook gezuiverd en wordt terug drinkwater, maar da wil nog nie zeggen dat ik water van 't "putteke" ga drinken hé :lol:
Gisteren voor ik vertrok, heb ik Helga's oliepeil eens bekeken en bijgevuld. Had geen verse motorolie meer staan, dus heb ik er maar 400 ml. oude bij
gegooid. Heb de oude olie eerst overgegoten in een maatbeker met BMW sticker erop en ik moet zeggen, de olie zag er weer veel betrouwbaarder uit opeens. :mrgreen: Ik maak me alleszins weinig zorgen, Helga gromde gelukzalig gisteren en binnenkort krijgt ze toch weer een grote beurt 8-)

Zou wel graag eens willen weten hoe die olie gezuiverd wordt en onder welke hoedanigheid die terug op de markt verschijnt.
Is dat terug als motorolie of als een ander olieproduct?

Grtz Kurt
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

... ge gelooft het niet... maar olie wordt gerecycleerd tot ... OLIE :-?

=> hier meer: http://www.emis.vito.be/afss/fiches/Uit ... sart_1.pdf

... en denk nu maar niet dat ze die van den Aldi en Shell appart gaan opvangen uit de carters en appart ophalen...
Afbeelding
Kurt Steyaert

Thanks JH :wink:
Alle vragen ineens beantwoord :thumleft:
Grtz Kurt
Plaats reactie