buitenste remblok meer versleten - update

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

buitenste remblok meer versleten - update

Bericht door dr.trimble »

Ik merkte vandaag dat mijn remblokken achteraan aan het slepen zijn. Omdat ik zag dat er niet veel meer op de remschoenen zat wou ik ze meteen vervangen en morgen nieuwe halen.
Bij het demonteren zag ik dat de remschoen dat tegen de pomp zit versleten is tot aan het ijzer, op het ander remblokje aan de kant van het wiel zit zeker nog anderhalve mm .

Moeten beide remschoenen niet gelijk versleten zijn of is dit normaal?
Remschoenen zijn van Lucas en zitten er net 7000km op. Rijgedrag is iets meer dan sportief :razz:
Laatst gewijzigd door dr.trimble op 06 mei 2011, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
K1200 GT 06'
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door Obiwan »

Helemaal gelijk versleten hoeft niet maar wat je omschrijft klopt iig zeker niet.
Grote kans dat aan 1 kant de zuiger vastzit. Demonteren, goed schoonmaken en eventueel (laten) revisiesetje plaatsen of steken zoals jullie zeggen :wink: .
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door dr.trimble »

lijkt me niet moeilijk maar voor de zekerheid, kun je ff uitleggen hoe ik er het best aan begin om dit schoon te maken of kan ik dit ergens terug vinden?
K1200 GT 06'
rudi g
Berichten: 101
Lid geworden op: 01 dec 2006, 20:01
Locatie: sint-niklaas

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door rudi g »

Volgens mij zit remklauw vast !!

Reinigen dan kan zij terug schuiven.

Grtz
R1150GS "mandarin"
Schotland 2006
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door dr.trimble »

dus gewoon de klauw op zich demonteren, blokken eruit de boel goed ontvetten en hopen dat alles loskomt?

das een klusje voor deze avond, ik heb dan ook mijn nieuwe blokken.

nochtans worden mijn remmen regelmatig ingespoten met remmenreiniger maar ik weet eigenlijk niet of dit eigenlijk ook de boel soepel houdt ofwel zaten ze mss al te vast voordat ermee begonnen ben want ik doe het maar de laatste paar maanden. :-?
K1200 GT 06'
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door tweecilinderke »

nochtans worden mijn remmen regelmatig ingespoten met remmenreiniger maar ik weet eigenlijk niet of dit eigenlijk ook de boel soepel houdt ofwel zaten ze mss al te vast voordat ermee begonnen ben want ik doe het maar de laatste paar maanden.
remmenreiniger ontvet maar geleid niet he!
voor je de oude blokken eruit haalt kan je (als ze voor de vuilbak zijn) een schroevendraaier plaatsen daar waar normaal uw schijf zit en de zuigers terug volledig induwen, daarna met uw remhendel druk steken zodanig dat ze terug omhoog komen en kijken welke zuiger(s) blijft steken! dit enkele malen doen met behulp van eventueel wd40 of zo tot alles los komt!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door Danny »

Is niet abnormaal te noemen met semi zwevende remklauwen...(toch die van BMW niet)
't Is niet voor niks dat ze remblokken leveren die niet even dik zijn.
Je klauw kuisen en de geleidingen een flinterdun streepje vet geven is the way to do it... niks meer en niks minder...steeds remmenreiniger gebruiken en dan niet terug beschermen leid tot nog harder aanklitten van vuil. Maak alles maar eens eerst gewoon proper en kijk dan nog eens

asje steeds zuiver houden en de klauw uiteen trekken en wat vet in de rubberen balgjes doen!
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door dr.trimble »

ok, dat is duidelijk, ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn deze avond :wink:
K1200 GT 06'
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door CeesBmw »

wel even wat plunjervet op de plunjers smeren, dan gaan ze minder vast zitten, en de o ringen vervangen.
Eigelijk gewoon een revisie setje van de O-ringen plaatsen.
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door dr.trimble »

dat laatste hou ik ook in gedachten, de dealer in oostende is vandaag gesloten dus kan geen BMW-onderdelen halen, remblokken haal ik bij RAD.
Ik kijk eerst of ik het kan oplossen met bovenvermelde tips, als dit lukt, dat zal ik niet anders kunnen dan de boel te demonteren.

Ik heb wel geen ervaring met remvloeistof aftappen en vervangen dus ik weet niet of dit dan een werkje voor mij zal zijn. Ofwel is dit mss het moment om het te leren :wink:
K1200 GT 06'
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door Danny »

onmiddelijk overgaan tot reviseren lijk me toch al wat snel, kuis maar eens eerst den boel op maak de zuigers zuiver vooraleer ze diep terug te duwen.
7000km is niet abnormaal gezien je" sportieve" rijstijl :mrgreen:
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door Gaby »

dr.trimble schreef:Ik heb wel geen ervaring met remvloeistof aftappen en vervangen dus ik weet niet of dit dan een werkje voor mij zal zijn. Ofwel is dit mss het moment om het te leren :wink:
Het is altijd een goed moment om iets bij te leren :grin:
Misschien kan je iemand met de nodige ervaring overhalen om het een keer samen te doen (aan de remmen
werken bedoel ik natuurlijk). Eén ding is belangrijk ivm met de vloeistof: 't is venijnig spul en oa prima
verfstripper. Ogen beschermen dus en bij gesmos onmiddelijk met (veel) water spoelen.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door dr.trimble »

@ Gaby: bij deze ben je uitgenodigd :wink:

de remblokken zitten er ondertussen in. Alles ging vlotjes. Eerst de boel goed ontvet en ingespoten met WD40 en verschillende keer met de oude blokken de cilinders in en uit gedrukt via het rempedaal.

Dan nogmaals alles goed gepoetst met was benzine en de cilinders een fijn laagje gegeven met kopervet (was dit ok ?)

Achterkant remblokken ook ingesmeerd met kopervet en alles gemonteerd.

Moto rem weer perfect, remmen achteraan maken geen knarsend lawaai meer.

Het achterwiel draait echter niet zo soepel als voordien in zijn vrij. Is dit door de nieuwe blokken en zal dit overgaan of zou ik beter de boel nog eens demonteren en e cilinders nog beter insmeren maar dan met iets anders?

update:

ondertussen nog ff gechecked, zolang de inbusbouten van de remklauw niet helemaal vast gedraaid zijn draait het wiel soepel. Pas als de bouten aangespannen worden, dan wordt de achterste remblok tegen de schijf gedrukt en dit doet het wiel moeilijk draaien.
De blokken klemmen dus niet beiden over de schijven ik kan ze probleemloos terug over de schijf schuiven bij het demonteren.

nog een update:

ik heb ff de oude remblok gedemonteerd die aan de kant van het wiel zat. Op deze zat nog een twee a drietal mm dus die kan nog een eindje meegaan. Nu draait het wiel helemaal soepel zoals voordien. Het moeilijk draaien wordt dus effectief veroorzaakt door de binnenste remblok.
Na het remmen keren de blokken nu trouwens mooi terug :grin:
Laatst gewijzigd door dr.trimble op 19 apr 2011, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
K1200 GT 06'
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door dr.trimble »

niemand een idee of het normaal is dat het wiel zo moeilijk draait met de nieuwe blokken?
K1200 GT 06'
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door Gaby »

dr.trimble schreef:@ Gaby: bij deze ben je uitgenodigd :wink:
Na het remmen keren de blokken nu trouwens mooi terug :grin:
Is dus blijkbaar niet nodig, behalve eventueel om van u te komen leren :razz:
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door Danny »

laat die nieuwe blokken eens eerst wat inlopen en controleer je niveau van je remolie eens...
Ietwat aanlopen is normaal moest de blok van je schijf zitten dan zou je nogal op reactie van je remmen mogen wachten als je effe wil stoppen.
Is die schijf nog netjes recht??
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door CeesBmw »

Ik zet wel even vraagtekens bij die wasbenzine, maakt goed schoon en ontvet redelijk maar....
O-ringen kunnen daar niet zo goed tegen dacht ik, in ieder geval niet tegen benzine maar hoe het exact zit met was benzine weet ik niet.

O-ringen zwellen behoorlijk op als je ze in de benzine gooit. Dit kan dus weer funest zijn voor de plunjers die dan vast gaan zitten.
Kopervet is btw uit tegenwoordig, meestal wordt er een speciaal keramisch (gemalen servies goed) gebruikt.
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door dr.trimble »

ok, dan plaats ik morgen de nieuwe remblok terug. Niveau van remolie is ok, hoor.
K1200 GT 06'
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door Gaby »

CeesBmw schreef:O-ringen zwellen behoorlijk op als je ze in de benzine gooit.
Dat hangt ervan af, Viton kan tegen koolwaterstoffen, Buna niet.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: buitenste remblok meer versleten

Bericht door dr.trimble »

nog ff een update.

Vandaag wou ik dus het remblokje dat nog niet helemaal versleten was vervangden door de nieuwe.
Uiteraard zorgde dit er weer voor dat mijn wiel haperde aangezien er ondertussen niets veranderd was.
Ik heb toen maar een tiental km gaan rijden met de moto. Halverwege stopte ik efkes om te checken of alles nog in orde was. Het wiel haperde nog steeds redelijk en en kwam zelfs lichtjes rook uit de blokken. Alles stond uiteraard behoorlijk warm. Niet normaal dus.

Ik ben toen maar rustig naar huis gereden en de boel nog eens open gegooid. Alles nogmaals grondig gereinigd en nadien de cilinders ingespoten met WD40.
Momenteel zit dus weer de oude blok erin met nog 2mm te gaan.
Het valt wel op dat dit blokje aan de voorkant meer versleten is dan aan de achterkant.
Als ik rem, dan merk ik ook dat de klauw aan de achterkant beweegt, en naar me toe komt. De voorkant blijft gewoon op de zelfde plaats. De klauw trekt dus lichtjes scheef bij het remmen.
Het achterste gedeelte, waar het rubber omheen zit kan ik met de hand gewoon dichtknijpen. Aan de voorkant echter, ook op de plaats waar een rubber rond zit, krijg ik geen beweging. Ondertussen ff volgespoten met WD40 in de hoop dat de boel daar ook los komt.

Nu mijn vragen:
- is het normaal dat de remklauw scheef trekt bij het remmen?
- moet ik het asje aan de voorkant ook kunnen samendrukken of is het zo dat dit muurvast zit, zoniet, kan ik dit demonteren om te reiningen.
- heeft er iemand enig idee waarom het wiel zo moeilijk draait met de nieuwe blok( deze dichtst tegen het wiel)

voor de duidelijkheid, blokken zijn van het merk Lucas en komen van bij RAD.

Alvast bedankt voor de hulp :grin:
K1200 GT 06'
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Re: buitenste remblok meer versleten - update

Bericht door Obiwan »

Waarom zo moeilijk doen?
Gewoon beide blokken in 1 keer vervangen.
Geen wonder dat je de schijf ziet bewegen. Het blokje is scheef, drukt dus ook niet gelijkmatig op je schijf.
Enig idee hoeveel kracht je op de schijf zet waar deze eigenlijk niet op berekend is!?
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: buitenste remblok meer versleten - update

Bericht door dr.trimble »

zoals je reeds kon lezen in voorafgaan posting loopt het wiel heel moeilijk als ik beide blokjes vervang. Daarom dat ik deze die het minst versleten was gewoon terug geplaatst heb.
De schijf beweegt ook niet hoor, het is de remklauw die lichtjes scheef heen en weer gaat.
K1200 GT 06'
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: buitenste remblok meer versleten - update

Bericht door CeesBmw »

Remklauwen eraf halen en de hele zooi schoonmaken.
Revisie setje voor de rubbers er in.
En ook de zitting van de stofringen (de voorste van buiten naar binnen) goed schoon krabben.
Plunjers invetten met plunjer vet (te koop bij de autodelen handel) terug plaatsen, slangen monteren met NIEUWE koperen ringetjes en het geheel weer opbouwen. Zijkanten van de remblokken en de achterkant insmeren met een dun laagje kopervet of dat keramische vet.

Rem vloeistof toevoegen en de remmen ontluchten volgens de procedure (zie WPH)
De remklauwen niet delen (anders moet je alle o-ringen vervangen.)
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: buitenste remblok meer versleten - update

Bericht door Wiedewa »

CeesBmw schreef:Remklauwen eraf halen en de hele zooi schoonmaken.
Revisie setje voor de rubbers er in.
En ook de zitting van de stofringen (de voorste van buiten naar binnen) goed schoon krabben.
Plunjers invetten met plunjer vet (te koop bij de autodelen handel) terug plaatsen, slangen monteren met NIEUWE koperen ringetjes en het geheel weer opbouwen. Zijkanten van de remblokken en de achterkant insmeren met een dun laagje kopervet of dat keramische vet.

Rem vloeistof toevoegen en de remmen ontluchten volgens de procedure (zie WPH)
De remklauwen niet delen (anders moet je alle o-ringen vervangen.)
Mee eens, zeker de remvloeistof eens vervangen.
En kijk ff in het potje of de remvloeistof ook terugstroomd.
Heb al vaker gelezen dat het zeefje wat onder in het potje zit werkt als 'n membraam :shock:

Dan kan je wel remolie naar de remblokken pompen, maar stroomd na het lossen van de handel niet meer terug.


mvg Nico
MG Breva 850
dr.trimble
Berichten: 318
Lid geworden op: 26 jan 2010, 09:35

Re: buitenste remblok meer versleten - update

Bericht door dr.trimble »

ok, thx. Ik denk dat dit dan een werkje voor een technieker zal zijn.

Remblokken vervangen en de boel opkuisen, eventueel de olie vervangen is nog te doen maar de rest zoals ontluchten gaat mijn petje te boven.

Moet de klauw nu eigenlijk ook kunnen dichtgedrukt worden aan de voorkant, en daarmee bedoel ik op het asje waar een rubber rond zit?

BTW, bestaat er ook een belgisch woord voor die" plunjers" ?

edit: heb het al, dat zijn blijkbaar de cilinders ?
K1200 GT 06'
Plaats reactie