opbokken van 1150GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Mc B
Berichten: 217
Lid geworden op: 24 okt 2006, 11:41
Contacteer:

opbokken van 1150GS

Bericht door Mc B »

vandaag heb ik efkes nen 1150 GS mogen opbokken, zo ene met van die servoremmekes. Begin jaren '00 is dat, no?

Ewel, ik verschoot ervan hoe moeilijk dat ging.

Ik dacht dat die GSsen van 't zelf op hun middenbok rolden? Ge moest uw eigen echt bekanst nen hernia wringen om dat spel omhoog te krijgen. :grin:

Kortom, oezittanu? Was dat normaal voor die GS en bij wélke BMW-modellekes gaat dat dan wél vlotjes?
Leap and the net will appear
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door Jo De Paepe »

Tiens ,
dat gaat toch vrij makkelijk??
je plaatst je linkervoet op de steun van de middenbok en je rechterhand onder de framebuis net boven de uitlaat (er zit een soort lusje op gelast).
Je gaat met je volle gewicht op de bok staan en trekt tegelijketijd met je rechterhand de motor omhoog . Et voila.
een en ander hangt natuurlijk af van je eigen gewicht droog gewogen :mrgreen: :mrgreen:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
TRAVEL
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jun 2008, 11:59
Locatie: eindhoven (NL)

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door TRAVEL »

Ik weeg zelf 68 kilo, en als je het op de juiste manier doet (zoals hiervoor beschreven) is het geen enkel probleem. :mrgreen:
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door Synchro Bob »

Eer je begint te trekken en te duwen moeten de twee poten van de middenbok goed op de grond staan. Motor een beetje rechts-links bewegen tot je voelt dat de twee poten de grond raken. En floep, in één beweging.
Met mijn 65 Kg trok ik mijn GS zonder problemen op de middenbok, volgetankt en met een 25 Kg bagage.
Den Dirk
Berichten: 915
Lid geworden op: 08 aug 2007, 13:18
Locatie: brabant

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door Den Dirk »

den 1200 : piece of cake :wink: :grin:
I like my bike!!
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door JH. »

... zelfs een goldwing van ruim boven de 400 kg rol je op deze manier met z'n twee wielen van de grond... lekker op z'n twee pootjes.
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door Koppel!! »

YOO

Zonder zeveren, en met eender welke techniek, een 1150 opbokken gaat toch een pak minder makkelijk dan een 1200 (pré 2007), zo simpel is 't nu eenmaal, ik sta goed geplaatst om 't verschil te voelen 8-)

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door JH. »

... er zijn inderdaad types van motoren, ... dus niet enkel bij bmw zo..., die je moeilijker overhevelen kan bij het opbokken... Zelfs afbokken gaat bij deze types moeilijk....!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Sleetie
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 mei 2007, 13:22
Locatie: Zwevegem - Knokke

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door Sleetie »

ben je zeker dat het niet enen is dat velaagd geweest is?
want dan krijg ik hem zelfs niet omhoog
Sleetie
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik moet de mijne wegens plaatsgebrek in de garage zelfs op een plateauke met wieltjes onder opbokken, da's andere koek zenne...da's vastpakken bij de duo voetsteun en dan kwikkel-kwakkel omhoog, en als het nie van den 1ste keer juist is, is de kans groot dat je met moto en al omver ligt...ga daar toch eens iets anders op moeten verzinnen.

zonder dat gaat de moto heel vlot op de middenbok, niets trekken, gewoon met je gewicht op de beugel vd middenbok gaan staan (je balanceerd dan eigenlijk efkes op de beugel zonder voetjes op de grond). Al wie GS of RT rijdt denkt er eigenlijk niet meer bij na, maar kan mij voorstellen dat een S rijder er wel efkes naar staat te kijken....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
one-one
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 sep 2006, 17:02
Locatie: Erpe-Mere

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door one-one »

bij Wunderlich kan je een speciale hendel (hefboom) aanschaffen die je makkelijk kan plaatsen... 70 of 80 eeuro denk ik...
ride with pride
one-one
gsa 1150
Kexke
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 jan 2006, 14:56
Woonplaats: 1410
Locatie: Brabant

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door Kexke »

Opbokken van 1200RT gaat met een pink en een kleine teen... in vgl. met 1150. Als ge dat nen eerste keer doet met een 1200 is het precies of ge hebt een plastic speelgoedbrommerke in uw handen.
Maar ja we waren bezig over de GS
Kexke - F650 Strada > R1150RT > R1200GS
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door LOMAX »

Dirk Pauwels schreef:Ik moet de mijne wegens plaatsgebrek in de garage zelfs op een plateauke met wieltjes onder opbokken, da's andere koek zenne...da's vastpakken bij de duo voetsteun en dan kwikkel-kwakkel omhoog, en als het nie van den 1ste keer juist is, is de kans groot dat je met moto en al omver ligt...ga daar toch eens iets anders op moeten verzinnen.
Ik zet m'n tweekleps-GS ook op zo'n rolwagentje. Achteraan in de garage ligt een vezelplaat, 18 mm dik, een meter lang, 45 cm breed. Hierop, op de achterste helft, nog een tweede afgeschuinde plank van 30 mm dik. Mijn wagentje zet ik met de wieltjes vooraan tegen de eerste plank, en ik duw/rol dan de motor los over het wagentje, over de plank en met het voorwiel meteen tot op de achterste plank. Op die manier staat de middenbok ook meteen op de juiste positie boven het platformpje. En zelfs zonder de wieltjes te blokkeren staat het karretje heel stevig tegen de plank. Klinkt allemaal misschien complex, maar binnen de tien seconden, en zonder mij ook maar iets te forceren, staat ie achteraan dwars tegen de muur.
Wat ook nog helpt, is de vering in de hoogste positie, en de koffers er op voorhand afnemen.
Een gewone plank zal ook al veel helpen bij het gewone opbokken, zelfs zonder het platform. Ideaal voor thuis, als de motor op een vaste plaats staat, iets minder op verplaatsing :wink:
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door John »

Ik snap da ni zelle, laat dieje toch gewoon neervallen. Simpel :mrgreen:
Mc B
Berichten: 217
Lid geworden op: 24 okt 2006, 11:41
Contacteer:

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door Mc B »

mannekes,

bedankt voor de praktische tips , maar ik weet héél goed hoe ik motorfietsen moet opbokken hoor. :grin:

Maar gisteren was ik nen EMR1 aan 't geven en er was er ene met zo nen 1150 GSA. Die had dikke misérie om dat spel op zijn bok te zetten. Wél met drie volle koffers erop, dat moet gezegd. Afin, ik dacht ook dat dat een fluitje van een cent ging zijn, maar toen ik begon te trekken merkte ik toch dat het helemaal niet zo van 't zelf ging ! ik moest serieus mijn macht gebruiken om die op zijn bok te kantelen! :shock:

Dermee dat ik hier kwam vragen of dat het normaal was voor zo'n type. Zelf ben ik 1m75 groot en weeg nat ook zo'n 75kg. Niet echt megamaten natuurlijk :D
Leap and the net will appear
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door Jo De Paepe »

zelfs een goldwing van ruim boven de 400 kg rol je op deze manier met z'n twee wielen van de grond... lekker op z'n twee pootjes

hoe is dat in godsnaam nog mogelijk, zit er daar dan geen electrische middenbok onder zoals bij en BMW LT.
Zware fout in het totaal verouderde concept :mrgreen:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door stefke »

Muug schreef:mannekes,

. Wél met drie volle koffers erop, dat moet gezegd. Afin, ik dacht ook dat dat een fluitje van een cent ging zijn, maar toen ik begon te trekken merkte ik toch dat het helemaal niet zo van 't zelf ging ! ik moest serieus mijn macht gebruiken om die op zijn bok te kantelen! :shock:
Ja maar volle koffers is wat anders natuurlijk, gewoon leeg is dat peanuts. 8-)
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door Dirk Pauwels »

Muug schreef:mannekes,

bedankt voor de praktische tips , maar ik weet héél goed hoe ik motorfietsen moet opbokken hoor. :grin:

Maar gisteren was ik nen EMR1 aan 't geven en er was er ene met zo nen 1150 GSA. Die had dikke misérie om dat spel op zijn bok te zetten. Wél met drie volle koffers erop, dat moet gezegd. Afin, ik dacht ook dat dat een fluitje van een cent ging zijn, maar toen ik begon te trekken merkte ik toch dat het helemaal niet zo van 't zelf ging ! ik moest serieus mijn macht gebruiken om die op zijn bok te kantelen! :shock:

Dermee dat ik hier kwam vragen of dat het normaal was voor zo'n type. Zelf ben ik 1m75 groot en weeg nat ook zo'n 75kg. Niet echt megamaten natuurlijk :D
Kweenie wat nen EMR1 is, klinkt als hartmassage, maar het zal wel een soort rijopleiding zijn zeker?
Welken oelewapper komt er in godsnaam met bomvolle koffers naar een opleiding? Nemen die gasten in hun koffers heel hun huishouden mee of wa? Ik gebruik alleen koffers om op reis te gaan, voor de rest rij ik zo licht mogelijk...Da zijn zo van die adventures gelijk sommige van die Landrover defenders gasten die precies geladen zijn alsof ze 1 jaar de wereld rond gaan trekken....terwijl da ze eigenlijk alleen maar naar hun werk rijden...tssss
En dan de moto niet op den bok krijgen tja....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
stefke
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 jul 2005, 18:41
Locatie: belgie

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door stefke »

Dirk Pauwels schreef: Welken oelewapper komt er in godsnaam met bomvolle koffers naar een opleiding?
Gewoon, omdat diene mens misschien vooral problemen heeft als de moto volgeladen is of als meneer/madam mee achterop zit? Niks mis aan om ook met belasting deftig te leren omgaan met de moto? :roll:
Mc B
Berichten: 217
Lid geworden op: 24 okt 2006, 11:41
Contacteer:

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door Mc B »

Dirk Pauwels schreef:
Muug schreef:mannekes,

bedankt voor de praktische tips , maar ik weet héél goed hoe ik motorfietsen moet opbokken hoor. :grin:

Maar gisteren was ik nen EMR1 aan 't geven en er was er ene met zo nen 1150 GSA. Die had dikke misérie om dat spel op zijn bok te zetten. Wél met drie volle koffers erop, dat moet gezegd. Afin, ik dacht ook dat dat een fluitje van een cent ging zijn, maar toen ik begon te trekken merkte ik toch dat het helemaal niet zo van 't zelf ging ! ik moest serieus mijn macht gebruiken om die op zijn bok te kantelen! :shock:

Dermee dat ik hier kwam vragen of dat het normaal was voor zo'n type. Zelf ben ik 1m75 groot en weeg nat ook zo'n 75kg. Niet echt megamaten natuurlijk :D
Kweenie wat nen EMR1 is, klinkt als hartmassage, maar het zal wel een soort rijopleiding zijn zeker?
Goed geraden : http://www.goedmotorrijden.be :wink:
Leap and the net will appear
MiGSel
Berichten: 537
Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door MiGSel »

Koppel!! schreef:Zonder zeveren, en met eender welke techniek, een 1150 opbokken gaat toch een pak minder makkelijk dan een 1200 (pré 2007), zo simpel is 't nu eenmaal, ik sta goed geplaatst om 't verschil te voelen 8-)
Dat klopt gedeeltelijk.

Er is namelijk ook nog een groot verschil tussen een 1150GS en een 1150GS Adventure.

Met mijn GSA ging het wel eens moeilijk, zeker als er nog bagage aanhing.
Nu heb ik een "gewone" 1150 en dat gaat stukken gemakkelijker.
En een 1200 is nog wat gemakkelijker. Da's meer een GS voor watjes :mrgreen:
Afbeelding
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door Jo De Paepe »

Met mijn GSA ging het wel eens moeilijk, zeker als er nog bagage aanhing.
Nu heb ik een "gewone" 1150 en dat gaat stukken gemakkelijker.
En een 1200 is nog wat gemakkelijker. Da's meer een GS voor watjes

en dan mogen ze zich nog gelukkig prijzen dat ze geen BASIC hoeven op te bokken :mrgreen: :mrgreen:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
MiGSel
Berichten: 537
Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
Woonplaats: Zonhoven
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door MiGSel »

Jo De Paepe schreef:en dan mogen ze zich nog gelukkig prijzen dat ze geen BASIC hoeven op te bokken :mrgreen: :mrgreen:
Amen to that, dat is een ambetanterikske om op te bokken.
Afbeelding
danielGS
Berichten: 617
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:25
Locatie: Zuienkerke

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door danielGS »

MiGSel schreef:
Jo De Paepe schreef:en dan mogen ze zich nog gelukkig prijzen dat ze geen BASIC hoeven op te bokken :mrgreen: :mrgreen:
Amen to that, dat is een ambetanterikske om op te bokken.
m'n 1150 is een pluimpje in vergelijking met m'n Basic :-?
toetindendroai

R1150GS
R80GS basic
G650X Challenge
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: opbokken van 1150GS

Bericht door props-n-blades »

Mijn 1150 ging van zelf op z'n middenbok vergeleken met mijn 1200.
Ik vind dat de 1200 erg moeilijk op de middenbok gaat wanneer er nog maar een kleine helling is.
BMW heeft dat zelf ook ingezien en daarom de middenbok in 2006 veranderd.
2004-2005 heeft een middenbok met ronde steun onderaan, de latere modellen hebben een H-vorm steun die veel gemakkelijker gaat.
meer info hier: http://www.r1200gs.info/misc/ModelChanges.html
Ik heb helaas nog de ronde ... :-(
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Plaats reactie