buitenste remblok meer versleten - update
Moderator: GVN
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
buitenste remblok meer versleten - update
Ik merkte vandaag dat mijn remblokken achteraan aan het slepen zijn. Omdat ik zag dat er niet veel meer op de remschoenen zat wou ik ze meteen vervangen en morgen nieuwe halen.
Bij het demonteren zag ik dat de remschoen dat tegen de pomp zit versleten is tot aan het ijzer, op het ander remblokje aan de kant van het wiel zit zeker nog anderhalve mm .
Moeten beide remschoenen niet gelijk versleten zijn of is dit normaal?
Remschoenen zijn van Lucas en zitten er net 7000km op. Rijgedrag is iets meer dan sportief
Bij het demonteren zag ik dat de remschoen dat tegen de pomp zit versleten is tot aan het ijzer, op het ander remblokje aan de kant van het wiel zit zeker nog anderhalve mm .
Moeten beide remschoenen niet gelijk versleten zijn of is dit normaal?
Remschoenen zijn van Lucas en zitten er net 7000km op. Rijgedrag is iets meer dan sportief
Laatst gewijzigd door dr.trimble op 06 mei 2011, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
K1200 GT 06'
Re: buitenste remblok meer versleten
Helemaal gelijk versleten hoeft niet maar wat je omschrijft klopt iig zeker niet.
Grote kans dat aan 1 kant de zuiger vastzit. Demonteren, goed schoonmaken en eventueel (laten) revisiesetje plaatsen of steken zoals jullie zeggen .
Grote kans dat aan 1 kant de zuiger vastzit. Demonteren, goed schoonmaken en eventueel (laten) revisiesetje plaatsen of steken zoals jullie zeggen .
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Ik zie overal als een berg tegenop!
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: buitenste remblok meer versleten
lijkt me niet moeilijk maar voor de zekerheid, kun je ff uitleggen hoe ik er het best aan begin om dit schoon te maken of kan ik dit ergens terug vinden?
K1200 GT 06'
Re: buitenste remblok meer versleten
Volgens mij zit remklauw vast !!
Reinigen dan kan zij terug schuiven.
Grtz
Reinigen dan kan zij terug schuiven.
Grtz
R1150GS "mandarin"
Schotland 2006
Schotland 2006
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: buitenste remblok meer versleten
dus gewoon de klauw op zich demonteren, blokken eruit de boel goed ontvetten en hopen dat alles loskomt?
das een klusje voor deze avond, ik heb dan ook mijn nieuwe blokken.
nochtans worden mijn remmen regelmatig ingespoten met remmenreiniger maar ik weet eigenlijk niet of dit eigenlijk ook de boel soepel houdt ofwel zaten ze mss al te vast voordat ermee begonnen ben want ik doe het maar de laatste paar maanden.
das een klusje voor deze avond, ik heb dan ook mijn nieuwe blokken.
nochtans worden mijn remmen regelmatig ingespoten met remmenreiniger maar ik weet eigenlijk niet of dit eigenlijk ook de boel soepel houdt ofwel zaten ze mss al te vast voordat ermee begonnen ben want ik doe het maar de laatste paar maanden.
K1200 GT 06'
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: buitenste remblok meer versleten
remmenreiniger ontvet maar geleid niet he!nochtans worden mijn remmen regelmatig ingespoten met remmenreiniger maar ik weet eigenlijk niet of dit eigenlijk ook de boel soepel houdt ofwel zaten ze mss al te vast voordat ermee begonnen ben want ik doe het maar de laatste paar maanden.
voor je de oude blokken eruit haalt kan je (als ze voor de vuilbak zijn) een schroevendraaier plaatsen daar waar normaal uw schijf zit en de zuigers terug volledig induwen, daarna met uw remhendel druk steken zodanig dat ze terug omhoog komen en kijken welke zuiger(s) blijft steken! dit enkele malen doen met behulp van eventueel wd40 of zo tot alles los komt!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: buitenste remblok meer versleten
Is niet abnormaal te noemen met semi zwevende remklauwen...(toch die van BMW niet)
't Is niet voor niks dat ze remblokken leveren die niet even dik zijn.
Je klauw kuisen en de geleidingen een flinterdun streepje vet geven is the way to do it... niks meer en niks minder...steeds remmenreiniger gebruiken en dan niet terug beschermen leid tot nog harder aanklitten van vuil. Maak alles maar eens eerst gewoon proper en kijk dan nog eens
asje steeds zuiver houden en de klauw uiteen trekken en wat vet in de rubberen balgjes doen!
't Is niet voor niks dat ze remblokken leveren die niet even dik zijn.
Je klauw kuisen en de geleidingen een flinterdun streepje vet geven is the way to do it... niks meer en niks minder...steeds remmenreiniger gebruiken en dan niet terug beschermen leid tot nog harder aanklitten van vuil. Maak alles maar eens eerst gewoon proper en kijk dan nog eens
asje steeds zuiver houden en de klauw uiteen trekken en wat vet in de rubberen balgjes doen!
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: buitenste remblok meer versleten
ok, dat is duidelijk, ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn deze avond
K1200 GT 06'
Re: buitenste remblok meer versleten
wel even wat plunjervet op de plunjers smeren, dan gaan ze minder vast zitten, en de o ringen vervangen.
Eigelijk gewoon een revisie setje van de O-ringen plaatsen.
Eigelijk gewoon een revisie setje van de O-ringen plaatsen.
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: buitenste remblok meer versleten
dat laatste hou ik ook in gedachten, de dealer in oostende is vandaag gesloten dus kan geen BMW-onderdelen halen, remblokken haal ik bij RAD.
Ik kijk eerst of ik het kan oplossen met bovenvermelde tips, als dit lukt, dat zal ik niet anders kunnen dan de boel te demonteren.
Ik heb wel geen ervaring met remvloeistof aftappen en vervangen dus ik weet niet of dit dan een werkje voor mij zal zijn. Ofwel is dit mss het moment om het te leren
Ik kijk eerst of ik het kan oplossen met bovenvermelde tips, als dit lukt, dat zal ik niet anders kunnen dan de boel te demonteren.
Ik heb wel geen ervaring met remvloeistof aftappen en vervangen dus ik weet niet of dit dan een werkje voor mij zal zijn. Ofwel is dit mss het moment om het te leren
K1200 GT 06'
Re: buitenste remblok meer versleten
onmiddelijk overgaan tot reviseren lijk me toch al wat snel, kuis maar eens eerst den boel op maak de zuigers zuiver vooraleer ze diep terug te duwen.
7000km is niet abnormaal gezien je" sportieve" rijstijl
7000km is niet abnormaal gezien je" sportieve" rijstijl
Re: buitenste remblok meer versleten
Het is altijd een goed moment om iets bij te lerendr.trimble schreef:Ik heb wel geen ervaring met remvloeistof aftappen en vervangen dus ik weet niet of dit dan een werkje voor mij zal zijn. Ofwel is dit mss het moment om het te leren
Misschien kan je iemand met de nodige ervaring overhalen om het een keer samen te doen (aan de remmen
werken bedoel ik natuurlijk). Eén ding is belangrijk ivm met de vloeistof: 't is venijnig spul en oa prima
verfstripper. Ogen beschermen dus en bij gesmos onmiddelijk met (veel) water spoelen.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: buitenste remblok meer versleten
@ Gaby: bij deze ben je uitgenodigd
de remblokken zitten er ondertussen in. Alles ging vlotjes. Eerst de boel goed ontvet en ingespoten met WD40 en verschillende keer met de oude blokken de cilinders in en uit gedrukt via het rempedaal.
Dan nogmaals alles goed gepoetst met was benzine en de cilinders een fijn laagje gegeven met kopervet (was dit ok ?)
Achterkant remblokken ook ingesmeerd met kopervet en alles gemonteerd.
Moto rem weer perfect, remmen achteraan maken geen knarsend lawaai meer.
Het achterwiel draait echter niet zo soepel als voordien in zijn vrij. Is dit door de nieuwe blokken en zal dit overgaan of zou ik beter de boel nog eens demonteren en e cilinders nog beter insmeren maar dan met iets anders?
update:
ondertussen nog ff gechecked, zolang de inbusbouten van de remklauw niet helemaal vast gedraaid zijn draait het wiel soepel. Pas als de bouten aangespannen worden, dan wordt de achterste remblok tegen de schijf gedrukt en dit doet het wiel moeilijk draaien.
De blokken klemmen dus niet beiden over de schijven ik kan ze probleemloos terug over de schijf schuiven bij het demonteren.
nog een update:
ik heb ff de oude remblok gedemonteerd die aan de kant van het wiel zat. Op deze zat nog een twee a drietal mm dus die kan nog een eindje meegaan. Nu draait het wiel helemaal soepel zoals voordien. Het moeilijk draaien wordt dus effectief veroorzaakt door de binnenste remblok.
Na het remmen keren de blokken nu trouwens mooi terug
de remblokken zitten er ondertussen in. Alles ging vlotjes. Eerst de boel goed ontvet en ingespoten met WD40 en verschillende keer met de oude blokken de cilinders in en uit gedrukt via het rempedaal.
Dan nogmaals alles goed gepoetst met was benzine en de cilinders een fijn laagje gegeven met kopervet (was dit ok ?)
Achterkant remblokken ook ingesmeerd met kopervet en alles gemonteerd.
Moto rem weer perfect, remmen achteraan maken geen knarsend lawaai meer.
Het achterwiel draait echter niet zo soepel als voordien in zijn vrij. Is dit door de nieuwe blokken en zal dit overgaan of zou ik beter de boel nog eens demonteren en e cilinders nog beter insmeren maar dan met iets anders?
update:
ondertussen nog ff gechecked, zolang de inbusbouten van de remklauw niet helemaal vast gedraaid zijn draait het wiel soepel. Pas als de bouten aangespannen worden, dan wordt de achterste remblok tegen de schijf gedrukt en dit doet het wiel moeilijk draaien.
De blokken klemmen dus niet beiden over de schijven ik kan ze probleemloos terug over de schijf schuiven bij het demonteren.
nog een update:
ik heb ff de oude remblok gedemonteerd die aan de kant van het wiel zat. Op deze zat nog een twee a drietal mm dus die kan nog een eindje meegaan. Nu draait het wiel helemaal soepel zoals voordien. Het moeilijk draaien wordt dus effectief veroorzaakt door de binnenste remblok.
Na het remmen keren de blokken nu trouwens mooi terug
Laatst gewijzigd door dr.trimble op 19 apr 2011, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
K1200 GT 06'
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: buitenste remblok meer versleten
niemand een idee of het normaal is dat het wiel zo moeilijk draait met de nieuwe blokken?
K1200 GT 06'
Re: buitenste remblok meer versleten
Is dus blijkbaar niet nodig, behalve eventueel om van u te komen lerendr.trimble schreef:@ Gaby: bij deze ben je uitgenodigd
Na het remmen keren de blokken nu trouwens mooi terug
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Re: buitenste remblok meer versleten
laat die nieuwe blokken eens eerst wat inlopen en controleer je niveau van je remolie eens...
Ietwat aanlopen is normaal moest de blok van je schijf zitten dan zou je nogal op reactie van je remmen mogen wachten als je effe wil stoppen.
Is die schijf nog netjes recht??
Ietwat aanlopen is normaal moest de blok van je schijf zitten dan zou je nogal op reactie van je remmen mogen wachten als je effe wil stoppen.
Is die schijf nog netjes recht??
Re: buitenste remblok meer versleten
Ik zet wel even vraagtekens bij die wasbenzine, maakt goed schoon en ontvet redelijk maar....
O-ringen kunnen daar niet zo goed tegen dacht ik, in ieder geval niet tegen benzine maar hoe het exact zit met was benzine weet ik niet.
O-ringen zwellen behoorlijk op als je ze in de benzine gooit. Dit kan dus weer funest zijn voor de plunjers die dan vast gaan zitten.
Kopervet is btw uit tegenwoordig, meestal wordt er een speciaal keramisch (gemalen servies goed) gebruikt.
O-ringen kunnen daar niet zo goed tegen dacht ik, in ieder geval niet tegen benzine maar hoe het exact zit met was benzine weet ik niet.
O-ringen zwellen behoorlijk op als je ze in de benzine gooit. Dit kan dus weer funest zijn voor de plunjers die dan vast gaan zitten.
Kopervet is btw uit tegenwoordig, meestal wordt er een speciaal keramisch (gemalen servies goed) gebruikt.
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: buitenste remblok meer versleten
ok, dan plaats ik morgen de nieuwe remblok terug. Niveau van remolie is ok, hoor.
K1200 GT 06'
Re: buitenste remblok meer versleten
Dat hangt ervan af, Viton kan tegen koolwaterstoffen, Buna niet.CeesBmw schreef:O-ringen zwellen behoorlijk op als je ze in de benzine gooit.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: buitenste remblok meer versleten
nog ff een update.
Vandaag wou ik dus het remblokje dat nog niet helemaal versleten was vervangden door de nieuwe.
Uiteraard zorgde dit er weer voor dat mijn wiel haperde aangezien er ondertussen niets veranderd was.
Ik heb toen maar een tiental km gaan rijden met de moto. Halverwege stopte ik efkes om te checken of alles nog in orde was. Het wiel haperde nog steeds redelijk en en kwam zelfs lichtjes rook uit de blokken. Alles stond uiteraard behoorlijk warm. Niet normaal dus.
Ik ben toen maar rustig naar huis gereden en de boel nog eens open gegooid. Alles nogmaals grondig gereinigd en nadien de cilinders ingespoten met WD40.
Momenteel zit dus weer de oude blok erin met nog 2mm te gaan.
Het valt wel op dat dit blokje aan de voorkant meer versleten is dan aan de achterkant.
Als ik rem, dan merk ik ook dat de klauw aan de achterkant beweegt, en naar me toe komt. De voorkant blijft gewoon op de zelfde plaats. De klauw trekt dus lichtjes scheef bij het remmen.
Het achterste gedeelte, waar het rubber omheen zit kan ik met de hand gewoon dichtknijpen. Aan de voorkant echter, ook op de plaats waar een rubber rond zit, krijg ik geen beweging. Ondertussen ff volgespoten met WD40 in de hoop dat de boel daar ook los komt.
Nu mijn vragen:
- is het normaal dat de remklauw scheef trekt bij het remmen?
- moet ik het asje aan de voorkant ook kunnen samendrukken of is het zo dat dit muurvast zit, zoniet, kan ik dit demonteren om te reiningen.
- heeft er iemand enig idee waarom het wiel zo moeilijk draait met de nieuwe blok( deze dichtst tegen het wiel)
voor de duidelijkheid, blokken zijn van het merk Lucas en komen van bij RAD.
Alvast bedankt voor de hulp
Vandaag wou ik dus het remblokje dat nog niet helemaal versleten was vervangden door de nieuwe.
Uiteraard zorgde dit er weer voor dat mijn wiel haperde aangezien er ondertussen niets veranderd was.
Ik heb toen maar een tiental km gaan rijden met de moto. Halverwege stopte ik efkes om te checken of alles nog in orde was. Het wiel haperde nog steeds redelijk en en kwam zelfs lichtjes rook uit de blokken. Alles stond uiteraard behoorlijk warm. Niet normaal dus.
Ik ben toen maar rustig naar huis gereden en de boel nog eens open gegooid. Alles nogmaals grondig gereinigd en nadien de cilinders ingespoten met WD40.
Momenteel zit dus weer de oude blok erin met nog 2mm te gaan.
Het valt wel op dat dit blokje aan de voorkant meer versleten is dan aan de achterkant.
Als ik rem, dan merk ik ook dat de klauw aan de achterkant beweegt, en naar me toe komt. De voorkant blijft gewoon op de zelfde plaats. De klauw trekt dus lichtjes scheef bij het remmen.
Het achterste gedeelte, waar het rubber omheen zit kan ik met de hand gewoon dichtknijpen. Aan de voorkant echter, ook op de plaats waar een rubber rond zit, krijg ik geen beweging. Ondertussen ff volgespoten met WD40 in de hoop dat de boel daar ook los komt.
Nu mijn vragen:
- is het normaal dat de remklauw scheef trekt bij het remmen?
- moet ik het asje aan de voorkant ook kunnen samendrukken of is het zo dat dit muurvast zit, zoniet, kan ik dit demonteren om te reiningen.
- heeft er iemand enig idee waarom het wiel zo moeilijk draait met de nieuwe blok( deze dichtst tegen het wiel)
voor de duidelijkheid, blokken zijn van het merk Lucas en komen van bij RAD.
Alvast bedankt voor de hulp
K1200 GT 06'
Re: buitenste remblok meer versleten - update
Waarom zo moeilijk doen?
Gewoon beide blokken in 1 keer vervangen.
Geen wonder dat je de schijf ziet bewegen. Het blokje is scheef, drukt dus ook niet gelijkmatig op je schijf.
Enig idee hoeveel kracht je op de schijf zet waar deze eigenlijk niet op berekend is!?
Gewoon beide blokken in 1 keer vervangen.
Geen wonder dat je de schijf ziet bewegen. Het blokje is scheef, drukt dus ook niet gelijkmatig op je schijf.
Enig idee hoeveel kracht je op de schijf zet waar deze eigenlijk niet op berekend is!?
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Ik zie overal als een berg tegenop!
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: buitenste remblok meer versleten - update
zoals je reeds kon lezen in voorafgaan posting loopt het wiel heel moeilijk als ik beide blokjes vervang. Daarom dat ik deze die het minst versleten was gewoon terug geplaatst heb.
De schijf beweegt ook niet hoor, het is de remklauw die lichtjes scheef heen en weer gaat.
De schijf beweegt ook niet hoor, het is de remklauw die lichtjes scheef heen en weer gaat.
K1200 GT 06'
Re: buitenste remblok meer versleten - update
Remklauwen eraf halen en de hele zooi schoonmaken.
Revisie setje voor de rubbers er in.
En ook de zitting van de stofringen (de voorste van buiten naar binnen) goed schoon krabben.
Plunjers invetten met plunjer vet (te koop bij de autodelen handel) terug plaatsen, slangen monteren met NIEUWE koperen ringetjes en het geheel weer opbouwen. Zijkanten van de remblokken en de achterkant insmeren met een dun laagje kopervet of dat keramische vet.
Rem vloeistof toevoegen en de remmen ontluchten volgens de procedure (zie WPH)
De remklauwen niet delen (anders moet je alle o-ringen vervangen.)
Revisie setje voor de rubbers er in.
En ook de zitting van de stofringen (de voorste van buiten naar binnen) goed schoon krabben.
Plunjers invetten met plunjer vet (te koop bij de autodelen handel) terug plaatsen, slangen monteren met NIEUWE koperen ringetjes en het geheel weer opbouwen. Zijkanten van de remblokken en de achterkant insmeren met een dun laagje kopervet of dat keramische vet.
Rem vloeistof toevoegen en de remmen ontluchten volgens de procedure (zie WPH)
De remklauwen niet delen (anders moet je alle o-ringen vervangen.)
Re: buitenste remblok meer versleten - update
Mee eens, zeker de remvloeistof eens vervangen.CeesBmw schreef:Remklauwen eraf halen en de hele zooi schoonmaken.
Revisie setje voor de rubbers er in.
En ook de zitting van de stofringen (de voorste van buiten naar binnen) goed schoon krabben.
Plunjers invetten met plunjer vet (te koop bij de autodelen handel) terug plaatsen, slangen monteren met NIEUWE koperen ringetjes en het geheel weer opbouwen. Zijkanten van de remblokken en de achterkant insmeren met een dun laagje kopervet of dat keramische vet.
Rem vloeistof toevoegen en de remmen ontluchten volgens de procedure (zie WPH)
De remklauwen niet delen (anders moet je alle o-ringen vervangen.)
En kijk ff in het potje of de remvloeistof ook terugstroomd.
Heb al vaker gelezen dat het zeefje wat onder in het potje zit werkt als 'n membraam
Dan kan je wel remolie naar de remblokken pompen, maar stroomd na het lossen van de handel niet meer terug.
mvg Nico
MG Breva 850
-
- Berichten: 318
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35
Re: buitenste remblok meer versleten - update
ok, thx. Ik denk dat dit dan een werkje voor een technieker zal zijn.
Remblokken vervangen en de boel opkuisen, eventueel de olie vervangen is nog te doen maar de rest zoals ontluchten gaat mijn petje te boven.
Moet de klauw nu eigenlijk ook kunnen dichtgedrukt worden aan de voorkant, en daarmee bedoel ik op het asje waar een rubber rond zit?
BTW, bestaat er ook een belgisch woord voor die" plunjers" ?
edit: heb het al, dat zijn blijkbaar de cilinders ?
Remblokken vervangen en de boel opkuisen, eventueel de olie vervangen is nog te doen maar de rest zoals ontluchten gaat mijn petje te boven.
Moet de klauw nu eigenlijk ook kunnen dichtgedrukt worden aan de voorkant, en daarmee bedoel ik op het asje waar een rubber rond zit?
BTW, bestaat er ook een belgisch woord voor die" plunjers" ?
edit: heb het al, dat zijn blijkbaar de cilinders ?
K1200 GT 06'