opbokken van 1150GS
Moderator: GVN
opbokken van 1150GS
vandaag heb ik efkes nen 1150 GS mogen opbokken, zo ene met van die servoremmekes. Begin jaren '00 is dat, no?
Ewel, ik verschoot ervan hoe moeilijk dat ging.
Ik dacht dat die GSsen van 't zelf op hun middenbok rolden? Ge moest uw eigen echt bekanst nen hernia wringen om dat spel omhoog te krijgen.
Kortom, oezittanu? Was dat normaal voor die GS en bij wélke BMW-modellekes gaat dat dan wél vlotjes?
Ewel, ik verschoot ervan hoe moeilijk dat ging.
Ik dacht dat die GSsen van 't zelf op hun middenbok rolden? Ge moest uw eigen echt bekanst nen hernia wringen om dat spel omhoog te krijgen.
Kortom, oezittanu? Was dat normaal voor die GS en bij wélke BMW-modellekes gaat dat dan wél vlotjes?
Leap and the net will appear
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: opbokken van 1150GS
Tiens ,
dat gaat toch vrij makkelijk??
je plaatst je linkervoet op de steun van de middenbok en je rechterhand onder de framebuis net boven de uitlaat (er zit een soort lusje op gelast).
Je gaat met je volle gewicht op de bok staan en trekt tegelijketijd met je rechterhand de motor omhoog . Et voila.
een en ander hangt natuurlijk af van je eigen gewicht droog gewogen
dat gaat toch vrij makkelijk??
je plaatst je linkervoet op de steun van de middenbok en je rechterhand onder de framebuis net boven de uitlaat (er zit een soort lusje op gelast).
Je gaat met je volle gewicht op de bok staan en trekt tegelijketijd met je rechterhand de motor omhoog . Et voila.
een en ander hangt natuurlijk af van je eigen gewicht droog gewogen
Re: opbokken van 1150GS
Ik weeg zelf 68 kilo, en als je het op de juiste manier doet (zoals hiervoor beschreven) is het geen enkel probleem.
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: opbokken van 1150GS
Eer je begint te trekken en te duwen moeten de twee poten van de middenbok goed op de grond staan. Motor een beetje rechts-links bewegen tot je voelt dat de twee poten de grond raken. En floep, in één beweging.
Met mijn 65 Kg trok ik mijn GS zonder problemen op de middenbok, volgetankt en met een 25 Kg bagage.
Met mijn 65 Kg trok ik mijn GS zonder problemen op de middenbok, volgetankt en met een 25 Kg bagage.
Re: opbokken van 1150GS
... zelfs een goldwing van ruim boven de 400 kg rol je op deze manier met z'n twee wielen van de grond... lekker op z'n twee pootjes.
Re: opbokken van 1150GS
YOO
Zonder zeveren, en met eender welke techniek, een 1150 opbokken gaat toch een pak minder makkelijk dan een 1200 (pré 2007), zo simpel is 't nu eenmaal, ik sta goed geplaatst om 't verschil te voelen
Grtz, Philip!
Zonder zeveren, en met eender welke techniek, een 1150 opbokken gaat toch een pak minder makkelijk dan een 1200 (pré 2007), zo simpel is 't nu eenmaal, ik sta goed geplaatst om 't verschil te voelen
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Re: opbokken van 1150GS
... er zijn inderdaad types van motoren, ... dus niet enkel bij bmw zo..., die je moeilijker overhevelen kan bij het opbokken... Zelfs afbokken gaat bij deze types moeilijk....!
Re: opbokken van 1150GS
ben je zeker dat het niet enen is dat velaagd geweest is?
want dan krijg ik hem zelfs niet omhoog
Sleetie
want dan krijg ik hem zelfs niet omhoog
Sleetie
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: opbokken van 1150GS
Ik moet de mijne wegens plaatsgebrek in de garage zelfs op een plateauke met wieltjes onder opbokken, da's andere koek zenne...da's vastpakken bij de duo voetsteun en dan kwikkel-kwakkel omhoog, en als het nie van den 1ste keer juist is, is de kans groot dat je met moto en al omver ligt...ga daar toch eens iets anders op moeten verzinnen.
zonder dat gaat de moto heel vlot op de middenbok, niets trekken, gewoon met je gewicht op de beugel vd middenbok gaan staan (je balanceerd dan eigenlijk efkes op de beugel zonder voetjes op de grond). Al wie GS of RT rijdt denkt er eigenlijk niet meer bij na, maar kan mij voorstellen dat een S rijder er wel efkes naar staat te kijken....
zonder dat gaat de moto heel vlot op de middenbok, niets trekken, gewoon met je gewicht op de beugel vd middenbok gaan staan (je balanceerd dan eigenlijk efkes op de beugel zonder voetjes op de grond). Al wie GS of RT rijdt denkt er eigenlijk niet meer bij na, maar kan mij voorstellen dat een S rijder er wel efkes naar staat te kijken....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: opbokken van 1150GS
bij Wunderlich kan je een speciale hendel (hefboom) aanschaffen die je makkelijk kan plaatsen... 70 of 80 eeuro denk ik...
ride with pride
one-one
gsa 1150
one-one
gsa 1150
Re: opbokken van 1150GS
Opbokken van 1200RT gaat met een pink en een kleine teen... in vgl. met 1150. Als ge dat nen eerste keer doet met een 1200 is het precies of ge hebt een plastic speelgoedbrommerke in uw handen.
Maar ja we waren bezig over de GS
Maar ja we waren bezig over de GS
Kexke - F650 Strada > R1150RT > R1200GS
Re: opbokken van 1150GS
Ik zet m'n tweekleps-GS ook op zo'n rolwagentje. Achteraan in de garage ligt een vezelplaat, 18 mm dik, een meter lang, 45 cm breed. Hierop, op de achterste helft, nog een tweede afgeschuinde plank van 30 mm dik. Mijn wagentje zet ik met de wieltjes vooraan tegen de eerste plank, en ik duw/rol dan de motor los over het wagentje, over de plank en met het voorwiel meteen tot op de achterste plank. Op die manier staat de middenbok ook meteen op de juiste positie boven het platformpje. En zelfs zonder de wieltjes te blokkeren staat het karretje heel stevig tegen de plank. Klinkt allemaal misschien complex, maar binnen de tien seconden, en zonder mij ook maar iets te forceren, staat ie achteraan dwars tegen de muur.Dirk Pauwels schreef:Ik moet de mijne wegens plaatsgebrek in de garage zelfs op een plateauke met wieltjes onder opbokken, da's andere koek zenne...da's vastpakken bij de duo voetsteun en dan kwikkel-kwakkel omhoog, en als het nie van den 1ste keer juist is, is de kans groot dat je met moto en al omver ligt...ga daar toch eens iets anders op moeten verzinnen.
Wat ook nog helpt, is de vering in de hoogste positie, en de koffers er op voorhand afnemen.
Een gewone plank zal ook al veel helpen bij het gewone opbokken, zelfs zonder het platform. Ideaal voor thuis, als de motor op een vaste plaats staat, iets minder op verplaatsing
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: opbokken van 1150GS
Ik snap da ni zelle, laat dieje toch gewoon neervallen. Simpel
Re: opbokken van 1150GS
mannekes,
bedankt voor de praktische tips , maar ik weet héél goed hoe ik motorfietsen moet opbokken hoor.
Maar gisteren was ik nen EMR1 aan 't geven en er was er ene met zo nen 1150 GSA. Die had dikke misérie om dat spel op zijn bok te zetten. Wél met drie volle koffers erop, dat moet gezegd. Afin, ik dacht ook dat dat een fluitje van een cent ging zijn, maar toen ik begon te trekken merkte ik toch dat het helemaal niet zo van 't zelf ging ! ik moest serieus mijn macht gebruiken om die op zijn bok te kantelen!
Dermee dat ik hier kwam vragen of dat het normaal was voor zo'n type. Zelf ben ik 1m75 groot en weeg nat ook zo'n 75kg. Niet echt megamaten natuurlijk
bedankt voor de praktische tips , maar ik weet héél goed hoe ik motorfietsen moet opbokken hoor.
Maar gisteren was ik nen EMR1 aan 't geven en er was er ene met zo nen 1150 GSA. Die had dikke misérie om dat spel op zijn bok te zetten. Wél met drie volle koffers erop, dat moet gezegd. Afin, ik dacht ook dat dat een fluitje van een cent ging zijn, maar toen ik begon te trekken merkte ik toch dat het helemaal niet zo van 't zelf ging ! ik moest serieus mijn macht gebruiken om die op zijn bok te kantelen!
Dermee dat ik hier kwam vragen of dat het normaal was voor zo'n type. Zelf ben ik 1m75 groot en weeg nat ook zo'n 75kg. Niet echt megamaten natuurlijk
Leap and the net will appear
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: opbokken van 1150GS
zelfs een goldwing van ruim boven de 400 kg rol je op deze manier met z'n twee wielen van de grond... lekker op z'n twee pootjes
hoe is dat in godsnaam nog mogelijk, zit er daar dan geen electrische middenbok onder zoals bij en BMW LT.
Zware fout in het totaal verouderde concept
Re: opbokken van 1150GS
Ja maar volle koffers is wat anders natuurlijk, gewoon leeg is dat peanuts.Muug schreef:mannekes,
. Wél met drie volle koffers erop, dat moet gezegd. Afin, ik dacht ook dat dat een fluitje van een cent ging zijn, maar toen ik begon te trekken merkte ik toch dat het helemaal niet zo van 't zelf ging ! ik moest serieus mijn macht gebruiken om die op zijn bok te kantelen!
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: opbokken van 1150GS
Kweenie wat nen EMR1 is, klinkt als hartmassage, maar het zal wel een soort rijopleiding zijn zeker?Muug schreef:mannekes,
bedankt voor de praktische tips , maar ik weet héél goed hoe ik motorfietsen moet opbokken hoor.
Maar gisteren was ik nen EMR1 aan 't geven en er was er ene met zo nen 1150 GSA. Die had dikke misérie om dat spel op zijn bok te zetten. Wél met drie volle koffers erop, dat moet gezegd. Afin, ik dacht ook dat dat een fluitje van een cent ging zijn, maar toen ik begon te trekken merkte ik toch dat het helemaal niet zo van 't zelf ging ! ik moest serieus mijn macht gebruiken om die op zijn bok te kantelen!
Dermee dat ik hier kwam vragen of dat het normaal was voor zo'n type. Zelf ben ik 1m75 groot en weeg nat ook zo'n 75kg. Niet echt megamaten natuurlijk
Welken oelewapper komt er in godsnaam met bomvolle koffers naar een opleiding? Nemen die gasten in hun koffers heel hun huishouden mee of wa? Ik gebruik alleen koffers om op reis te gaan, voor de rest rij ik zo licht mogelijk...Da zijn zo van die adventures gelijk sommige van die Landrover defenders gasten die precies geladen zijn alsof ze 1 jaar de wereld rond gaan trekken....terwijl da ze eigenlijk alleen maar naar hun werk rijden...tssss
En dan de moto niet op den bok krijgen tja....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: opbokken van 1150GS
Gewoon, omdat diene mens misschien vooral problemen heeft als de moto volgeladen is of als meneer/madam mee achterop zit? Niks mis aan om ook met belasting deftig te leren omgaan met de moto?Dirk Pauwels schreef: Welken oelewapper komt er in godsnaam met bomvolle koffers naar een opleiding?
Re: opbokken van 1150GS
Goed geraden : http://www.goedmotorrijden.beDirk Pauwels schreef:Kweenie wat nen EMR1 is, klinkt als hartmassage, maar het zal wel een soort rijopleiding zijn zeker?Muug schreef:mannekes,
bedankt voor de praktische tips , maar ik weet héél goed hoe ik motorfietsen moet opbokken hoor.
Maar gisteren was ik nen EMR1 aan 't geven en er was er ene met zo nen 1150 GSA. Die had dikke misérie om dat spel op zijn bok te zetten. Wél met drie volle koffers erop, dat moet gezegd. Afin, ik dacht ook dat dat een fluitje van een cent ging zijn, maar toen ik begon te trekken merkte ik toch dat het helemaal niet zo van 't zelf ging ! ik moest serieus mijn macht gebruiken om die op zijn bok te kantelen!
Dermee dat ik hier kwam vragen of dat het normaal was voor zo'n type. Zelf ben ik 1m75 groot en weeg nat ook zo'n 75kg. Niet echt megamaten natuurlijk
Leap and the net will appear
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
- Woonplaats: Zonhoven
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Re: opbokken van 1150GS
Dat klopt gedeeltelijk.Koppel!! schreef:Zonder zeveren, en met eender welke techniek, een 1150 opbokken gaat toch een pak minder makkelijk dan een 1200 (pré 2007), zo simpel is 't nu eenmaal, ik sta goed geplaatst om 't verschil te voelen
Er is namelijk ook nog een groot verschil tussen een 1150GS en een 1150GS Adventure.
Met mijn GSA ging het wel eens moeilijk, zeker als er nog bagage aanhing.
Nu heb ik een "gewone" 1150 en dat gaat stukken gemakkelijker.
En een 1200 is nog wat gemakkelijker. Da's meer een GS voor watjes
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: opbokken van 1150GS
Met mijn GSA ging het wel eens moeilijk, zeker als er nog bagage aanhing.
Nu heb ik een "gewone" 1150 en dat gaat stukken gemakkelijker.
En een 1200 is nog wat gemakkelijker. Da's meer een GS voor watjes
en dan mogen ze zich nog gelukkig prijzen dat ze geen BASIC hoeven op te bokken
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
- Woonplaats: Zonhoven
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Re: opbokken van 1150GS
Amen to that, dat is een ambetanterikske om op te bokken.Jo De Paepe schreef:en dan mogen ze zich nog gelukkig prijzen dat ze geen BASIC hoeven op te bokken
Re: opbokken van 1150GS
m'n 1150 is een pluimpje in vergelijking met m'n BasicMiGSel schreef:Amen to that, dat is een ambetanterikske om op te bokken.Jo De Paepe schreef:en dan mogen ze zich nog gelukkig prijzen dat ze geen BASIC hoeven op te bokken
toetindendroai
R1150GS
R80GS basic
G650X Challenge
R1150GS
R80GS basic
G650X Challenge
-
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
- Woonplaats: Aalst
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: opbokken van 1150GS
Mijn 1150 ging van zelf op z'n middenbok vergeleken met mijn 1200.
Ik vind dat de 1200 erg moeilijk op de middenbok gaat wanneer er nog maar een kleine helling is.
BMW heeft dat zelf ook ingezien en daarom de middenbok in 2006 veranderd.
2004-2005 heeft een middenbok met ronde steun onderaan, de latere modellen hebben een H-vorm steun die veel gemakkelijker gaat.
meer info hier: http://www.r1200gs.info/misc/ModelChanges.html
Ik heb helaas nog de ronde ...
Ik vind dat de 1200 erg moeilijk op de middenbok gaat wanneer er nog maar een kleine helling is.
BMW heeft dat zelf ook ingezien en daarom de middenbok in 2006 veranderd.
2004-2005 heeft een middenbok met ronde steun onderaan, de latere modellen hebben een H-vorm steun die veel gemakkelijker gaat.
meer info hier: http://www.r1200gs.info/misc/ModelChanges.html
Ik heb helaas nog de ronde ...
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07